Permalänk

Pogrammering & Spelutveckling

Idag när jag var på gymnasiemässan så hittade jag många gymnasien med spelutveckling och kom på vad jag ville bli. Nu vill jag ha lite tips och gärna länkar på tutorials på pogrammering. Alltså inom spelpogrammering och inte webb eller media. Är helt ny med detta men ska försöka göra mitt bästa att förstå. Tack för hjälpen i förhand!

Permalänk
Skrivet av bestrobin:

Idag när jag var på gymnasiemässan så hittade jag många gymnasien med spelutveckling och kom på vad jag ville bli. Nu vill jag ha lite tips och gärna länkar på tutorials på pogrammering. Alltså inom spelpogrammering och inte webb eller media. Är helt ny med detta men ska försöka göra mitt bästa att förstå. Tack för hjälpen i förhand!

På den skolan jag pluggar på atm, så programmerar spelutvecklarna i unity, verkar däremot som att de började i c#, så du kan ta dig en titt där. Förvänta dig bara inte att de kommer bli de häftigaste spelet du skådat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Välj ett språk t.ex. Java eller C++.

Du kommer inte kunna skapa ett spel direkt. Utan måste gå igenom grunderna som alla andra.

Lär dig:

  • Hantera olika typer av variabler. T.ex. String, Int, Boolean, float. Och hur du kan ändra & påverka dess värden.

  • Hantera listor[]/Arrayer. Hur lagrar man värden i dem? Hur söker du igenom dem?

  • Hantera metoder/funktioner. Hur fungerar de? Hur kan du skapa en funktion för en speciell uträkning?

  • Lär dig hantera olika typer av loopar(For & while).

  • Lär dig jämföra variabler, objekt med if vilkor.

  • Lär dig skicka med olika datatyper till metoder, funktioner & hur du returnerar värden från dessa.

  • Objektorienterat. Lär dig skapa objekt med allt vad det innebär(viktigt inom spelprogrammering).

När du behärskar ovanstående kan du börja med att ladda ner ett framework för grafik. T.ex. SDL, Cocos2DX, LibGDX.