Noobfråga om Fallout 4, 4K och 980TI. Spelet "hoppar/rycker" ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Noobfråga om Fallout 4, 4K och 980TI. Spelet "hoppar/rycker" ibland.

Jag gillar att spela Fallout, har kört de tidigare spelen som släpptes och började förra våren lite med Fallout4. Eftersom spelandet är en vinterhobby så har det kommit igång lite igen nu i höst.

Jag har en maskin med:

- Dubbla 6-core 3.33 Xeon processorer X5680
- 64Gig RAM
- 980TI grafikkort
- Samsung EVO ssd. (SATA II)
- Windows 7 Ultimate
- Philips 40" 4K skärm

Spelet flyter på sjukt fint nästan hela tiden, men i perioder så börjar det "rycka". Jag upplever det inte som att det tappar flytet, utan det är mer periodiska ryck som uppstår. Nästan som att spelet laddar in ny data från disk eller något men inte hinner med.

Finns det något smidigt sätt att kolla vart flaskhalsen sitter?

Jag har sett på Youtube att vissa gamers har en HUD/konsoll framme där man får upp FPS, belastning på processorer osv. Kan jag ta fram en konsoll och skriva något för att få samma HUD/konsoll på min maskin?

Finns det något jag borde göra, kanske i .ini filen, för att få spelet att använda alla processorkärnor eller något annat?

Finns det något man skall tänka på med grafikinställningarna med just nvidiakorten för att det skall flyta finare?

Ursäkta frågan som säkert är elementär för många, men jag kan väldigt lite om att spela spel.

tacksam för svar från er som haft liknande erfarenheter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm, Täby.
Registrerad
Jan 2015

@goodfidelity:

Det kallas "OSD" (on screen display) och finns med de flesta överklockningsprogrammen.. t.ex MSI Afterburner, EVGA Precision etc..
https://www.youtube.com/watch?v=OZx8PbFmeEM

Bara att aktivera OSD och kolla vad det är som belastas när det laggar i spelet.
4K är ju rätt tungdrivet så ett tips är att ställa ner AA (som inte behövs vid så höga upplösningar).

• Define Mini C • Corsair RM750x • STRIX 1080 Ti • Strix Z370-G Gaming (Wi-Fi AC) • i7-8700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill Ripjaws 3200MHz CL14 2x16GB • Samsung 850 EVO 500GB • Intel 730 480GB • Creative Sound BlasterX AE-5 • Win 10 home • AOC Agon AG271QG@165hz 1440p G-sync • Samsung UE48HU7505 4K • Samsung HW-H750 • Sony MDR XB950BT AntLion ModMic V4 • Logitech G502 • Corsair Gaming K70 LUX RGB MX Red •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

@goodfidelity:

F4 är rätt dåligt kodat, jag skulle tro att flaskhalsen sitter it cpu'n i och med att varje tråd i din xeon inte rullar snabbare än 3.33.

Jag har också 980Ti och det flöt hyfsat i ca 2560x1440@70 fps eller så. Men dom gånger som det gick lite långsamare (dipp ner till 50fps kanske) kändes det som att det var en massa script och sådant som gick igång i bakgrunden. Och då har jag ändå 4790k@4.7GHz... så ja, rätt dåligt optimerat spel skulle jag säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Ok, jag har förstått att det är en del knas i den spelmotorn. Kommer ihåg att jag fick skriva om INI filerna när jag körde new vegas och de tidigare versionerna.

Inte helt mitt område men jag fick till det, jag hade en maskin med dubbla processorer och det fick fallout 3 att krascha när vissa saker hände i spelet. När man deaktiverade ena processorn så gick spelet bättre.

Jag skall ladda ned EVGA precision och testa om jag kan få igång en såndär OSD.

Har ni någon mer detaljerad beskrivning för vart jag kan starta det? Heter det bara OSD?

Tusen tack för hjälpen hittils!

Hoppas jag får det att flyta finare, grymt kul spel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Har också upplevt problemet (2500K, GTX 970) och när detta har hänt har GPU-användningen gått ner till nästan 0% av nån anledning. Vet inte varför.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Loxus:

Har också upplevt problemet (2500K, GTX 970) och när detta har hänt har GPU-användningen gått ner till nästan 0% av nån anledning. Vet inte varför.

Ok, nu har jag laddat ned programmet och fått upp en HUD.

Den visar bara GPU info, klockfrekvens, FPS och sånt.

FPS ligger ganska stadigt runt 60. Ibland går det ned till 30 när jag är uppe på ett hustak mitt i en stad och kollar mig omkring.

Problemet kommer dock INTE när FPSen är låg. Utan rycken kommer när FPS ligger runt 60.

Det kommer bara på vissa delar i spelet. Inte alls i vissa områden liksom.

Det är mycket märkligt.

Finns det någon annan HUD som kan visa diskaktivitet och processoraktivitet också?

//GF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av goodfidelity:

Ok, nu har jag laddat ned programmet och fått upp en HUD.

Den visar bara GPU info, klockfrekvens, FPS och sånt.

FPS ligger ganska stadigt runt 60. Ibland går det ned till 30 när jag är uppe på ett hustak mitt i en stad och kollar mig omkring.

Problemet kommer dock INTE när FPSen är låg. Utan rycken kommer när FPS ligger runt 60.

Det kommer bara på vissa delar i spelet. Inte alls i vissa områden liksom.

Det är mycket märkligt.

Finns det någon annan HUD som kan visa diskaktivitet och processoraktivitet också?

//GF

Nej, problemet är orelaterat till övrig FPS för mig också.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13