Brus i hörlurarna när jag använder dem till TVn.

Permalänk
Medlem

Brus i hörlurarna när jag använder dem till TVn.

Hej. Jag använder ofta mitt headset som jag vanligtvis använder till PCn när jag kollar på TV sent på kvällen. Men problemet är att när jag använder headsetet kan jag höra ett knaster eller brus i bakgrunden och ibland ett och annat pipande ljud när det är tyst. Bruset försvinner när jag sänker volymen på headsetets volymkontroll till ungefär 50% och höjer volymen på TVn för att kompensera. Headsetet har separata pluggar för mikrofon och hörlurar. Har någon en idé om vad detta kan bero på? Funderar nämligen på att köpa ett par hörlurar enbart till TVn (AKG k240 elr liknande) men är lite oroliga att bruset ska vara kvar.

Permalänk
Medlem

TVn har kanske kass kvalité på hörlurutgången. Om du har en reciever kan du prova koppla via den, de brukar ha betydligt bättre kvalite. Har du bara bruset när den är i TVn så kan det ju inte vara hörlurarnas fel så nya hörlurar hjälper då inte.

Ett alternativ är hörlurförstärkare. Finns i prisklass från 250kr och väger 100 gram och upp till 240000kr som väger 30kg (Ja du ser rätt, skapligt overkill) jag har ingen erfarenhet av sådana dock eftersom jag tycker ljudet från surroundrecievern är bra till hörlurar de få gånger jag använder hörlurar istället för högtalarna.

Permalänk
Medlem

@dagas: Menar du att jag skulle använda hörlursförstärkaren tillsammans med en receiver eller via hörlursutgången? Jag har en hörlursförstärkare liggande nånstans så skulle kunna testa det om det är något som skulle fungera. Skulle ett par bluetooth lurar möjligtvis lösa problemet då TVn har den kompatibiliteten?

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att det är ljudkällan i TVn som är problemet. Att koppla en förstärkare kommer ju inte hjälpa då.

Om du får din sändning från en box eller dator eller dylikt går det ju att komma runt genom att använda förstärkare/receiver och koppla hörlurar till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

@dagas: Menar du att jag skulle använda hörlursförstärkaren tillsammans med en receiver eller via hörlursutgången? Jag har en hörlursförstärkare liggande nånstans så skulle kunna testa det om det är något som skulle fungera. Skulle ett par bluetooth lurar möjligtvis lösa problemet då TVn har den kompatibiliteten?

Att koppla via hörlursutgången gör inget nytta eftersom det är den som verkar vara dålig. Du kopplar antingen ljudet direkt från digitalbox eller om du använder inbyggda i TVn så koppla via någon ljud ut utgång där (inte hörlursutgången) Dock inte alla TV eller digitalboxar som har ljud ut separat från bild och då vet jag inte hur du ska lösa det.

Permalänk
Medlem

Så jag kopplade en hörlursförstärkare jag hade vi hörlursutgången och lyssnade med ett par AKG k 240 hörlurar. Om jag hade förstärkaren inställd på 100% volym så brusade det såklart men när jag drog ned volymen till 50% så försvann bruset. Men även med volymen på stärkares ställd på 50% så var volymen i lurarna samma som när jag använt mitt andra headset på 100%. Så jag antar att jag behåller det så här eftersom det löste problemet med bruset.