Permalänk
Avstängd

3D skrivare wanhao i3 ?

Gör en egen tråd om detta.

Är fullständigt grön på 3D printing, men

Vad har ni att säga om
wanhao i3 ?

Vilken version är mest prisvärd?

Såvitt jag tolkat så behöver man staga upp portalen något.

Jag önskar kunna skriva ut i nylonplast, ABS, mm

Hur hållbart är PLA? Såvitt jag förstår så tål det inte vatten vidare bra.
(Vilket gör att det troligen går bort för mig i det mesta jag kommer att göra (förutom test och prototyper, mm), jag behöver kunna göra starka saker som tål utomhusbruk, såsom till exempel båtdetaljer, mm Jag önskar detaljer som är hållbara över tid, dvs åldringsbeständiga, tål solljus hyggligt, osv.)

Lär bli fler nybörjarfrågor här...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om du vill skriva i ABS och underlätta en hel del så är det en fördel om skrivaren går att stänga helt då ABS tenderar till att krympa ganska mycket och resa sig på byggplattan om den börjar kalla för mycket innan den är klar.

PLA tenderar till att absorbera fukt ur luften så till prototypen funkar det men annars gillar jag ABS bättre.

Jag har en Wanhao i3-klon som jag inneslutit i en plexibur med hjälp av ett IKEA LACK-bord. Då funkar det med ABS. Det är en väldigt kompetent skrivare för priset men man får lägga en del tid på finjusteringar innan man får den som man vill. Jag har stagat upp portalen (finns färdiga Z-braces att skriva ut, man behöver bara ett par stålstänger i rätt längd).

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

wanhao i3 bygger på reprap prusa i3 (eller om det är orginalet, jag vet faktiskt inte), finns ett gäng olika versioner och kloner ute. Jag har haft en version men knappast printat tillräckligt för att ge någon helhetsbild. Det är mycket pill och meck, sålde den inför flytt men håller på att kika på en ny.
Det är värt att tänka på att den tar mycket plats och att komponenterna på åtminstone min var synliga och åtkomliga för småbarn och dylikt, något som fått mig att fundera på köpa en mendel istället.

tillägg edit;

Finns det någon plast som faktiskt är gjord för utomhusbruk obehandlad? Enligt egna erfarenheter så blir många plastprylar förstörda i direkt solsken.

tillägg
Permalänk
Avstängd

Intressanta svar!

Hur är nylonplast?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number