Permalänk

Chassifläktar

Hej!

För dem personer som nyligen börjat sätta ihop sin första custom PC eller ska uppgradera sin befintliga och behöver bättre kylning kan det vara bra att hitta folks egna upplevelser och rekommendationer på olika fläktar. Har precis gått igenom detta själv där det kändes som en djungel av alternativ.

Tänkte därför skapa denna tråd där du får ge rekommendationer om olika chassifläktar! Vad är dina favoriter gällande Kylning/Ljud/Utseende/Pris, Samt hur har du dem installerade i Chassit. Några exempel:

- Bästa Radiatorfläktar för vattenkylning/AIO kylning. Har du Push, Pull, eller Push/Pull setup?

- Bästa Chassifläktar (För luftflöde på komponenterna). Har du dem som insug eller utblås? Var och hur många?

Tänkte själv uppgradera min sidopanels fläkt, så kan behöva någon rekommendation där En tyst 140mm 3pin är det jag söker.

Nuvarande fläktsetup är:

- 2st Noctua NF-P12 120mm med Push/Pull på en AIO Corsair H75 Hydro.
- 3st Fractal Venturi 140mm som chassifläktar i fronten på chassit.

Noctua funkar ju bra men som ni vet är dem riktigt fula! Har du någon annan rekommendation?

Fractals fläktar har jättebra luftflöde men låter för mycket om varvtalet går kring 60-65% eller högre. Någon annan fläkt som blåser bra i låga varv?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn:

Köpte nyligen Be Quiets nya fläktar "SilentWings 3" till mitt Fractal Design Nano S chassi då jag upplevde Fractals egna GP-fläktar något högljudda över 60-70%. Enorm skillnad, nästintill knäpptysta under höga rpm, max 15db, bra luftflöde och även bra statiskt tryck.
Då jag har har ett mITX moderkort med endast 1 fan header så har jag satt 2 st Y-splitters på den och kopplat in 3 st fläktar (som jag läst är max på 1 kontakt), går att styra dessa med Gigabytes egna fläktstyrningsprogram (trots 3-pin) och jag har satt en egen aggressiv fläktkurva. Har 2 st 140mm i fronten som insug och 1 120mm i bak som utsug.
Fläktarna har " anti-vibration"-gummi för monteringen istället för skruvar.

http://www.bequiet.com/en/casefans/717
Något dyra hos återförsäljarna men de är nog de tystaste på marknaden, slår Noctua. Betydligt snyggare också.
Rekommenderas varmt för den som vill ha en tyst dator.

High speed 4-pin PWM varianten, bra för vattenkylningsradiatorer:
http://www.bequiet.com/en/casefans/723

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@jnilssonn:

Köpte nyligen Be Quiets nya fläktar "SilentWings 3" till mitt Fractal Design Nano S chassi då jag upplevde Fractals egna GP-fläktar något högljudda över 60-70%. Enorm skillnad, nästintill knäpptysta under höga rpm, max 15db, bra luftflöde och även bra statiskt tryck.
Då jag har har ett mITX moderkort med endast 1 fan header så har jag satt 2 st Y-splitters på den och kopplat in 3 st fläktar (som jag läst är max på 1 kontakt), går att styra dessa med Gigabytes egna fläktstyrningsprogram (trots 3-pin) och jag har satt en egen aggressiv fläktkurva. Har 2 st 140mm i fronten som insug och 1 120mm i bak som utsug.
Fläktarna har " anti-vibration"-gummi för monteringen istället för skruvar.

http://www.bequiet.com/en/casefans/717
Något dyra hos återförsäljarna men de är nog de tystaste på marknaden, slår Noctua. Betydligt snyggare också.
Rekommenderas varmt för den som vill ha en tyst dator.

High speed 4-pin PWM varianten, bra för vattenkylningsradiatorer:
http://www.bequiet.com/en/casefans/723

Coolt! Kanske blir ett par SW3 då Den borde ju vara bra och ha som chassifläkt på sidopanelen mot grafikkorten va?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn:

Ja det borde funka fint!

Det var de här jag köpte (2st 140mm och 1 120mm):
https://www.inet.se/produkt/5320044/be-quiet-silentwings-3-14...
3-pin och 1000 rpm versionen, helt knäpptysta och kyler riktigt bra.
Finns såklart fläktar som kyler bättre, men det är få som kommer i närheten av ljudnivån. (vilket jag var ute efter)

Kommer med lågvarvsadapter också, men jag skippade den och kör ett fläktprogram med egen fläktkurva som sagt (Gigabytes egna).
Trodde faktiskt inte man kunde styra 3-pin via mjukvara. (kopplade in dem i en 4-pin header)

Uppackning, recension och ljudtest:
https://www.youtube.com/watch?v=Bg3l1Dt_4ok

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Är personligen väldigt förtjust i Cougar Vortex, de ger en kraftfull koncentrerad luftstråle men väldigt lite ljud.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/152015-cougar...

Kör i nuläget tre sådanna in i lådan, sedan har jag medföljande fläkt som utblås samt som blåser genom radiatorn. Överväger att köpa tre Cougar till för att ersätta de andra.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

@D-ryd: Om den går 15db i 1000rpm finns ingen anledning att använda LNA. Tror jag gör ett försök på detta

Har hört att EK Vardar ska också vara riktigt bra, lite billigare också. Lite mer högljudda dock

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Är personligen väldigt förtjust i Cougar Vortex, de ger en kraftfull koncentrerad luftstråle men väldigt lite ljud.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/152015-cougar...

Kör i nuläget tre sådanna in i lådan, sedan har jag medföljande fläkt som utblås samt som blåser genom radiatorn. Överväger att köpa tre Cougar till för att ersätta de andra.

Verkade också vara ett bra alternativ för PRISVÄRT

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn:

De kostar ju en del, men är ett säkert kort om man vill ha det tyst.

Såg att Fractal släppt en ny fläkt förresten, inte kollat några recensioner. Men verkar lovande för priset.
https://www.inet.se/produkt/5320030/fractal-design-dynamic-x2...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

I mitt nästa bygge kommer jag välja antingen Cougar Vortex då den jag har fungerat super bra som insug i fronten och låter typ ingenting sedan tänker jag köra på BeQuiet fläktar också, återstå att se vilka men tror det är SilentWings 3 som ngn länkade ovan som jag kollat på.

Kommer inte bli Corsair eller Fractal iallafall, upplevt dessa som väldigt störiga.

Angånende det du skriver om Noctua, släppte inte dem en kollektion för typ 6 månader sedan med typ svart/grå fläktar också?

Edit: Svart/Chokladbruna samt Ljusgrå/Mörkgråa fläktar

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

I mitt nästa bygge kommer jag välja antingen Cougar Vortex då den jag har fungerat super bra som insug i fronten och låter typ ingenting sedan tänker jag köra på BeQuiet fläktar också, återstå att se vilka men tror det är SilentWings 3 som ngn länkade ovan som jag kollat på.

Kommer inte bli Corsair eller Fractal iallafall, upplevt dessa som väldigt störiga.

Angånende det du skriver om Noctua, släppte inte dem en kollektion för typ 6 månader sedan med typ svart/grå fläktar också?

Edit: Svart/Chokladbruna samt Ljusgrå/Mörkgråa fläktar

Har fått för mig att dem var nå typ av industrifläktar. Att dem inte hade samma prestanda. Tänker jag fel nu?

Tänker nog testa ta hem en SW3 för och se hur luftflödet mäter sig med mina fractal Venturi

tillägg
Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@jnilssonn:

De kostar ju en del, men är ett säkert kort om man vill ha det tyst.

Såg att Fractal släppt en ny fläkt förresten, inte kollat några recensioner. Men verkar lovande för priset.
https://www.inet.se/produkt/5320030/fractal-design-dynamic-x2...

Ojj! Missat det helt! Verkade inte ha samma kräm som SW3, dock mycket bättre pris

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Noctua på allt, ingen vettig bryr sig om hur det ser ut ändå.. lådan är ju stängd...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Har köpt 3 stycken Corsair ML 140mm och gillar dem mer än mina Noctua.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av lakej:

Har köpt 3 stycken Corsair ML 140mm och gillar dem mer än mina Noctua.

Hur tysta är dem i jämförelse? Vilka Noctua använder du? Har tittat på Corsair också en del men inte verkat lika lovande på papper med ljud/prestanda.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av _niko_:

@jnilssonn: Noctua på allt, ingen vettig bryr sig om hur det ser ut ändå.. lådan är ju stängd...

Givetvis är lådan stängd, men det blir vanligare med glasfönster i chassin numera

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Har en BoxeeBox där fläkten började låta, köpte en Fractal Design Silent R2 eller vad den hette, 1 månad senare = oljud. Tänkte kanske måndagsexemplar så köpte en till likadan. Ca 1 månad senare oljud igen. Köpte en Noctua och nu 1 år senare är den fortfarande knäpptyst.

I datorchassit gick den främre fläkten sönder(Corsair Obsidian 650D) och original tror jag den var 25mm tjock. Fanns inte många fläktar som var så tunna så moddade dit en Cooler Master MegaFlow 200mm som känns som den flyttar mer luft än Corsairs original och den är bra mycket tystare vid samma varvtal.

Bästa köpet jag gjort som har med ljudnivån att göra är en digital fläktkontroller(den inbyggda i corsairchassit gick sönder, skitgrejer) där man kan ställa in varje fläkt exakt. Så stora fläktar som får plats och lite lägre fart är min melodi. Om den är uppåt väggarna eller inte vetefan men jag är nöjd iaf.

Permalänk

bör man köpa en proccsor kylare om man inte ska över klocka den?

Visa signatur

PC - gtx 960, Moderkort: Asus z170-A, i5 6400 skylake, 16 GB Corsair Ram,
OCZ 240 GB Ssd, be quiet! 600w, Chassi: Phanteks EVOLV ATX
GEAR - Razer Blackwidow X Chroma, Steelseries Rival 700, Razer Goliathus XL, HyperX Cloud 2, Asus MG248Q
Steam - Kevin6465

Permalänk
Avstängd

@jnilssonn:

Har bara kvar orginalfläktarna till D15 just nu.
Låter väl inte direkt nånting i jämförelse då båda är så gott som knäpptysta under 1000rpm. Jag har på flera Noctua haft knorrande motorljud på låga rpm vilket dessa verkar vara besparade på till större del.
MIsstänker att ena noctuan jag har inte är helt balanserad då den viberar lite... dock bara märkart på lägre rpm... hmm

Jag är nöjd iaf. Men de är lite väl dyra. Skulle köpt icke Pro om jag köpte dom nu.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Tjenare!

Står inför valet att köpa två nya 120mm fläktar till en radiator då EKs Vardar låter för mycket (för mycket motorljud) och undrar om någon sitter på kunskap om lite fläktar. Har ett par Noctua NF-F12 på ena radiatorn men ser ju ut som skit (bokstavligen), är nöjd med deras prestanda men är inte kompis med färgen.

har sneglat på Corsair ML120 fläktar då INET hade bra erbjudande nu på dem, har ingen kunskap om dessa, är lite mixade reviews på nätet.

Har även tittat på Fractal Venturi HP-120 som verkar fått bra omdöme.

Någon som har erfarenhet av dessa eller förslag på andra varianter?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

En outsider:

Nanoxia Deep Silence, har kört med samma fläktar sedan 2013, endast kompletterat med fler över tiden. Inte snyggast i världen (ser helt svarta ut i låg belysning eller med typ röd LED-belysning) men privärda och väldigt tysta. Kör just nu med 8st totalt och datorn är i princip helt tyst (se signatur). Jag använder samma fläktar till min radiator som chassifläktarna och det är noll problem.

Jag har köpt alla mina fläktar hos Quietpc.com i UK och det har funkat lika bra som vilken svensk ÅF som helst: Nanoxia fläktar hos Quiet PC UK

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@jnilssonn: Noctua på allt, ingen vettig bryr sig om hur det ser ut ändå.. lådan är ju stängd...

Jag kör med totalt 5st Noctua NF-A15 om man räknar med de två på CPU-kylaren + 1st NF-F12. Hörs inte att datorn är igång och jag idlar runt 30C med en i7 8700K @ 4,8GHz på alla kärnorna och negativ offset på VCORE. Standard är de riktigt tysta under load också, men jag har gjort ganska aggressiva fläktkurvor för att hålla nere temperaturerna så vid load låter det lite, med betoning på lite. Inget som hörs genom hörlurar eller stör omgivningen.

Att de är fula? Vem bryr sig. Sedan är det ju relativt subjektivt, jag tycker inte att det ser så gräsligt ut. Hur som, jag kollar på min datorskärm när jag använder datorn, jag sitter inte och stirrar in i datorlådan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

har sneglat på Corsair ML120 fläktar då INET hade bra erbjudande nu på dem, har ingen kunskap om dessa, är lite mixade reviews på nätet.

Jag har ett par ML120 Premium som ligger och samlar damm numera. Riktigt dåliga fläktar enligt mig.
På låga varv (typ under 800 rpm) är de ohörbara och har inget "bearing noise" vilket är positivt, men de blåser också väldigt lite på så låga varv. En gammal Noctua S12 på 5V blåser mycket mera på liknande varvtal.
För att få en ML120 att blåsa lika mycket som en S12 på 5V ska den upp mot 1100 RPM ungefär (vilket är definitivt hörbart och mera ljud än en Noctua på 5V), maxar jag ut S12'an på 12V (1200rpm) motsvarar luftflödet en ML120 på ca 2000rpm. Det säger sig självt att 2000rpm oavsett lager-konstruktion för mycket oväsen.
Maxar jag ut en ML120 (2400rpm) så blåser den mycket bra och mera än någon noctua fläkt jag äger, men den låter också som en hårfön.

Är du ute enbart efter max luftflöde och bryr dig inte alls om oväsen så är ML120 "okej" (fast då skulle jag hellre ta en Noctua PPC 3000rpm som blåser ännu bättre). Vill du ha tystnad så köp INTE ML120 eftersom den behöver spinna så pass snabbt för att flytta någon luft alls att den i slutändan blir mer högljudd än en mer effektiv lågvarvig fläkt.

Permalänk
Skrivet av hg:

Jag har ett par ML120 Premium som ligger och samlar damm numera. Riktigt dåliga fläktar enligt mig.
På låga varv (typ under 800 rpm) är de ohörbara och har inget "bearing noise" vilket är positivt, men de blåser också väldigt lite på så låga varv. En gammal Noctua S12 på 5V blåser mycket mera på liknande varvtal.
För att få en ML120 att blåsa lika mycket som en S12 på 5V ska den upp mot 1100 RPM ungefär (vilket är definitivt hörbart och mera ljud än en Noctua på 5V), maxar jag ut S12'an på 12V (1200rpm) motsvarar luftflödet en ML120 på ca 2000rpm. Det säger sig självt att 2000rpm oavsett lager-konstruktion för mycket oväsen.
Maxar jag ut en ML120 (2400rpm) så blåser den mycket bra och mera än någon noctua fläkt jag äger, men den låter också som en hårfön.

Är du ute enbart efter max luftflöde och bryr dig inte alls om oväsen så är ML120 "okej" (fast då skulle jag hellre ta en Noctua PPC 3000rpm som blåser ännu bättre). Vill du ha tystnad så köp INTE ML120 eftersom den behöver spinna så pass snabbt för att flytta någon luft alls att den i slutändan blir mer högljudd än en mer effektiv lågvarvig fläkt.

Tack för infon! Tog och beställde Fractals fläktar istället, var många som sa som du om Corsair. Är ute efter tystare fläktar men accepterar självklart lite ljud i utbyte mot kylning. Är mycket delad uppfattning om EKs Vardars också. Många säger dem är bra men många säger att dem är för högljudda. Har använt fractals Venturi HF-140 vilket jag var nöjd med (förutom att dem lät som ett jetplan vid max) ljud/prestanda.

Förhoppningsvis gör dem jobbet bättre! Om dem duger blir det och beställa flera!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Jag har ett par ML120 Premium som ligger och samlar damm numera. Riktigt dåliga fläktar enligt mig.
På låga varv (typ under 800 rpm) är de ohörbara och har inget "bearing noise" vilket är positivt, men de blåser också väldigt lite på så låga varv. En gammal Noctua S12 på 5V blåser mycket mera på liknande varvtal.
För att få en ML120 att blåsa lika mycket som en S12 på 5V ska den upp mot 1100 RPM ungefär (vilket är definitivt hörbart och mera ljud än en Noctua på 5V), maxar jag ut S12'an på 12V (1200rpm) motsvarar luftflödet en ML120 på ca 2000rpm. Det säger sig självt att 2000rpm oavsett lager-konstruktion för mycket oväsen.
Maxar jag ut en ML120 (2400rpm) så blåser den mycket bra och mera än någon noctua fläkt jag äger, men den låter också som en hårfön.

Är du ute enbart efter max luftflöde och bryr dig inte alls om oväsen så är ML120 "okej" (fast då skulle jag hellre ta en Noctua PPC 3000rpm som blåser ännu bättre). Vill du ha tystnad så köp INTE ML120 eftersom den behöver spinna så pass snabbt för att flytta någon luft alls att den i slutändan blir mer högljudd än en mer effektiv lågvarvig fläkt.

Jag kan faktiskt hålla med, jag har 2st ML 140mm på min 115i radiator, och dessa fläktar har lite svårt med att trycka igenom luft på radiatorn..jag ska se om jag köper hem ett par SP fläktar från Fractal design senare då jag har en 120mm SP från Fractal design och den är superb till att pressa luft, men är såklart dålig som chassifläkt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Något man bör tänka på att efter ett visst antal chassifläktar blir det mer eller mindre lönlöst att sätta dit fler. Jag satt ganska många timmar en gång med mitt Fractal Design S och sex eller sju fläktar. Testade en hel drös konfigurationer och med olika antal fläktar i chassit.

Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag har för mig att det var ganska märkbar skillnad upp till tre fläktar. Den fjärde gjorde en del men inte så mycket, den behövs egentligen inte. Fem eller fler fläktar är bara slöseri på pengar.

Nu har jag fyra fläktar, två i fronten, en baktill och en längst bak på ovansidan. Mitt chassi har en lucka så jag skulle kunna sätta en till fläkt som blåser/suger på grafikkortet. I mina tester blev det en märkbar temperaturskillnad på just GPU:n. Den ökade ljudvolymen gjorde dock att jag inte ansåg det vara värt.

Skrivet av Kevin6465:

bör man köpa en proccsor kylare om man inte ska över klocka den?

Nja. Största fördelen med en annan fläkt brukar vara att den är tystare än originalfläkten. De brukar förstås också ge en bättre temperatur men om man inte överklockar är det normalt inget man behöver bry sig om.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en BeQuiet! 140 mm fläkt, som jag ska sätta framtill på mitt define R6 chassi, men vet inte hur, för dom skruvbar jag har fått med i lådan till fläkten är förkorta för att gå igenom hålen till andra sidan. Kan någon vänlig förklara hur jag ska göra, hittar ingen bra guide....=(

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja ha några andra fläktar till mitt nya chassi evolve x helst i Kyler bra och är tysta
Skickades från m.sweclockers.com