HTC Vive-leveranser ska öka rejält under 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Det svåra med VR-spel är att få till en vettig styrning med handkontroller och röra sig runt i det virtuella rummet. Att gå runt känns ju mest naturligt, att teleportera sig med en handkontroll känns ju inte så naturligt...
Ett RPG med karaktärer i fullgod skala, så att vissa personer får man kanske titta upp på, medans andra kanske inte når upp till ens egen axelhöjd - det hade ju kunnat bli grym inlevelse i det!

Eller hus med låga dörrkarmar så man får ducka när man går in...

Jag känner att den stora begränsningen för VR-spelen inte längre är hårdvaran, utan något annat som är mycket svårare att uppgradera.

Nämligen hur många kvadratmeter du har runt din dator.

"Åh, vilket intressant spel, det vill jag prova!
Fasiken också, det kräver 2x2m fri yta, jag har bara 1,5x2m...."

Teleportering fungerar riktigt bra. Det tog mig en 20 min att vänja mig sen kändes det helt naturligt. Men där är några som har kommit på att genom att lura hjärnan så att man tror att man går rakt fram trotts att man går i cirklar.

Permalänk
Medlem

Någon som provat ett omni-rullband? När jag hoppar på vr så känns det givet

Permalänk
Inaktiv

Enligt rapporten...

Det har säkert suttit några högutbildade ekonomer och dragit slutsatsen som en sexåring klarat av.

Nej, Vive är inte till PS4. Playstation VR är till PS4, Vive är till...ja, vad som nu komma skall till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skall bli kul att se när verson 2 kommer ut. Hoppas vi kommer till en 1080p likvärdig upplösning. Då kommer det bli en köp

Permalänk

Snart kommer vi väl alla bli som Keanu Reeves i Johnny Mnemonic En film från 1995 kanske inte är så långt bort

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Åfan. Ja, då hade alla fel som trodde att den grova "förseningen" av nästa Elder Scrolls till stor del skulle ha med VR-stöd att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

Skall bli kul att se när verson 2 kommer ut. Hoppas vi kommer till en 1080p likvärdig upplösning. Då kommer det bli en köp

Njae, version 2 blir ju trådlös eftersom det är det de jobbar med nu. Att orka driva 1080p per öga i 90fps konstant är nog tufft till och med för gtx1080, så det lär vi nog inte se än på ett tag. Vill man då att priserna dessutom ska gå ner så kommer det nog att dröja ännu längre. Så version 4 kanske? Men jag håller med att upplösningen är det som är flaskhalsen idag. Dock när man spelat ett tag så tenderar man (i alla fall jag) att glömma bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Accounting släpptes gratis på Steam ikväll, det är lite åt det hållet om jag förstått det rätt.
[/url][/size]

Stämmer. Körde igenom det igår och man hamnar i olika rum där man skall utföra en eller ett par enkla uppgifter, oftast bara att lyssna på rösten och plocka upp och eventuellt använda en pryl. Denna typ av spel passar utmärkt för Roomscale VR och det är inte speciellt avancerat att göra den här typen av spel. Man kan säga att det som gör spelet bra är härliga röstinspelningar, också detta i 3D. Tyckte framförallt om scenen när man kan spela musik med ben som trumpinnar och döskallar som hihats.

Permalänk
Medlem

Grymt kanske sätter lite press på oculus prissättning. Ska försöka köpa en i jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Jag längtar efter spel där utvecklarna inte låtsas som att de har koll på hur alla som spelar VR påverkas av upplevelsen – ”så här ska ett VR-spel vara för annars blir man cybersjuk”. Detta förhållningssätt är kraftigt begränsande sett till vad VR-spel skulle kunna vara.

Snälla DICE (eller liknande)... kör hårt!

Håller med dig. Det är frustrerande att dom flesta utforskande VR spel enbart implementerar teleportering till förflyttning. Det har nyligen kommit några Early Access spel som verkligen testar FPS genren i VR, såsom Virtual Warfighter, Onward och eventuellt även Art of Fight, som är FPS spel där man använder sin vänstra move-kontroller för större förflyttningar och där "roomscale" passar bra för att huka eller titta fram bakom hörn.

http://store.steampowered.com/app/517020/
http://store.steampowered.com/app/496240/
http://store.steampowered.com/app/531270/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Någon som provat ett omni-rullband? När jag hoppar på vr så känns det givet

Tänk vilken kondition man kommer få...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hade inte försäljningen av VR headsets nästintill helt stannat av?
Låter som att de har något äss i rockärmen. Half-Life 3 hype?

De enda siffror vi har är från Steam Dev Days från en vecka sedan där de sa att det registreras 1000 nya VR användare per dag på Steam. Inte precis jätte många men stannat av vet jag inte, totalt har folk spekulerat baserat på steam använder att det finns ca 450k.

https://twitter.com/Dan_Adelman/status/786264728377167873

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Just omni-rullband har jag inte hört om på länge.
Har tidigt känt att det är vad som krävs för mig personligen om annat än cockpit (bil, flyg, rymd etc..) skall var kul.
Antar att tystnaden sitter i för höga kostnader i nuläget?

Permalänk
Medlem

Hittade en bra lista på spel och annat som inte bara kommer från Steam:
https://www.reddit.com/r/Vive/wiki/index

Måste erkänna att min Vive legat i ett skåp senaste månaden, jag tror det är bäst om man har ett dedikerat rum till den, att plocka upp och ner den varje gång ids man inte alltid....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Hoppas fortfarande på att "Peka och klicka" spelen ska få en revival, tänk att spela ett nytt "myst" eller "monkey island" och verkligen vara där och plocka på sig och klura. Tänker mig att det passar som hand i hansken för VR.

VRs motsvarighet till Point n click är vad jag mest spelat (utöver oväntat mycket pingis, det är så bra) t ex Starseed the gallery är mest pussel, även solus project och kommande, svenskutvecklade svrvive. Tyvärr är spelen korta och dyra, men det du önskar finns redan, iaf till en viss grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Varför droppar inte priset på Vive? Har återförsäljarna speciella avtal med tillverkaren?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av Utgardaloki:

”så här ska ett VR-spel vara för annars blir man cybersjuk”.
Detta förhållningssätt är kraftigt begränsande sett till vad VR-spel skulle kunna vara.

Herrejösses, precis så jag känner.
Allt teleporterande i dagens VR för att spela på det säkra kortet förstör för så många som inte blir åksjuka av VR.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB