Slut på root och Custom rom nu? Google låser ned Android.

Permalänk
Medlem

Slut på root och Custom rom nu? Google låser ned Android.

Hejsan.

Jag vet inte om ni följer vad som håller på att hända med Google och deras Android OS.
Det ser ut som att dom låser ned möjligheter till både root och olåst bootloader.

Det innebär om det stämmer bland annat:

1. Du kan enbart uppdatera med vad din operatör eller din tillverkare behagar ge dig. Det gör att en telefon kan bli gammal och utan säkerhets uppdateringar precis när dom här två vill.
2. Inga custom roms.
3. Inga möjligheter att ta bort bloatware.
4. Din telefon blir gammal fort.
5. Miljöaspekten blir att elektronikberget växer.
6. Obefintligt andrahandsvärde.
7. Ingen större poäng att bygga en telefon som håller en längre tid och garantin blir därefter.
8. Google= Big Brother.

Android SafetyNet Now Reportedly Tripped by Unlocked Bootloaders - XDA

https://www.reddit.com/r/Android/comments/587ss9/psa_android_...

https://www.reddit.com/r/Nexus6P/comments/586bq7/android_pay_...

Det finns mer att läsa om detta om ni söker. XDA. Reddit osv.

Jag hoppas verkligen att detta är en snafu som folk råkat ut för.

Era tankar om detta?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Men frågan är ju hur Google skulle kunna låsa ned Android? Ska bootloadern låsas så att du inte längre kan lägga in en custom rom eller? Går det inte då att ta bort den låsta bootloadern och lägga in en olåst open source istället? Är inte så hemma på detta men Google kan väl inte låsa ned Android helt, måste väl gå att kringgå på något sätt?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Kan inte nog om SafetyNet APIn för att göra ett riktigt uttalande i frågan men just nu ser det grått ut.

Får läsa på mer.

EDIT:

Skrivet av Xeraton:

Men frågan är ju hur Google skulle kunna låsa ned Android? Ska bootloadern låsas så att du inte längre kan lägga in en custom rom eller? Går det inte då att ta bort den låsta bootloadern och lägga in en olåst open source istället? Är inte så hemma på detta men Google kan väl inte låsa ned Android helt, måste väl gå att kringgå på något sätt?

SafetyNet APIn verkar just nu varna att saker och ting inte är stock och förhindrar därmed saker som Android Pay att fungera.

Du kommer kunna köra Custom ROMs men användningsområdet begränsas.

Ta inte detta som en sanning, enbart min förståelse av situationen efter ett par minuters grottande.

EDIT 2:

http://www.howtogeek.com/241012/safetynet-explained-why-andro...

Vettig artikel i ämnet.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Men frågan är ju hur Google skulle kunna låsa ned Android? Ska bootloadern låsas så att du inte längre kan lägga in en custom rom eller? Går det inte då att ta bort den låsta bootloadern och lägga in en olåst open source istället? Är inte så hemma på detta men Google kan väl inte låsa ned Android helt, måste väl gå att kringgå på något sätt?

Du kan kringgå det ja.
Men vad händer om du gör det?
Plötsligt så fungerar inte din bank-app längre tex.

Fler och fler appar blir beroende av Safetynet.
Sprider detta sig och den triggas av en olåst bootlader så är inte android kul längre. Alls.

Jag menar inte inlåst som i att det inte går att modifiera.
Utan vad konsekvens av att modifiera är.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Är både och känsla att men borde få göra som man vill med sin hårdvara men samtidigt bör det bli ett säkrare system med mindre skit om det är låsta system så är både för och nackdelar och skulle en dator vara helt låst till ms så skulle jag inte vara alls sugen på den och känner lite lika med telefon även om dom antagligen skulle bli bättre låsta på ett vis

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Android SafetyNet Now Reportedly Tripped by Unlocked Bootloaders

“Keep in mind, in the latest update of Safety Net that just happened in a few hours, Google seems to step up the game, and it might got to the point that no modifications are allowed, and might be impossible to bypass.

Currently on my HTC 10, no matter what I did to the boot image, even just a repack of 100% stock boot image, Safety Net will not pass under any circumstances. On the other hand, my Nexus 9 running stock Nougat seems bypass without issues, with root and modules all enabled and working fine. The boot verification might vary from one OEM to another, HTC’s implementation might just be one of the first included into Safety Net, but eventually all major OEMs’ method will be included, and at that time I think any Android “mod”, including custom kernels, will pretty much break Safety Net. These verification should be coded deep into the bootloader, which is not that easy to crack. So the conclusion is that I will not spend that much time bypassing Safety Net in the future.”

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja, så här lär Windows 10 se ut om 10 år.

Rent principiellt är jag helt emot detta, men i praktiken har jag så lite nytta av Android-root att det inte är värt besväret att fixa det. Det tråkigaste med telefonmarknaden överlag tycker jag är segmenteringen inom Android-versioner. Många enheter ligger år efter eller uppdateras inte alls.

Hoppas det inte är så allvarligt som det verkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har inte hängt helt å hållet, så rätta mig om jag har fel. På Android kan man flasha sin egen version av Android, såkallade ROMs? Begränsar Google booting av dessa, och de menar att det är för säkerheten? Själv är jag en jailbreaker på iPhone, går det att göra något liknande på Android?

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Men Android är väl open source? I så fall finns väl inget som hindrar att det forkas till en öppnare version med en fristående playbutik med fria programvaror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men Android är väl open source? I så fall finns väl inget som hindrar att det forkas till en öppnare version med en fristående playbutik med fria programvaror?

Nej det hindras inte, problemet är att många tjänster kräver detta framework så rootade telefoner blir extremt begränsade så du kanske inte kommer kunna ha t.ex. bankID eller andra tjänster om du lägger in custom och när du väl gjort det kan du aldrig återvända (iaf om de gör som t.ex. Sony m.fl.)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej det hindras inte, problemet är att många tjänster kräver detta framework så rootade telefoner blir extremt begränsade så du kanske inte kommer kunna ha t.ex. bankID eller andra tjänster om du lägger in custom och när du väl gjort det kan du aldrig återvända (iaf om de gör som t.ex. Sony m.fl.)

Märkte att när jag skulle installera CarPay (någon betalningsapp för tanka bensinstationer) så klagade den på att det inte gick för att telefonen var rootad. Skit-app tänkte jag och bojkottade den. Men då kommer det fler "skit-appar" framöver då...

Permalänk
Medlem

Som om att kunna ta bort bloatware skulle göra någon skillnad för tillverkare/operatörer, antingen använder man apparna eller inte. Helknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är både och känsla att men borde få göra som man vill med sin hårdvara men samtidigt bör det bli ett säkrare system med mindre skit om det är låsta system så är både för och nackdelar och skulle en dator vara helt låst till ms så skulle jag inte vara alls sugen på den och känner lite lika med telefon även om dom antagligen skulle bli bättre låsta på ett vis

Det var väl det som var grejen med just Android, att man kunde mecka, ändra och modifiera. Annars kan man ju likaväl bara köra iOS eller nått.

Permalänk
Medlem

Med samsung kan du ta bort BLOATWARES utan att roota

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ospolice.pa...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMatter:

Det var väl det som var grejen med just Android, att man kunde mecka, ändra och modifiera. Annars kan man ju likaväl bara köra iOS eller nått.

nja jag skulle välja android över ios även om det är låst då behovet av root inte existerar för min del då android inte behöver så mycket mek egentligen och skulle möjligen vara för att slippa reklam och optimera settings för batteri förbrukningen och tror inte dom flesta väljer telefon för root utan android telefoner är mycket bättre bang for the buck än apple t.e.x och samma med datorer men för min del handlar nog att jag är van med linux och osx blir frustrerande som skrämmer iväg mig från osx ..sen är apple dyra med

men medger att det är lite äckligt med ett os baserat på linux som skulle bli låst för det är stora grejen med linux att det är jag som kontrollerar min dator och den ska göra som jag säger och se ut som jag vill men nu är inte android identiskt med ett en vanlig linux distro och root ställer till div problem med hacks i spel e.v säkerhets risker och ser man till helheten är det nog mer människor som vinner på låst även om jag personligen inte gillar låst utan tvärt om öppet och fritt som linux och windows kan göra mig skitförbannad när jag inte får ändra saker som jag vill utan att krångla en jävla massa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Snusfri

Om detta fortsätter från Androids sida så kommer jag att gå tillbaka till Win10M.

Google kommer att tappa väldigt mycket användare om de fortsätter på detta spåret.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Dödsstöten för entusiaster men för den större marknaden kvittar det nog då de flesta är ute efter en billig mobil. Billigheten är Androids största fördel här. Och många kunder gillar säkert tanken på Android som en säkrare plattform än tidigare vilket Google och partners inte lär vara sena med att utnyttja i marknadsföring och PR.

Dock borde det ju gå att forka Android men frågan är hur app-utbudet blir bara. Gyllene tillfälle för någon ny aktör att ta sig in på marknaden kanske?

Permalänk
Medlem

Skamligt. Friheten och det spännande med Android är ju just rooting, att göra din telefon helt och hållet skräddarsydd för användaren.

Som @anon5930 nämnde tror jag också detta kan vara ett perfekt tillfälle för nya OS och mobiler att ta klivet ut på marknaden. Om Google nu tillämpar dessa förändringar, vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Det var väl det som var grejen med just Android, att man kunde mecka, ändra och modifiera. Annars kan man ju likaväl bara köra iOS eller nått.

Nja, det var en av anledningarna för mig. Jag kommer fortfarande köra Android, även om det händer. Än så länge så kör jag en custom rom, o ingen av mina appar (förutom Pokémon Go, som jag spelade lite förut) har gnällt på att jag har root

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Dödsstöten för entusiaster men för den större marknaden kvittar det nog då de flesta är ute efter en billig mobil. Billigheten är Androids största fördel här. Och många kunder gillar säkert tanken på Android som en säkrare plattform än tidigare vilket Google och partners inte lär vara sena med att utnyttja i marknadsföring och PR.

Dock borde det ju gå att forka Android men frågan är hur app-utbudet blir bara. Gyllene tillfälle för någon ny aktör att ta sig in på marknaden kanske?

Min första tanke är ubuntu phone men har inte testat en telefon med ubuntu och har noll koll på hur bra det är på telefoner men låter tilltalande om det är mer en riktig linux dist och jag hade valt det över android som är så jävla bloatat med reklam i allt ..men vet inte kanske är ubuntu på telefon kass med men debian verkar funka på enkorts datorer och ubuntu bör med kunna vara ett vettigt alternativ för framtiden ...huawei ubuntu edition 8 core 3gb ram 13 megapixel kamera 5 tums skärm 1080p på ett 3500mah batteri för 1499kr en super telefon med android på anabola

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Använd inte android pay o liknande appar/tjänster?
Kör du customrom så behöver man ju inte ens lägga in google apps om man inte gillar det.

Finns ju andra källor för apk's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Använd inte android pay o liknande appar/tjänster?
Kör du customrom så behöver man ju inte ens lägga in google apps om man inte gillar det.

Finns ju andra källor för apk's.

Bo i skogen och leva på bär går ju faktiskt med.

Tror du missat vad vi diskuterar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom backar lite från detta. Kör i dagsläget custom rom på min Galaxy S6 och det jag blir orolig för är Bankapp/BankID/Swish.

Skulle någon av dom inte fungera på en rootad telefon får man nog tyvärr gå tillbaka till Stock. Frågan är bara om det går nu när man har flaggan Knox Warranty Void 1 ifall dom skulle få för sig att implementera något sånthär

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Xiaomi känns allt mer lockande som aktivt stödjer custom ROM's och sådant. Dem ger ju till och med ut ett eget ROOT verktyg och ger custom ROMs till andra tillverkares telefoner om man gillar deras version. Förhoppningsvis har dem kvar den attityden till mjukvarumoddning, för efter jag läste detta lite snabbt så verkar det som om det faller på tillverkaren att bestämma vad som folk får och inte får göra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Root är enda anledningen jag använder Android, om det tas bort på något sätt så bankappar osv inte fungerar så byter jag direkt till Iphone.

Permalänk
Medlem

Känner att citatet "You either die a hero, or you live long enough to see yourself become the villian" känns passande i sammanhanget.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@philipborg: Faran med SafetyNet är ju att det inte är Xiaomi längre som bestämmer vad du får göra med din telefon.
Om de inte samarbetar med google och rapporterar custom roms till deras api så kan det helt plötsligt visa sig
att inga SafetyNet-appar går att installera på någon Xiaomi-telefon. Det har hänt andra tillverkare och även om det är ett misstag så kan de knappast ringa google's support och få någon hjälp lika lite som du kan det.

Permalänk
Medlem

Samma här, cutom Kernel och Adaway måste jag ha annars kan jag lika gärna köra med iPhone.

Skrivet av JimmieSan:

Root är enda anledningen jag använder Android, om det tas bort på något sätt så bankappar osv inte fungerar så byter jag direkt till Iphone.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Nu när det endast är Googles mobiler som får säkerhetsuppdateringar månadsvis, är detta ett steg bakåt.

Dessutom när även Google bara släpper uppdateringar i 2År, möjligen säkerhetsuppdateringar i 3år, minst 5 år med säkerhetsuppdateringar enligt mig.

Sen om mobilen är seg som sirap, är det skönt med custom, vist förstår tänket bakom (bättre säkerhet än man får med custom).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DozeN:

Skamligt. Friheten och det spännande med Android är ju just rooting, att göra din telefon helt och hållet skräddarsydd för användaren.

Som @anders190 nämnde tror jag också detta kan vara ett perfekt tillfälle för nya OS och mobiler att ta klivet ut på marknaden. Om Google nu tillämpar dessa förändringar, vill säga.

Jo precis, eller någon befintlig tillverkare. Samsung skulle nog relativt lätt kunna ta över en stor del av nya marknaden om de väljer att forka Android. Samtidigt är ju frågan om de kan få med sig alla app-utvecklare förstås.

Skrivet av lord_vasagos:

Min första tanke är ubuntu phone men har inte testat en telefon med ubuntu och har noll koll på hur bra det är på telefoner men låter tilltalande om det är mer en riktig linux dist och jag hade valt det över android som är så jävla bloatat med reklam i allt ..men vet inte kanske är ubuntu på telefon kass med men debian verkar funka på enkorts datorer och ubuntu bör med kunna vara ett vettigt alternativ för framtiden ...huawei ubuntu edition 8 core 3gb ram 13 megapixel kamera 5 tums skärm 1080p på ett 3500mah batteri för 1499kr en super telefon med android på anabola

Oj, jag hade fått för mig att Ubuntu Touch var nerlagt men det verkar fortfarande aktivt. Skulle kunna bli riktigt trevligt om de skulle börja plocka marknadsandelar.

Personligen gillade jag koncepttelefonen som de crowdfundade till för... tre år sedan eller när det nu var. En mobil som dockas och förvandlas till en dator vore ju rätt nice exempelvis.
Jag ser gärna en satsning här.