Permalänk
Medlem

Varför ska man dela upp IPTV och internet i separata nätverk? Använder man Telias Technicolor så finns IPTV och internet på alla fyra portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det ända du får med Ubiquity är central managering, och seamles roaming. Det att inte tappa en session, när man byter AP. Är det verkligen värd flera 1000kr. Kanske kolla begagnat? Dyker upp på marknaden här. Sålde själv 4 stk en stund sedan.

För mig är det definitivt inte värt att byta befintlig utrustning, då det jag har idag funkar så bra och jag har bra wifi-täckning i hela huset, i garaget och förrådet och ute på tomten. Men hade jag inte haft den utrustningen och känt till möjligheten så hade jag nog kikat på något med central managering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför ska man dela upp IPTV och internet i separata nätverk? Använder man Telias Technicolor så finns IPTV och internet på alla fyra portarna.

Det finns ganska många anledningar både till att dela upp och till att inte ha Telias Smart/Thomson/Technicolor och allt vad deras burkar heter. Att man får IPTV och internet i samma portar är som jag ser det den enda fördelen.
Om du googlar på Telia och Smart, eller Telia och Technicolor och läser i allehanda forum så ser du att det är inte en jättepopulär burk...
Kan du t ex sätta upp en OpenVPN-server i den?
Hur många gästnät för WiFi har den?
Är det enkelt och smidigt att öppna och vidarebefordra portar?
Som jag fattat det har Telia även en bakdörr in i dessa med tillgång till insidan med dessa. Om Telia kommer in, hur mycket enklare är det då för andra att komma in än om man inte haft den öppna bakdörren?

En annan parameter är "för att vi kan!". Hade jag inte kommit på att försöka hade jag inte lärt mig en massa om VLAN

Men nog om detta - detta är inte en SMART/Thomson/Technicolor för-och-emot-tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

Det finns ganska många anledningar både till att dela upp och till att inte ha Telias Smart/Thomson/Technicolor och allt vad deras burkar heter. Att man får IPTV och internet i samma portar är som jag ser det den enda fördelen.
Om du googlar på Telia och Smart, eller Telia och Technicolor och läser i allehanda forum så ser du att det är inte en jättepopulär burk...
Kan du t ex sätta upp en OpenVPN-server i den?
Hur många gästnät för WiFi har den?
Är det enkelt och smidigt att öppna och vidarebefordra portar?
Som jag fattat det har Telia även en bakdörr in i dessa med tillgång till insidan med dessa. Om Telia kommer in, hur mycket enklare är det då för andra att komma in än om man inte haft den öppna bakdörren?

En annan parameter är "för att vi kan!". Hade jag inte kommit på att försöka hade jag inte lärt mig en massa om VLAN

Men nog om detta - detta är inte en SMART/Thomson/Technicolor för-och-emot-tråd.

Jag undrade bara om uppdelningen... inte varför man ska byta ut Telias router. Använde själv en ASUS-router med tomato när jag hade triple-play ifrån Telia och delade inte upp tjänsterna i separata nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag undrade bara om uppdelningen... inte varför man ska byta ut Telias router. Använde själv en ASUS-router med tomato när jag hade triple-play ifrån Telia och delade inte upp tjänsterna i separata nät.

ok
Då missuppfattade jag frågan lite.
Frågeställningen i tråden gäller hur man ska hantera det när man bara har en CATx-kabel dragen till varje rum i huset men vill ha allehanda utrustning i flera rum.
Näten är redan uppdelade när de kommer ut från Intenon/"bredbandsdelaren". Vissa vill även göra den uppdelningen själva för att slippa Intenon om den inte sitter ihop med mediaomvandlaren eller för att spara portar i sin VLAN-switch.

Körde du TVn genom ASUS-routern med tomato så var väl näten uppdelade, dvs du plockade ut TV-nätet på en av ASUSens LAN-portar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Varför ska man dela upp IPTV och internet i separata nätverk? Använder man Telias Technicolor så finns IPTV och internet på alla fyra portarna.

Skrivet av Exxovion:

Jag undrade bara om uppdelningen... inte varför man ska byta ut Telias router. Använde själv en ASUS-router med tomato när jag hade triple-play ifrån Telia och delade inte upp tjänsterna i separata nät.

Det Telias Smart gör är att koppla upp tre tjänster som kör på olika VLAN till samma interna nät. Visst går det att hacka till med tex Merlins firmware och säkert också Tomato, men det är ett ganska omfattande arbete med stort tekniskt djup. Jag har själv varit igång med det men lyckades inte få det att lira precis som jag ville. Sedan dess har det kommit en tråd om ämnet här, men det är fortfarande inget lätt jobb. Den lösning som jag tror de flesta använder är att skicka ut TV på en specifik port ur routern, vilket nu går ganska lätt att konfigurera med flera nya routers. Vill man då bara dra en tråd fram till TV-bänken så behövs VLAN.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag undrar om du inte utsätter dig för en säkerhetsrisk iom att du har dinna switchar utanför brandvägg.
Så vitt jag vet så har inte dessa switchar något säkert sätt att administreras på.
Ingen ssh, ingen https, ingen begränsning av admin port. Bara plaintext http administration som alltid är på.
På det så var det inte länge sedan jag läste att det gick att fiska fram plaintext lösenord från netgears switchar.

Permalänk
Medlem

@lizzard8:

Jag kör inte vlan 1 som management vlan
Switchen finns inte ute på nätet, det är Asus routeren som är GW för hela nätet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W