Köpråd: Vilken mikrofon för bl.a. podcast och snack med polare?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Vilken mikrofon för bl.a. podcast och snack med polare?

Kollar på en extern mikrofon till datorn och har kolla mellan dessa 4:a

Samson G-track
Neewer NW-800
AT2020
Rode nt usb

Undrar om ni testa alla dessa eller bara några och om ni tycker dom är bra för pengarna du betalar

Permalänk

vad ska du använda dem till?

Skrivet av st0rken:

Kollar på en extern mikrofon till datorn och har kolla mellan dessa 4:a

Samson G-track
Neewer NW-800
AT2020
Rode nt usb

Undrar om ni testa alla dessa eller bara några och om ni tycker dom är bra för pengarna du betalar

Har testat Röde-nt för lite "voice over" och den funkade helt ok med premier pro. Skulle dock investera i en "arm" till den mikrofon du väljer.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Har haft en Røde nt och den funkade bra. Hade dock en bom till den så jag kunde få bort den lite när jag inte använde den.

Men vad ska du använda den till? Lättare att ge tips om man vet användningsområdet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Har haft en Røde nt och den funkade bra. Hade dock en bom till den så jag kunde få bort den lite när jag inte använde den.

Men vad ska du använda den till? Lättare att ge tips om man vet användningsområdet

Ska bara ha den till att snacka med polare och kanske spela in lite random pods eller något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Har testat Röde-nt för lite "voice over" och den funkade helt ok med premier pro. Skulle dock investera i en "arm" till den mikrofon du väljer.

Har titta på en sån arm och det är något jag kommer köpa men kollar runt på dom lite billigare då den till rode kostade ca 1000kr...

Permalänk

Har du funderat på en cardioid mikrofon?

Skrivet av st0rken:

Ska bara ha den till att snacka med polare och kanske spela in lite random pods eller något liknande

Då skulle jag fundera på rodes video micro eller liknande, de typer av mikrofoner du listade är mikrofoner man oftast placerar väldigt nära det man spelar in och då blir de irriterande när man spelar (blockar synfält mm). Cardioid mikrofoner har fördelen att de kan placeras på lite avstånd och fortfarande få bra ljud.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Då skulle jag fundera på rodes video micro eller liknande, de typer av mikrofoner du listade är mikrofoner man oftast placerar väldigt nära det man spelar in och då blir de irriterande när man spelar (blockar synfält mm). Cardioid mikrofoner har fördelen att de kan placeras på lite avstånd och fortfarande få bra ljud.

Har tänkt köpa mig en "arm" att ha fast på skrivbordet så man kan flytta den lite

Permalänk
Hedersmedlem

@st0rken *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en bra och beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (se §3.1).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...