Permalänk
Medlem

Inköp av nätverkskort för Wifi

Hej! Min familj har nyligen fått fiber ingrävt in till oss, i samma omgång behöver jag köpa ett nätverkskort då vi blir tvungna att flytta vår router.

Jag har inte direkt någon egen erfarenhet när det gäller just nätverkskort, så jag har verkligen ingen aning om jag ska köpa ett USB nätverkskort eller en med PCIE.

Vi ska har 100 mbit både upp och ner.
Vad behöver jag egentligen?

Tack på förhand!

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@hamthu:
Det är beroende på om du vill ha så stabil/snabb uppkoppling som möjligt.

Ett USB fungerar utmärkt, men eftersom allting är inbakat i ett litet hölje blir antenn/erna väldigt små.
Ett PCI-E lider inte av detta "problem" eftersom antenn/erna sitter utanför.

Så det är i slutänden beroende på var/hur routern kommer att stå i förhållande till datorn, långt avstånd, väggar etc. kommer att påverka signalen.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611

jag tog den, kanske overkill men jag fixar inte dålig hastighet eller packetloss eller att internet dör titt som tätt.
visseligen sitter jag bara 4 meter från routern, men är 1 tjock betongvägg mellan där min mobilsignal inte ens går igenom.
pingar 5 i cs och har aldrig problem (haft kortet i 6 månader minst). märker ingen skillnad jämte när jag körde sladd. enda skillnaden märks vid extremt höga hastigheter. jag flyttar filer till min nas i ~50-65MB/s, medan jag når ~100MB/s med trådat

Permalänk
Medlem

Hemma har vi 250 ner som går ut i en Asus rt-ac3200. Får fulla hastigheten över wifi med ett Asus pce-ac68 det är över 5ghz bandet då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@hamthu:
Det är beroende på om du vill ha så stabil/snabb uppkoppling som möjligt.

Ett USB fungerar utmärkt, men eftersom allting är inbakat i ett litet hölje blir antenn/erna väldigt små.
Ett PCI-E lider inte av detta "problem" eftersom antenn/erna sitter utanför.

Så det är i slutänden beroende på var/hur routern kommer att stå i förhållande till datorn, långt avstånd, väggar etc. kommer att påverka signalen.

Den kommer sitta på andra sidan huset, så är väl en bit mellan den och datorn.

Skulle något sådant vara passande?
http://www.mpbutiken.se/product/asus-pce-n15-wireless-n-pci-e...

Permalänk
Rekordmedlem

Köp kabel ....
Om du absolut måste använda wifi så välj nått med 802.11ac och där antennerna sitter anslutna via en bit kabel så att de går att placera friare och är lättare att byta om det behövs, typ det Christley länkade.
Tänk också på att prestandan till stor del beror på de lokala förutsättningarna, om signalen ska passera väggar och hur dina grannar använder wifi och om det finn maskiner som påverkar, sån slipper du mer kabel (full fart hela tiden)

Permalänk
Medlem

@hamthu:
Tycker nog att du definitivt ska titta på ett nätverkskort som stöder 802.11ac för bästa hastighet. Er router måste förstås ha stöd för detta, men annars kommer säkert er nästa router att ha det.

Själv köpte jag ett Gigabyte GC-WB867D-I, lägre hastighet än Asus-kortet ovanför men också lägre pris och inbyggd Bluetooth 4.2.

Permalänk
Medlem

Jag har denna och funkar kalas bra.