Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

Scratchbygge: E-ATX i mindre format.

Har hållit på ett tag nu med mitt första "riktiga" scratchbygge i Inventor, och nu börjar det likna nåt så då kändes det som dags att visa upp det här och få lite synpunkter!

Just nu ser det ut så här:

Ramen som allt fästs på är i lite olika aluminiumprofiler och plattstång (3mm tjocklek, vinklar på 30x30 och 30x20) Och sitter ihop med M4-skruv i hörnorna. Just nu är alla hål inte helt korrekta, men det håller jag på att rätta till just nu. Färgerna är bara placeholder än så länge, men de större panelerna blir antagligen vita och sen fläktgaller och sidopanel i något roligare.

Layouten är alltså det som gör chassit lite mindre än vanligt, genom att lägga nätagget ovanför moderkortet istället för nedanför alltihopa. Hårddiskar och kablar ska in bakom moderkortsplåten så mycket som möjligt, men jag vet inte riktigt hur snygg kabeldragning jag kan få till med nätagget där det är.

Några synpunkter eller tips på förbättringar innan jag börjar bygga på riktigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Det ser spegelvänt ut? Så du inte kör igång och inte kan få in komponenterna

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av richie.f:

Det ser spegelvänt ut? Så du inte kör igång och inte kan få in komponenterna

Inverterad layout menar du? Edit: Helvete, nu ser jag vad du menar.. Bra att du sa det då, skulle inte ha tänkt på det annars. Blir att snurra på grejerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

@richie.f: Sådärja, nu borde det vara rättvänt:

Tack så jättemycket för den, visar bara hur viktigt det är att ha mer än ett par ögon på det innan man börjar