Köpte "nytt" grafikkort för 5000kr, fick en öppnad förpackning i "nyskick"

Permalänk
Avstängd

Köpte "nytt" grafikkort för 5000kr, fick en öppnad förpackning i "nyskick"

Aldrig varit med om liknande, tar upp förpackningen hemma eftet att resten av datorbygget är klart och ser att förpackningen är bruten, öppnar paketet och även plastpåsen till kortet är tydligt öppnad.
Sen ser jag att det står "öppnad produkt i nyskick" på sidan av paketet.

Helt jävla oacceptabelt, vem vet vad som gjorts/hur mkt detta kort har används.

Jag köpte inte en jävla begagnad fyndvara Inet, nu blir det ingen dator på flera dagar för min del och får lägga ned pengar och tid på att ta mig till butiken för att byta ut denna begagnade vara mot en ny.

Man ska alltså behöva gå igenom köpta varor hos er i butiken för att försäkra sig om att man fått en obruten förpackning innan man lämnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Aldrig varit med om liknande, tar upp förpackningen hemma eftet att resten av datorbygget är klart och ser att förpackningen är bruten, öppnar paketet och även plastpåsen till kortet är tydligt öppnad.
Sen ser jag att det står "öppnad produkt i nyskick" på sidan av paketet.

Helt jävla oacceptabelt, vem vet vad som gjorts/hur mkt detta kort har används.

Jag köpte inte en jävla begagnad fyndvara Inet, nu blir det ingen dator på flera dagar för min del och får lägga ned pengar och tid på att ta mig till butiken för att byta ut denna begagnade vara mot en ny.

Man ska alltså behöva gå igenom köpta varor hos er i butiken för att försäkra sig om att man fått en obruten förpackning innan man lämnar?

Fått samma när jag beställt varor från t.ex. Komplett... de lägger ut begagnade varor till fullpris, när jag som kund valt att köpa en NY vara och inte en ANVÄND.

Det kanske inte spelar någon större roll om det är en fullt fungerande produkt, men när det inte står något annat om att produkten är använd så ska jag fanimej ha en ny produkt.

Permalänk
Medlem

Hur kunde du undgå att notera att förpackningen var bruten, 'tydligt öppnad' samt noteringen om att produkten var begagnad? Det är så klart fel av dem att sälja den som ny och jag antar att det måste ha skett någon form av missförstånd men det låter som att det var ganska uppenbart att det rörde sig om en begagnad produkt.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig tidigare med butiker så som Inet, Webhallen, Komplett, NetOnNet och (för många ggr) på Dustin Home -> Ingen butik gör 100% rätt på allt. Var tålmodig, prata med Inet så ska du se att de hjälper dig med problemet och är du snäll nog så kanske du även får en liten kompensation för deras fel (t.ex. ett par pingvinstänger)

Du kan f.ö. be dem skicka en fraktsedel till dig och skicka varan tillbaka. Pratar du med dem imorgon bitti så finns det en chans att du får ditt grafikkort redan på fredag!

Permalänk
Medlem

köpte du den i butiken eller beställde du från internet?

köpte du i butiken så måste jag säga då får du skylla dig själv för att du inte var uppmärksam på vad du plockar på dig.

beställde du dock från vanligt sortiment och inte någon fyndvara eller liknande då hade de varit riktigt dåligt jag hade begärt pengarna tillbaka och beställt från någon annan butik i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

köpte du i butiken så måste jag säga då får du skylla dig själv för att du inte var uppmärksam på vad du plockar på dig.

Det är väl klart att man tar för givet att en produkt ska vara ny och oanvänd om inget annat angetts. Skulle du tycka att du får 'skylla dig själv' om det hade gällt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är väl klart att man tar för givet att en produkt ska vara ny och oanvänd om inget annat angetts. Skulle du tycka att du får 'skylla dig själv' om det hade gällt dig?

japp det hade jag gjort står det på något klistermärke att produkten är använd eller att den är öppnad på något sätt så hade jag inte tagit den och hade jag gjort det så skulle jag nog banka mig själv i skallen och gå tillbaka och byta den.

och han skrev "förpackningen är bruten, öppnar paketet och även plastpåsen till kortet är tydligt öppnad.
Sen ser jag att det står "öppnad produkt i nyskick" på sidan av paketet."

så förpackningen var ju bruten redan i butiken är man inte uppmärksam på det ja då får man skylla sig själv en aning tycker jag.

men om dom sätter full pris på en begagnad produkt är ju lite fult gjort borde vara lite reducerat pris oavsett om första köparen använt det i några timmar eller veckor.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad de ger dig för plåster på såren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

japp det hade jag gjort står det på något klistermärke att produkten är använd eller att den är öppnad på något sätt så hade jag inte tagit den och hade jag gjort det så skulle jag nog banka mig själv i skallen och gå tillbaka och byta den.

Hur går det fetstilta ihop med att man ska 'skylla sig själv'?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

köpte du den i butiken eller beställde du från internet?

köpte du i butiken så måste jag säga då får du skylla dig själv för att du inte var uppmärksam på vad du plockar på dig.

beställde du dock från vanligt sortiment och inte någon fyndvara eller liknande då hade de varit riktigt dåligt jag hade begärt pengarna tillbaka och beställt från någon annan butik i så fall.

Hur tänker du igentligen? Vi är människor vi kan inte se allt. Går man till en butik förväntar man sig att man får nya saker, vi ska inte behöva gå igenom samtliga detaljer. Säljaren får ta hänsyn och informera att denna produkt vart öppen. Vi alla är människor och alla gör fel, händer på alla Butiker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qslig:

Aldrig varit med om liknande, tar upp förpackningen hemma eftet att resten av datorbygget är klart och ser att förpackningen är bruten, öppnar paketet och även plastpåsen till kortet är tydligt öppnad.
Sen ser jag att det står "öppnad produkt i nyskick" på sidan av paketet.

Helt jävla oacceptabelt, vem vet vad som gjorts/hur mkt detta kort har används.

Jag köpte inte en jävla begagnad fyndvara Inet, nu blir det ingen dator på flera dagar för min del och får lägga ned pengar och tid på att ta mig till butiken för att byta ut denna begagnade vara mot en ny.

Man ska alltså behöva gå igenom köpta varor hos er i butiken för att försäkra sig om att man fått en obruten förpackning innan man lämnar?

Kan förstå att du är besviken, kan förstå med att du ville bygga din dator samma dag och börja använda, va lugn och prata med dem hur du kände dig och hur du känner nu... Lovar dem kmr förhoppningsvis gott göra detta åt dig. Önskar dig all lycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur går det fetstilta ihop med att man ska 'skylla sig själv'?

man kan ju inte skylla på butiken för att man själv är ouppmärksam på att lådan är öppnad som man tänker köpa och gör man det ändå och blir missnöjd då är det bara att gå och byta den. förstår inte riktigt problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Hur tänker du igentligen? Vi är människor vi kan inte se allt. Går man till en butik förväntar man sig att man får nya saker, vi ska inte behöva gå igenom samtliga detaljer. Säljaren får ta hänsyn och informera att denna produkt vart öppen. Vi alla är människor och alla gör fel, händer på alla Butiker.

men tar man en låda med t.ex ett grafikkort då tar man väl på lådan och kollar på den så vitt jag vet teleporterar man inte den till kassan och blint betalar och går hem, inte jag i alla fall och tar man och kollar eller känner på lådan så känner man ju att fan den är vikt här eller woops fingrarna åkte rätt in i lådan det var inte bra nu tar jag o lägger tillbaka den! men icke.. och han sa att det stog att den är öppnad men i nyskick så då har butiken informerat men kanske dåligt men har ändå gjort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

men tar man en låda med t.ex ett grafikkort då tar man väl på lådan och kollar på den så vitt jag vet teleporterar man inte den till kassan och blint betalar och går hem, inte jag i alla fall och tar man och kollar eller känner på lådan så känner man ju att fan den är vikt här eller woops fingrarna åkte rätt in i lådan det var inte bra nu tar jag o lägger tillbaka den! men icke.. och han sa att det stog att den är öppnad men i nyskick så då har butiken informerat men kanske dåligt men har ändå gjort det.

Hur som helst, vi kan inte se allt. Vi kan spekulera om detta hela natten. Hoppas det löser sig för personen. Natti vännen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Hur som helst, vi kan inte se allt. Vi kan spekulera om detta hela natten. Hoppas det löser sig för personen. Natti vännen

vad menar du? jag har ögon överallt! http://imgur.com/gallery/XQZusuc

god natt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

vad menar du? jag har ögon överallt! http://imgur.com/gallery/XQZusuc

god natt!

Den var bra hahaha !

Permalänk
Medlem

Hur vet ni att den var använd?

Om en kund vill se varan i butik, man bryter förpackningen och visar den, skulle ni inte acceptera den som ny då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur vet ni att den var använd?

Om en kund vill se varan i butik, man bryter förpackningen och visar den, skulle ni inte acceptera den som ny då?

Precis.

Måste vara kattastrof för Inet och liknande med folk som köper hem tex 3 skärmar, testar och skickar tillbaka. Men såklart vill ju ingen annan kund få en öppnad och använd produkt. Kanske det som hänt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur vet ni att den var använd?

Om en kund vill se varan i butik, man bryter förpackningen och visar den, skulle ni inte acceptera den som ny då?

Nej.

Hela grunden med att förpackningen ska kunna brytas är för att särskilja de som är öppnade och de som inte är öppnade. En icke-öppnad förpackning gör företagen för att kunden ska känna trygghet att produkten inte använts. Är den då inte längre det så kan jag som kund inte på något sätt säkerhetsställa att den inte använts innan.

Om butiken vill visa upp något så kan de ta fram ett demo-ex. Handlar det om öppet-köp så är det visserligen synd för företaget, men som köpare så har jag ingen aning om vad personen som skickade tillbaka produkten på öppet köp har gjort och då vill jag ju inte betala nypris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Nej.

Hela grunden med att förpackningen ska kunna brytas är för att särskilja de som är öppnade och de som inte är öppnade. En icke-öppnad förpackning gör företagen för att kunden ska känna trygghet att produkten inte använts. Är den då inte längre det så kan jag som kund inte på något sätt säkerhetsställa att den inte använts innan.

Om butiken vill visa upp något så kan de ta fram ett demo-ex.

Så du tror att butiker har demo-ex av alla tillgängliga grafikkort?

Skulle du som kund bli nöjd om butiken vägrar bryta en förpackning och visa upp ett kort som du är intresserad av?

Tycker att det gått för långt med rättighets-hetsen som alla verkar känna, så länge inte produkten i sig bär spår av att vara använd så hade jag inte brytt mig och glatt kört på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så du tror att butiker har demo-ex av alla tillgängliga grafikkort?

Skulle du som kund bli nöjd om butiken vägrar bryta en förpackning och visa upp ett kort som du är intresserad av?

Tycker att det gått för långt med rättighets-hetsen som alla verkar känna, så länge inte produkten i sig bär spår av att vara använd så hade jag inte brytt mig och glatt kört på.

Nej, det tror jag inte. Men det är ju upp till butiken om de vill göra så eller inte. Det är en risk som de får välja om de vill ta. Men tar de denna risk så ska jag inte betala för att en annan kund inte ville köpa det de visade.

Med det sagt så skulle jag gärna köpa produkten för 200-300 kr mindre.

Permalänk
Medlem

Vad gäller med saker som folk skickar tillbaka på ångerrätt? Butiken bör väl få sälja den produkten som ny sedan?

Det finns ju flera orsaker till att förpackningen brutits, om produkten ser oanvänd ut spelar det väl ingen roll om förpackningen inte är perfekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur vet ni att den var använd?

Om en kund vill se varan i butik, man bryter förpackningen och visar den, skulle ni inte acceptera den som ny då?

Tvivlar på att många butiker självmant bryter plomberingar för att någon (troligtvis) oseriös spekulant vill klämma lite på varan.

edit: Lite långsam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så du tror att butiker har demo-ex av alla tillgängliga grafikkort?

Skulle du som kund bli nöjd om butiken vägrar bryta en förpackning och visa upp ett kort som du är intresserad av?

Tycker att det gått för långt med rättighets-hetsen som alla verkar känna, så länge inte produkten i sig bär spår av att vara använd så hade jag inte brytt mig och glatt kört på.

Vad fan ska man ha demo-ex av grafikkort för? Vill du se hur det ser ut så kan du väl hitta en bild på nätet. Finns ingen som helst anledning att kräva att få SE grafikkortet, så nej jag hade inte brytt mig en sekund ifall butiken vägrade.
Det är ingen rättighet att få se vara. Speciellt inte om den ligger plomberad utav en anledning.

Ett kort som vart utanför sin påse och sedan skickats tillbaka kan helt klart vara 100% funktionellt och som nytt.
Men det kan även vara någon klåfingrig, klantig jävel som tappat det i bordet utan att det syns eller visar sig vid första provkörning, det kan dyka upp senare.

Med priserna grafikkort har nu för tiden så ska det vara oöppnat om man köper det nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paradoxy:

Vad fan ska man ha demo-ex av grafikkort för? Vill du se hur det ser ut så kan du väl hitta en bild på nätet. Finns ingen som helst anledning att kräva att få SE grafikkortet, så nej jag hade inte brytt mig en sekund ifall butiken vägrade.
Det är ingen rättighet att få se vara. Speciellt inte om den ligger plomberad utav en anledning.

Ett kort som vart utanför sin påse och sedan skickats tillbaka kan helt klart vara 100% funktionellt och som nytt.
Men det kan även vara någon klåfingrig, klantig jävel som tappat det i bordet utan att det syns eller visar sig vid första provkörning, det kan dyka upp senare.

Med priserna grafikkort har nu för tiden så ska det vara oöppnat om man köper det nytt.

"Nu för tiden"? Tror du grafikkort var billigare tidigare? Kommer ihåg när jag pungade ut en förmögenhet för mitt 64MB.

Jag må vara gammal, men ja, jag vill gärna kunna be om att få se produkter i vissa fall när jag vill kunna avgöra om byggkvaliteten känns bra eller om jag har funderingar gällande hur kortet kommer sitta i datorn.

Med er logik borde det ju vara inget problem, ni upplever ju att ni måste ha rätten att få hem kortet, plocka upp det, testa det och sen skicka tillbaka det. Men GUDBEVARS om ni får ett kort som är öppnat (?!?) det har ju garanterat åkt i toaletten för att tidigare ägaren var så klantig!

Lita på att ÅF löser om det skulle vara något problem med kortet, lita på er egen förmåga att se om det faktiskt hänt något med kortet och sluta kräva både att få äta kakan och spara den.

Permalänk
Avstängd

Hade de varit jag hade ja skickat tillbaka kortet och beställt nytt från annan butik direkt.

Visst tar det 1-2 dagar innan det nya kommer men det får man räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

man kan ju inte skylla på butiken för att man själv är ouppmärksam på att lådan är öppnad som man tänker köpa och gör man det ändå och blir missnöjd då är det bara att gå och byta den. förstår inte riktigt problemet?

Det lät på dig som att du menade att man minsann får stå sitt kast och behålla den begagnade produkten. Om förpackningen dessutom är märkt med att den är begagnad och att 'man får skylla sig själv' förstår jag inte heller varför man i så fall skulle få byta produkten mot en ny och plomberad dito?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

"Nu för tiden"? Tror du grafikkort var billigare tidigare? Kommer ihåg när jag pungade ut en förmögenhet för mitt 64MB.

Jag må vara gammal, men ja, jag vill gärna kunna be om att få se produkter i vissa fall när jag vill kunna avgöra om byggkvaliteten känns bra eller om jag har funderingar gällande hur kortet kommer sitta i datorn.

Med er logik borde det ju vara inget problem, ni upplever ju att ni måste ha rätten att få hem kortet, plocka upp det, testa det och sen skicka tillbaka det. Men GUDBEVARS om ni får ett kort som är öppnat (?!?) det har ju garanterat åkt i toaletten för att tidigare ägaren var så klantig!

Lita på att ÅF löser om det skulle vara något problem med kortet, lita på er egen förmåga att se om det faktiskt hänt något med kortet och sluta kräva både att få äta kakan och spara den.

Håller med. Samma garantier och allt. Jag hade inte skickat tillbaka. Massa jobb/kostnader i onödan.

Permalänk
Medlem

Kan någon länka tråden som berör exakt detta ämnet, har för mig att den var 3-5 sidor lång eller så. Minns att jag skrev ett inlägg som berörde problematiken med känslig elektronik och distansköpslagen i tråden, men ivf så handlade hela tråden om just brutna förpackningar som säljs som nya.

Permalänk
Medlem

Fick iaf en pingvinstång. Every cloud etc. etc.