Router bråkar och sänker hastighet.

Permalänk

Router bråkar och sänker hastighet.

Hej, jag har en ASUS RT-N12 och nu har den börjat bråka genom att tappa anslutning så att wifi stängs ner. Om inte jag väntar en halvtimme för att få ny kontatkt, så räcker det att bara omstarta routern igen för att få tillbaka anslutningen. Men nu har jag märkt att efter att den har omstartat så går min hastighet ner från 100/100 till 10/10 mbit/s-fiber Slutar med att jag måste kontakta mitt bredband bolaget som måste starta om för att kunna få 100/100 mbit/s-fiber, men eftersom routern stänger av så kvarstår problemet.

Länk för routern https://www.dustinhome.se/product/5010881159/rt-n12-d1-n300-3...

Något tips som kan funka för att hjälpa den? Har tidigare startar om routern men det hjälper ej.

Tips eller lösning på problemet? Om inte så tar jag gärna emot tips på relativ billiga router som ska kunna täcka 20 kvadrat yta(student lägenhet )

Tack i förhand

Visa signatur

Dator: GTX 570, Stealth x Stream 2 700W, Intelcore SB 2500K, Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart, Gigabyte moderkort GA-P67A-UD3-B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1333Mhz XMS3.

Permalänk
Medlem

Om du har 100/100 har du INTE ADSL.

Permalänk

Har nu ändrat

Visa signatur

Dator: GTX 570, Stealth x Stream 2 700W, Intelcore SB 2500K, Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart, Gigabyte moderkort GA-P67A-UD3-B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1333Mhz XMS3.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Styckaren:
Är det enbart wi-fi som stängs av eller är det hela routern?
När hastighet sänks på wi-fi fungerar den trådade anslutningen normalt?
Vilken firmware använder routern?
Har du kollat inställningarna så du inte begränsar hastigheten för trådlösa enheter (finns på vissa routrar, osäker på N12)?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: Wifi är fortfarande på och när jag drar ut kabeln och för in den till datorn så funkar den.
Ja, den trådade funkar fortfarande, fast wifi sänker hastigheten.
Vet ej om Firmware.
Finns det något inställning/program för att se sånt?

Visa signatur

Dator: GTX 570, Stealth x Stream 2 700W, Intelcore SB 2500K, Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart, Gigabyte moderkort GA-P67A-UD3-B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1333Mhz XMS3.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Styckaren: Du kan se vilken firmwareversion routern använder genom att logga in i den. Oftast gör du det genom att skriva in 192.168.1.1 i en webbläsare på en ansluten dator.

Här kan du se aktuella firmwareversioner http://www.asus.com/support/Download/11/2/0/92/S6NDlExxnGHYbA...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord