NAS / NVR / Kameraövervakning Söker råd och kundskap inom området ;P

Permalänk
Medlem

NAS / NVR / Kameraövervakning Söker råd och kundskap inom området ;P

Jag har fått i uppgift att försöka plocka ihop ett övervakningssystem till firman och jag är helt grön vad det gäller servrar, kameror och övervakning.

Jag har kollar runt lite på alla möjliga lösningar och har lite svårt att bestämma mig om man ska ha enbart en separat NVR eller om man ska ha en NAS server alternativt en linux/windows server.

Jag har inte riktigt kommit fram till hur många kameror det kommer röra sig om men åtminstone 5-6 st till en början och varav en som kommer behöva vara utomhus och sända trådlöst från närliggande byggnad.

Vad finns det för fördelar och nackdelar och vad bör man tänka på?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Netgear Arlo är supersmidigt för den som inte är speciellt kunnig.
Nu är ju även deras nya modell Netgear Arlo Pro runt hörnet som kan vara värt att vänta på.
Speciellt med tanke på att du vill köra 5-6 kameror minst, då blir det mer effektivt att vänta på Pro och nyttja deras längre batteritid, samt att batterierna är laddningsbara.
Något de inte är på dagens version.

http://www.arlo.com/en-us/products/arlo-pro/default.aspx
http://feber.se/pryl/art/356001/netgear_visar_upp_vervaknings...

Basicpaketet jag kör med:
* 7 dagars videominne i molnet (spelar in när rörelse/händelse identifieras. Upp till 1 GB).
* Upp till 5 kameror.
* Support begränsad till 3 månader.

Du kan även ladda ner de händelser som du tycker är viktiga som videofil på datorn.

Annars finns:
Premierpaketet
*30 dagar med videominnen i molnet (Spelar in när rörelse/händelse identifieras. Upp till 10 GB)
*Upp till 10 kameror
*Obegränsad support
kr85.00/mån

Elitepaketet
*60 dagar med videominnen i molnet (Spelar in när rörelse/händelse identifieras. Upp till 100 GB)
*Upp till 15 kameror
*Obegränsad support
kr129.00/mån

Tycker att Arlo är supersmidigt, som sagt till de som inte är alls insatta i ämnet.

Permalänk

vill man ha något helt i egen regi kan man ta zoneminder (https://zoneminder.com/) installera på valfri burk och anslut t.ex. poe kameror via en poe switch.

Detta är nog bland det billigaste men kanske inte det helt enklaste då du måste konfigurera en del själv.

Jag kör detta i min villa som privatperson som företag måste man dock ansöka om tillstånd, vilket kanske inte är det enklaste att få.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Netgear Arlo är supersmidigt för den som inte är speciellt kunnig.
Nu är ju även deras nya modell Netgear Arlo Pro runt hörnet som kan vara värt att vänta på.
Speciellt med tanke på att du vill köra 5-6 kameror minst, då blir det mer effektivt att vänta på Pro och nyttja deras längre batteritid, samt att batterierna är laddningsbara.
Något de inte är på dagens version.

http://www.arlo.com/en-us/products/arlo-pro/default.aspx
http://feber.se/pryl/art/356001/netgear_visar_upp_vervaknings...

Basicpaketet jag kör med:
* 7 dagars videominne i molnet (spelar in när rörelse/händelse identifieras. Upp till 1 GB).
* Upp till 5 kameror.
* Support begränsad till 3 månader.

Du kan även ladda ner de händelser som du tycker är viktiga som videofil på datorn.

Annars finns:
Premierpaketet
*30 dagar med videominnen i molnet (Spelar in när rörelse/händelse identifieras. Upp till 10 GB)
*Upp till 10 kameror
*Obegränsad support
kr85.00/mån

Elitepaketet
*60 dagar med videominnen i molnet (Spelar in när rörelse/händelse identifieras. Upp till 100 GB)
*Upp till 15 kameror
*Obegränsad support
kr129.00/mån

Tycker att Arlo är supersmidigt, som sagt till de som inte är alls insatta i ämnet.

Har kollat på deras lösning tidigare och om jag inte minns helt fel så fanns det ingen möjlighet att kolla live? Vill kunna kolla på tex kontoret ifall de är några struliga kunder som har något fuffens för sig.

Skrivet av bobonolla:

vill man ha något helt i egen regi kan man ta zoneminder (https://zoneminder.com/) installera på valfri burk och anslut t.ex. poe kameror via en poe switch.

Detta är nog bland det billigaste men kanske inte det helt enklaste då du måste konfigurera en del själv.

Jag kör detta i min villa som privatperson som företag måste man dock ansöka om tillstånd, vilket kanske inte är det enklaste att få.

Kan ju vara ett alternativ men det är att köpa en server dator som gäller då ?

Har snöa in mig lite på nas server med nvr mjukvara just nu och håller på kika närmare på det.. bland annat så har ju neatgear deras lösning.

http://www.storagereview.com/netgear_readynas_surveillance_re...

Drar iväg rätt mycket i pris iom att man får betala licens för varje kamera men vi kommer förmodligen behöva ha en backup av någon form så en nas server är kanske inte så dumt i det fallet?

Finns ju säkert lösningar från andra tillverkare, ska kolla lite närmare på den frågan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Kanske en synology med dess inbyggda kameraserver och valfria poe-kameror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Kanske en synology med dess inbyggda kameraserver och valfria poe-kameror?

Kan vara en idé faktiskt men ju mer jag sitter och kollar och funderar på detta så kanske de ändå är lönt att köpa/bygga en serverdator

* Finns mängder av program att använda bla ZoneMinder som @bobonolla nämnde
* Inga licenser för kameror
* Större utval av kameror (inga begränsningar som en nvr kan ha tex endast dlink, unifi etc)

Däremot så kommer man att få konfigurera allt själ, det är inge plug and play men det kan det vara värt.

Några tips på vad för server man bör titta på alternativt bygga ihop?

Jag har cirka 30 tusen att röra mig med så ta det i åtanke ifall någon vill plocka ihop ett paket med kameror samt server ;P

Måste dock försöka plocka ihop de här så fort som möjligt helst innan helgen och beställa så man får hem de innan månadens slut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av Ekzzor:

Kan vara en idé faktiskt men ju mer jag sitter och kollar och funderar på detta så kanske de ändå är lönt att köpa/bygga en serverdator

* Finns mängder av program att använda bla ZoneMinder som @bobonolla nämnde
* Inga licenser för kameror
* Större utval av kameror (inga begränsningar som en nvr kan ha tex endast dlink, unifi etc)

Däremot så kommer man att få konfigurera allt själ, det är inge plug and play men det kan det vara värt.

Några tips på vad för server man bör titta på alternativt bygga ihop?

Jag har cirka 30 tusen att röra mig med så ta det i åtanke ifall någon vill plocka ihop ett paket med kameror samt server ;P

Måste dock försöka plocka ihop de här så fort som möjligt helst innan helgen och beställa så man får hem de innan månadens slut.

Att konfigurera Zoneminder är enkelt tog mig ingen tid alls egentligen (förutom att hitta dataströmmen från min billigaste kinakamera)

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekzzor:

Har kollat på deras lösning tidigare och om jag inte minns helt fel så fanns det ingen möjlighet att kolla live? Vill kunna kolla på tex kontoret ifall de är några struliga kunder som har något fuffens för sig.

Kan ju vara ett alternativ men det är att köpa en server dator som gäller då ?

Har snöa in mig lite på nas server med nvr mjukvara just nu och håller på kika närmare på det.. bland annat så har ju neatgear deras lösning.

http://www.storagereview.com/netgear_readynas_surveillance_re...

Drar iväg rätt mycket i pris iom att man får betala licens för varje kamera men vi kommer förmodligen behöva ha en backup av någon form så en nas server är kanske inte så dumt i det fallet?

Finns ju säkert lösningar från andra tillverkare, ska kolla lite närmare på den frågan.

Du kan visst kolla live, och den är riktigt smidig också.
Både på datorn, telefonen samt surfplattan kan du kolla både live, ställa in inställningar, samt radera/ladda ner klipp.
Dock så kan inte dagens Arlo spela in ljud, vet inte om det är viktigt för dig, men kanske kan Pro-versionen som kommer till europa snart också spela in ljud, tveksam till det dock.

Permalänk
Medlem

https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-nvr/
med ett par av dessa kameror som antingen är POE eller Wifi
https://www.ubnt.com/products/#surveillance

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Att konfigurera Zoneminder är enkelt tog mig ingen tid alls egentligen (förutom att hitta dataströmmen från min billigaste kinakamera)

Okej de låter bra, de flesta programmen verkar ju vara rätt smidig att handskas me... finns det någon möjlighet att koppla in någon tuta med ? tänkte om man vill ha något som låter jävulen så man kan skrämma bort eventuella tjuvar ;P

Jag tog kontakt med inet och bad dem plocka ihop en mindre server men det har inte kommit någon offert från dem än så måste nog ringa till dem imorgon och se vad som har hänt.

Skrivet av Yorgo_:

Du kan visst kolla live, och den är riktigt smidig också.
Både på datorn, telefonen samt surfplattan kan du kolla både live, ställa in inställningar, samt radera/ladda ner klipp.
Dock så kan inte dagens Arlo spela in ljud, vet inte om det är viktigt för dig, men kanske kan Pro-versionen som kommer till europa snart också spela in ljud, tveksam till det dock.

Fel av mig mindes det som lite annorlunda, det var nog att man inte hade någon aktiv inspelning som gjorde att jag valde bort detta alternativet sist jag kollade på dessa. Nu ser jag att det finns den möjligheterna med men det var absolut inte billigt eftersom du får betala inspelningsavgift för varje enskild kamera!
Sen finns endast de gamla kamerorna tillgängliga här i Sverige.
Förutom att det kosta skjortan så visst är arlo ett toppen system.

Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har faktiskt lite förkärlek för unifis produkter och deras nvr verkar toppen, enda problemet är att den verkar ju näst intill omöjlig att få tag i här i sverige och en import har jag inte tid med. Men det går väl att köra deras övervakningsprogram från vilken dator som helst utan deras nvr om jag inte förstått det hela fel ?

Enda nackdelen är väl att de är låst till deras kameror ?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekzzor:

Jag har faktiskt lite förkärlek för unifis produkter och deras nvr verkar toppen, enda problemet är att den verkar ju näst intill omöjlig att få tag i här i sverige och en import har jag inte tid med. Men det går väl att köra deras övervakningsprogram från vilken dator som helst utan deras nvr om jag inte förstått det hela fel ?

Enda nackdelen är väl att de är låst till deras kameror ?

Japp stämmer du kan köra NVRen på windows/osx/linux. Ja tyvärr kan man bara köra deras kameror. Synologys NASar /NVR är annars ett alt. men de har tyvärr inte stöd för de senaste kamerorna från UBNT

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag skulle defentivt rekomendera att köra ett kit från Ubiquiti Networks.. UVC-G3 samt deras NVR.. en fröjd att jobba med.. inspelning och live-stream. 1080p

jag köpte mitt kit ganska nyligen på evxab.com som verkar vara ensamma gällande nvr:en?? Skönt att slippa licensiering med Synology. UBNT nvr stöder upp till 50 kameror, automatisk igenkänningav kamera.