Permalänk
Medlem

Dålig signalstyrka

Hej!

Har en Linksys WRT320N sedan ett par år tillbaka. Har nu skaffat tv med chromecast och inbyggt netflix/youtube. Märker att nätet är segt och filmerna buffrar en hel del på tvn. Har Bahnhof 100/100 och gjorde en mätning igår via bredbandskollen.se och fick resultatet ~10/~10. Sökte en del på nätet om att WRT320n kan må bra av att uppdatera firmeware till en annan upplaga än originalet. Använder nu senaste DD-WRT firmware på routern. Mätte idag på nytt och får resultet ~15/~15. Upptäckte att signalstyrkan till datorn/mobilen när jag befinner mig i samma rum som routern ligger på cirka 45% och 60% om jag står 1m ifrån routern som är placerad på en byrå. I vardagsrummet är mottagningen 30% och med endast en betongvägg som skiljer rummen.

Vad kan vara problemet? Bör jag köpa en ny router?

Permalänk
Medlem

Endast en betongvägg är illa nog. Det enklaste är att dra kabel. Trådlöst har svårt att tränga igenom betongväggar.

Skrivet av Zyklon:

Hej!

Har en Linksys WRT320N sedan ett par år tillbaka. Har nu skaffat tv med chromecast och inbyggt netflix/youtube. Märker att nätet är segt och filmerna buffrar en hel del på tvn. Har Bahnhof 100/100 och gjorde en mätning igår via bredbandskollen.se och fick resultatet ~10/~10. Sökte en del på nätet om att WRT320n kan må bra av att uppdatera firmeware till en annan upplaga än originalet. Använder nu senaste DD-WRT firmware på routern. Mätte idag på nytt och får resultet ~15/~15. Upptäckte att signalstyrkan till datorn/mobilen när jag befinner mig i samma rum som routern ligger på cirka 45% och 60% om jag står 1m ifrån routern som är placerad på en byrå. I vardagsrummet är mottagningen 30% och med endast en betongvägg som skiljer rummen.

Vad kan vara problemet? Bör jag köpa en ny router?

Permalänk
Medlem

Absolut! Men jag befinner mig i samma rum som routern när jag får de dåliga värdena och signalstyrkan på 60%...

Permalänk
Medlem

Jag föreslår lite mer felsökning innan du handlar grejer. Tex bör du veta hur det är med andra trådlösa nät. Ni kanske stör ut varandra. Vidare undrar jag om hastigheten har försämrats nu eller om det alltid varit så dåligt. När du mätte var det med en mobil eller en bärbar dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag föreslår lite mer felsökning innan du handlar grejer. Tex bör du veta hur det är med andra trådlösa nät. Ni kanske stör ut varandra. Vidare undrar jag om hastigheten har försämrats nu eller om det alltid varit så dåligt. När du mätte var det med en mobil eller en bärbar dator?

Jag mätte med min bärbara dator. Har inte märkt av någonting innan vi skaffade den nya tvn, Sony 55", eftersom det var först då vi började med netflix. Bor ju i lägenhet så det finns flera trådlösa nätverk här omkring.

EDIT: Jag har två nätverk som jag hittar på med hög signalstyrka dom andra är låga som jag antar är en bit härifrån.

Permalänk
Medlem

Hur blir resultatet om du stänger av tv helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur blir resultatet om du stänger av tv helt?

Ingen skillnad. Märkte nu att det jag trott varit signalstyrkan är Signal Quality som syns inne DD-WRT interfacet. Den kanske inte spelar någon större roll? Fick nämligen ingen skillnad i fart om jag står 3m ifrån routern (signal quality på 50-60%) eller om jag placerar datorn tätt mot routern (signal quality 100%)...