Tävla om valfri Komplett-PC!

GTX 1070 behöver ny review !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb
Det är redan gjort.

edit: kanske missförstod dig?

Du missförstod helt. Det ryktas om att GloFo har lyckats fixa tillverkningen så det är mindre strömläckage och att nya 480's drar mycket mindre ström. Som exempel har du den här videon där ett 480 drar runt 100 watt i stock settings till skillnad från de 150+ som vissa kort drog vid release.

https://youtu.be/zWASNajSdpg?t=6m7s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du missförstod helt. Det ryktas om att GloFo har lyckats fixa tillverkningen så det är mindre strömläckage och att nya 480's drar mycket mindre ström. Som exempel har du den här videon där ett 480 drar runt 100 watt i stock settings till skillnad från de 150+ som vissa kort drog vid release.

https://youtu.be/zWASNajSdpg?t=6m7s

Jag kollade lite andra videos på det kortet efter jag såg jayztwocents, och det exemplaret verkar handplockat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollade lite andra videos på det kortet efter jag såg jayztwocents, och det exemplaret verkar handplockat.

Kanske, det jag läst på AMD subredditen verkar styrka ryktet att kortet blivit bättre.

Permalänk

Summa summarum ! Inga av dessa vbios har avhjälpt dessa problem med kunder som haft micron minnen med problem vid stock ! Detta är ett problem större änn vad alla trott. Alla håller tyst. Alla youtubers håller tyst eftersom de livnärsig på bl.a nvidia och "eftermarknads tillverkare "de sponsras av. Vi kunder ska INTE accepera detta ! Och jag råder alla nya blivande gtx 1070 kunder att avstå detta kort då jag tycker detta är rena lurendrejerier till försäljning. Då det tidigare såldes med fullt fungerande samsung gddr5 minnen för att sedan börja krångla är inte riktigt rätt mot dess kunder . Kunder som läst goda reviews av 1070 är idag rå lurade.
Detta är ett förkastligt hemskt förfarande av dessa företag. Hoppas ni alla bojkottar dessa tills de träder fram och säger som det är. Att de gjort bort sig totalt.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk

Jag har som sagt ett Palit gamerock 1070 som verkar fungera precis som det ska vid stock (fabriksinställningar eller hur?) och å Det har Micron minne. Hur ska jag göra för att se om det finns några problem med det? Jag har inte överklockat innan men har tankat ner afterburner.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatanPain:

Summa summarum ! Inga av dessa vbios har avhjälpt dessa problem med kunder som haft micron minnen med problem vid stock ! Detta är ett problem större änn vad alla trott. Alla håller tyst. Alla youtubers håller tyst eftersom de livnärsig på bl.a nvidia och "eftermarknads tillverkare "de sponsras av. Vi kunder ska INTE accepera detta ! Och jag råder alla nya blivande gtx 1070 kunder att avstå detta kort då jag tycker detta är rena lurendrejerier till försäljning. Då det tidigare såldes med fullt fungerande samsung gddr5 minnen för att sedan börja krångla är inte riktigt rätt mot dess kunder . Kunder som läst goda reviews av 1070 är idag rå lurade.
Detta är ett förkastligt hemskt förfarande av dessa företag. Hoppas ni alla bojkottar dessa tills de träder fram och säger som det är. Att de gjort bort sig totalt.

Va du härjar, om du läser på nvidias hemsida så håller de på med ett bios som ska skickas till de olika tillverkarna för test så allt funkar. Testerna kan ta ett tag.

Det har ju inte släppts något bios för micron minnena än, det som släpptes va väl bara någon fix till dp port men det strulade till det för vissa ännu mer så bios uppgraderingarna togs bort.

Permalänk
Avstängd

@SatanPain: Problematiken i ditt utalande är att det är svårt att gå in och ändra ett betyg som inte gäller hela produktserien. Det är inte säkert att precis alla kort har fått bytt till Micron. Kan man inte bevisa det, så kan man bara gå ut och varna så att man är medveten om det vid köp.

Det är väldigt logiskt att ingen har gått ut med detta än, då det precis som vid RX480/GTX 970 måste undersökas först.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

@anon200632:
Hänger du inte med gosse !Det har släppts vbios från flera
tillverkare !
Härjar? Är väll bra att folk får veta sanningen innan de betalar dessa pengar för ett premiumkort som blivit ändrat till det sämre ?Har du ngt emot att det kommer fram ?
Och det är fortfarande problem !
De har försökt men misslyckats ! Tycker du detta verkar lovande?

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatanPain:

@anon200632:
tillverkare !
Härjar? Är väll bra att folk får veta sanningen innan de betalar dessa pengar för ett premiumkort som blivit ändrat till det sämre ?Har du ngt emot att det kommer fram ?

Enligt Decimal så var inte det bios för problemen som tråden handlar om:

Skrivet av anon200632:

Va du härjar, om du läser på nvidias hemsida så håller de på med ett bios som ska skickas till de olika tillverkarna för test så allt funkar. Testerna kan ta ett tag.

Det har ju inte släppts något bios för micron minnena än, det som släpptes va väl bara någon fix till dp port men det strulade till det för vissa ännu mer så bios uppgraderingarna togs bort.

Har han fel och du rätt? Jag har själv ingen aning så det är en fråga och inget påstående.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatanPain:

@Decimal:
tillverkare !

Palit släppte för något med dp utgången men har nu tagit bort den från hemsidan.
Va de andra släppt har jag ingen aning om då det inte står va deras vbios uppdaterar.

Enligt nvidia jobbar de med ett vbios som ska skeppas till de olika tillverkarna för test.
Jag är med i den tråden och skriver på deras forum.

Är bara en justering i bios som behöver göras så volten ökas från när kortet står i idle till full belastning, det som är felet är att de har samsung minnes bios till Micron minnena och där felar det lite.
Det är inget fel på själva Micron minnena, tänk på att GTX 1080 har Micron minnen fast av modellen GDDR5X.

Ska alla med Gtx 1080 lämna tillbaka korten då?

Permalänk

Beställde nyss ett 1070 och är inte orolig för 5 öre tror du gör mer drama av det än vad det igentligen är.

som sagt 1080 kör microminnen och dom fungerar som dom ska sen så om det vore ett så stort problem med 1070 så borde det stå på flera forum om detta vilket det inte gör så..

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KnapptEnHammock:

Beställde nyss ett 1070 och är inte orolig för 5 öre tror du gör mer drama av det än vad det igentligen är.

som sagt 1080 kör microminnen och dom fungerar som dom ska sen så om det vore ett så stort problem med 1070 så borde det stå på flera forum om detta vilket det inte gör så..

Jag har som sagt 2st Palit 1070 kort med Micron som funkar perfekt, har även provat klocka rätt bra utan problem.

Permalänk
Medlem

Som vanligt med andra ord. Tillverkare gör produkter, de testas, och kunderna köper en känd vara. Sen ändrar man i specifikationerna, men säljer varan under samma namn. Kunderna har ingen aning om vad de får längre. Och under en övergångsperiod kan bekymmer uppstå, tills de får rätt på alla inställningarna. Minnes frekvensen kommer så klart stabiliseras med lite högre spänning, och ett 1070 med Micron minnen kommer leverera minst så bra som det står på lådan. Men det är fortfarande fullt.
Det är dock ingen nyhet, utan man har gjort så här i alla tider. Det "nya" är att boost funktionen låter grafikkortet klocka upp och ned dynamiskt, och man har helt enkelt varit för optimistisk när man skapade profilen för Micron minnen. Gamla tiders grafikkort fick en satt frekvens för 3D, och en annan för 2D, och sen var det klart. Betydligt mindre risk att det skulle bli fel då.

Det sagt. Ett grafikkort som i dag inte presterar som det ska, hade jag returnerat, och inte suttit och väntat på en fix som kan komma allt från en timma, till flera veckor från nu.
Dock sitter jag inte med ett 1070, utan väntar fortfarande på 1080Ti, osv...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag har som sagt 2st Palit 1070 kort med Micron som funkar perfekt, har även provat klocka rätt bra utan problem.

Ja men precis verkar som många har kort som faktiskt fungerar bra , man kan säkert ha otur och få ett måndags ex men tror chansen är ganska liten.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatanPain:

@Decimal:
tillverkare !

@SatanPain
Det är du som inte hängt med för 5öre unge man.
Bios uppdateringar som fixar problemen är på väg nu om du läser swecs artikel som är gjord idag.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22849-minnesproblem-hos-gefo...

Permalänk
Medlem

Kollade mitt GTX1070 Gigabyte X2 Windforce med Gpu-z och det sitter Samsung i det.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag har moddat korten, kapat upp i centrum och monterat vattenkylning på enbart GPU'n. Det var först senare jag upptäkte att minnet inte gick i den hastighet det skulle ha i stock. Det är mina första Nvidiakort på evigheter så jag var lite förbryllad över att se att utan att ha över- eller underklockat var hastigheten på GPU'n högre än värdet den skulle ha i Boost Clock och hastigheten på minnet var ca. 300 MHz lägre än den hastighet det ska ha som standard. Sedan drivrutinen kraschat i uppstarten och startat om fungerar allt bra med de applikationer jag använder och har testat så jag ids inte lägga nåt krut på det här, tveksamt om jag får ersättning eftersom korten är moddade, och bökigt att montera bort korten ur vattenkylningslopen, modda och montera blocken på ersättningkorten. Jag tycker att man SKA klaga på produkter som inte ens kan leverera de värden se ska ha i stock.

Att du moddar först och funktionstestar sen låter inte särskilt genomtänkt. Tycker du ska vara glad över att det här med största sannolikhet går att lösa med mjukvara, så du slipper sitta med ett väldigt dyrt dörrstopp.
Låter som det är väldigt bekvämt att skylla på någon annan till varför du har detta problem. Hade kortet varit DOA hade du bara kunnat skylla på dig själv nu.

Sedan förstår jag inte varför du likställer detta med AMD-kortens problem. AMD-korten kunde skada övrig hårdvara, alltså var de en risk att köpa. I värsta fall är 1070-kortet instabilt, kunden returnerar det och får något annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

@anon200632: De har varit ute i flera dagar från bl.a Palit .
Så jag är med :).
Om dessa vbios kommer rätta till problemen är det kanon.
Då kanske man vågar köpa ett 1070 .

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatanPain:

@Decimal: De har varit ute i flera dagar från bl.a Palit .
Så jag är med :).
Om dessa vbios kommer rätta till problemen är det kanon.
Då kanske man vågar köpa ett 1070 .

@SatanPain

Palit har inget ute om du kollar hemsidan, Micron bioset komme nog snart.

De hade något bios ute förut men det försvann lika fort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Att du moddar först och funktionstestar sen låter inte särskilt genomtänkt. Tycker du ska vara glad över att det här med största sannolikhet går att lösa med mjukvara, så du slipper sitta med ett väldigt dyrt dörrstopp.
Låter som det är väldigt bekvämt att skylla på någon annan till varför du har detta problem. Hade kortet varit DOA hade du bara kunnat skylla på dig själv nu.

Sedan förstår jag inte varför du likställer detta med AMD-kortens problem. AMD-korten kunde skada övrig hårdvara, alltså var de en risk att köpa. I värsta fall är 1070-kortet instabilt, kunden returnerar det och får något annat.

Nja funktionstestade gjorde jag genom att köra folding, vilket funkade bra och funkar bra. Men eftersom drivrutinerna genomgående kraschar och startar om vid uppstarten av datorn och även när man stänger ner datorn verkar det hänga ihop med den grundspänning man matar minnet med. Oavsett orsak ÄR det ett problem som många dras med i varierande grad, en del har betydligt större problem med artefakter tex. vid belastning. Att du inte fattar att folk är förbannade på att nya produkter strular därför att man slarvat med kontrollen innan korten släppts till försäljning alternativt struntat i bristerna och ändå släppt dom till försäljning visar bara att du är en blind fan-boy. AMD fick med all rätt kritik men kunde åtgärda problemet med en drivrutinsuppdatering, det enda vi har sett ännu så länge i det här fallet är löften. EDIT: fö. kan man undra om det verkligen ÄR ett problem som generellt går att lösa med biosuppdatering eftersom det verkar finnas kort MED Micronminnen som funkar bra och går att klocka hyffsat högt utan problem medans andra kort av samma märke och modell som har micronminnen har problem redan när man kör med de värden de ska ha i stock men visst hoppas man på en enkel lösning som funkar för majoriteten av de som dras med det här problemet.

Permalänk
Inaktiv

Hmm.... Intressanta uppgifter från en moderator på EVGA's forum där han säger...

"Also, the micron issue was an Nvidia issue. EVGA had no control over that unfortunately. Thankfully a bios update has been applied to help everyone that has micron memory."
http://forums.evga.com/FindPost/2568431

Verkar finnas olika uppgifter på VEM som ansvarar för bytet till Micron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beastosaurus:

Ja grabbar. Idag fick man hem sitt ASUS GTX1070 DUAL med micron minnen - självklart så börjar det strula direkt. Vita rutor och andra grafiska artifakter dyker upp under spel. Fyfan för sånt här fusk säger jag bara.

Hmm undra om det bara är Micron som är drabbade då?

Gigabyte 1070 G1 Gaming (GV-N1070G1 GAMING-8GD)

Fått 2 blåskärmar samt enstaka artefakter "vita sträck" som går nån/några centimeter å flashar till lite snabbt, men sker väldigt sällan.
Och jag har Samsung minnen (Gddr5)
Kortet körs i Stock
Nvidia 372.90 (21.21.13.7290)
Bios 86.04.1E.00.68
Snr. 163441027xxx

Tillfrågade min sambo som inte är "van" med defekter i skärm såg även dessa snabba blinkningar som händer.
Så jag är 100% säker på denna info, men om jag nu ska dra strået vidare så kanske det är ... störningar i den artificiella logiska strukturella atmosfären.
Detta system har drivit 2st 780 med OC på 3 144hz skärmar samt 1440p tv å aldrig gett blåskärm eller någon artefakt tidigare.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

@SatanPain

Palit har inget ute om du kollar hemsidan, Micron bioset komme nog snart.

De hade något bios ute förut men det försvann lika fort.

Bara det faktum att Nvidia påstod att dom hade börjat jobba på en lösning för 1,5 månader sedan och ännu inte kommit fram till en lösning säger en del om hur pass svårlöst det är om det nu ens GÅR att lösa med enbaet en biosuppdatering, det återstår att se.

Följande meddelande postades 09/09/2016 01:18 PM
"Update: Nvidia has taken this on board and will be making a change in the bios software code to address the issue"

Intressant är det iaf. att så många testsites var snabbt ute och sänkte omdömet om AMD's RX 480 när deras misstag med strömförbrukningen uppdagades men nu när problem med kort baserade på Nvidias GPU uppdagas gång på gång, först problem som hör ihop med bytet till micronminnen och sedan strulet med en del modeller från EVGA som har för dålig kylning på VRM-kretsarna så borrar alla ner huvet i marken och låter omdömet om korten vara oförändrat, go figure.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Hmm undra om det bara är Micron som är drabbade då?

Gigabyte 1070 G1 Gaming (GV-N1070G1 GAMING-8GD)

Fått 2 blåskärmar samt enstaka artefakter "vita sträck" som går nån/några centimeter å flashar till lite snabbt, men sker väldigt sällan.
Och jag har Samsung minnen (Gddr5)
Kortet körs i Stock
Nvidia 372.90 (21.21.13.7290)
Bios 86.04.1E.00.68
Snr. 163441027xxx

Tillfrågade min sambo som inte är "van" med defekter i skärm såg även dessa snabba blinkningar som händer.
Så jag är 100% säker på denna info, men om jag nu ska dra strået vidare så kanske det är ... störningar i den artificiella logiska strukturella atmosfären.
Detta system har drivit 2st 780 med OC på 3 144hz skärmar samt 1440p tv å aldrig gett blåskärm eller någon artefakt tidigare.

Verkar som problemet finns på kort med Samsung minnen ochså då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Bara det faktum att Nvidia påstod att dom hade börjat jobba på en lösning för 1,5 månader sedan och ännu inte kommit fram till en lösning säger en del om hur pass svårlöst det är om det nu ens GÅR att lösa med enbaet en biosuppdatering, det återstår att se.

Följande meddelande postades 09/09/2016 01:18 PM
"Update: Nvidia has taken this on board and will be making a change in the bios software code to address the issue"

Intressant är det iaf. att så många testsites var snabbt ute och sänkte omdömet om AMD's RX 480 när deras misstag med strömförbrukningen uppdagades men nu när problem med kort baserade Nvidias GPU uppdagas gång på gång, först problem som hör ihop med bytet till micronminnen och sedan strulet med en del modeller från EVGA som har för dålig kylning på VRM-kretsarna så borrar alla ner huvet i marken och låter omdömet om korten vara oförändrat, go figure.

Ska dom sänka betyget på EVGA's kort som dom recenserat även om inte den modellen har problem?
Sen finns det ju en lösning på minnesproblemen med 1070: http://www.sweclockers.com/nyhet/22849-minnesproblem-hos-gefo...

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@anon999: Tyvärr tror jag detta inte kommer att lösas via ett vbios. Tycker de som är/blir drabbade skall få utbyte ! Jag har grottat ner mig i detta ämne ganska mkt .Jag sitter utan grafikkort just nu och önskade ngn nyhet om 1070 med micron som kan bli åtgärdat med ett vbios. Men alla forum jag hänger på visar att det ej är så. Palit hade bl.a ett vbios ute som senare togs bort på grund av att inget hjälpte. Är det inte bättre de går tillbaka till samsung gddr5 så man kan köpa sig ett 1070 och känna sig trygg ?

Visa signatur

Permalänk

@ClintBeastwood: Vad glad jag blir! Vart finns källan på att problemet med micron är löst?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatanPain:

@casiopeja: Tyvärr tror jag detta inte kommer att lösas via ett vbios. Tycker de som är/blir drabbade skall få utbyte ! Jag har grottat ner mig i detta ämne ganska mkt .Jag sitter utan grafikkort just nu och önskade ngn nyhet om 1070 med micron som kan bli åtgärdat med ett vbios. Men alla forum jag hänger på visar att det ej är så. Palit hade bl.a ett vbios ute som senare togs bort på grund av att inget hjälpte. Är det inte bättre de går tillbaka till samsung gddr5 så man kan köpa sig ett 1070 och känna sig trygg ?

Det är inget fel på Micron minnena, det är volten som bios sköter.

Jag har ändrat volten manuellt och har mina micron minnen på 9100Mhz.

Och sen börjar folk som har Samsung minnen ochså få problem.

Permalänk

@anon200632: Inget fel på micron ? Varför väntar alla på ett vbios då tror du? Hoppas verkligen det kommer ut ett vbios som funkar. Då köper jag mig ett 1070. Innan dess , väntar jag.

Visa signatur