*Recension* Wheel Stand Pro V2

Permalänk
Medlem

*Recension* Wheel Stand Pro V2

Hittade ingen mer passande avdelning men om det finns går det fint att flytta.
Detta är inte någon sponsrad recension utan helt mina egna uppfattningar av en produkt jag köpt för egna pengar.

Inledning

För oss som inte har en dedikerad racingrigg att sätta oss vid men ändå lagt pengar på ratt och pedaler innebär det ofta en del förberedelser och kabeldragning innan dessa tillbehör är på plats för vår spelsession. För min egen del slutade det med att racingspelandet tyvärr dog ut. Ratten med tillhörande pedaler låg på golvet, sladdar tvinnade in sig i varandra och dammlagret tjocknade.

En natt kom jag in på företaget ABITECH´s hemsida Wheel Stand Pro. Produkten utlovade “kompakt och stabil hållare för din ratt” vilket ju lät lockande. En snabb “googling” efter recensioner och lite prisjaktssök bestämde jag mig för att beställa en. Det finns svenska återförsäljare till produkten men eftersom företaget själva bjuder på frakten blev det billigaste alternativet att beställa direkt från hemsidan. Summan blev i runda slängar 1100 sek.

Beställningen skickades från Polen och levererades till min dörr på drygt 3,5 dygn inkl. helg:

Torsdagen 13 oktober 20:00: Beställningen lades

Fredagen 14 oktober 09:45: Bekräftelse från företaget via mail om att beställningen mottagits

Fredagen 14 oktober 20:34: Ordern skickad från Polen och trackingnummer uppges i mail.

Söndagen 16 oktober 21:45: Försändelsen angör Sverige

Måndagen 17 oktober 09:30: Bud från Postnord ringer på min dörr och överlämnar paketet

Dold text

Förpackningen

Paketet i sig vinner inga designpriser och inget avslöjar heller paketets innehåll. En brun papplåda med tejp är allt man bjuds på. Någon liten skada på paketet fanns men inget som verkar ha gått igenom och skadat produkten.

Endast ett lager bubbelplast och lite tejp är det som håller stativet och sina tillbehör på plats. Föga imponerande och oron om att produkten var skadad ökade lite vid en första anblick men allt var i sin ordning visade det sig. Det finns helt klart utrymme för förbättring på den fronten.

Dold text

Innehållet i lådan

Det finns ett flertal modeller av Wheel Stand Pro att välja mellan beroende på vilken ratt/joystick du avser använda. I mitt fall är det till en Logitech Driving Force GT, en budgetmodell för oss “inte ännu så hardcore”-spelare.

Till denna version innehöll paketet själva stativet och de tillbehör och verktyg som behövs för att montera ratten och dess pedaler. Till skillnad från lite dyrare rattar, t. ex. Logitechs G29, saknar min ratt monteringshål och använder därför de fästanordningar som kommer med ratten och två extra metallstag för att klämma fast pedalerna.

Instruktionerna som medföljer är mer en överblick än renodlade instruktioner. De QR-koderna som finns utplacerade leder en till Youtube-klipp där man får se en herre montera ihop allt. Då stativet, till skillnad från IKEA-möbler, till största delen redan är monterad kan dessa videoklipp kanske kännas lite överflödiga.

Dold text

Montering

Vi börjar nerifrån. Som tidigare nämnt saknar Force GT:n monteringshål så därför används två metallstag för att klämma fast pedalerna vid basen av stativet. Gummiringar skyddar metallen på stativet och förhindrar pedalerna från att glida iväg.

Det följde med små gummidistanser som träs på den övre metallbiten för att skydda plasten på pedalstället. Dessa gjorde avståndet något längre och ganska svårt för skruvarna att ta gängor i sin undre kamrat men efter några svettdroppar och någon svordom tog dom tag i varann.

När det kom till ratten stötte jag på problem. Eftersom plattan är så tunn måste de gummidistanser till skruvannordningen som följde med ratten monteras. Och eftersom ratten legat länge var dessa omöjliga att hitta. Därför fick fixarfrasse gå runt i lägenheten och leta efter en annan väg att gå. Lösningen blev två av Försvarsmaktens personaltidningar Forum och en Mio-katalog som slaktades på ¾-delar av sitt innehåll och tejpades ihop med lite hushållstejp. Det blev ingen vacker lösning, men ratten täcker ändå just den delen och det fungerar så varför inte :).

Dold text

Kabeldragning

Inga egentliga kabelvägar finns utan det medföljer två små buntband för att fästa kablarna i stommen. Jag använde istället kardborrband som jag hade hemma. Gömde överflödig kabel lite snyggt under pedalstället så de inte är i vägen senare.
De som inte fästes var strömsladden samt USB-kabeln. Elkontakten låter jag sitta i men USB-kabeln trycker jag i när ratten ska användas och snurras lite lätt runt ratten vid förvaring.

Dold text

Första intryck

Ursäkta röran, jag bygger inte om

Vid en första anblick tyckte jag inte att ratten nådde så högt. Nu sitter jag i och för sig på högsta läget på min stol men ratten räckte faktiskt hela vägen för den ställning jag tycker bäst om (ratten ungefär i maghöjd). Vill man ha ratten i brösthöjd eller högre får man helt enkelt sitta lägre.

Det är kanske svårt att se på bilden men ratten är här i sitt högsta läge, d.v.s. armen är maximalt utfälld och står rätt så vertikalt. Armen går att fälla framåt så väl som bakåt och plattan som ratten monteras på är justerbar i samma riktningar baserat på vilken ställning man föredrar. Alla justerbara leder liksom armen hålls fast med snabbfästen modell mountainbikesadel. De är lätta att lossa och man behöver inte vara He-man för att de ska sitta ordentligt fast.

Här ligger nu paketet under skrivbordet. Armen är fortfarande i sitt utfällda läge och allt tar därför lite mer plats än om armen vore infälld. Hjulen på stolen tar här i stativet så framgent kommer armen fällas ihop innan jag stoppar undan den och på så sätt spara lite mer utrymme.

Dold text

En första slutsats

Jag hade ingen större förväntningar på denna produkt när jag beställde den. Min förhoppning var att kunna fästa ratt och pedaler på något som var lätt att få undan när jag inte ville använda de och enkelt att sätta upp när racingbegäret hittade fram.

Efter att ha spenderat några timmar i Assetto Corsa, blandat bana och tappra försök till drifting, tycker jag helt klart den fyller sin funktion. Med force feedbacken ställd på 100% står den fortfarande stabilt på marken, förutsatt att du har fötterna på pedalerna. För just fötterna är det som gör att denna förhållandevis smala konstruktion inte välter vid häftigare tag. Det är inget man tänker på mitt i ett race men tar man av fötterna från stativet och avsiktligt vickar på ratten sidledes så nog börjar hela alltet att luta. Men något annat kan man nog inte begära.

Produkten känns lätt att flytta runt men ger ändå känslan av att vara välbyggd. För de ca 1100 kronor du betalar får du det den utger sig för att vara: liten, portabel och stabil. Jag är nöjd.

Fortsätta tester kommer göras. Bl. a. att flytta in den i vardagsumet och köra framför TV:n och med andra spel så som Euro Truck Simulator. Skulle min uppfattning förändras eller något nytt komma fram uppdaterar jag denna tråd med ett nytt inlägg.

Sammanfattning:

+ Många inställningsmöjligheter, bör passa de flesta
+ Snabbfästen
+ Storleken, lätt att ställa undan (förhållandevis flickvänsvänlig)
+ Samma bas för alla rattar, vid byte av ratt kan man kontakta företaget för att beställa enbart basplatta istället för en helt ny rigg

- Inte den mest stabila konstruktionen, men godkänd
- Ingen förutbestämd kabeldragningsväg
- Sparsamt paketerad, risk för transportskador

Dold text

Hoppas det kan ha gett någon en vägledning om vad det är för produkt.

Väl mött.
Calzon

Permalänk
Medlem

Intressant produkt nu när jag köpt en G29!
Någon som vet om den säljs i Sverige för ungefär samma pris?

Tack för en bra post!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av segafreaks:

Intressant produkt nu när jag köpt en G29!
Någon som vet om den säljs i Sverige för ungefär samma pris?

Tack för en bra post!

Teknikmagasinet säljer den för 1499:-. Lite dyrare men du får den direkt om du bor vid en butik.

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/joys...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se