Går det att på något sätt låsa upp ett låst fiberuttag?

Permalänk

Går det att på något sätt låsa upp ett låst fiberuttag?

Fick precis reda på, till mitt stora förtret, att fiberuttaget i den nya lägenheten jag ska flytta in i är låst till BBB... Jag hatar denna internetleverantör och vägrar betala en krona till det företaget. Finns det något sätt att kringå deras låsning? Vill mycket gärna ha bahnof, men som det ser ut nu är det ju tvärkört
Tack för svar.

Permalänk
Entusiast

Uttaget i sig är oförändrat, men föreningen/hyresvärden som äger bostaden kan ha avtal med BBB vilket binder bostäderna till ISP:n i fråga, men ofta till ett bättre pris om många är anslutna i samma förening.

EDIT: Fiber eller Coaxial?

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Uttaget i sig är oförändrat, men föreningen/hyresvärden som äger bostaden kan ha avtal med BBB vilket binder bostäderna till ISP:n i fråga, men ofta till ett bättre pris om många är anslutna i samma förening.

EDIT: Fiber eller Coaxial?

Det går inte att hacka sig förbi då? 😂 fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Det går inte att hacka sig förbi då? 😂 fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, "spärren" sitter inte "hos dig" så du kan göra något åt det. Utan det sitter längre ner i kedjan när trafiken routas runt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morbid616:

Det går inte att hacka sig förbi då? 😂 fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ISP:n som aktiverar den eventuella bredbandstjänsten, så det finns ingenting som du kan göra.
Om du skulle ringa till ex Bahnhof och fråga så skulle de troligen bara se att porten redan är upptagen av ett annat abonnemang.

Jag förstår givetvis att du är besviken, det hade jag också varit. Men se det positivt, du får (troligtvis) mycket bättre pris på bredbandet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Uttaget i sig är oförändrat, men föreningen/hyresvärden som äger bostaden kan ha avtal med BBB vilket binder bostäderna till ISP:n i fråga, men ofta till ett bättre pris om många är anslutna i samma förening.

Intressant, vi är också uppbundna till BBB i vår lägenhet när det gäller fiber, annars är det ComHem som gäller med deras vidriga uttag.
Har inte hört talas om att man kan möjligtvis få bättre pris på bredbandet i det fallet.
Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Fick precis reda på, till mitt stora förtret, att fiberuttaget i den nya lägenheten jag ska flytta in i är låst till BBB... Jag hatar denna internetleverantör och vägrar betala en krona till det företaget. Finns det något sätt att kringå deras låsning? Vill mycket gärna ha bahnof, men som det ser ut nu är det ju tvärkört
Tack för svar.

Du har ej öppet fibernät och BBB äger din fiberanslutning..Så länge inte BBB släpper in andra operatörer på sitt nät så är du låst till just BBB
Du får väl skaffa en ADSL tjänst istället

Permalänk
Medlem

Du får hoppas att bbb blir open universe hos dig snart. De håller på här i stan med det, varför vet jag inte men för dig som kund ger det bättre valmöjligheter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Morbid616:

Fick precis reda på, till mitt stora förtret, att fiberuttaget i den nya lägenheten jag ska flytta in i är låst till BBB... Jag hatar denna internetleverantör och vägrar betala en krona till det företaget. Finns det något sätt att kringå deras låsning? Vill mycket gärna ha bahnof, men som det ser ut nu är det ju tvärkört
Tack för svar.

Varför hatar du detta företag så mkt? Samma skit överallt, funkar det inte får du X antal dagar grattis du varit utan, extra mobil surf betalt exakt som alla andra. Och sen är det inte ens BBB som sköter servicen på switchar mm utan de leverar bara tjänsten (Så har man problem spelar det ingen roll vilken ISP man har i 9/10 fall)

Har man problem loggar man 24 timmar, skickar till kundtjänst klart. Man behöver inte gå igenom de idiotiska stegen om man vet lite nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Fick precis reda på, till mitt stora förtret, att fiberuttaget i den nya lägenheten jag ska flytta in i är låst till BBB... Jag hatar denna internetleverantör och vägrar betala en krona till det företaget. Finns det något sätt att kringå deras låsning? Vill mycket gärna ha bahnof, men som det ser ut nu är det ju tvärkört
Tack för svar.

kan förstå att du vill gå över till Banhof men även om det hade vart möjligt så hade jag aldrig valt dom i dagens läge då dom har VÄLDIGT stora problem med överbelastning på grund av för många kunder! har sätt flertalet trådar här på swec om det samt att dom även svarat till kunder som frågat om det där dom säger rakt ut att dom är medvetna om det och arbetar på det men att det kommer att ta ett bra tag innan det blir åtgärdat!

för övrigt så är nog erat ända val just BBB så länge ni inte har 3 hål i väggen från comhem vilket brukar vara vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Jag hatar denna internetleverantör och vägrar betala en krona till det företaget.

Om du är helt bunden till en hyresgäst förening så brukar det redan ingå i själva hyran. Om så är fallet så kommer du betala vilket fall som helst. Sedan hur mycket du än hatar ett företag så kan jag säga att fiber normalt sett är bättre än ADSL/Mobilt bredband

Permalänk
Skrivet av norrby89:

kan förstå att du vill gå över till Banhof men även om det hade vart möjligt så hade jag aldrig valt dom i dagens läge då dom har VÄLDIGT stora problem med överbelastning på grund av för många kunder! har sätt flertalet trådar här på swec om det samt att dom även svarat till kunder som frågat om det där dom säger rakt ut att dom är medvetna om det och arbetar på det men att det kommer att ta ett bra tag innan det blir åtgärdat!

för övrigt så är nog erat ända val just BBB så länge ni inte har 3 hål i väggen från comhem vilket brukar vara vanligt.

Jag noterade de tre hålen häromdagen och ringde till comhem, var fullt möjligt att få fiber via det uttaget! betalar mycket hellre lite mer än använder soporna BBB. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Om du är helt bunden till en hyresgäst förening så brukar det redan ingå i själva hyran. Om så är fallet så kommer du betala vilket fall som helst. Sedan hur mycket du än hatar ett företag så kan jag säga att fiber normalt sett är bättre än ADSL/Mobilt bredband

Fanns som jag skrev nyss, Comhem uttag och jag kunde få fiber där igenom. Så jag slipper idioterna som tur är. Förutom att jag själv haft stora problem med BBB, så allvarliga att de tillochmed själva rev bindningstids-kontraktet, så hade de som bott i lägenheten innan mig valt BBB och haft massiva strul, ofungerande Internet och värdelös kundtjänst... Så verkar inte som de ens har koll på sitt eget fibernät

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Fanns som jag skrev nyss, Comhem uttag och jag kunde få fiber där igenom. Så jag slipper idioterna som tur är. Förutom att jag själv haft stora problem med BBB, så allvarliga att de tillochmed själva rev bindningstids-kontraktet, så hade de som bott i lägenheten innan mig valt BBB och haft massiva strul, ofungerande Internet och värdelös kundtjänst... Så verkar inte som de ens har koll på sitt eget fibernät

Skickades från m.sweclockers.com

Comhem uttaget, det är alltså 3 hål i väggen? Eller är det vanligt "datauttag" / RJ45?

Permalänk
Medlem

Gissar på att Comhem är Coax. Så inte fiber i den bemärkelsen.

Det levererar ok hastigheter ändå. har man bojkottat ett företag så kör till. Men Fibern är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Gissar på att Comhem är Coax. Så inte fiber i den bemärkelsen.

Det levererar ok hastigheter ändå. har man bojkottat ett företag så kör till. Men Fibern är bättre

Bättre och bättre är ju en definitionsfråga... För om det inte fungerar, så kan det ju inte vara bättre mot ett allternativ som gör?

Bodde tidigare på ett ställe där jag hade fiber från Tele2 och det gick ner flera gånger i veckan, ibland flera timmar per dag. Bytte till Banhof och hade inte ett enda problem efter det.. Så tjänsteleverantör kan spela roll, även om det är samma uttag i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Bättre och bättre är ju en definitionsfråga... För om det inte fungerar, så kan det ju inte vara bättre mot ett allternativ som gör?

Bodde tidigare på ett ställe där jag hade fiber från Tele2 och det gick ner flera gånger i veckan, ibland flera timmar per dag. Bytte till Banhof och hade inte ett enda problem efter det.. Så tjänsteleverantör kan spela roll, även om det är samma uttag i väggen.

Det är ju sant, förutsatte att både fibern och coaxen fungerar utan trubbel med sagda leverantörer.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Gissar på att Comhem är Coax. Så inte fiber i den bemärkelsen.

Det levererar ok hastigheter ändå. har man bojkottat ett företag så kör till. Men Fibern är bättre

Får 500mbit, tror det räcker då jag levt med ADSL 24mbit hela mitt liv fram till nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Intressant, vi är också uppbundna till BBB i vår lägenhet när det gäller fiber, annars är det ComHem som gäller med deras vidriga uttag.
Har inte hört talas om att man kan möjligtvis få bättre pris på bredbandet i det fallet.
Tack för tipset

Comhem är inte vidare bra lösning, tyvärr, vet för jag sitter i exakt samma båt (Comhem + BBB). Nu kan det vara bättre hos andra, men Comhem använder koaxal kablar som är minst 20, ofta 30-40 år gamla, utan isolering, utan bra skärmning och totala kapaciteten delas mellan dina grannar.
De har dessutom båda asymmetrisk anslutning, och den är halvduplex, dvs laddar du ner, kan du inte skicka full fart samtidigt.

Skrivet av norrby89:

kan förstå att du vill gå över till Banhof men även om det hade vart möjligt så hade jag aldrig valt dom i dagens läge då dom har VÄLDIGT stora problem med överbelastning på grund av för många kunder! har sätt flertalet trådar här på swec om det samt att dom även svarat till kunder som frågat om det där dom säger rakt ut att dom är medvetna om det och arbetar på det men att det kommer att ta ett bra tag innan det blir åtgärdat!

för övrigt så är nog erat ända val just BBB så länge ni inte har 3 hål i väggen från comhem vilket brukar vara vanligt.

Kan intyga detta. Vännen till mig bytte precis från BBB pga denna exakt anledning och nu får han inte sina 100Mbit på kvällarna längre, och har ca 5-10x högre ping än tidigare (med BBB).

Skrivet av Morbid616:

Jag noterade de tre hålen häromdagen och ringde till comhem, var fullt möjligt att få fiber via det uttaget! betalar mycket hellre lite mer än använder soporna BBB. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till. Men jag föreslår att du kolla upp vad det är för "sopor" du bytt till.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19562-comhems-modem-fran-net...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/751858-comhem-traden?p=... (380+ sidor med folk med problem med Comhem).

Skrivet av dalledalle:

Comhem uttaget, det är alltså 3 hål i väggen? Eller är det vanligt "datauttag" / RJ45?

Comhem är ursprungligen TV leverantör, så det är TV - DATA - Radio uttag.
Typ denna: http://1.bp.blogspot.com/-Tv9xm_0lf10/Twn_V1MCwMI/AAAAAAAAAWI...

Skrivet av Morbid616:

Får 500mbit, tror det räcker då jag levt med ADSL 24mbit hela mitt liv fram till nu

Skickades från m.sweclockers.com

Njae... du betalar för 500Mbit... blir lite intressant o se vad du faktiskt får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Comhem är inte vidare bra lösning, tyvärr, vet för jag sitter i exakt samma båt (Comhem + BBB). Nu kan det vara bättre hos andra, men Comhem använder koaxal kablar som är minst 20, ofta 30-40 år gamla, utan isolering, utan bra skärmning och totala kapaciteten delas mellan dina grannar.
De har dessutom båda asymmetrisk anslutning, och den är halvduplex, dvs laddar du ner, kan du inte skicka full fart samtidigt.

fast allt är relativt! Har själv Comhem som leverantör och har ett pris som ingen annan leverantör kan slå (föredetta student pris) samt har fungerat så gott som felfritt förutom vid 2 tillfällen under ca 5 år. ända nackdelen med Coaxial kontra Fiber här i Västerås iallafall är att istället för typ 10 i ping så har jag 20-30 vilket inte direkt är en märkbar skillnad oavsätt vad man gör.

samt finns det fiber in i huset så är det i 7 fall av 10 fibern som comhem går via till huset sen i huset så delas det upp till lägenheterna via coaxial.

samt att det är halvduplex är bara BS kan ladda upp hur bra som helst här hemma även fast jag sitter å laddar ner något via steam tillexempel. så länge det inte är ett undantag just här i Västerås såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast allt är relativt! Har själv Comhem som leverantör och har ett pris som ingen annan leverantör kan slå (föredetta student pris) samt har fungerat så gott som felfritt förutom vid 2 tillfällen under ca 5 år. ända nackdelen med Coaxial kontra Fiber här i Västerås iallafall är att istället för typ 10 i ping så har jag 20-30 vilket inte direkt är en märkbar skillnad oavsätt vad man gör.

samt finns det fiber in i huset så är det i 7 fall av 10 fibern som comhem går via till huset sen i huset så delas det upp till lägenheterna via coaxial.

samt att det är halvduplex är bara BS kan ladda upp hur bra som helst här hemma även fast jag sitter å laddar ner något via steam tillexempel. så länge det inte är ett undantag just här i Västerås såklart.

Beror på deras design och din valda kapacitet.
De använder befintligt koaxalnät, oavsett, men sätter in fiber till källare, eller i mitt fall, anslutningspunkterna för radhusen. Så ett litet höghus med få användare av dem, fungerar nog relativt bra. Men allt hänger på hur dåligt skick kablarna är... och det vet du inte förrän du har problem (som både jag och grannarna fick).

Om de har nog med kapacitet så märker man sällan duplex problemet, och jag vill minnas att de har försökt med fler frekvenser (i TV kabeln) att förbättra detta. Men du har en asymmetrisk lösning likväl, som kommer påverka.
Om du kör låg hastighet (säg 10-50-kanske 100) så borde du inte märka så stora problem, utom vid pingarna. Om du kör tex: http://www.pingtest.net/ så ser man ofta detta i testerna (på "line quality").

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Comhem är inte vidare bra lösning, tyvärr, vet för jag sitter i exakt samma båt (Comhem + BBB). Nu kan det vara bättre hos andra, men Comhem använder koaxal kablar som är minst 20, ofta 30-40 år gamla, utan isolering, utan bra skärmning och totala kapaciteten delas mellan dina grannar.
De har dessutom båda asymmetrisk anslutning, och den är halvduplex, dvs laddar du ner, kan du inte skicka full fart samtidigt.

Kan intyga detta. Vännen till mig bytte precis från BBB pga denna exakt anledning och nu får han inte sina 100Mbit på kvällarna längre, och har ca 5-10x högre ping än tidigare (med BBB).

Lycka till. Men jag föreslår att du kolla upp vad det är för "sopor" du bytt till.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19562-comhems-modem-fran-net...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/751858-comhem-traden?p=... (380+ sidor med folk med problem med Comhem).

Comhem är ursprungligen TV leverantör, så det är TV - DATA - Radio uttag.
Typ denna: http://1.bp.blogspot.com/-Tv9xm_0lf10/Twn_V1MCwMI/AAAAAAAAAWI...

Njae... du betalar för 500Mbit... blir lite intressant o se vad du faktiskt får.

Oavsett om Comhem nu skulle orsaka lika mycket problem, så är deras kundsupport fortfarande galet mycket snabbare och bättre än BBB.
BBB lovade installationstid på 10 dagar, det tog 6 veckor, när de väl installerade skiten så hade de haft av sladden tlll vår fasta telefon, det tog en vecka för dom att fixa det, när de fixade fasta telefonen så slutade internet fungera igen och då tog det ytterligare två veckor innan de fick igång internet igen, då slutade fasta telefonen funka IGEN. Ovanpå detta så var det varenda gång jag ringde oavsett tid på dygnet minst 90 minuters kötid. Helt jävla oacceptabelt och jag börjar koka av ilska bara jag skriver detta. Aldrig i helvete att jag någonsin använder asen igen, jag får hellre cancer än talar med deras otrevliga, okompetenta kundtjänst en enda gång till. Finns inte en piss i Mississippi att Comhem kan vara lika dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite komiskt med alla som ska få oss att undvika vissa ISP. Om man sammanfattar de senare trådarna i detta forum tror jag inte det finns någon som "godkänts".

Ska det vara så svårt att fatta att alla har sina fel och brister och råkar ut för teknikhaverier då och då. Nu tas det upp att Bahnhof har stora problem med överbelastning. För några år sedan var det Comhem som hade stora problem. Sedan finns det stora lokala variationer som man hela tiden glömmer.

Permalänk
Medlem

hehe, alla de år som jag haft Com Hem har jag bara fått problem ett fåtal gånger och då är det oftast ett större problem som inte de styr över, tex någon grävt av en kabel eller annat.

Har oftast fått mer än jag betalat för också. Tex betalat för 100Mbit och får 130Mbit när jag kör bredbandskollen och liknande tjänster.

Men nu har jag sen något år tillbaka fiber. Svårt att slå fiber prismässigt. Betalar ca 180kr för 1000/1000 idag. Får ut ca 950/900 av den

Vad skiljer det i pris mellan CH och BBB? Vad är det för skillnad i hastighet?

Men du kommer nog bli nöjd med CH. Brukar oftast fungera bra och har blivit bättre med kötiden på kundservice (säger de polare som fortfarande har CH).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det börjar bli lite komiskt med alla som ska få oss att undvika vissa ISP. Om man sammanfattar de senare trådarna i detta forum tror jag inte det finns någon som "godkänts".

Ska det vara så svårt att fatta att alla har sina fel och brister och råkar ut för teknikhaverier då och då. Nu tas det upp att Bahnhof har stora problem med överbelastning. För några år sedan var det Comhem som hade stora problem. Sedan finns det stora lokala variationer som man hela tiden glömmer.

Bra sagt.

@Morbid616 Låter som du haft en taskig BBB installation, jepp. Och låter konstigt nog som min Comhem... dock med TV-kanaler istället för Tele, och totalt risigt internet när de väl kom. Tog ca 1,5 månad att få dit en tekniker som konstaterade att det var ett under att det ens alls fungerade.

Det som dock fick mig att byta var för jag ville bort från den bråkande kabel-TV tekniken, inte direkt.. "comhem" i sig. Visste mycket väl att de andra alt är precis lika bråkiga och långsamma när fel väl sker. Och det enda felet jag haft med BBB är när någon grävde av stamkabeln till 2 kvarter (vår hela förening), som tog några dagar innan allt fungerade rätt igen.

Men jag hoppas du blir nöjd med ditt val. Comhem har dock precis lika usel support som alla andra. Men så länge det fungerar så märker man sällan av det

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Bra sagt.

@Morbid616 Låter som du haft en taskig BBB installation, jepp. Och låter konstigt nog som min Comhem... dock med TV-kanaler istället för Tele, och totalt risigt internet när de väl kom. Tog ca 1,5 månad att få dit en tekniker som konstaterade att det var ett under att det ens alls fungerade.

Det som dock fick mig att byta var för jag ville bort från den bråkande kabel-TV tekniken, inte direkt.. "comhem" i sig. Visste mycket väl att de andra alt är precis lika bråkiga och långsamma när fel väl sker. Och det enda felet jag haft med BBB är när någon grävde av stamkabeln till 2 kvarter (vår hela förening), som tog några dagar innan allt fungerade rätt igen.

Men jag hoppas du blir nöjd med ditt val. Comhem har dock precis lika usel support som alla andra. Men så länge det fungerar så märker man sällan av det

När jag ringt till comhem så har det tagit max fem minuter att komma fram och de har varit otroligt hjälpsamma. Det är det minsta jag begär. Om det strular så kan jag leva med det, men det ska inte ta 90 minuter att komma fram till kundtjänst för att varje gång få olika människor som är trötta på livet och vägrar vara hjälpsamma. Sen att det tog tre månader för BBB att installera något som skulle ta tio dagar är också ett under. Samt att de fortsatte skicka fakturor tre månader efter tjänsten var avslutad var också fint. Ringde varje gång och ändå kom en ny faktura. Helt sanslöst. Fel på varenda avdelning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

När jag ringt till comhem så har det tagit max fem minuter att komma fram och de har varit otroligt hjälpsamma. Det är det minsta jag begär. Om det strular så kan jag leva med det, men det ska inte ta 90 minuter att komma fram till kundtjänst för att varje gång få olika människor som är trötta på livet och vägrar vara hjälpsamma. Sen att det tog tre månader för BBB att installera något som skulle ta tio dagar är också ett under. Samt att de fortsatte skicka fakturor tre månader efter tjänsten var avslutad var också fint. Ringde varje gång och ändå kom en ny faktura. Helt sanslöst. Fel på varenda avdelning

Skickades från m.sweclockers.com

Comhem vägrade avsluta min mors abonnemang när hon hade avlidit. Så inte direkt mycket till hjälpsam support där inte, dessutom när man är ledsen redan. All avtal upphör att gälla vid dödsfall, så det borde vara självklart för dem. Men de skulle ha 3 mån uppsägningstid, eller ändra dens form eller ha ny ägare och bråkade om det ena och andra. Var först när man fick hota med advokat som de backade och släppte det.
Så vi har helt enkelt olika sidor på samma mynt.

Men jag håller med dig att telefonkötider är något som är viktigt att få ner. Men än viktigare är det imho att man inte behöver ringa. (Något som definitivt har gått fel i ditt fall).

Permalänk
Medlem

Mitt hus har något som kallas "samexistens" så det finns ett öppet när och ett stängt nät (BBB) så jag får byta till det öppna men det tar lite tid då en tekniker måste fysiskt flytta på en sladd. Mitt inlägg om det.

Vet inte varför någon skulle föredra stängt nät, antagligen okunskap.

Skulle hellre svälja min högra arm än att abonnera på Comhems fruktansvärda skit "coax-fiber". Aldrig, aldrig igen. Sämst support (långa köer som slutar i ingenting, man förstår snart att det är ingen idé att ringa), kass uppkoppling med skojsiga inslag av nedkoppling och hastighets problem - varje dag för bara 350 spänn!

BBB är inte bra de heller, men bättre än Comhem.

Permalänk
Medlem

BBB är totalt skit. Väldiga problem i början där antingen internet eller tvkanalerna fungerade, aldrig samtidigt tog 1.5månad eller ngt att fixa detta. Fakturor älskar dem att skicka ut, gärna 3st av samma så man får ringa och fixa hela tiden (hänt typ 3-4ggr). Nere lite då och då för "underhåll" och då nästan alltid när man vill ha internetet som mest (kvällar/nätter). Ostabilt och alltid under den fart man ska ha, betalar för 100/100 får ut kanske 85/75ish.

Comhem däremot superb support, billigt för 100/10, nere kanske 1ggr varannan månad för "undehåll", alltid stabilt och över det man ska ha, betala för 100/10 få ut 130/15.

Skulle välja ComHem över BBB alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFV:

Mitt hus har något som kallas "samexistens" så det finns ett öppet när och ett stängt nät (BBB) så jag får byta till det öppna men det tar lite tid då en tekniker måste fysiskt flytta på en sladd. Mitt inlägg om det.

Vet inte varför någon skulle föredra stängt nät, antagligen okunskap.

Tror ingen föredrar det, men mitt fibernät var från början Tele2s. Det gjordes en deal med föreningen att dra in detta och man kunde då välja mellan Tele2 och Comhem och detta var innan öppna fiberna började dyka upp. Eftersom installationen betalades av föreningen så kan man inte direkt klaga på valet, då jag kan betala för att få en öppen fiber lösning om jag vill (ligger i gatan utanför).

När sen Tele2 sålde alla dessa fibernät till BBB så tänkte jag också lite... aaww crap, för jag vet att de inte är så bra som man kunde hoppas. Men som det är idag får jag ca 110-120% av prestandan jag betalar för, ping på 5-10ms svarstider och har endast haft ett enda avbrott (det som jag beskrev ovan), så... jag kan inte klaga. Men jag vet att de inte är de bättre, helt klart.

Ang din samexistens så har jag tänkt till näst års föreningsmöte, ta upp om det finns något alternativ likt öppen fiber. Bästa hade ju varit om föreningen kunde köpt loss själva linorna mellan husen och sen öppnat det, men jag tvivlar på att det kommer ske. (för många äldre som är sååå nöjda med sitt 10/10 nät...)