Inet vad har hänt med prisättningen?

Permalänk
Medlem

Inet vad har hänt med prisättningen?

Tjena!
Har märkt att ni inte alls är med i matchen längre vad gäller prisättning...
Söker på prisjakt efter tex GTX1080 men ni är i princip aldrig med ens i top tre billigaste.
Tycker det är jätte synd.
Förr var det bara gå in på er hemsida och beställa även om ni inte var billigast var det inte många kronors skillnad, med er service var det absolut värt det.
Men nu är det som exempel ändå en prisskillnad på kortet jag tänker köpa EVGA GTX1080 FTW med 800kr till mellan er och billigaste (svenska) aktör (netonnet).

Mvh Daniel, trogen kund ;D

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Tjena!
Har märkt att ni inte alls är med i matchen längre vad gäller prisättning...
Söker på prisjakt efter tex GTX1080 men ni är i princip aldrig med ens i top tre billigaste.
Tycker det är jätte synd.
Förr var det bara gå in på er hemsida och beställa även om ni inte var billigast var det inte många kronors skillnad, med er service var det absolut värt det.
Men nu är det som exempel ändå en prisskillnad på kortet jag tänker köpa EVGA GTX1080 FTW med 800kr till mellan er och billigaste (svenska) aktör (netonnet).

Mvh Daniel, trogen kund ;D

Som företagare är inte målet att tjäna minst pengar på sina varor. Priset sätts även utefter servicegrad osv. Netonnet har förmodligen ingen avans alls på sitt kort dessutom kan de inte hålla koll på priset på varenda vara vs konkuransen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

@DannER:

Ganska enkel förklaring, deras varumärke är tillräckligt starkt för att kunna ha högre priser, folk köper därifrån oavsett om de har "dåliga eller bra" priser.

Permalänk

Håller med DannER ! Har handlat mina 3 senaste byggen där, plus en massa smått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@DannER:

Ganska enkel förklaring, deras varumärke är tillräckligt starkt för att kunna ha högre priser, folk köper därifrån oavsett om de har "dåliga eller bra" priser.

En del bryr sig inte om det skiljer några hundra för de får ju en pingvinstång

Permalänk
Inaktiv

Bara betala om du vill ha bra service, varför snåla?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

En del bryr sig inte om det skiljer några hundra för de får ju en pingvinstång

Eller så skiljer det mindre än så efter att man räknat bort fraktkostnaderna för att beställa från massa olika firmor. Mycket jämnar ut sig om man ska beställa alla delar från samma firma... För min del har det varit värt 10-15 kr dyrare för att veta att det är en firma som levererar snabbt och hjälper till snabbt och bra om det blir problem...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Eller så skiljer det mindre än så efter att man räknat bort fraktkostnaderna för att beställa från massa olika firmor. Mycket jämnar ut sig om man ska beställa alla delar från samma firma... För min del har det varit värt 10-15 kr dyrare för att veta att det är en firma som levererar snabbt och hjälper till snabbt och bra om det blir problem...

I detta fallet skiljer det 800kr för en komponent.
Huruvida det är smart att spara 800kr eller spendera 800kr extra för samma produkt är upp till var och en.
Jag får jobba för mina pengar, så mitt val hade inte varit svårt.

Skrivet av DannER:

Tjena!
Har märkt att ni inte alls är med i matchen längre vad gäller prisättning...
Söker på prisjakt efter tex GTX1080 men ni är i princip aldrig med ens i top tre billigaste.
Tycker det är jätte synd.
Förr var det bara gå in på er hemsida och beställa även om ni inte var billigast var det inte många kronors skillnad, med er service var det absolut värt det.
Men nu är det som exempel ändå en prisskillnad på kortet jag tänker köpa EVGA GTX1080 FTW med 800kr till mellan er och billigaste (svenska) aktör (netonnet).

Mvh Daniel, trogen kund ;D

Det gäller just det grafikkortet.
Ingen är billigast på allt.
Ibland väljer återförsäljare som Netonnet att dumpa priser på enskilda produkter.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen kan inte Netonnet bygga ihop en dator åt en. Inet har dessutom en massa annat smått och gott, som en massa olika sorters kablar och adaptrar, kylare och kylpasta. De var så hyggliga att de efter önskemål tog in 20g-varianten av Arctic MX-4 på bara drygt en vecka https://www.inet.se/produkt/6912313/arctic-cooling-mx-4-kylpa...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag gick in på inet och kollade först av alla för det brukar jag göra köper typ allt där till alla mina datorer samt nasen.
Men såg att de inte matchade priserna alls att det skiljer en hunka el två e ju skit samma.
Men 8ookr.... kollade lite fler grejer efter detta och det var ganska konsekvent att inet hängde inte med på någon av grejerna.
I extrem fallen var inet 1000kr dyrare än billigaste svenska seriösa konkurent.
Vad gäller frakten så har ju i stort sett alla fri frakt nu mera.

Men som tidigare sagt har man råd att vaska 10-20% så är ju det ett fritt val, jag väljer ialf att "snåla" isf.

Tycker bara det är synd det är ju ofta så man tappar försprånget.
Inet har ju länge varit lite herre på täppan ialf vad gäller pc-komponenter.
Men visst det måste kosta massor att växa så som de har gjort och kan ju därmed inte hålla samma låga pris förstås.
Fast bättre service får man ju leta efter den saken är ju klar.

Vad gäller detta specifika kortet så medger jag att netonnet är mycket billigare än alla övriga på just det.
Men faktum kvarstår ju att det är så på många fler artiklar så ett ny bygge blir nog några tusen dyrare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Deras mål har nog aldrig varit att vara billigast på allt, utan att erbjuda bästa kundservicen. Och där går jag (onyanserat) säga att dom är överlägsna alla sina konkurrenter.
Alla service ärenden jag haft med dom under årens lopp har varit fixade inom 5 arbetsdagar, dvs en vanlig vecka, då med att skicka produkten fram och tillbaka, där har vi 1-2 dagar både och.
Sen att fixa problemet, tar max en dag i mina fall. Tror inte jag enbart hafr tur då jag haft 3-4 ärenden totalt.
Komplett å sin sida tog en hel vecka (5 arbetsdagar) på sig att ens börja med felsökningen.

Jag väljer Inet pga att jag vet att jag inte får något krångel om nånting skulle hända, är dom några hundralappar dyrare på nån vara så ok.
Men det är ju enbart mitt resonemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inet
Skrivet av DannER:

Tjena!
Har märkt att ni inte alls är med i matchen längre vad gäller prisättning...
Söker på prisjakt efter tex GTX1080 men ni är i princip aldrig med ens i top tre billigaste.
Tycker det är jätte synd.
Förr var det bara gå in på er hemsida och beställa även om ni inte var billigast var det inte många kronors skillnad, med er service var det absolut värt det.
Men nu är det som exempel ändå en prisskillnad på kortet jag tänker köpa EVGA GTX1080 FTW med 800kr till mellan er och billigaste (svenska) aktör (netonnet).

Mvh Daniel, trogen kund ;D

Skrivet av SUMITOMO:

I detta fallet skiljer det 800kr för en komponent.
Huruvida det är smart att spara 800kr eller spendera 800kr extra för samma produkt är upp till var och en.
Jag får jobba för mina pengar, så mitt val hade inte varit svårt.

Det gäller just det grafikkortet.
Ingen är billigast på allt.
Ibland väljer återförsäljare som Netonnet att dumpa priser på enskilda produkter.

Skrivet av RVX:

Deras mål har nog aldrig varit att vara billigast på allt, utan att erbjuda bästa kundservicen. Och där går jag (onyanserat) säga att dom är överlägsna alla sina konkurrenter.
Alla service ärenden jag haft med dom under årens lopp har varit fixade inom 5 arbetsdagar, dvs en vanlig vecka, då med att skicka produkten fram och tillbaka, där har vi 1-2 dagar både och.
Sen att fixa problemet, tar max en dag i mina fall. Tror inte jag enbart hafr tur då jag haft 3-4 ärenden totalt.
Komplett å sin sida tog en hel vecka (5 arbetsdagar) på sig att ens börja med felsökningen.

Jag väljer Inet pga att jag vet att jag inte får något krångel om nånting skulle hända, är dom några hundralappar dyrare på nån vara så ok.
Men det är ju enbart mitt resonemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Svaren från @SUMITOMO och @RVX sammanfattar det rätt bra. Vår målsättning är att alltid ha bra priser samtidigt som vi håller vår höga nivå på bland annat service och kundtjänst. Det betyder att vi inte alltid kommer vara billigast även om det också händer såklart

Att svara konkret på varför vi inte matchar Netonnet på exakt EVGA GTX 1080 FTW är för att det rent krasst ligger under vårt inköpspris.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram