Shenzhen I/O rekommenderas till de som gillar digital logik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008

Shenzhen I/O rekommenderas till de som gillar digital logik

Hej,

Ville bara tipsa om ett mysigt litet spel jag köpte häromveckan, nämligen Shenzhen I/O!

http://www.zachtronics.com/shenzhen-io/

Som namnet antyder går det ut på något så spännande som att elektronik-konstruera enklare apparater av Input/Output-typ. Det vill säga lösa olika uppgifter där man har en förväntad funktion som man ska uppnå baserat på inkommande signal. Från början handlar det om att få en lysdiod att blinka, för att sedan bli mer och mer avancerat såsom signalförstärkare, larm och mer.

Det hela programmeras i vad som närmast kan beskrivas som en sorts avskalad assembler som skrivs direkt "i" de processormoduler man placerar på sitt kretskort. Modulerna har ett ytterst begränsat utrymme för kod (runt 9 eller 14 rader beroende på modell), och begränsat med anslutningar (I/O pins). Ibland kan det därför behövas flera moduler som samarbetar.

Målet är att lösa uppgifterna så billigt och snålt som möjligt (så få komponenter och få instruktioner som möjligt). Samma sunda tänk som man måste ha när man programmerar system där man inte kan kompensera för dålig kod med kraftigare hårdvara.

Det här spelet tilltalar knappast alla, men för den som gillar att optimera och drivs av ett tänk att alltid kunna göra något ett steg bättre är det en fullträff! Dessutom ingår en riktigt polerad ny variant av solitaire.

Happy hacking!

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Haha, det här ser ut som spelversionen av en kurs jag läste på högskolan. Kommer definitivt testas!

NZXT H2, OCZ ModXStream-PRO 600W, MSI P67A-C45, Intel i5 2500K @ 4.4GHz, Gigabyte GTX 460, 4GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 (2x2GB), OCZ Agility 60GB, Seagate Barracuda 250GB, 2x Western Digital Caviar 1TB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Missa inte heller deras tidigare spel. TIS-100 är ju förtjusande i sin enkelhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Maldergho:

Haha, det här ser ut som spelversionen av en kurs jag läste på högskolan. Kommer definitivt testas!

Låter som en kurs för mig Vad läste du? (och har du testat spelet ännu?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Elgot:

Missa inte heller deras tidigare spel. TIS-100 är ju förtjusande i sin enkelhet.

Helt rätt, bra rekommendation. TIS-100 är också ett riktigt fint spel i samma anda.

Just nu håller jag på med ett rätt kul projekt i prototyping i Shenzhen, som faktiskt gjort så att jag lämnat de vanliga programmeringsuppdragen helt för stunden. Har sett en del har gjort rätt häftiga spel, jag hoppas mitt lilla projekt ska bli bra i slutändan. Lyckas jag så lägger jag upp det här. Det lite lite tajt att få plats med vad man vill på kortet bara, men det är ju också en del av tjusningen. Vore fint om de lade till funktionen att man kan skapa egna inputs (alltså förprogrammerade insignaler till koden), förhoppningsvis kommer den möjligheten i och med en scenario-editor jag läst om. Det är i nuläget lite tajt att rymma någon större mängd förprogrammerad data i romarna, även fast det blev grymt mycket bättre i och med senaste patchen då de lagt till moduler med 33 minnes-platser att komplementera de gamla med enbart 14.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001

Häftigt, jobbar som hårdvarukonstuktör, men jag blir allt lite sugen på att testa detta även om jag inte rör mjukvara speciellt ofta

- i7 2600k @ 4.4GHz | GTX 1080 | Intel 320 120GB - Samsung EVO 850 500GB | 16GB RAM -