Köpte "nytt" grafikkort för 5000kr, fick en öppnad förpackning i "nyskick"

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan någon länka tråden som berör exakt detta ämnet, har för mig att den var 3-5 sidor lång eller så. Minns att jag skrev ett inlägg som berörde problematiken med känslig elektronik och distansköpslagen i tråden, men ivf så handlade hela tråden om just brutna förpackningar som säljs som nya.

Är det denna..?

#16035290

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det denna..?

#16035290

Det är exakt den, tack så väldigt mycket Misstänkte att någon skulle komma ihåg tråden. (Om du inte använde någon sökfunktion jag inte har hittat på Sweclockers, för att kolla igenom gamla inlägg kan man såvitt jag vet enbart göra manuellt möjligen med hjälp utav CTRL+F)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är exakt den, tack så väldigt mycket Misstänkte att någon skulle komma ihåg tråden. (Om du inte använde någon sökfunktion jag inte har hittat på Sweclockers, för att kolla igenom gamla inlägg kan man såvitt jag vet enbart göra manuellt möjligen med hjälp utav CTRL+F)

Google is your friend...

Ditt användarnamn och öppnad förpackning, gav länken.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Google is your friend...

Ditt användarnamn och öppnad förpackning, gav länken.

Haha! Google knows it all.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Hej gott folk.

En liten uppdatering:
Jag kontaktade Inet support via telefon imorse och de bad om ursäkt och sa att jag kunde komma in och hämta upp ett nytt exemplar.
I butiken var det inga problem men fick varken en ursäkt eller en pingvinstång.
Personen i kassan förstod ej heller varför jag inte var nöjd med den öppnade varan eftersom den ju "inte hade använts".
Jag försökte då påpeka att det finns det ju inga bevis för så för att vara på säkra sidan så vill jag självklart ha en oöppnad produkt, eftersom jag betalt fullpris för en ny produkt.
Fick inte en medgivande nick då heller.
Lite empatilöst kan jag tycka.

Kortfattat: Produkten gick bra att byta ut. Bra bemötande i telefon, mindre bra i butik.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Vill vi ha lagkrav på ångerrätt vid beställning på nätet så får vi leva med att förpackningar kan vara öppnade när vi får hem dem. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Vill vi ha lagkrav på ångerrätt vid beställning på nätet så får vi leva med att förpackningar kan vara öppnade när vi får hem dem. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det där är klurigt. Jag menar, vad ska Inet göra med detta grafikkort nu? Ska dom slänga den för att någon utnyttjat sin ångerrätt eller ska dom sälja den till ett lägre pris och gå förlust på kortet?

Jag är ganska säker på att Inet å alla andra butiker/ÅF har rätt att packa om varan och sälja den som ny, annars blir det ju nästan att dom måste sluta sälja produkter via nätet för att man går på förlust annars.

Klurigt som sagt.

Permalänk
Inaktiv

10721a"]
Precis, det där är klurigt. Jag menar, vad ska Inet göra med detta grafikkort nu? Ska dom slänga den för att någon utnyttjat sin ångerrätt eller ska dom sälja den till ett lägre pris och gå förlust på kortet?

Jag är ganska säker på att Inet å alla andra butiker/ÅF har rätt att packa om varan och sälja den som ny, annars blir det ju nästan att dom måste sluta sälja produkter via nätet för att man går på förlust annars.

Klurigt som sagt.
[/quote]

Ett alternativ vore att kunna benchmarka på ett par datorer som inet har i butiken, som är förladdade med dom vanligaste modellerna eller ev. mot en avgift att någon fixar i förhand tills man kommer till butiken. Då slipper man hemma-snickarens ev. misstag som kan skada ett kort som sedan returneras. Men då skulle väl kostnaderna skena iväg.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ett alternativ vore att kunna benchmarka på ett par datorer som inet har i butiken, som är förladdade med dom vanligaste modellerna eller ev. mot en avgift att någon fixar i förhand tills man kommer till butiken. Då slipper man hemma-snickarens ev. misstag som kan skada ett kort som sedan returneras. Men då skulle väl kostnaderna skena iväg.

Benchmarka i butikerna? Finns väl hur många som helst testsidor, text-recensioner, youtube-unboxningar/recensioner m.m färdiggjorda delvis av proffs. Tror nog inte det är anledning till att folk beställer hem saker för att skicka tillbaka.

Enligt mig borde butikerna börja begränsa kunder som utnyttjar systemet. Men det kommer ju troligvis inte gå för då kommer snyltarna göra uppror och istället göra så att den lagliga ångerrätten kommer att få någon sorts ändring.

Som vanligt är det alltid en klick idioter som förstör för resten.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Denna fråga tas upp gång på gång, i början var det att företagen inte ville göra återköp på en produkt som var använd, "testad".
Efter det att företagen började med det (var tvungna?). Så började folk klaga på att de fick "använda" (testade) varor i nyskick när de köpte nytt.
Tror ni att de har några vinstmarginaler när det gäller datorkomponenter? Nu har ju Inet hjöt sina priser och har säkert runt 5% vinstmarginal på korten iaf. Jag skojar inte, de som ligger lägre tjänar ingenting alls på korten, vid reor så är det lockvaror om de går under vad korten brukar ligga på annars. Har jobbat i en butik med billigare priser. Komplett kan ha så stora reor pga att de är så dyra i övrigt.
Vad gäller returvaror så gäller detta inte bara grafikkort, köper du en diskmaskin så är risken att den varit använd av någon annan överhängande. Ett krav iaf på datorkomponenter är att allt ser ut som det gjorde när varan såldes. Hur ska annars företaget kunna sälja den som ny igen? Tar för mycket tid att paketera om. Därför man ska vara försiktig med kartong osv när man packar upp, du vet aldrig om du vill lämna tillbaka produkten.
Är produkten däremot defekt på något sätt så görs ju en retur av varan till återförsäljaren.
Som tidigare säljare och tekinker så skulle dock iaf jag ha kollat med kunden så han sett notisen om att den varit öppnad. Förstod det som att han köpte den i butik? Hade då förklarat att den bara visats i butik och att den aldrig varit använd. Vill kunden vara jobbig och ändå ha en ny vara så får han antingen vänta på ny leverans eller ta detta ex, kan tycka det är lite konstigt att han fick detta ex om det fanns fler i butiken. Nu vet jag inte om ts plockade varan själv eller inte dock.
Tror man får en annan bild av "problemet" om man jobbat nånstans inom detaljhandel. Behöver inte vara specifikt med datorer. Detta sker >överallt<.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tror man får en annan bild av "problemet" om man jobbat nånstans inom detaljhandel. Behöver inte vara specifikt med datorer. Detta sker >överallt<.

Så sant som det är sagt. Förstår inte hur folk kan förvänta sig att de ska ha rätt att skicka tillbaka produkter efter att de har använt dem i flera veckor och sen ändå ha mage att kräva en helt oöppnad produkt nästa gång de köper något. I datorkomponentsbranschen där marginalerna redan är obefintliga redan som det är pga kräsna (läs: snåla) kunder så finns det inte ekonomiskt utrymme för detta för butikerna. Det går inte ihop och trots att butikerna ibland säljer tidigare öppnade produkter för nypris kan jag ändå lova er att de går extremt mycket i förlust på grund av detta.

Om någon av er skulle sitta på en lösning på problemet, så kör hårt. Tror Inet, Webhallen, Komplett och andra datorbutiker skulle ta emot era tips med öppna armar. Men just nu där lagen tillåter folk att lämna tillbaka produkter som inte under några omständigheter går att sälja som nya i kombination med att kunderna tvärvägrar köpa tidigare öppnade oanvända produkter så går butikerna med brakförlust på grund av det.