EVGA Geforce GTX 1070 och GTX 1080 dras med värmeproblem

Permalänk
Medlem

Alltså NVIDIA, vad fan händer hos dom?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Palit 1070 har den bättre kylaren av de samt den låter knappt någonting, dock väldigt stor då den tar 3 kortplatser.

Fast den valde du ju inte mellan

Glömde faktiskt Palit, också läst att den skall slå de kända aftermarketkylarna, däremot hade jag ingen aning om att Palit hade lyft sig så kraftigt under tiden jag letade efter en GTX 1080 utan det fick jag reda på efter mitt köp.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Glömde faktiskt Palit, också läst att den skall slå de kända aftermarketkylarna, däremot hade jag ingen aning om att Palit hade lyft sig så kraftigt under tiden jag letade efter en GTX 1080 utan det fick jag reda på efter mitt köp.

Jag har själv ett palit 1080 och de har ett riktigt svalt och stabilt grafik kort. Tror gainward äger dom.
Men det är gigantiskt inget man kör sli med om man inte måste. Största och maffigaste kort jag någonsin sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara FTW korten? Hur är det med Classified korten och sc,ssc korten?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Tråkig läsning blir att ta isär burken och se hur mitt AC3X superclock mår. Haft lite black screens på sistone och emellanåt får man stutter efter en tids lirande så får se om det syns något.

Kanske börjar grilla lite komponenter som snart havererar

Permalänk

Mitt 1070 FTW går sällan upp till 60°C överklockat så inga värmeproblem här inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsivqdans96:

Mitt 1070 FTW går sällan upp till 60°C överklockat så inga värmeproblem här inte.

Fast nu är det ju inte GPU tempen som är problemet, då det är VRM samt minnestempen som man inte kan kolla.

Utöver det så har ett par på evgas forum hittat kort där inte minnernas thermalpads är i kontakt med platen på ovansidan... blir bara bättre å bättre dehär, får skruva isär mitt 1070 i helg..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jobbar och har jobbat i flera år med att kontrollera att komponenter som är i drift håller sig inom givna toleranser. Här verkar det vara en större mängd av några modeller som inte ens höll måttet som nya trots att de passerat slutkontrollen. Det är inte enbart Tom's Hardware som sett det här problemet utan även Guru3D och en hel del privatpersoner så att det skulle vara den mänskliga faktorn går inte att skylla på här, det kunde man ha sagt om det hade rört sig om några enstaka kort där man ex. råkat missa vid monteringen tex.
Ska dom ha beröm för att dom erkänner det som ett garantiärende eller skickar delar så att du själv kan åtgärda felet? Absolut inte! Det är det MINSTA man kan och SKA begära. Kanske är det här ett resultat av att man vill dra ner på tillverkningskostnaderna så att man kan hålla ett lågt pris och ändå göra en vinst vilket funkar bra så läng man inte får en stor del garantiärenden på halsen och irriterade kunder som väljer ett annat märke nästa gång, det brukar ta lång tid att skaffa sig ett bra rykte men kort tid att förlora det.

Jag sade inte att de förtjänade beröm så försök inte lägga dom orden i munnen på mig. Jag sade dom gör rätt för sig, vilket iofs inte händer varje gång med alla teknikföretag. Mänskliga faktorn kan det visst vara då den även påverkar planering, RnD och designstadiet av en produkt. Så att du inte känner att det fungerar längre fram i kedjan är en sak (då de kan har blivit tillsagda att testa på vad som visat sig vara ett felaktigt sätt t.ex.), den kan sannolikt ha brustit längre upp.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Blåsväder..

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Alltså NVIDIA, vad fan händer hos dom?

NVIDIA har inte med saken att göra. Det är EVGA som har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Betalar man över 5000kr för en komponent så förväntar man sig att den ska funka klockrent

http://teknikensvarld.se/volvo-aterkallar-s90-v90-och-xc90-tu...

Tror nog folk som handlar saker för 500000kr+ också tänker så. Snälla det är ju ett jävla grafikkort..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt tipps är att inte göra något åt det, brinner det upp inom 3 år så har ni ju vattentäta bevis att använda vid en reklamation gentemot EVGA, händer det om 2,5år så kan ni då passa på att uppgradera till ett nyare i likvärdig prisklass. Det gäller att utnyttja lagarna vi faktiskt har, precis som tillverkare och ÅF utnyttjar lagarna för sina ändamål. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsivqdans96:

Mitt 1070 FTW går sällan upp till 60°C överklockat så inga värmeproblem här inte.

Det är inte GPUn som överhettar i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är inte GPUn som överhettar i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

kan man övervaka vrm-temps med något monitor-program?

EDIT: Afterburner borde göra jobbet. är allt under 95 grader acceptabelt alltså?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo i sweclockers test av kortet skrevs det ju att kortet var utmärkt.
Men det kan ju också vara att de exemplaren som släpps nu är ändrade.
"EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0"

"Fördelar

Prestanda i toppklass
God effektivitet
Utmärkt kylare
Fabriksöverklockat
Nackdelar

Begränsad strömbudget
Svagt spoltjut för testexemplaret
Pris vid publicering: 7 190 kronor"

Jag hade ett GTX 970 med en tidigare variant av ACX kylaren och den hade problem att hålla nere ljudnivån för att kyla så tror inte EVGA är så duktiga på kylningsbiten

Jag hade ett evga 960 och det fungerade bra, var tyst och svalt. Inga som helst problem. Märkligt, som många säger då dessa kort kostar en extra slant. Ett bevis på att ett dyrare kort inte behöver ha en högre kvalitetskylning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

kan man övervaka vrm-temps med något monitor-program?

EDIT: Afterburner borde göra jobbet. är allt under 95 grader acceptabelt alltså?

Tyvärr sitter det ingen sensor som gör mjukvaruavläsning möjligt, värmekamera som visar grader är nog enda sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Då kanske man snart ser en favorit i repris.
https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Dettta är vad som hände mitt ett par veckor gamla 1070 FTW.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Dettta är vad som hände mitt ett par veckor gamla 1070 FTW.

Och EVGA verkar förneka problem med GTX1070 vilket är oroande.
#16452935

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att köpa EVGA nästa gång, men jag tror jag fortsätter med ASUS (trots att de också har lite kvalitetsproblem, men inget kort har tagit eld hittils för mig)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Jag funderade på att köpa EVGA nästa gång, men jag tror jag fortsätter med ASUS (trots att de också har lite kvalitetsproblem, men inget kort har tagit eld hittils för mig)

Bortsett från dessa kort och hur dåligt de hanteras från EVGAs sida så skulle jag inte stryka dom ännu. De har fortfarande flera fördelar sett till hur de hanterar kunder och att de tillåter kylarbyte med behållen garanti förutsatt att kortet inte skadas. Men det intresserar väl samtidigt bara en minimal del av marknaden.

Har man blivit blåst av EVGA så är det en helt rimlig reaktion. Och, förstås, så är det ju helt upp till dig med. Mina egna synpunkter bara, i den mån de nu är relevanta.

Det sagt måst recensenter bli bättre på att verkligen undersöka och granska det de testar. GTX 970, RX 480 och nu EVGAs Pascal-kort är samtliga bra exempel på kort med brister som bör upptäckas tidigare och helst redan vid recensionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Och EVGA verkar förneka problem med GTX1070 vilket är oroande.
#16452935

Synnerligen.... Fick lov att beställa thermal padsen genom serienummret på evgas hemsida så de "vet" nog att även 1070 är drabbat.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Ännu en detalj som man behöver hitta recension på innan man bestämmer sig för att köpa grafikkort nästa gång...
Suck.
Skulle vara bra om fler sidor började med såna där värmeprofileringar vid sina tester.

Har sett en del gnälla om att Furmark använts (på andra sidor, har inte läst igenom hela tråden här) och att det inte bör användas just för att det kan belasta kort "för mycket"...
Tycker nog att man kan kräva att kort inte ska kunna ta stryk av att belastas till max.
Tar de stryk av Furmark så ska man nog titta efter andra kort.

Permalänk
Medlem

FTW korten var ju inte så svala heller, mina throttlade i SLI med EVGAs standard kylare, åtgärden var att slänga på NZXT Kraken på båda det gjorde susen, ligger nu på 40 grader i full load

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men... Gäller problemet alla kylare med ACX 3.0 lösningen?

Isåfall kan de väl inte bara fixa en lösning för FTW korten?
Även de med SC (som mig) och Classified måste väl också kunna lösa problemet?

Det är lite oklart ifall felet drabbar samtliga kort men det är väl inte helt otänkbart eftersom de vad jag vet saknar dessa kuddar. Att de i nuläget endast erbjuder en lösning för FTW kan ju ha att göra med att det är deras premiumkort.

Skrivet av bosteed:

Beställt pads nu, får se vad som kommer i brevlådan sen.
Det blir intressant att kolla före och efter tempsen med min flir kamera.

Spännande! Återkom gärna med resultatet.

Skrivet av heatm:

Och detta är varför man ska kolla upp vad man köper. Men helt bedrövligt av EVGA att inte kyla VRM-delen då det är en omöjlighet för vanliga konsumenter som inte nördar ner sig (dvs 99,99 % av dom) att veta om sånt här.

Så du säger att man ska kolla upp det men att det samtidigt i stort sett är omöjligt för gemene man att upptäcka?

Skrivet av Alucius:

EVGAs garanti är dock top notch. Går något fel byter de ut produkten. Läser man djupare i detta så gäller det endast kort sålda före sista augusti. Resten har åtgärdats i fabrik. Vilket innebär att har man köpt ett kort i augusti eller tidigare, är man orolig eller inte vill byta backplate själv, kör RMA så får du ett fixat kort i retur.

De skrev ju själva att de inte anser att korten är defekta men att de 'i förebyggande syfte' väljer att erbjuda kunderna gratis kuddar.

Det kanske bara är jag som missuppfattat entusiasmen kring EVGAs kundtjänst men i den konversation som postades tidigare i tråden så vill de inte ens kännas vid att det skulle vara ett problem och att be kunderna modifiera sina kort (med risk för skador) är knappast en bra lösning. Frågan är hur de ställer sig till kunder som vill skicka in sina kort och få dem modifierade men med tanke på ovan nämnda konversation antar jag att de inte går med på att laga korten via RMA eftersom det, enligt dem, inte finns något fel.

Att de dessutom tar betalt för frakt vid RMA gör det hela ännu mer pinsamt, att man som kund ska behöva betala för att få ett medvetet tillverkningsfel åtgärdat.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kommer åt view/edit my products på EVGAs sida?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Bara jag som inte kommer åt view/edit my products på EVGAs sida?

Har du lagt till någon produkt?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Har du lagt till någon produkt?

Hehe, ja då, idag funkar det dock...kanske var tryck på sidan? Skämt åsido går mitt 1080 FTW inköpt tidigt augusti bara bra, men kan nog vara värt att ha lite pads om det skulle börja trilskas...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Gör inga hemmafix oavsett om ni få delarna gratis, detta är något EVGA ska åtgärda genom återkallning eller utbyte.
Skulle det brinna upp inom 3 år har ni vattentäta bevis på att det är ett fabrikationsfel och kan reklamera korten. Låt inte tillverkarna lämpa över jobbet på er, annars kommer detta fortsätta för det kostar nästan ingenting att skicka ut kuddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Gör inga hemmafix oavsett om ni få delarna gratis, detta är något EVGA ska åtgärda genom återkallning eller utbyte. Skulle det brinna upp inom 3 år har ni vattentäta bevis på att det är ett fabrikationsfel och kan reklamera korten. Låt inte tillverkarna lämpa över jobbet på er, annars kommer detta fortsätta för det kostar nästan ingenting att skicka ut kuddar.

Fast EVGA vill inte ens kännas vid att det skulle vara ett problem så jag har svårt att tänka mig att de skulle gå med på att ta tillbaka korten alt. reparera dem kostnadsfritt. Enda chansen att få det fixat är nog via goodwill från den butik där man köpt kortet.

Citat:

Hello,
Thank you for reaching out to us with your concerns. Unfortunately much of the information you are indicating is not correct. The cards do not need these pads in order to work with full stability and performance. We recognized that we could lower the temperatures with these pads and as a service are offering them for free to our customers. These pads however are entirely not necessary for the cards ran as intended. Being the manufacturer we are familiar with the hardware any issues that it can have and what it needed to resolve any issues. The Micron issue for example was resolved with a BIOS update and this was a stability issue that effected every manufacturer's 1070 cards, not just EVGA's. If you need this update we can provide it. The overheating issue was reported by a single publication and we could not replicate card failure in the same conditions. That said if you are having issues with your particular card we can always assist troubleshooting to resolve the issues, or if it is suffering from any type of hardware issue then we an offer an RMA to get it replaced as well.
Regards,
EVGA

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Fast EVGA vill inte ens kännas vid att det skulle vara ett problem så jag har svårt att tänka mig att de skulle gå med på att ta tillbaka korten alt. reparera dem kostnadsfritt. Enda chansen att få det fixat är nog via goodwill från den butik där man köpt kortet.

De har tyvärr inget val, i och med att de skickar ut nya värmekuddar så kan det ställas utom tvivel att EVGA bör ha fått kännedom om problemet. Brinner kortet upp så har du rätt att reklamera det,

Skickades från m.sweclockers.com