Permalänk
Medlem

Proxmox SWAP

Tänker tag och installera Proxmox inom snar framtid men har aldrig använt det tidigare. Det hade inte varit några problem om det inte varit för mina lite speciella krav. (Lär installera Proxmox ovanpå Debian)

Lagring

4TB HDD. Här vill jag lagra alla VM maskiner men skulle gärna ha en partition/mapp för diverse media och ha åtkomst till dem från LXC VM. Antar att detta lär fungera?

120GB SSD. Här kommer punkten jag är lite besvärlig. Jag vill gärna ha proxmox installationen här (hur mycket landar en sådan på?), som jag antar lär tag 20GB. Runt 25GB vill jag använda som cache till HDD'n, men är osäker på vilken mjukvara som är lämplig i kombination med Proxmox? Har tittar runt lite på olika cache mjukvaror men har ingen aning om de lär fungera som tänkt med proxmox. För den sista delen så blir det bara bättre... Jag vill därpå ha en SWAP till dem virtuella maskinerna. (Är medveten om SWAP prestanda och att jag förfrågar om en 75GB SWAP, men alternativet är HDD SWAP då jag lär sluka RAM.) Har läst runt lite och verkar som kan tilldela SWAP till VM, men wikin säger inte ett knyst om några detaljer och hur det fungerar. Vad händer om jag överpartionerar mängden RAM? Används då native-swap eller registreras native-swap som vanligt RAM till VM vid VM skapning? Den allra bästa situationen hade ju varit om VM använder native SWAP som SWAP så den inte använder SWAP i onödan.

Är medveten om två sätt som kanske också skulle gå.
Ge varje VM en till virtuell hårddisk som den använder som SWAP på SSDn.

Skippa enorm SWAP på SSDn och istället ge den enorm HDD cache och därav cacha swap data till och från HDDn.

Vad tycker ni? Vad tror ni blir det bästa lösningen? Hur beter sig ens Proxmox (LXC) med SWAP och överpartionering utav RAM? Har verkligen noll koll på varken LXC eller KVM då jag kört andra lösningar tidigare för VM och aldrig virtualiserat en server.
Har någon erfarenhet utav SSD cache till proxmox/LXC/KVM?

Har letat runt själv men proxmox wikin är väldigt informationsfattig och google verkar inte hjälpa så mycket heller.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har hittat lite information iaf, har däremot inte läst igenom den ännu.
https://forum.teksyndicate.com/t/proxmox-zfs-with-ssd-caching...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.