Permalänk

Pogrammering & Spelutveckling

Idag när jag var på gymnasiemässan så hittade jag många gymnasien med spelutveckling och kom på vad jag ville bli. Nu vill jag ha lite tips och gärna länkar på tutorials på pogrammering. Alltså inom spelpogrammering och inte webb eller media. Är helt ny med detta men ska försöka göra mitt bästa att förstå. Tack för hjälpen i förhand!

Permalänk
Skrivet av bestrobin:

Idag när jag var på gymnasiemässan så hittade jag många gymnasien med spelutveckling och kom på vad jag ville bli. Nu vill jag ha lite tips och gärna länkar på tutorials på pogrammering. Alltså inom spelpogrammering och inte webb eller media. Är helt ny med detta men ska försöka göra mitt bästa att förstå. Tack för hjälpen i förhand!

På den skolan jag pluggar på atm, så programmerar spelutvecklarna i unity, verkar däremot som att de började i c#, så du kan ta dig en titt där. Förvänta dig bara inte att de kommer bli de häftigaste spelet du skådat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Välj ett språk t.ex. Java eller C++.

Du kommer inte kunna skapa ett spel direkt. Utan måste gå igenom grunderna som alla andra.

Lär dig:

  • Hantera olika typer av variabler. T.ex. String, Int, Boolean, float. Och hur du kan ändra & påverka dess värden.

  • Hantera listor[]/Arrayer. Hur lagrar man värden i dem? Hur söker du igenom dem?

  • Hantera metoder/funktioner. Hur fungerar de? Hur kan du skapa en funktion för en speciell uträkning?

  • Lär dig hantera olika typer av loopar(For & while).

  • Lär dig jämföra variabler, objekt med if vilkor.

  • Lär dig skicka med olika datatyper till metoder, funktioner & hur du returnerar värden från dessa.

  • Objektorienterat. Lär dig skapa objekt med allt vad det innebär(viktigt inom spelprogrammering).

När du behärskar ovanstående kan du börja med att ladda ner ett framework för grafik. T.ex. SDL, Cocos2DX, LibGDX.

Men nej. Du komemr inte kunna skapa ett spel ännu...

Först måste du lära dig det framework som du nu valt. Oftast kommer dom med mängder av funktioner, och det krävs många timmars testande & studerande för att få ut ett vettigt projekt/spel.

Lycka Till!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

På den skolan jag pluggar på atm, så programmerar spelutvecklarna i unity, verkar däremot som att de började i c#, så du kan ta dig en titt där. Förvänta dig bara inte att de kommer bli de häftigaste spelet du skådat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nybörjare med programmering och undrar vad tex c# och c++ och sånt betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bestrobin:

Jag är nybörjare med programmering och undrar vad tex c# och c++ och sånt betyder?

Det är olika programmeringsspråk som du använder dig av för att skriva program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av bestrobin:

Jag är nybörjare med programmering och undrar vad tex c# och c++ och sånt betyder?

C# och c++ är två olika programmerings språk. Google är din vän för att lära sig att programmera. http://www.worldbestlearningcenter.com/index_files/csharp-var... här är en webbsida som vi använt oss av för att testa våra kunskaper. En basic tutorial däremot skulle kunna vara Hur man skriver ut "Hello World" så att de kommer upp i konsollen.

Ladda hem Microsofts visualstudio och googla på någon basic tutorial för c# eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Att börja med spelprogrammering när du inte kan programmering i huvud taget är som att skjuta dig själv i foten.
Om du vill börja smått med att utveckla Spel.

Testa GameMaker.
Det är sjukt lätt att lära sig och går ganska fort att få fram resultat.
Börja där.

Om du vill fortsätta efter det.
Börja med att lära dig ett Programmerings språk (C++, python, java, lua)
De språken har både bra och dåliga saker i sig.

Jag rekommenderar C++ även fast det är det "svåra" språket.
Det finns en väldigt LJUS framtid inom det.

Svara gärna på alla möjlig spelutvecklings frågor du kan.
^^

Permalänk
Medlem

@bestrobin: Unity är ett bra program att börja med då det finns en bra gratisversion. Det är också riktigt kraftfullt och man kan få till mycket bra grafik i sina spel. Men bäst av allt är att det är så enkelt att utveckla till olika plattformar. Exempelvis programmerar jag alltid spelet till Windows först för att sen enkelt anpassa det till exempelvis Android med touchkontroller osv.

Jag följer folk på youtube som gamesplusjames, brackeys, quill18creates (ursäkta stavningarna) osv. Dom är riktigt grymma och bra på att lära ut. Det går dock fort i deras videos så det tar tid att gå igenom dom ibland. Ser i kommentarerna på youtube att vissa knappt kan C# och det gör det hela svårare såklart. Själv läste jag en 7.5hp kurs på högskolan, drog igenom den på ca 1.5 till 2 veckor. Glömde sen bort nästan allting... Men i filmerna på youtube förklarar dom hur C# fungerar hela tiden om och om igen och tillslut sitter det.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!