Permalänk
Medlem

Snusat halva mitt liv, är idag 25, har uppskattningsvis bränt 120-150k på snus sen jag började. Värt det? -Nää, de första åren gav det en kick. Nu snusar jag för att vara "normal".

Drack också extrema mängder läsk i tidigare år, ett behov som för mig var enkelt att sluta med om man jämför med snuset.

Så mitt råd lyder:
-Ge fan i snuset, ge fan i colan. Du kommer tacka dig själv om 10 år. (Ta en kopp kaffe när du verkligen känner sug efter koffein.

Lycka till!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon190792:

Detta är intressant att kolla på om socker https://youtu.be/dBnniua6-oM

Det enda problemet jag har med filmer som den där är att det sägs "A calorie is not a calorie."
En kalori är visst en kalori, och den gamla visdomen att man inte kan gå upp i vikt om man inte tar in mera än man förbrukar stämmer.

Men... vad socker gör med vårat blodsocker och därmed vår hälsa är en helt annan sak än vad den faktiskt gör med våran vikt.
Dessutom så är det ju tyvärr så att de kalorier som listas på många produkter ofta inte stämmer överens med det faktiska innehållet, så det kan också göra det svårt att gå ner i vikt om man räknar kalorier.
Men en kalori är fortfarande en kalori.

Och för att på något sätt komma tillbaka till ämnet så är det just därför som det allra sämsta du kan göra TS, är att fortsätta dricka 1L Coca Cola om dagen.
För till skillnad mot många andra "laster" så ger socker så många biverkningar i längden att det är en av de värsta substanserna man kan missbruka IMO.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

1 liter cola om dagen är på sikt sjukt mycket mer ohälsosamt än att snusa, det motsvarar typ 50-60 sockerbitar om dagen, varken bra för hälsan eller tänderna. snus är åtminstone bra för tänderna. (innan nån bashar om att man får gula tänder, ja det är sant, men fråga din tandläkare nästa gång, snusare har nästan aldrig hål i tänderna då det är bevisat att snus dödar karies).

Vill bara flika in med att det där är dock en myt snusare gärna använder. Snus gör varken från eller till när man kollar på kariesfrekvens.
Efter en snabb sökning på PubMed hittar man https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26529841.
Sammanfattning av resultatet: Finns ingen statistisk skillnad mellan snusare och ickesnusare gällande kariesprevalens.

Snus har mig veterligen enbart negativa effekter på kroppen. Ökad risk för bukspottskörtelcancer, eventuellt högre risk för typ 2 diabetes, högre risk för dödligt utfall vid hjärt och kärlsjukdomar mm

On topic: Sluta med båda, plånboken och kroppen kommer tacka dig.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Tycker det bör stå på alla godisförpackningar ''sockret kan ge dig diabetes och skada din hälsa''

Man får inte diabetes av socker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Man får inte diabetes av socker.

Inget jag har läst.

Man får väl diabetes av dålig kost? Socker är dålig kost som står för fetma, fetma och dålig hälsa leder till diabetes.

Min mor fick diabetes 2, efter hon har haft dålig hälsa (Ingen motion) och ätit mycket godis och läsk..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Säger som många andra, strunta i båda. Måste du ha något att dricka för att det är gött att ha något o "smutta" på så köp Cola Zero istället.

Börja för f*n inte snusa! Det är inte kul när du väl vill sluta.

Skrivet av philipborg:

Visserligen snusar jag men det gör jag för att jag tycker det smakar gott och nikotinet passar mig väl. Däremot kan jag inte kalla det ett beroende då jag har haft uppehåll ibland i 2 månader enbart för att jag inte orkade gå och köpa det. (Latheten triumferar.) Tycker även det är lite kul att se vad jag får för abstinens, men i mitt fall var det bara lite svårare att somna. Men jag är däremot en avstickare när det kommer till beroende. Känner många snusare som har fastnat rejält och blir helt förstörda om dem inte har snus i munnen konstant.

Alltid kul när folk säger sådär.
Jag har själv slutat i ett år, de va inga problem alls. Men snussuget fanns dock där i bakhuvudet hela tiden och man föll tillbaka till det då jag slutade plugga och började tjäna pengar igen.

Slutade även snusa i december förra året, de va inga problem alls i början. Men mot sommaren blev jag nästintill deprimerad INGENTING var kul och ALLT var jobbigt.
Började snusa igen för någon vecka sedan och nu är allt som vanligt igen.

Läste på lite om det där och det har tydligen med dopaminnivåerna i hjärnan att göra, snusar man så flödar det och slutar man så får man ingen "belöning" alls av kroppen utan hela din vardag blir grå och trist.
Det skulle även kunna ta 1-5 ÅR utan snus före nivåerna var normala igen.

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit cola-beroende och det är fan inte lätt att bli av med heller. Det jag noterade i efterhand är att när det värsta sockersuget kickar in beror det på att jag är riktigt trött. Så mitt tipps är: Sov ordentligt, så blir det lättare. Och om du verkligen behöver något, ta en kopp kaffe. Även om du inte gillar det nu så vänjer man sig efter ett tag. Om man bara försöker uppskatta det går det också mycket snabbare.

Jag lyckades bli av med mitt cola-beroende genom att gå över till kaffe, och det är fan så mycket lättare att låta bli kaffet nu, än vad det var med colan då.

Permalänk
Medlem

Typ 2 diabetes löper man risk av om man blir tjock å fet. Som oftast är en följd av allt jävla socker.
Att jaga låg fetthalt i grejer är korkat.

OT
Ja börja snusa är ju jäkligt dumt och som din skolsköterska sa så är det ju bättre att dricka mindre cola.
När jag var ung så fanns koffeintabletter som man kunde knapra. Finns dom än och har dom några nackdelar egentligen?

Folk som vill ha något för att piggna till och orka mer så funkar oftast bra mat och motion lika bra om inte bättre.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeg:

Typ 2 diabetes löper man risk av om man blir tjock å fet. Som oftast är en följd av allt jävla socker.
Att jaga låg fetthalt i grejer är korkat.

OT
Ja börja snusa är ju jäkligt dumt och som din skolsköterska sa så är det ju bättre att dricka mindre cola.
När jag var ung så fanns koffeintabletter som man kunde knapra. Finns dom än och har dom några nackdelar egentligen?

Folk som vill ha något för att piggna till och orka mer så funkar oftast bra mat och motion lika bra om inte bättre.

Jodå, finns nog än, inga egentliga bieffekter annat än lite högre blodtryck och snabbare hjärtrytm Så om ditt blodsystem är i skick och du inte löper risk att få hjärtinfarkt så är det helt fint! Kostar typ 40-70kr för 100 tabletter, ganska billigt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Säger som många andra, strunta i båda. Måste du ha något att dricka för att det är gött att ha något o "smutta" på så köp Cola Zero istället.

Börja för f*n inte snusa! Det är inte kul när du väl vill sluta.

Alltid kul när folk säger sådär.
Jag har själv slutat i ett år, de va inga problem alls. Men snussuget fanns dock där i bakhuvudet hela tiden och man föll tillbaka till det då jag slutade plugga och började tjäna pengar igen.

Slutade även snusa i december förra året, de va inga problem alls i början. Men mot sommaren blev jag nästintill deprimerad INGENTING var kul och ALLT var jobbigt.
Började snusa igen för någon vecka sedan och nu är allt som vanligt igen.

Läste på lite om det där och det har tydligen med dopaminnivåerna i hjärnan att göra, snusar man så flödar det och slutar man så får man ingen "belöning" alls av kroppen utan hela din vardag blir grå och trist.
Det skulle även kunna ta 1-5 ÅR utan snus före nivåerna var normala igen.

Jag har snusat i drygt 20 år förra sommaren höll jag upp i 2 veckor för att se om det verkligen är så svårt att sluta som så många säger, men det var inga problem alls. inget snus sug alls. Förstår inte varför det ska vara så svårt?
Men att det skulle ta upp till 5 år för dopaminnivåerna att bli normala kan inte vara annat än skitsnack, har du nån källa på det?
2 veckor kanske, mer än så kan det omöjligt ta.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Som snusare och tidigare cola drickare så skulle jag säga att det inte är så svårt att dra ner på det. Snuset har jag inte tagit mig an och vet inte när jag kommer att göra det. Men cola drickandet har jag tagit bort helt. Började med att dricka cola light och sedan vande sig kroppen vid det, Nu dricker jag pepsi max helst och ibland cola light. Vanlig cola tycker jag inte smakar gott längre.

Innan någon annan säger det så ja light produkter är inte så värst bra heller. Men det är enklare att gå från cola till cola light/pepsi max än att bara sluta med så mycket socker som man häller i sig från en vanlig cola. Sedan kan man börja dra ner på cola light/pepsi max.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd

Håller med tidigare att snus är svårast att sluta med och jag har snusat i 25år och haft perioder jag pumpat 2l cola om dagen samtidigt en dosa snus om dagen och säkert 1 liter kaffe om dagen samtidigt men skar bort cola för det är enkelt dragit ner till 3 st te muggar kaffe och dom 2 är enkla att skippa men snus är svårt och mitt humör skulle vara så dåligt att jag utan skämta skulle få sitta i en stuga i skogen utan det nån dag och enda min hjärna skulle göra är att hamra lösningar för att nå det jag vill ha.. Tänk gollum och ringen 😉

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@SUMITOMO: Sämsta rådet jag hört från dig då det inte alls var frågeställningen. Gör om gör rätt.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

@SUMITOMO: Sämsta rådet jag hört från dig då det inte alls var frågeställningen. Gör om gör rätt.

Hur menar du?
Jag svarade på ett påstående.

Permalänk

Börja fan inte snusa. Jag hatar snus och hatar att jag är beroende och önskar jag kunde sluta men tyvärr måste jag ha för att som många andra säger vara "normal". Känns lite som att gå naken utan och blir skitskum utan. Cola tycker jag är värre om man tänker på hälsan, men kanske lättare vänja av. Prova vatten med pressad citron saft istället. Nyttigt, uppiggande och nästan gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Potrovski:

Börja fan inte snusa. Jag hatar snus och hatar att jag är beroende och önskar jag kunde sluta men tyvärr måste jag ha för att som många andra säger vara "normal". Känns lite som att gå naken utan och blir skitskum utan. Cola tycker jag är värre om man tänker på hälsan, men kanske lättare vänja av. Prova vatten med pressad citron saft istället. Nyttigt, uppiggande och nästan gratis.

Citronvatten är guld.

Mättar och rengör njurarna samt levern.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ta ett glas kall mjölk några gånger om dagen. Varje morgon och kväll (vid läggdags). Men drick inte för mycket bara.

Mjölk innehåller 18 av 22 näringsämnen. Här kan du läsa om dessa:
http://www.lrf.se/om-lrf/organisation/branschavdelningar/lrf-...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av kaya:

Jag har snusat i drygt 20 år förra sommaren höll jag upp i 2 veckor för att se om det verkligen är så svårt att sluta som så många säger, men det var inga problem alls. inget snus sug alls. Förstår inte varför det ska vara så svårt?
Men att det skulle ta upp till 5 år för dopaminnivåerna att bli normala kan inte vara annat än skitsnack, har du nån källa på det?
2 veckor kanske, mer än så kan det omöjligt ta.

Det är inte i början det är som jobbigast, det är när du aldrig känner dig nöjd med någonting du utfört och blir helt tom i kroppen.
Testa google, testa även att vara utan i 1 år så får vi se hur du mår då.

Jag och väldigt många andra mår skit hur länge som helst, och det är en spark i ansiktet när folk som snusat länge och aldrig slutat på riktigt kommer och säger "Jag kan sluta när jag vill, jag har faktiskt varit utan i X veckor utan problem, så det så!".

För min del gick det ut över familjen och jobbet då jag gick runt och var deppig/nere 24/7 i flera månader, så då började jag igen för att behålla både jobb och familj. Värt att nämna är att själva suget att ha en snus under läppen försvann efter drygt 2 månader, efter det var humöret bara mörker hela tiden.

Permalänk

Här var det gott om liv och rörelse kul att se så många som diskuterar med varandra Nu har jag gjort min första dag med kaffe/cola vilket resulterar i kaos typ... Har varit sömnig hela dan drack 1 kopp kaffe imorse och 1 cola till lunch. (köpte lunch i cafeterian ist för matsalen) Men hela dan har jag varit sömnig och misslyckats typ :/ drog i huvudet i plåtsaxen så har världens huvudvärk just nu men ska försöka hålla ut på kaffe tills helgen (då är det lan) så får se vart jag landar då Ha det gött i tråden annars finns mycket kul att läsa under dan iaf

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Entusiast

Du har inte funderat över att ditt problem kanske ligger i att du sover för lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Alltid kul när folk säger sådär.
Jag har själv slutat i ett år, de va inga problem alls. Men snussuget fanns dock där i bakhuvudet hela tiden och man föll tillbaka till det då jag slutade plugga och började tjäna pengar igen.

Slutade även snusa i december förra året, de va inga problem alls i början. Men mot sommaren blev jag nästintill deprimerad INGENTING var kul och ALLT var jobbigt.
Började snusa igen för någon vecka sedan och nu är allt som vanligt igen.

Läste på lite om det där och det har tydligen med dopaminnivåerna i hjärnan att göra, snusar man så flödar det och slutar man så får man ingen "belöning" alls av kroppen utan hela din vardag blir grå och trist.
Det skulle även kunna ta 1-5 ÅR utan snus före nivåerna var normala igen.

Jag kan inte ge ett ärligt svar till detta utan att det blir personligare än vad jag är bekväm med i ett publikt forum.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Har aldrig gillat läsk så mycket egentligen. Brukar bli lite julmust runt jul. Däremot har jag länge gillat snus.

Gör som du vill TS. Låtsasproblem, egentligen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Tjenare, Jag är 17 år och dricker på tok för mycket coca cola... Jag dricker alltså 3 burkar om dan varje skoldan just nu ungefär... 10kr burken blir rätt mkt pengar i slutända som skulle kunna användas på något annat sätt...

Jag fick idag en snus av en polare som snusar, under tiden då så var jag sugen på att köpa en cola. Men efter att ha pillat dit snusen (Är helt nikotin fri igentligen och skulle bara testa) Det hela slutade med att jag inte kände att jag behövde en cola, och kunde gå in på lektion som om jag precis druckit en cola och var nöjd och glad.

Nu till dilemmat då? Bör jag ta och snusa eller fortsätta dricka coca-cola?

Notera att jag inte är någon rökare eller snusare för tillfället utan bara har testat.

Pratade även snabbt med skolsköterskan om det, och hon tyckte verkligen inte att jag skulle börja snusa utan bara sluta dricka så mkt cola så eller börja dricka kaffe. (gillar inte kaffe för övrigt)

Slänger även med en omröstning till där ni kan svara om ni använder nikotin, koffein eller bägge två för att se hur ni gör och hur ni tacklar omvärlden

Ha det gött

Beror väl på varför du vill sluta.
Om du inte går upp i vikt eller får problem med tänderna så är Cola inget problem i den lilla mängden och om det nu är pengarna så är ju snus kanske billigare kanske inte, Men du förstör tandköttet blir förmodligen beroende och det blir troligtvis dyrare i längden när du eventuellt börjar med 1 dosa om dagen.

Kaffe är meningslöst att byta till om du vill ha något "nyttigare" socker är inte onyttigt om kroppen klarar av att ta hand om det och går du inte upp i vikt så är det lugnt.

I slutändan är 1 burk cola bara drygt 1/20 av ett dagligt intag cals.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Du har inte funderat över att ditt problem kanske ligger i att du sover för lite?

Skickades från m.sweclockers.com

sover mellan 8-9 timmar :/ tror inte jag sover för lite

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av philipborg:

Jag kan inte ge ett ärligt svar till detta utan att det blir personligare än vad jag är bekväm med i ett publikt forum.

Du får helt enkelt komma tillbaka när du varit snusfri i något år och berätta hur det gick.

Det finns en anledning till att du fortfarande snusar och skulle den vara "för att det är gott" istället för att du är beroende så är du en väldigt unik människa i så fall.

Jag är gärna öppen för diskussion i PM om du vill diskutera något av värde, all info om hur man eventuellt kan bli av med skiten är av värde.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av john00133:

sover mellan 8-9 timmar :/ tror inte jag sover för lite

Det kan ju vara så att du äter för dåligt och därmed får sockersug. Kanske ska testa att äta lite mer svårsmält frukost så att du håller blodsockernivåerna normala till nästa måltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

1 liter cola om dagen är på sikt sjukt mycket mer ohälsosamt än att snusa, det motsvarar typ 50-60 sockerbitar om dagen, varken bra för hälsan eller tänderna. snus är åtminstone bra för tänderna. (innan nån bashar om att man får gula tänder, ja det är sant, men fråga din tandläkare nästa gång, snusare har nästan aldrig hål i tänderna då det är bevisat att snus dödar karies).

Coca-cola innehåller visserligen mycket socker, men inte fullt så mycket. Det är snarare motsvarande ca 30-35 sockerbitar per liter.

Huruvida snus motverkar karies låter jag vara osagt, men det är väl känt att snusande kan ge skador på tandköttet, vilket inderekt kan ge problem med tänderna.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det kan ju vara så att du äter för dåligt och därmed får sockersug. Kanske ska testa att äta lite mer svårsmält frukost så att du håller blodsockernivåerna normala till nästa måltid?

alltså smörgås och flingor om jag är hungrig är vad som brukar gå för mig. Sen om jag bara ska ha någon snabbt så 2 st smörgåsar..

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK