Permalänk
Medlem

html log in

Hej!
jag vte att många kommer skrika "det är ju inte svårare än att googla fram det" men jag det jag vill ha hjälp med är hur man lägger in ett inlogg med användarnamn och lösenord i ett register så att jag kan logga in med credentials. hur man lägger upp en html login har jag redan gjort. men jag skulle exempelvis vilja lägga in admin password som ett login. hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Det du är efter, kan du inte göra med endast HTML. Du behöver kunna fyra olika språk (men egentligen bara tre): HTML, CSS, PHP och SQL. Du "måste" även ha en databas som du lagrar datan i. XAMPP är en bra webbserver som du kan installera i till exempel Windows.

Jag valde att skriva "måste" inom citat-tecken, på grund av att det är mycket enklare att hantera formuläret genom att ansluta till databasen, istället för genom en eller flera textfil(er), eller liknande.

Den här guiden hjälper dig med att utföra grunderna, trots att MySQL-metoden är föråldrad och osäker. PDO är det som gäller nu för tiden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt är http://www.htaccesstools.com/articles/password-protection/ Men det är inte för "dynamiska" sidor utan mer för att lösenordsskydda access till sidor.