Airbaglampan lyser - hur släcka på enklast sätt?

Permalänk

Airbaglampan lyser - hur släcka på enklast sätt?

Hej!

Som rubriken lyder så har min airbag lampa börjat lysa på min VW passat 07. Ska besikta snart så behöver släcka den snarast. Hur gör man detta på enklast sätt?

Finns det något billigt man kan köpa för att kolla felkoder samt radera dessa eller är det verkstad som gäller? Isåfall, vad kan det kosta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Hej!

Som rubriken lyder så har min airbag lampa börjat lysa på min VW passat 07. Ska besikta snart så behöver släcka den snarast. Hur gör man detta på enklast sätt?

Finns det något billigt man kan köpa för att kolla felkoder samt radera dessa eller är det verkstad som gäller? Isåfall, vad kan det kosta?

Tack på förhand!

Det finns säkert sätt att släcka den med OBD, men vill du inte veta om din airbag är trasig eller ej?

Permalänk
Avstängd

@Kastroullen: Åk till en verkstad och läs ur felkoden, sedan ber du dem släcka den. Vanliga OBD2 läsare fungerar ej för ABS osv tyvärr. Brukar kosta några hundralappar på verkstad, annars kan du ju åka förbi ett fordonsinriktat gymnasium och höra för oftast så finns utrustningen där.

Vet att på VW passat så är det väldigt vanligt att kontakten under förarstolen glappar och gör att lampan börjar lysa. Ett tips bara

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: En varningslampa för Airbagen börjar inte lysa utan att något faktiskt är fel. Försöker du släcka den lampan med ex ett diagnostikverktyg så kommer lampan och felkoden bara tändas igen då felet kvarstår.

Normalt brukar airbags inte fungera om den registrerat ett fel så får du det inte reparerat så riskerar du att den inte löser ut vid krock.

Felkoden blir svår att handskas med då bilprovningens diagnostikverktyg kommer hitta den om det finns ett fel men lampan kan du släcka genom att koppla loss dioden, mao skruva loss instrumentpanelen och koppla ur den manuellt. Sen hålla tummarna att den som skannar bilen inte är så noggrann.

Permalänk

Om bilprovningen anmärker på att airbag-lampan lyser så innebär det troligen att det kan utgöra någon typ av fara (och då menar jag inte att den INTE utlöser).

Två frågor:

1. Har du kollat säkringen till den?

2. Lyser den hela tiden eller bara vid start? (och upp till en minut efter start).

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det finns säkert sätt att släcka den med OBD, men vill du inte veta om din airbag är trasig eller ej?

Såklart vill jag veta vad som är fel, men det kommer väl upp någon typ av felmeddelande när man gör felsökningen, som beskriver var felet uppstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dumli:

@Kastroullen: Åk till en verkstad och läs ur felkoden, sedan ber du dem släcka den. Vanliga OBD2 läsare fungerar ej för ABS osv tyvärr. Brukar kosta några hundralappar på verkstad, annars kan du ju åka förbi ett fordonsinriktat gymnasium och höra för oftast så finns utrustningen där.

Vet att på VW passat så är det väldigt vanligt att kontakten under förarstolen glappar och gör att lampan börjar lysa. Ett tips bara

Tack, ska kolla upp detta med säkringen under stolen. Är detta något man ser själv eller måste man ha verktyg för att öppna och testa osv för att se om felet sitter där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Om bilprovningen anmärker på att airbag-lampan lyser så innebär det troligen att det kan utgöra någon typ av fara (och då menar jag inte att den INTE utlöser).

Två frågor:

1. Har du kollat säkringen till den?

2. Lyser den hela tiden eller bara vid start? (och upp till en minut efter start).

Nej jag har inte kollat säkringen ännu. Ska göra det!

Den lyser konstant, från 10 sekunder efter uppstart tills att jag stänger av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har själv en Audi A3 (samma koncern). Airbaglampan tänds så fort det är minsta störning på elen. Just på A3 är det en kabel under passagerarstolen som brukar spöka när den kommer i kläm men även att man sätter i ny stereo kan få den att tändas(!), så med 99% chans är det något ofarligt. Men som tidigare skrivit det måste lampan släckas på verkstad, vanliga OBD-läsaren klarar inte av airbag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Tack, ska kolla upp detta med säkringen under stolen. Är detta något man ser själv eller måste man ha verktyg för att öppna och testa osv för att se om felet sitter där?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag du blandar ihop lite, säkringen sitter inte under stolen. Säkringarna brukar oftast sitta på sidan av instrumentpanelen (du måste öppna dörren på förarsidan för att komma åt, på nyare bilar kan den dock ha flyttats). Under mattan under föraren brukar de ha kontrollboxen för elektroniken. Det finns alltså risk för glapp eller kabelbrott.

Jag hade tidigare en Passat -99, då satt kabelboxen under mattan och säkringarna på sidan. Jag fick problem med elektroniken, då var det kablarna som går från boxen, under listen längs med förardörren, som hade ärgat.

Permalänk

Efter lite Googlande verkar det vara ganska vanligt att kontakter till airbags hoppar ur, hittade ett exempel med en kontakt som satt under förarsätet, ett annat i dörren.
Kanske inte ger så mycket men tänkte att det vara värt att berätta iaf.

Permalänk
Skrivet av Kastroullen:

Nej jag har inte kollat säkringen ännu. Ska göra det!

Den lyser konstant, från 10 sekunder efter uppstart tills att jag stänger av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte säker på hur det funkar på VW ifall den kanske är tänd konstant där, men min tanke var (när du skrev -07) att om bilen var tillverkad Oktober -06 så skulle det innebära att krutet i laddningarna var 10 år gammalt nu (dags att byta) och då brukar airbaglampan lysa en kortare stund efter start på de flesta bilar.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Nu tror jag du blandar ihop lite, säkringen sitter inte under stolen. Säkringarna brukar oftast sitta på sidan av instrumentpanelen (du måste öppna dörren på förarsidan för att komma åt, på nyare bilar kan den dock ha flyttats). Under mattan under föraren brukar de ha kontrollboxen för elektroniken. Det finns alltså risk för glapp eller kabelbrott.

Jag hade tidigare en Passat -99, då satt kabelboxen under mattan och säkringarna på sidan. Jag fick problem med elektroniken, då var det kablarna som går från boxen, under listen längs med förardörren, som hade ärgat.

Ojdå, menade givetvis kontakten under stolen och inte säkringen.

Ska kolla upp detta och se om jag hittar något som inte ser rätt ut! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skullebockså tippa på kontakten som känner att någon sitter i sätet.

Ganska vanligt att de blir en del skit i dem med åren. Även om du kört folk i baksätet kan de råkat sparka ur kontakten till givaen så sladden inte sitter i givaren. Brukar sitta en snabbkontakt till den under stolen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Biktfadern:

Har själv en Audi A3 (samma koncern). Airbaglampan tänds så fort det är minsta störning på elen. Just på A3 är det en kabel under passagerarstolen som brukar spöka när den kommer i kläm men även att man sätter i ny stereo kan få den att tändas(!), så med 99% chans är det något ofarligt. Men som tidigare skrivit det måste lampan släckas på verkstad, vanliga OBD-läsaren klarar inte av airbag.

Jo jag misstänker att det blivit något glapp någonstans. Ska ta mig en titt om jag ser något annars drar jag till en verkstad så får se kolla upp vad det kan vara för fel. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Jo jag misstänker att det blivit något glapp någonstans. Ska ta mig en titt om jag ser något annars drar jag till en verkstad så får se kolla upp vad det kan vara för fel. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Ta en titt och se om du hittar något som uppenbart känns fel. Men börja inte pilla med sladdar/kontakter/givare/säkringar i onödan om du inte har full koll på vad du gör. Och koppla för guds skull bort minuspolen på batteriet medans du gör det så att du inte råkar lösa ut en airbag ifall du har något större elfel. Det skulle inte vara första gången. Men det kan bli din sista gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kastroullen:

Jo jag misstänker att det blivit något glapp någonstans. Ska ta mig en titt om jag ser något annars drar jag till en verkstad så får se kolla upp vad det kan vara för fel. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Remember, you heard it from me first Ähh skoja bara, men har själv gjort detta på 3st VW bilar tidigare. Äldre passat är styrdonet under mattan och nyare passat är det kontakten under sätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

@Kastroullen: Åk till en verkstad och läs ur felkoden, sedan ber du dem släcka den. Vanliga OBD2 läsare fungerar ej för ABS osv tyvärr. Brukar kosta några hundralappar på verkstad, annars kan du ju åka förbi ett fordonsinriktat gymnasium och höra för oftast så finns utrustningen där.

Vet att på VW passat så är det väldigt vanligt att kontakten under förarstolen glappar och gör att lampan börjar lysa. Ett tips bara

Ett annat extremt vanligt VW fel är att kablaget i dörren skavs av! Det är bara att löda ihop det igen så fungerar det. Hänt på min bil några gånger. Verkstaden säger att de oftast bara plockar fram dignostikverktyget för att att bespara sig arbetet av vilken dörr de skall öppna och titta efter detta.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Ska ta mig en försiktig titt på säkringar samt kablar och sedan köra till verkstad för eventuell lagning samt släckning av lampa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

min började lysa pga att batteriet var slut. så nu står jag med ombesiktning, dåligt batteri, och en lampa som behöver släckas. vilken soppa.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Inaktiv

Hej jag har stora problem med (Krock kudden) på en Passat 2005 (B5) Felkod 01222 går och ta bort men kommer tillbaka lika fort.
Har bytt krock sensorn under passaskerar sättet, men det hjälpte inte. Ringde till Möller i Västerås för att få hjälp dom svarade att det kommer att felsöka att kosta dig 500:- till 3000:- där efter kan det komma att kosta upp till 6000:- i delar.
Finns det någon som vet eller kan hjälpa mig. Har jag fel kod läsare (OBD2) som inte kan kvittera. Jag har en Autocom CDP+
jag kan kvittera och ändra det mesta. När jag bytte sensorn så kom ett annat felmeddelande upp på SRS och det fick jag bort. Hjälp Mvh Kvisten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon345401:

Hej jag har stora problem med (Krock kudden) på en Passat 2005 (B5) Felkod 01222 går och ta bort men kommer tillbaka lika fort.
Har bytt krock sensorn under passaskerar sättet, men det hjälpte inte. Ringde till Möller i Västerås för att få hjälp dom svarade att det kommer att felsöka att kosta dig 500:- till 3000:- där efter kan det komma att kosta upp till 6000:- i delar.
Finns det någon som vet eller kan hjälpa mig. Har jag fel kod läsare (OBD2) som inte kan kvittera. Jag har en Autocom CDP+
jag kan kvittera och ändra det mesta. När jag bytte sensorn så kom ett annat felmeddelande upp på SRS och det fick jag bort. Hjälp Mvh Kvisten

Ibland måste man "para om" när man bytt en sensor eftersom det skall kalibreras. Gäller inte alla sensorer.