Intel Optane 8000p blir första konsumentenheterna med 3D Xpoint

Permalänk
Melding Plague

Intel Optane 8000p blir första konsumentenheterna med 3D Xpoint

Enligt läckta uppgifter lanseras Intels första produkter med lagringstekniken 3D Xpoint mot slutet av året. Först ut är mindre M.2-enheter med lagringsutrymme på 16 och 32 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha missat något grundläggande, men de läs/skrivhastigheterna är ju inte bättre än dagens teknik...? Samsungs 950 PRo-serie piskar ju dessa rätt hårt, så vad är fördelen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

16GB och 32GB? har svårt att se dessa bli populära bland konsumenter...
Eller har jag missat syftet med dem?

Permalänk
Medlem

Detta skulle vara bättre och billigare enligt intels uttalande för länge sen... I dont see it...

Permalänk
Medlem

Precis som @Ozzed och @Viochee säger så ser jag inte syftet med dessa? Små storlekar samt låga hastigheter. Vad är poängen med dessa jämfört med dagens NVMe SSDs?

EDIT: Aha, cache. Lät ut lite småtråkigt imho. Får väl se när det kommer ut produkter med detta cacheminne och se vad som händer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Priset framgår inte, kanske är riktigt prispressat och avsett för maskiner med mekaniska hårddiskar?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Priset framgår inte, kanske är riktigt prispressat och avsett för maskiner med mekaniska hårddiskar?

Då får det vara snorbilligt. Ska man ändå köpa nytt moderkort har jag svårt att se att man inte också köper en SSD, om man nu sitter kvar med en mekanisk hårddisk. Konceptet med SSD-cache som komplement till mekaniska diskar känns stenålder, så jag hoppas för Intels skull att det inte är det de är tänkta för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Som det står i artikeln är detta en teknik för mellanlagring av data, i praktiken kommer man använda detta som en cache till "vanlig" SSD.

Och varför? Därför att kapaciteten för hur många I/O-operationer och latens för operationer är betydligt lägre med denna teknik jämfört med traditionella SSDer.

Här en mätning av praktisk IOPS kapacitet för en rad SSDer

I praktiken har man alltså <10k IOPS för läsning, något som man ökas rejält med tekniken i artikeln.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Fortfarrande svårt att se fördelen med den jämfört med samsung 950 pro / de ny samsung 960 enheterna. om man får tro prisjakt har högre värden än vad intel kan visa upp på sin bild och samsungs evo enheter kommer att pressa priset.

enligt prisjakt:
Läshastighet (Max)
2 500 MB/s
Skrivhastighet (Max)
1 500 MB/s
Slumpvis läsning 4KB
300 000 IOPS QD32
Slumpvis skrivning 4KB
110 000 IOPS QD32
Storlek
512 GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3332004
Men jag kanske kollar fel på värdena och jämför äpplen med päron vad vet jag.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som det står i artikeln är detta en teknik för mellanlagring av data, i praktiken kommer man använda detta som en cache till "vanlig" SSD.

Och varför? Därför att kapaciteten för hur många I/O-operationer och latens för operationer är betydligt lägre med denna teknik jämfört med traditionella SSDer.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/10/Intel-3D-XPoint-Optane-SSD-Performance_1-840x458.jpg

Här en mätning av praktisk IOPS kapacitet för en rad SSDer
http://www.storagereview.com/images/samsung_850_pro_4k_randomtransfer_iops.png

I praktiken har man alltså <10k IOPS för läsning, något som man ökas rejält med tekniken i artikeln.

ahh, förstod nästan att jag missat något... cache till SSD diskar
steget från mekanisk disk till SSD är ju enorm, men frågan är om man kommer att uppleva någon skillnad med dessa cache diskar

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
samt at IOPS sjunker vid färre mängd minneskapsuler och lägre storlekar?
Och Intel lyckas pressa ut högre IOPS prestanda ur färre med tanke på 16/32GB storlekarna, så det är ganska imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu kan jag ha missat något grundläggande, men de läs/skrivhastigheterna är ju inte bättre än dagens teknik...? Samsungs 950 PRo-serie piskar ju dessa rätt hårt, så vad är fördelen?

Jag skulle säga att hastigheten är riktigt bra för att vara så små storlekar. Jämför man med moderna SSDer så måste man ofta upp i minst 256 GB innan prestandan blir någorlunda bra. Så jag tycker det verkar som en lovande start, även om just dessa enheter är rätt ointressanta p.g.a. storleken. Dessa enheter kan ju också ha andra egenskaper som gör dem intressanta, sekventiell läs- och skriv är ju inte allt när det gäller SSDer.

Permalänk
Medlem

"All Optane based devices will feature a cross point array structure, which consists of perpendicular connectors connecting around 128 Billion memory cells (16 Gigabytes per chip). This “3D” method is the reason why Optane based devices have 10x times the density of conventional solutions. Like DRAM, Optane memory is stackable in nature. One of the biggest changes in this technology however is that it eliminates the need for transistors – accessing the memory cells by varying the voltage sent to the particular sector. Basically, using the bulk of the material itself." http://wccftech.com/intel-optane-ssd-memory-roadmap/

Intressant teknik helt klart!

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyslektikern:

Fortfarrande svårt att se fördelen med den jämfört med samsung 950 pro / de ny samsung 960 enheterna. om man får tro prisjakt har högre värden än vad intel kan visa upp på sin bild och samsungs evo enheter kommer att pressa priset.

enligt prisjakt:
Läshastighet (Max)
2 500 MB/s
Skrivhastighet (Max)
1 500 MB/s
Slumpvis läsning 4KB
300 000 IOPS QD32
Slumpvis skrivning 4KB
110 000 IOPS QD32
Storlek
512 GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3332004
Men jag kanske kollar fel på värdena och jämför äpplen med päron vad vet jag.

Notera 300 000 IOPS QD32. Redan 850 Pro ligger enligt specifikation på 100 000 IOPS QD32, men i praktiken får man ungefär en tiodel då prestanda vid QD32 är i en förkrossande majoriteten av fallen helt irrelevant då QD typiskt är väldigt lågt (för desktop är den sällan över 1).

Vid lågt QD begränsas IOPS av latens, vilket också syns i de resultat man presenterar. Ökningen av IOPS är väldigt nära minskning av latens.

Skrivet av Viochee:

ahh, förstod nästan att jag missat något... cache till SSD diskar
steget från mekanisk disk till SSD är ju enorm, men frågan är om man kommer att uppleva någon skillnad med dessa cache diskar

Den genomsnittlig desktop-användaren: knappast.

Men vissa typer av server-laster kan absolut se en rejäl boost av detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jaha, det är alltså inte i första hand meningen att man ska använda dessa som vanliga hårddiskar? Jag satt och sneglade på Samsungs senaste 960-modeller, och så dyker det här upp. Vilket antiklimax!

Kan någon förklare lite närmare vad det innebär i praktiken att använda dessa som cachedisk, dvs. till skillnad från vanligt RAM-minne? I vilka tillämpningar kommer jag (åtminstone teoretiskt) att märka skillnad etc.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.sweclockers.com/nyhet/22693-samsung-tillkannager-9...
Samsung 960 Pro lanseras i storleksklasserna 512 GB, 1 TB och 2 TB, där den senare har sekventiella läs- och skrivhastigheter på hela 3 600 MB/s respektive 2 100 MB/s. Vid slumpmässig datahantering handlar det om än mer imponerande siffror på 440 000 respektive 360 000 IOPS.

Då bör Intels 32 GB varianten kosta under 200kr om man jämför med vad 960pro 512GB modellen kostar per GB, om man enbart ser till pris per GB som argument.
Argumentet för SRT verkar vara väldigt nischat, kanske? Finns väl 3 typer av användare gällande lagring som jag ser det.
1) Kör enbart SSD
2) SSD till OS disk och program och HDD till arkivering och lagring för dokument, bilder och filmer
3) Kör enbart HDD

Undrar hur stor del av användare är fall 3 som kan eventuellt ha nytta av denna produkt samt även vill lägga ut 200-600kr (vilket jag antar det kommer att kosta?) och har kunskapen för att uppgradera datorn.
Jag tror denna produkt hamnar mer hos OEM som säljer billigare lösningar med HDD och 3dxpoint inbyggd, men undrar om det ändå blir billigare och enklare att tillverka datorer med befintliga "SSHD" hybrider för OEM.
Produkten i sig är bra men fattar inte vem som vill ha den i dagens situation. :/

Det ska komma större SSD:er och DIMM moduler av 3dxpoint minnesteknik, dessa är kanske vad som tycks vara mer intressant än en liten "ready boost" produkt.

Permalänk
Medlem

Hmmmm....
Var detta ett misslyckat försök att presentera något man tycker är revolutionerande?
Som tex när IBM skrev IBM med atomer.

Jag missar nog hela poängen, ser ingenting värt att "kissa ner sig" för
Vad är syftet med SSDer mindre än vad de flesta har i RAM i sina burkar?

Permalänk
Medlem

ZFS ZIL L2ARC

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hybinette:

Jaha, det är alltså inte i första hand meningen att man ska använda dessa som vanliga hårddiskar? Jag satt och sneglade på Samsungs senaste 960-modeller, och så dyker det här upp. Vilket antiklimax!

Kan någon förklare lite närmare vad det innebär i praktiken att använda dessa som cachedisk, dvs. till skillnad från vanligt RAM-minne? I vilka tillämpningar kommer jag (åtminstone teoretiskt) att märka skillnad etc.

Vad händer med din data som ligger i RAM när strömmen råkar försvinna?

Poängen med 3D Xpoint verkar vara att cellerna tål betydligt fler läsning/skrivning cykler än "vanliga" SSD-minnen, så ofta uppdaterad information läggs med fördel i en 3D Xpoint. Vidare är 3D Xpoint snabbare än "vanliga" SSD-minnen, fortfarande långsammare än RAM men tillskillnad från RAM är 3D Xpoint non-volatile.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag både förstår och inte förstår poängen med ett supersnabbt snabbt icke flyktigt minne med begränsad kapacitet som detta. Kan förstå det som ett proof of concept, men inte målgruppen.

Kapaciteten känns för låg för någon annan användning än cache, och de flesta som kör riktiga servrar där denna typ av cache skulle kunna vara till gagn har ju vanligen någon form av UPS. Vilken fördel ger då denna produkt jämfört med en RAM-disk?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv

Har ej tid att kolla alla siffror nu. Men all jämförelse med slöare ssd än Samsung 960 Pro ser jag som irrelevant för den stora skaran. Då det främst är användare som har en sådan som tycker den är för slö och behöver ha bättre prestanda.

Sedan handlar det såklart om priset, men jag skulle gissa på ej konsumentvänliga priser och 32GB kommer kostar någon tusenlapp.

Men kommer vi upp i lite mer entusiastdatorer så är det vanligt att man ej har någon hårddisk direkt i datorn utan man använder ett SAN och då skulle såklart en mellanlagringshårddisk vara bra, men att få till detta att fungera är kanske ej det lättaste.

Nå 3D Xpoint är en ny teknik, ytterst få nya tekniker blir prisvärdiga direkt, om något år kanske 3D Xpoint blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

ZFS ZIL L2ARC

Inte l2arc men väl slog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Förbättrade latenser låter väldigt bra. Vore intressant att se om det gäller åt båda hållen (d.v.s. både läsa och skriva). Är de väldigt bra vid skrivningar låter de där "diskarna" bra för att användas som SLOG till ZFS (och eventuellt andra system).

Skrivet av MadMantiz:

Jag både förstår och inte förstår poängen med ett supersnabbt snabbt icke flyktigt minne med begränsad kapacitet som detta. Kan förstå det som ett proof of concept, men inte målgruppen.

Kapaciteten känns för låg för någon annan användning än cache, och de flesta som kör riktiga servrar där denna typ av cache skulle kunna vara till gagn har ju vanligen någon form av UPS. Vilken fördel ger då denna produkt jämfört med en RAM-disk?

Strömmen kan även försvinna inuti servern vilket gör att alla data i RAM går förlorad.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Detta skulle vara bättre och billigare enligt intels uttalande för länge sen... I dont see it...

Jag såg också betydligt högre siffror i Intels tidigare uttalande.

Skrivet av Yoshman:

Poängen med 3D Xpoint verkar vara att cellerna tål betydligt fler läsning/skrivning cykler än "vanliga" SSD-minnen, så ofta uppdaterad information läggs med fördel i en 3D Xpoint. Vidare är 3D Xpoint snabbare än "vanliga" SSD-minnen, fortfarande långsammare än RAM men tillskillnad från RAM är 3D Xpoint non-volatile.

Men det ska väl fortfarande vara en cache för 2:a nivås lagring, dvs SSD/HDD osv. Och att läsa och skriva den magnituden data är enorm påfrestning för allt som är känsligt för skrivning.

Så.. vet du dens beräknade P/E? Eller motsvarande?

Ang funktionen i sig, jag har sett vad en enkel 60GB Agility 3 SSD gör med Intels liknande cache teknik till en HDD, och kan den snabba upp en SATA SSD på motsvarande sätt så ser jag definitivt nytta med det.

Om du dock har en high-end M.2 SSD så är nytta rätt mycket mindre dock, och det är få gånger du kommer märka IOPs fördelarna, men du kommer märka den långsamma skrivprestandan på denna X-Point cache. Men det är inget fel i sig, då väldigt få har den nivån av SSDer. Och precis som tidigare så är en ren SSD bättre än all cache. Så priset kommer att bli avgörande faktor...

Permalänk
Inaktiv

Vad är vitsen med cashe till SSD diskar? Verkar ju mycket bättre att sätta in 32gb extra ram. Går under 1800kr för 32gb i dagsläget.

Men det är klart, om produkten i sig har en stark fördel som t.ex mycket längre livstid så kan de ju bli helt överlägsna när man börjar komma upp i 200gb++ så länge priset är rätt.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på allt snack och hype om xpoint så är denna produkt minst sagt medioker. Samtidigt är det en första produkt baserad på xpoint/optane så får se om Intel lyckas komma i närheten av det de påstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Inte l2arc men väl slog

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Med tanke på allt snack och hype om xpoint så är denna produkt minst sagt medioker. Samtidigt är det en första produkt baserad på xpoint/optane så får se om Intel lyckas komma i närheten av det de påstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Varför ska man välja en:
Intel Optane 8000p 32GB istället för en Samsung 960 Pro 512 GB?
Kommer den första vara extremt mycket billigare och snabbare? Dessutom dubbla Samsung 960 Pro 512 GB duger åt den stora skaran, med dubbla syftar jag nödvändigtvis inte i raid utan en som systemdisk och den andra som arbetshårddisk.

För min del känns det som att Intel Optane 8000p 32GB får vara väldigt billig för att intressera mig, men som jag nämnde, det är ny teknik och ny teknik är ofta inte billig direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Strömmen kan även försvinna inuti servern vilket gör att alla data i RAM går förlorad.

För det första så är nyheten om en konsumentprodukt, så det är väl mest intressant att tala om den ur den vinklen.

För det andra så är det ju inget problem att förlora RAM om det används som read-cache, och givet den angivna skrivprestandan på dessa två enheter så verkar de inte vara lämpliga som write-cache.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Är det här allt? Vilka konsumenter har överhuvudtaget nytta av detta? Jag klagar inte på 3D Xpoint i sig utan just Optane 8000p. Totalt meningslös produkt såvida inte den blir väldigt billig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W