Permalänk
Medlem

Vad har ni emot Razer?

Så fort ordet "Razer" nämns så blir ungefär varannan sweclockare helt röd av ilska samtidigt som den andra halvan frenetiskt skakar på huvudet. Väldigt tydligt på sweclockers senaste nyhet om hur Razer köpt THX, är väldigt mycket hårda ord men ingen kommer med några konkreta anledningar till avskyn.

Själv har jag bara ett tangnentbord från Razer som jag haft en månad eller två, inga sura miner än så länge. Det enda jag kan gnälla på är väl att typsnittet är lite väl ungdomligt, precis som det gröna ljuset, men det visste jag ju redan när det köptes.

Så... Finns det någon anledning till allt hat eller räcker det med att Razer är ett stort företag som (jag antar) kan ta lite extra betalt för sina produkter eftersom kidsen tycker det är lite häftigt?

Permalänk
Medlem

Undermålig kvalitet och en målgrupp som sträcker sig till yngre tonåren.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

... räcker det med att Razer är ett stort företag som (jag antar) kan ta lite extra betalt för sina produkter eftersom kidsen tycker det är lite häftigt?

Antagligen detta, inte så många som är jätteimpade av genomsnittliga produkter till premium pris.
Med det sagt, jag har själv inga Razer produkter, men jag är antagligen inte målgruppen heller.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Undermålig kvalitet och en målgrupp som sträcker sig till yngre tonåren.

+ att priset är på tok för mycket för blankplast och rgb leds.

Permalänk
Medlem

Dom har mycket fler dåliga produkter än bra kanske. Är själv nöjd med min Razermus som håller bra efter 6 år, mer än välanvänd skulle man kunna säga. Kan dock inte säga att jag tycker deras headsets verkar bra, en polare som har ett Razerheadset som är rena skräpet, obekväm, kasst ljud osv.

Permalänk
Medlem

Har inget emote Razer specifikt (har en Naga för antalet knappar), men överlag tål jag inte riktigt produkter märkta "gaming" eller liknande. Inte bara för att det eventuellt tas ut högre priser för dessa, utan för att det läggs pengar (från mig som konsument) på funktioner som inte tillför någon praktisk funktionalitet på bekostnad av egenskaper som faktiskt ger något. Oseriöst intryck helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har bara ägt ett Kraken headset, kasst ljud, obekvämt och dålig mic. Efter det så fick det vara slut på Razer för min del

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en gång i tiden ett Razer Lycosa tangentbord. På detta finns en panel med touchkontrollerade mediaknappar, som efter ett tag började leva sitt eget liv. Volymen kunde höjas/sänkas spontant, mediaspelaren startas, låtar bytas och hela panelen slutade konsekvent reagera på input. Inget problem att få tangenbordet bytt av återförsäljaren, men även det nya uppvisade snart samma problem.
Gott om rapporter från andra användare som upplevde samma sak, men Razer hävdade att det inte var något konstruktionsfel på tangenbordsmodellen ifråga. Bytte tangentbordet igen och även det tredje visade samma fel. Efter ett bra tag gick Razer ut med information om att en liten del av de Lycosa de tillverkat faktiskt hade en defekt, och angav vilka serienummer som var påverkade och därmed skulle bytas ut.
Av de tre tangentbord jag använt där samtliga haft samma fel var det exakt noll stycken som ingick i de nummerserier som Razer medgav var defekta. Tillsammans med de två olika Razermöss jag använt som båda uppvisat diverse mjukvarufel ser jag därefter ingen som helst anledning att stödja Razer genom att köpa deras produkter igen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har haft två Razer-möss på raken. Tycker dom är sköna och snygga. Kan inte säga att de sticket ut mer än någon annan heller... ja bortsett från Cyborg R.A.T. gaming mouse... men det är ju såklart inte en Razer så den går ju inte att gnälla på. Tangentborden har jag inte använt (gillar mekaniska). Har ett par hörlurar också. Inget märkvärdigt ljud och det går inte att köpa nya muddar. Samma skit som de flesta andra lurar på marknaden alltså.

Bara döda fiskar följer strömmen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har ägt flera Razer möss och tangentbord, varit nöjd med allihopa.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Alla Razer-produkter jag ägt har slitits väldigt fort och utvecklat diverse problem. Detta samtidigt som avsevärt billigare grejer från till exempel Logitech presterar och håller avsevärt bättre.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

För att vända strömmen. Razer har blivit bättre på senare år med deras kringutrusning. Jag tycker själv att de är lite för dyra för dess prestanda.
Dock har de deras blade och blade stealth som väldigt bra men dyra. Men de har sänkt priset på blade till 1799$ för den nya (med GTX 1060) och är då inte mycket dyrare än MSI och ASUS ekvivalenter och ger väldigt mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Razer är som att köpa blinkande skor när man går, alltså riktad till den yngre generationen. Dom marknardförs sig mycket genom kändisar på youtube som spelar. *Oh i got the new Razer ... and Its soo coool!* så har dom tröja, mössa, tangentbord, mus, och en stor plansch på väggen där det står Razer, samt när dom tabbar ut på skrivbordet så har dom Razer loggan som bakgrund. Sen när dom dricker nånting ur en mugg så är det en, Razer mugg...

Det känns som det skriker om produkterna och företaget "Välj mig! jag blinkar!" typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hade ett Razer Lycosa med exakt samma problem. Kollade däremot inte upp om det var ett vidspritt problem och gav helt enkelt upp på det, kvalitén på allt med det tangentbordet var grovt undermåligt. Tangenternas färg slets bort löjligt fort och var inget jag var förtjust i överlag. :/ Ångrar inte en sekund att jag gick ifrån den modellen.

Min kompis fick tag på ett mekaniskt Razer tangentbord (väldigt billigt annars så skulle han inte valt det) och han hoppades bara det skulle fungera som annonserat... Nix, tangenterna satt inte ens på brytarna ordentligt så vid normal knapptryckning så flög tangenten loss efter bara någon månads användning. Färgen var lika värdelös där.

Hade en Razer Mamba Gen 1, höll ett tag men kvalitén var även där kass trots högt pris. Limmet släppte för gummiytorna så fort det blev lite varmt, batterihållaren gick sönder väldigt snabbt. Helt enkelt ingen trevlig upplevelse. Kabeln vet jag inte ens vad som hände med, den blev helt styv där den gick ner från bordet till datorn trots att det inte är någon vägg eller liknande bakom. Kan däremot hänt att jag har råkat pressa mot den långt innan för jag minns inte om jag skaffade den musen innan eller efter jag möblerade om, men det var styvt exakt där den gick ner från bordet trots att jag enbart använt detta bordet efter jag möblerade om.

Satt även ett kortare tag på ett Razer Megalodon. Var faktiskt väldigt bekvämt men kvalitén var även där ett enormt problem. Merparten utav dem yttre ytorna var skör plast. Slängdes slutligen då ljudkontrollern började glappa och det blev rätt obrukbart.

Körde även ett kortare tag med deras tyg musmatta då jag gillar tygmusmattor. Om ni ser mönstret här så bör ni kunna gissa kvalitén musmattan. Fransade sig och ytan släppte tills slut från gummit där jag hade haft armen.

Så ja, mitt problem med Razer kan sammanfattas med en mening. Deras kringutrustning har värdelös kvalité. (Kan inte uttala mig om resten utav deras produkter däremot.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Personligen ogillar jag inte Razer mer än andra tillverkare som gör "gamer"-prylar. Vad som är gemensamt med typ alla dessa produkter som marknadsförs som gamer-produkter är att det är rent skräp.

THX-köpet är galet men frågan är om det verkligen spelar någon större roll. Samtidigt är det väl ett bra tillfälle att börja satsa på produktserier som håller högre kvalitet också.

Permalänk
Medlem

Oftast dålig kvalitet för pengarna helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har ett razer kraken 7.1 headset och en razer mamba 2012 mus med diverse problem.
1. Razer synapse suger och alla inställningarna (på headsetet) är original varje gång man startar om datorn vilket är sjukt irriterande. Dessutom suger ljudet(framförallt basen) i lurarna som jag förövrigt köpte för ca 900kr.

Musen är trådlös men första exemplaret slutade att fungera(om man körde trådlöst) efter typ 2 dagar. Jag skickade tillbaka den och fick en ny som även den fick problem när man körde trådlöst( det blev typ 200dpi och man fick lyfta musen typ 10 gånger för att dra den över skärmen. Jag orkade dock inte skicka tillbaks den och kör nu med sladden i istället. Man kunde inte heller ändra inställningarna när den va trådlös. Håller man nere högerknappen så går scrollhjulet emot. Plasten har börjat lossna på sidan och Högerknappen har börjat att glappa. Allt detta efter typ 1 år. Och jag har använt den väldigt vårdsamt.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Razer är som att köpa blinkande skor när man går, alltså riktad till den yngre generationen. Dom marknardförs sig mycket genom kändisar på youtube som spelar. *Oh i got the new Razer ... and Its soo coool!* så har dom tröja, mössa, tangentbord, mus, och en stor plansch på väggen där det står Razer, samt när dom tabbar ut på skrivbordet så har dom Razer loggan som bakgrund. Sen när dom dricker nånting ur en mugg så är det en, Razer mugg...

Det känns som det skriker om produkterna och företaget "Välj mig! jag blinkar!" typ.

Tror att det här är rätt spot on.
Jag upplever medelåldern som lite högre här på SweClockers, då börjar vi få användare som inte bryr sig om "gaming"-prylar och istället vill ha mycket för pengarna, något Razer inte alltid varit duktiga med.
De har bra produkter (Diamondback någon?) men när jag köper kringutrustning idag, då väljer jag hellre något med lite mindre "bling"

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Kort och gott, allt skit jag ägt från Razer har gått sönder.
Slutat köpa deras produkter och är en mer harmonisk människa nu än innan.

Permalänk
Medlem

Nu är det ett antal år sedan jag hade Razerprodukter men det bara rasade i sönder.

Hade ljudkort med tillhörande headset och även mus.
Gav mig även på Nostromon när de släppte ny version av Belkins gamla produkt.

Detta trasades sönder ganska fort (förutom själva ljudkortet).

Sedan kom mjukvara som ringde hem dessutom.

Sedan dess har det bara varit avsky av företaget och allt de rör bjokottas.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Som alla andra skrivit, undermålig kvalitet och överprisade produkter.
Kör med billiga brytare i deras mekaniska tangentbord (någon får rätta mig om de har bättrat sig här senaste året)

Enda jag kan ge creds till är deras mus "Deathadder" för i min personliga åsikt passform till 100%.
Men efter 3st som gick sönder under aldeles för kort tid så gav jag upp den.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Jag har en Razer Imperator och Razer Black Widow Ultimate och har egentligen bara en enda sak att klaga på. Klick-ljudet på tangentbordet är Väldigt högt men känslan är grym
Mjukvaran är en helt annan historia.. Den är molnbaserad vilket i många fall är positivt men när man registrerar produkten så är det någon som sitter manuellt och aktiverar konto vilket tog ett par dagar och då kunde jag inte nyttja några specialfunktioner eller finjustera någonting..
RGB och sånt har jag absolut inte

Permalänk
Medlem

Gett det företaget alldeles för många chanser. Ägt 5 produkter:

Diamondback - vänsterklick slutade klicka och knappen förblev nere
Diamondback 3G - samma som innan
Copperhead - scrollhjulet åkte in i musen
Tarantula - Rubberdomen slets ut och lossnade
Blackwidow - keycapen sprack

och alla har gått sönder inom 2 år - vissa efter bara några veckor (Tarantulat köpte jag bara för att det vid den tiden var det enda tangentbordet jag kunde hitta med full N-key rollover som jag behövde och Blackwidowen var det överlägset billigaste sättet för mig att få prova på MX Blue). Så de har hållt kvalitén i botten under de 12 åren jag köpt deras produkter (vissa har jag fått ut på garantin). Och det är bara mina personliga erfarenheter, ska inte ens börja nämna dom från folk jag känner...

Synapse 2.0 är cloud bullshit spyware (och 1.0, som är utan cloud crapet, lovade dom skulle finnas kvar på deras sida som ett alternativ för dom som inte ville ansluta till molnet, men det var visst en lögn för jag kan inte hitta det längre)

Sen kör dom med ful marknadsföring. Från baksidan av deras Blackwidow Chroma-kartong.:

All-New Razer Mechanical Switch Life Span (Keystrokes): Up to 60 Million.
Standard Mechanical Switch Life Span (Keystrokes): Up to 50 Million.

Vad jag sett tidigare så stämmer det inte alls om det är Cherry MX de syftar på (de skriver ju inte det rakt ut, men de är ju dom de vill att man tänker på), utan Cherry MX ska vara MINST 50 miljoner keystrokes, inte "upp till". Så de kan alltså hålla längre än 50 miljoner, medans en Razer-switch garanterat är paj när du tryckt på den 60 miljoner ggr (men kan lika gärna paja vid första tryckningen i teorin).

I övrigt tycker jag brytarna känns rätt billiga, men Cherry MX Blue är inte så mycket bättre dom heller. Föredrar Capacitive Buckling Spring (som dessutom är rated för 100 miljoner keystrokes) by far.

Men ja, som tidigare sagts, dom är inte så mycket sämre än andra gaming-pryl-företag utan hela den varukategorin avfärdar jag som lågkvalitetsskräp.

Permalänk
Medlem

Håller med många andra talare om att utseendet är problemet. Kvaliteten ser jag som ok, lite för "plastigt" om man får vara petig.

Som vänsterhänt är deras NAGA 2014 left edition bland det vettigaste man kan skaffa enligt mig, om man behöver "några" extra knappar.

Används flitigt både hemma och på kontoret för CAD-macros.... och har hållt än så länge

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Trodde inte svaren skulle vara vad de varit hittills.

Jag hatar inte Razer, men de har gått från att vara ett innovativt företag (lååångt tillbaka, precis i början på "gaming" eran) till att ta så billiga grejer som möjligt, rebranda dom och sedan påstå att det är bättre än alla andra när det i själva verket är det billigaste Kina-OEM junk man kan få tag på.

Sen att möss och tangentbord håller för en del och rasar samman för andra påvisar ju bara hur dåliga grejer det är, det verkar inte existera någon kontroll på grejerna utan det ska bara ut ut ut till försäljning så snabbt det bara går.

Permalänk

De grejer jag har köpt har varit, och är, mina favoriter. Började med en diamondback, misshandlades nog i 3-4år innan jag råkade fastna med kabeln slet till och den började glappa. Gjorde inte så mycket för jag hade nästan växt ur den.
Köpte mig en deathadder och den används än, dagligen efter kanske 4-6år (minns faktiskt inte).
Funderar på att bunkra upp några nya ifall att, har bara blivit besviken när jag testat andra möss.
Sen är t.ex. dessa möss prisvärda om jag inte minns, fel runt 5-700:-?

Använder sedan ett år deras blackshark headset, inga problem, fungerar i alla fall för mig ypperligt till spel o youtube. Där är också en grej som deathadder, valdes för att de var ensamma om att passa bekvämt till min udda till storleken o felskapta kropp...

Edit
Sen att deras grejer "går sönder", kanske beror på att det mest är yngre som köper deras grejer och kanske inte är lika försiktiga...
Har en exaktmat och den lär väl aldrig gå sönder, ~5år gammal och lite svagt blankvevad i mitten på ena sidan (vändbar matta i aluminium med olika textur).
Bästa mattan jag haft, far aldrig iväg och kommer säkert överleva mig.
Har bunkrat med en till ifall det visar sig att jag har fel 🤔

Permalänk
Medlem

Razer kraken måste vara en av de sämsta produkter jag köpt
Förutom en razer mus några år sedan, den vad om möjligt sämre och funkade inte på några underlag.

Permalänk
Medlem

Jobbar i en av Sveriges större datorbutiker. Har tyvärr förstahandserfarenhet av hur kass kvalité Razers grejer håller, även om det verkar som att de har skärpt sig lite de senare åren. Samtliga produkter jag har ägt från dem har gått sönder alldeles för snabbt. Undermålig kvalité med andra ord. Har inga konkreta siffror på dem men RMA-raten är ganska hög i förhållande till hur många Razerprodukter vi säljer. En annan sak som är värd att nämna är att majoriteten av kunder som köper Razer är små kids.

Mössen är okej för det mesta, även om de har en tendens att gå sönder. Tangentborden har jag egentligen inget emot, men jag gillar inte hur de använder kailh-fulkopior-brytare och sen rebrandar dem till deras egna 'gamingoptimerade' switchar. Sjukt genomskinligt att det gjordes för att spara pengar och inte behöva köpa Cherry-brytare.

Deras headsets är helt jävla värdelösa rakt igenom. Tycker synd om folk som har ägt ett Razerheadset. Alltså, allvarligt, de är verkligen tvärkassa, särskilt sett till ljudkvalitén.

Permalänk
Medlem

Kvalitén är vad som får mig att inte gilla Razer produkter, den enda produkten de haft som höll mer än 6 månader för mig är Razer Armadillo som är en kabelhållare.

Ville använda Deathadder förr då det är en väldigt skön mus men efter 4-5st gick sönder på under 2 år (fick nya på garanti) så gav jag upp och sa aldrig mer Razer.

Permalänk
Medlem

kass kvalitet, extremt dyra för de man får, gillar inte deras egna brytare och mössen känns väldigt plastiga och är i fel form samt för lätta för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |