Permalänk
Medlem

Vilket ADSL-modem för mina behov

Hej

Behöver hjälp från någon kunnig.

Tidigare hade jag fiber och 2 ip-adresser, till uttaget i väggen hade jag bara en switch som datorerna sedan var kopplade i. Nu efter flytt så har jag fått downgrade och blir på ADSL ett tag.

Jag vill kunna köra 2 datorer samtidigt på nätet och remote desktop/Workgroup mellan dom. Hur kommer jag enklast undan? Vill också bara ha kabel och inte trådlöst. Teknikern som kollade uttaget sa också att det var bäst med en splitter.

Har någon något tips vad jag ska skaffa för modem/router (allt i ett?). Finns ingen direkt budget att hålla sig inom men det ska vara försvarsbart.

Tack på förhand.

förtydligande
Permalänk
Medlem

@Vact:
Det beror helt på vilken operatör om det är bäst att ha allt i ett, eller ett "rent"ADSL modem + en vanlig router.
Vissa operatörer har nämnligen att man måste köra (modemet) i bryggat läge d.v.s att det bara blir en dum enhet, (tänk en nätverks switch).

Så mitt tips är att kolla med den operatör du har/planera teckna hos hur de kör, innan du börjar tänka på vad du ska införskaffa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tackar, ska höra mig för.

Permalänk
Medlem

En vanlig kombinerad modem-router från operatören blir bra för dina behov. Stäng av wifi't på den bara så slipper du säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem

Måste du ha två publika IP? Funkar det inte med en IP och NAT?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux