Byta router från en Technicolor TG799vn v2

Permalänk

Byta router från en Technicolor TG799vn v2

En längre tid har jag (och min flickvän) tampats med Com Hems utskickad router, Technicolor TG799vn v2. Den har mest orsakat frustration och en hel den sura miner här hemma. Jag behöver hjälp med att förbättra min internetupplevelse.

Jag har funderat på att köpa en ny router så jag slipper eländet. Jag har ingen stor budget och har kollat lite billigare varianter. Har bland annat kollat lite på TP-Link Archer C2 (550kr) och C5 (700kr), men C5an känns en aningen dyr för mig just nu.

Lite info: Vi brukar ha 2-3 enheter uppkopplad till routern. Vi betalar för 100/100. lägenheten är en medium trea (behöver inte ha superhastighet i köket, men gärna bra hastighet inom en 15-20 meters hastighet. Kommer användas till gaming, PC och PS4(befinner sig i rummet med routern).

Det jag undrar är om TP-Link Archer C2 (alternativt C5) möjligen skulle kunna ge mig den lilla pushen eller om det finns andra routrar i den prisklassen (500-700kr)? Förbättringen från Technicolor behöver inte vara ett enormt kliv, men helst ett kliv i rätt riktning.

Jag är grymt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av bulltigern:

Är det verkligen bättre att ha en singelband router än en dual? Den har bara 2.4 frekvensen och då ingen AC heller (har hört att AC är viktigt nuförtiden). Ser dessutom ut att ha en lägre maximal dataöverföringshastighet. Folk verkar ju nöjda med den dock, så kanske är en vettig produkt. Får se om någon annan har ett annat svar. Tack för svaret! <3

Mer info: Kommer användas till gaming via PS4 och PC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Den var sinnessjukt billig. Oroväckande billig. Har dock sett den på olika ställen tidigare (i positiv bemärkelse).

Skulle du säga att den var bättre än C2an eller C5an? Jag kan ju tänka mig att lägga 500-700kr om det skulle ge mig ytterligare än bättre internetuppkoppling.

Läste någonstans att man kunde modda C5an till en C7 också.

Permalänk
Medlem

@Satchmosax:
Det är svårt att få stabila och bra grejer för 500 kr. De brukar fungera ca 1 år sen behöver man en ny. Dock skulle jag ge ett tips om du köper en billigare modell av router. Är att du ser om den har stöd för ex dd-wrt. Det gör stor skillnad i stabiliteten iaf. Jag skulle nog gå på AC modellerna. Känns dumt att köpa något 2016 som inte har stöd för det.
Har comhems router stöd för AP-mode? Isf kunde du köpt en router ex edgerouter X/lite och sen kompletterat med din gamla router som en AP. Kolla även om den har stöd för dd-wrt och smäll in det.
Även om den inte har stöd för AP så kan du köra den som en AP genom att inaktivera dhcpn och dra en sladd från annan bef router till en av lanportarna.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Technicolorn är inte en urkass router, utan är jämförbar med vanliga moderna budgetroutrar. Så det finns ju uppenbar risk att ni har problem som inte alls löses med ny router (har en själv sedan ett par år, jag kommer byta ut den men eftersom den funkar hyfsat har det inte blivit av).

Är det både trådat och trådlöst internet ni har problem med, eller bara trådlöst?
Är det bara trådlöst så kan problement bero på att det är mkt störningar från grannar eftersom ni bor i lägenhet. Det första ni ska göra då är att byta kanal (välj mellan 1,6 eller 11) och se om det hjälper. Kolla gärna med appen wifi-analyzer på en Android-telefon vilken kanal som är minst störd av andra nätverk.

Köper du en ny router så ska den absolut ha AC (i värsta fall N med 5Ghz), och du ska se till att ha ett annat nätverksnamn för 5GHz-nätet och se till att du kör all gaming på 5GHz, mkt mindre störningar där. Eftersom du har routern i samma rum som gaming-PCn så bör wifi på 5GHz funka bra för gaming.

Permalänk
Medlem

Oavsett routerbyte eller inte, hur ser möjligheten ut att dra en kabel till dina stationära prylar (PC och PS4)?

Permalänk
Medlem

Googlade lite på svenska och fann PCförallas test av billiga routrar. D-link DIR-810L var deras favorit.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.640815/router-test/sida/1/in...