Permalänk

Dual boot Ubuntu/Windows 10?

Hej! Jag har idag ett Ubuntusystem på min dator och önskar att lägga till ett Windows 10 och bevara mitt Ubuntu intakt. Tänkte köpa en ny hårddisk för detta som jag installerar Windows på. Jag har läst att Windows gärna skriver över delar av Ubuntuoperativet och jag antar därför att detta problem försvinner om jag köper ytterligare en disk för Windows? Stämmer detta?

För att välja operativsystem att boota ifrån måste man in i bios och välja boot order för varje gång man vill byta operativsystem med denna lösning? Eller finns det något smidigare sätt?

Permalänk
Medlem

Du kan även installera om grub på disken också så kommer grub hitta båda installationerna. Men jag hade nog införskaffat en hdd till. Och plocka isf ur din ubuntu disk under tiden du installerar w10.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

För att få upp BOOT menyn på Asus moderkort trycker man F8 och på Gigabyte moderkort trycker man F12 (direkt vid Bios loggan). Där kan du välja vilken disk vill vill starta ifrån. MSI verkar ha F11.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Som fragwolf säger, koppla fysiskt ur din Ubuntu disk när du installerar Windows. Det är möjligt att win numera är säkert så det inte skriver över andra diskar, men det har hänt mig ett flertal gånger att win formaterat diskar för mig. Kanske SBS men jag kopplar jag ändå ur diskar som inte får röras vid installation.

Efteråt skulle jag konfa bios att autoboota på Ubuntu disken, därefter konfa grub så du får välja mellan ditt nuv Ubuntu eller Win10.

Själv har jag helt gett upp att dual boota.. alltid nåt som man saknar på linux disken när man e i Win. Numera bootar jag till windows och har linux virtualiserat. Virtualbox är gratis medans VMware vill ha betalt för Workstation. Både Virtualbox och VMware funkar med både win och ubuntu som host OS så det är bara att välja vilken av dom du vill virtualisera. Själv spelar jag i win därför jag bootar till win.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grogt:

Själv har jag helt gett upp att dual boota.. alltid nåt som man saknar på linux disken när man e i Win. Numera bootar jag till windows och har linux virtualiserat. Virtualbox är gratis medans VMware vill ha betalt för Workstation. Både Virtualbox och VMware funkar med både win och ubuntu som host OS så det är bara att välja vilken av dom du vill virtualisera. Själv spelar jag i win därför jag bootar till win.

Du är inte ensam, ytterst få dualbootar idag då det är för omständligt och det är superlätt att virtualisera. Och man slipper problem som att behöva starta om datorn stup i kvarten.

Angående vmware Workstation.
The free version is available for non-commercial, personal and home use. We also encourage students and non-profit organizations to benefit from this offering. http://www.vmware.com/products/player/playerpro-evaluation.ht...

Permalänk

Tack för alla svar! Grub, är det bara något system som håller koll på vad som ska bootas? För jag kan absolut tänka mig att mippla med bios vid varje byte av boot - op (kommer mest i undantagsfall att köra Ubuntu). Bra tips att koppla ur Ubuntudisken vid Windowsinstallationen :). Hade jag inte tänkt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grub är ett program som startas efter BIOS om du har dualboot. I GRUB väljer du vilket operativ du vill köra. Använder du GRUB så behöver du inte rota i BIOS vid varje start.

Ubuntu försvinner inte om du installerar Windows på en annan disk men du måste installera om GRUB efter Windows för att få valet vid start.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Grub är ett program som startas efter BIOS om du har dualboot. I GRUB väljer du vilket operativ du vill köra. Använder du GRUB så behöver du inte rota i BIOS vid varje start.

Ubuntu försvinner inte om du installerar Windows på en annan disk men du måste installera om GRUB efter Windows för att få valet vid start.

Jepp! Tack! Körde bara "sudo update-grub" så hittade den win10 och jag får jag välja