Fallout 4 - Ska man köpa detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Mar 2014

Fallout 4 - Ska man köpa detta?

Hej
Jag går i banorna på att ev köpa detta spel men är inte riktigt helt säker.
Jag har nästan bara uteslutet spelat simulator spel förut men för ett tag sedan köpte jag The Forrest och fastnade direkt för det. Och nu som sagt även lite sugen på detta.

Vad tycker ni där ute om detta spel?
Om jag köper det (bör, ska) man köpa någon av alla DLC spm finns oxå?

Tacksam för lite olika svar.

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Vilket spel?

EDIT: Såg inte att det låt under Fallout kategorin. Den dök upp under "Nytt i forumet".

Intel® Core™ i7-4790K | 16GB 2133MHz CL9 | MSI GTX980 Gaming SLI | Samsung EVO 850-series 250GB & 500GB | Corsair RM 850W | NZXT H440W | MSI Z97 GAMING 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Jag har spelat Fallout 1, 2, 3 och NV och det här var det enda spelet jag inte orkat spela igenom alls. Jag vet inte varför, den där gripande känslan fanns helt enkelt inte.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Hade lite svårt för spelet i början, men sen kunde ja inte sluta spela istället. Bör vara billigt nu med, så spring och köp!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Dreijer:

Jag har spelat Fallout 1, 2, 3 och NV och det här var det enda spelet jag inte orkat spela igenom alls. Jag vet inte varför, den där gripande känslan fanns helt enkelt inte.

Samma här, tusentals timmar i tidigare titlar, orkade nog inte mer än ett fåtal timmar i detta, för min del sabbade avsaknaden av ett ordentligt perk och stats-system mycket.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Daemon:

Samma här, tusentals timmar i tidigare titlar, orkade nog inte mer än ett fåtal timmar i detta, för min del sabbade avsaknaden av ett ordentligt perk och stats-system mycket.

Ja, just ja. Tyckte också att det var ett riktigt klent system. Har 19 timmar loggat på FO4, över 200 på NV och de andra spelen spelade jag utanför Steam.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Gillade också Fallout 3 och NV mer än Fallout 4, men ångrar ändå inte mitt köp.

Har inte ens alla DLC, och ligger nog på 50-60h spelade (inte klar med main storyn heller). För mig är det mycket valuta för pengarna

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Akepouchen:

Hej
Jag har nästan bara uteslutet spelat simulator spel förut men för ett tag sedan köpte jag The Forrest och fastnade direkt för det. Och nu som sagt även lite sugen på detta.

jag gillade det skarpt och spelade igenom det noga och länge. mycket spelglädje kan jag säga!

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Mar 2014

fallout 4 var trevligt, dock nyckte jag new vegas va roligare men ja.. för rätt pengar är de ett super bra spel!

Phanteks Entoo evolve matx temperd glass, Intel i7 5820k, 32gb Hyper beast ram, Asus GTX 1080 strix, EVGA micro 2 x99, 2 stycken Samsung evo850 500gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Som gammal falloutnörd så saknade man mycket, men jag gillade mycket också. Jag finner mig själv hurra när jag hittar visst skräp eftersom de nu betyder resurser och jag byggde mina egna små samhällen och lade ner på tok för mycket tid på att få invånarna nöjda och glada.

Man saknar helt klart perksystemet men världen känns trovärdig då man odlar mat, fixar vatten och det känns som man försöker överleva i kaoset.

Det jag saknar mest är att jag nu nästan aldrig använder VATS och att det därmed blir ett FPS i viss mening. Man kan snipa ut fiender, inga problem och skjuta tills magasinet är slut. Det blir helt enkelt för enkelt om man inte drar upp svårighetsgraden rejält. Drog igenom Wasteland 2 istället för jag ville ha tillbaka den gamla hederliga falloutkänslan (som nästan infinner sig med det).

Helt klart värt ett köp men jag skulle vänta in nedsatt pris. Någon DLC har jag inte. Det är nog många timmar för mig att klara vanliga kampanjen. Iaf när man spenderar sjukt lång tid att bygga småsamhällen över hela kartan.

Har du kraft rekommenderar jag starkt att köra DSR då spelets inbyggda anti aliasing suger. Det är någon lättdriven TXAA eller något som gör bilden helt suddig när du står still. Riktigt kass. Men med 3x eller 4x DSR på 30 % smoothnes eller vad det heter ser det klockrent ut! Tro mig, du vill inte se spelet utan någon form av AA, iaf inte i 1080p.

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av heatm:

Som gammal falloutnörd så saknade man mycket, men jag gillade mycket också. Jag finner mig själv hurra när jag hittar visst skräp eftersom de nu betyder resurser och jag byggde mina egna små samhällen och lade ner på tok för mycket tid på att få invånarna nöjda och glada.

Man saknar helt klart perksystemet men världen känns trovärdig då man odlar mat, fixar vatten och det känns som man försöker överleva i kaoset.

Det jag saknar mest är att jag nu nästan aldrig använder VATS och att det därmed blir ett FPS i viss mening. Man kan snipa ut fiender, inga problem och skjuta tills magasinet är slut. Det blir helt enkelt för enkelt om man inte drar upp svårighetsgraden rejält. Drog igenom Wasteland 2 istället för jag ville ha tillbaka den gamla hederliga falloutkänslan (som nästan infinner sig med det).

Helt klart värt ett köp men jag skulle vänta in nedsatt pris. Någon DLC har jag inte. Det är nog många timmar för mig att klara vanliga kampanjen. Iaf när man spenderar sjukt lång tid att bygga småsamhällen över hela kartan.

Har du kraft rekommenderar jag starkt att köra DSR då spelets inbyggda anti aliasing suger. Det är någon lättdriven TXAA eller något som gör bilden helt suddig när du står still. Riktigt kass. Men med 3x eller 4x DSR på 30 % smoothnes eller vad det heter ser det klockrent ut! Tro mig, du vill inte se spelet utan någon form av AA, iaf inte i 1080p.

Jag drog upp svårighetsgraden och körde aldrig med powerarmor, blev riktigt knepigt i vissa situationer som krävde flera gångers provande innan man kom vidare

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan Akepouchen,

Skrivet av Akepouchen:

Hej

FO4 är ett FPS-action-RPG. Fokus ligger på skjuta fiender och crafting och mindre på karatärsutveckling.
Det går inte att jämföra med FO1 och FO2 (isometriska RPGer med mycket tyngd på karaktärsutveckling). FO3 och NW lutar en del åt FPS men har kvar en del karaktärsutveckling.

I korthet, gillar du att "springa runt i världen" och skjuta varelser, loota och crafta är FO4 helt klart värt ett köp. Är du ute efter ett spel som fokuserar på karatärsutveckling, där egenskaper och färdigheter spelar roll bör du avvakta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Mar 2014

Just nu kostar spelet 59.99euro på steam, käns lite dyrt i mina ögon med tanke på att det funnits ett tag. Eller vad tycker ni?

Eller har ni något annat bra spel att rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Akepouchen,
FO4 är ett FPS-action-RPG. Fokus ligger på skjuta fiender och crafting och mindre på karatärsutveckling.
Det går inte att jämföra med FO1 och FO2 (isometriska RPGer med mycket tyngd på karaktärsutveckling). FO3 och NW lutar en del åt FPS men har kvar en del karaktärsutveckling.

I korthet, gillar du att "springa runt i världen" och skjuta varelser, loota och crafta är FO4 helt klart värt ett köp. Är du ute efter ett spel som fokuserar på karatärsutveckling, där egenskaper och färdigheter spelar roll bör du avvakta.

Helt klart en bra sammanfattning. Man önskar ju att dom kunde släppa rättigheterna och låta någon göra det riktiga Fallout 3 som vi alla vill ha. Wasteland 2 funkade så ett Fallout 3 i samma anda vore så grymt!

Edit: Ljuset i tunneln är att Wasteland 3's crowd funding lyckades samla in 2,7 miljoner dollar på 3 dagar och ska nu utvecklas. Jiiipiiiieee!

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2015

inget o ha enligt mig men smaken e som baken

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Akepouchen:

Just nu kostar spelet 59.99euro på steam, käns lite dyrt i mina ögon med tanke på att det funnits ett tag. Eller vad tycker ni?

Eller har ni något annat bra spel att rekommendera?

Om du orkar, vänta hellre på Steam rean som kommer snart..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

skall du köpa det så finns det lite billigare på instant gaming 220:-
https://www.instant-gaming.com/en/755-buy-key-steam-fallout-4...

jag testade spelet men vart åksjuk så jag kunde inte spela det även fast jag ville...

Mobo: ASUS ROG STRIX Z270I GAMING | CPU: i7-7700k @4.8 & 1.200v | GPU: Gigabyte 1080ti Waterforce | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz | PSU: Corsair RM650x gold | Chassi: Fractal Design Define Nano S | CPUkylare: Corsair Hydro H115i |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2:Samsung 850 Evo 1Tb | HDD: WD Black 1Tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Jag tyckte om spelet och köpte season pass precis innan det gick upp i pris. Jag tyckte om far harbor och mecanist men inte nuka town.
Dock tycker jag att witcher 3 är mer värt pengarna men det är lite annat typ av spel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3772969
med allt DLC.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2011

i7-6800k @ 4.2GHz | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB SLI | HyperX Savage DDR4 2400MHz 64GB | ASUS X99-A II | Be Quiet Dark Rock Pro 3 | Samsung 850 EVO 1TB SSD | Samsung 850 EVO 512GB SSD | Samsung 830 128GB SSD | WD Green 2TB HDD | Corsair HX1000i 1000W PSU | Corsair Carbide Clear 600C

Mining Rig
Biostar B250 | Celeron G4400 | 6X Asus Dual GTX 1060 | 8GB DDR4 | Corsair AX860 PSU | EthOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag gillade faktiskt Fallout 4 enormt, älskade även de tidigare. Det är något visst med att ränna runt i ödeläggelsens värld och ha pew-pew.. Finns riktigt bra mods med bättre crafting, DLC'erna är roliga med.

Men ja, de tidigare var mer "fallout", men, vette tusans om de är så enkla att sätta sig in i om man spelat mest simuleringar, tror Fallout 4 passar mer där, lite mer "light" på RPG elementet.

Som Fallout fantast får man mer titta på 4'an som en simulering i fallout världen? Hur som helst, kul var det..

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Akepouchen:

Hej

Har loggat 170h i detta spel till dags dato. Visst har det sina brister, mest i förhållande till tidigare Fallout spel, men har du inte spelat dem så har du ju inte det problemet.

Jag tycker du kan skippa DLC'erna till att börja med. Förutom Far Harbor och Nuka World så tillför de ganska lite i mina ögon. Och jag hade inte köpt spelet till ordinarie Steam-pris. Mest för att jag tycker att man kan få rabatt på ett spel som varit ute så länge.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Gick själv nyligen i tankarna och köpa FO4 men beslutar för att avvakta ev "game of the year edition" med all dlc inkluderad.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2009

FO4 triggar min PTSD.

Köp hellre de äldre spelen i serien.

lolclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Daemon:

Hur ser det ut med mods? Är det en tillräcklig motivation till att köpa spelet?

CPU: Intel Core i7-7700K 4.9 ghz 1.35 vcore deliddad.
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X TRIO.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Jag själv har lagt 320 timmar på Fallout 3, 524 timmar på Fallout NV, och "endast" 162 timmar på Fallout 4. För min del säger det ganska klockrent vilket spel som är bättre än det andra, samtidigt som det är extremt få spel som jag spelat över 150 timmar.

Fallout 3 och NV är bättre än Fallout 4 enligt mig, men Fallout 4 är fortfarande är MYCKET bra spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

I sitt originalutförande så är FO4 riktigt dåligt. Jag klarade bara av några dagars spelande vid releasen, tog en paus, och började om från början nu i somras med en mängd moddar och DLC's samt i survival mode. Lirar fortfarande och har riktigt kul med utmanande gameplay.

Som med alla dessa spel från Bethesda så får man tyvärr lägga lite energi på det för att det ska bli bra, men det är ju samtidigt halva charmen med det hela. Det patchas dock fortfarande regelbundet iom nya DLC's, så vissa moddar behöver ständigt uppdateras därefter, och Script Extender dröjer en dag eller två vilket kan bli dålig timing när du vill spela. Vill du minimera strul så rekommenderar jag att vänta med detta ett halvår till.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

100h skoj så köp du.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Back in the box
Registrerad
Sep 2005

Fallout 4 är (liksom alla dom tidigare spelen) ett säkert köp. Hundratals timmar med postapokalyptiskt skoj.

"Neeeein! Inte stjäla dyrbart krigsmaterial från Guderian." -Weeblie lever sig in i MaLos HOI3 spelande...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Det är helt klart värt pengarna. Med mods blir det dessutom ett riktigt, riktigt bra spel. Självklart har det sina brister. Men det är ett riktigt bra spel.

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 8TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Dreijer:

Jag har sett massor av videos som dissar Fallout 4 på i princip alla punkter förutom att det förbättrat vissa saker från Fallout 3, men jag vet hardcore Fallout fans som tycker att Fallout 3 och F4 ligger så långt ifrån vad skaparna av Fallout tänkt sig att de i princip förstört Fallout upplevelsen.
Sanningen ligger snarare kring att Bethesda "gjort Fallout deras egen skapelse". Nya spelare har vant sig vid att det är mer som "TES with guns".
Fallout 3 var det första jag spelade och jag gillade det. Sedan spelade jag fallout 1, och ändrade mig. Genidraget med fallout 3 var att klämma in det i The Elder Scrolls formatet.

Stor värld, fri rörlighet, massor av npcs och quests och i 1:a persons perspektiv. Det är vad som gör F3 riktigt kul.
Om man inte spelat och begripit sig på F1, F2 och New Vegas då är det lätt att tycka om F3 och F4 för man förstår inte vad som gått snett.

Det finns en kille på youtube som gjort massor av videos om fallout spelen.

Han pekar ut vad som är karaktäristiskt för fallout lore och märkligt nog är det mycket som inte stämmer med Fallout 3. T ex att Brotherhood of steel befinner sig på östkusten i F3, trots att de härstammar från västkusten och alltid har väldigt själviska anledningar till alla handlingar de väljer att ta. Märkligt nog är de väldigt filantropiska i F3, vilket de inte är i F1 och F2. De är inte heller filantroper i New Vegas. I alla spel utom F3 (och gissningsvis F4 med) så uttnyttjar de dig som spelare alltid innan de väljer att bistå dig på något sätt.