Tele2 avslutar sitt bästa mobilabonnemang

Permalänk
Medlem

Tele2 avslutar sitt bästa mobilabonnemang

Hej!

Är en kille som har använt mig utav tele2 mobilabredband på grund av att jag inte har tillgång till varken telefonjack eller fiber.

Har ett par schyssta föräldrar som köpte ett tele2 företagsmobiltbredband för några år sedan och har använt det sen dess.

Bredbandet är ett 100 mbit med OÄNDLIG datamängd.

Innan ni tänker, äsch det är bara ett mobiltbredband så vill jag påpeka att enligt bredbandskollen så var nerladdning 60-80mbit ner och 40-70mbit upp. Responstider var dock mellan 30-60 vilket inte var så bra men sjukt imponerande för ett mobiltbredband.

Idag så slutade mitt internet fungera och blev tvungen att fylla på med ny datamängd.

Förstår ni hur chockad jag blev?

Kan även tillägga att förra året hade jag tankar om att köpa privat fiber för vår fastighetsägare inte ville köpa fiber.

Dock fullförståeligt eftersom att vår fastighet ligger tydligen för långt ifrån en station och för att koppla upp sig för vår fastighet så skulle det kosta 200.000:- från telenor och strax över 250.000 från Telia.

Detta är fan helt absurt och nu sitter jag här och funderar på att betala ytterligare 500:- för 20gb extra data?!!?

Är så sjukt förbannad så finner inga ord. På att köpa en bostadsrätt på grund av detta

Permalänk
Medlem

Man ändrar inte bara om ett avtal utan att meddela användaren om detta. Troligtvis så har det skett enligt
A: En bindningstid har precis gått ut (kan vara några år på företagsabonnemang) och "kampanjen" återgår till ordinarie erbjudande
B: Dina föräldrar (?) har ändrat abonnemangsform.

Sedan finns ju C: Tele2 har faktiskt ändrat i ingånget avtal, men då har ni å andra sidan fått information om det och haft möjligheten att tacka nej, dvs säga upp avtalet.

My 5 cents

Permalänk
Medlem

@Hucke:

Ringde nyss Tele2 och dem har ändrat avtalet till ett 500GB datamängd /per månad istället för obegränsat för 499:- i månaden för oss som använde obegränsat förut. Tydligen hade dem skickat iväg mail till alla kunder men enligt mina föräldrar hade dem inte fått veta något angående detta(Förmodligen missat mailet)

Är dock så sjukt frustrerad, vet inte vad jag ska göra med tanke på att jag inte kan införskaffa mig fast bredband eller fiber i denna lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite och hittade följande abonnemang:

http://net1.se/privat/?gclid=Cj0KEQjwhbzABRDHw_i4q6fXoLIBEiQA...

Net1 obegränsat för 299 kr/månad. Dock vet jag ej hur bra detta är.jämfört med Tele2..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Man ändrar inte bara om ett avtal utan att meddela användaren om detta. Troligtvis så har det skett enligt
A: En bindningstid har precis gått ut (kan vara några år på företagsabonnemang) och "kampanjen" återgår till ordinarie erbjudande
B: Dina föräldrar (?) har ändrat abonnemangsform.

Sedan finns ju C: Tele2 har faktiskt ändrat i ingånget avtal, men då har ni å andra sidan fått information om det och haft möjligheten att tacka nej, dvs säga upp avtalet.

My 5 cents

2009 tecknade jag abonnemang med tre, av precis samma anledning. De var det enda bolaget som hade fri surf.
2010, nio månader senare, ströps mitt internet ner till en hastighet, där jag inte ens var kapabel att betala mina räkningar på internetbanken. Ringer upp kundtjänst och frågar. Då har de strypt mitt abonemang för att jag laddat upp/ner över 300Gb. De skall släppa det igen efter månads skiftet.. sedan skulle de börja med strypningen efter 20Gb..

Orka strida... Jag sa till kund tjänst att det är avtals brott, vårt avtal innebar "fri surf" 20Gb/mån, är inte fri surf!
Deras svar var att de tagit bort den fria surfen. Mitt svar var att då avslutar vi avtalet omedelbart!
Jag hade tecknat avtalet med 24 månaders bindningstid, men det var förverkat iom att de ändrat i avtalet så mycket att det inte längre fungerade för mej. Så det gjorde vi! De stängde kranen och jag fick ingen mera räkning. Deras dongel ligger nog i någon låda och skräpar fortfarande.

Bolagen gör som de vill med små kunder.
På mitt förra jobb där emot, hade vi också ett gammalt abb, med fri surf och vi betalade för samtal. Där kom Telenor, med det ena erbjudandet efter det andra, i sina försök att få vår VD att skriva på ett nytt avtal, där surfen inte är fri. Avtalet VD tillslut skrev på, fick ner våra tele kostnader till hälften. Men de stängde aldrig av nått, de lockade tills betet blev för sött att ignorera.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@vlixx Tror nog nästan det är omöjligt om inte omöjligt att få ett obegränsat surf abbonemang idag hos någon operatör, man ser dock att det kommer upp obegränsade här på marknaden från folk med telenor ibland.

Men ofta om operatörer skrivet obegränsat menar dom inte obegränsat går man in läser i det finstilta står det att dom begränsar det men att dom gör det vid en hög gräns kanske 300gb och att dom räknar med att ingen kommer upp i att använda allt det.

Har du kollat med laholms stadsnät osv t.ex. eller dom bygger inte ut i Mellbystrand?
Är inte billigt alltid att få fast tele lina in installerat men om fiber kostar som du säger och mobilt bredband inte är ett alternativ så skulle ju jag satsa på det isf om de nu finns någon möjlighet till det och självklart beroende på kostnad.

Som @Icte länkade till NET1 borde kanske läsa det här:
http://net1.se/globalassets/villkor/net1---sarskilda-villkor-...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag googlade lite och hittade följande abonnemang:

http://net1.se/privat/?gclid=Cj0KEQjwhbzABRDHw_i4q6fXoLIBEiQA...

Net1 obegränsat för 299 kr/månad. Dock vet jag ej hur bra detta är.jämfört med Tele2..

Måste säga att detta erbjudande verkar för bra för att vara sant. 299kr (billigt) i månaden för ett MOBILT bredband med bra täckning i majoriteten av Sverige, obegränsad surf utan någon bindningstid.

Fantastiskt om det verkligen är som det ser ut då det är någonting jag eftersökt länge när man drar upp till landstället under längre perioder.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Måste säga att detta erbjudande verkar för bra för att vara sant. 299kr (billigt) i månaden för ett MOBILT bredband med bra täckning i majoriteten av Sverige, obegränsad surf utan någon bindningstid.

Fantastiskt om det verkligen är som det ser ut då det är någonting jag eftersökt länge när man drar upp till landstället under längre perioder.

Se inlägget ovan ditt, finns tydligen några särskilda villkor!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Räkna inte med några vettiga hastigheter med Net1.
Provade själv för någon månad sedan och fick väldigt ostabilt nät.
Pendlade mellan 0,1 och 2 Mbit på bredbandskollen. Testade även med modemet utomhus.

Kan tillägga att jag enligt deras täckningskarta hamnar på gränsen mellan "Mycket god täckning" och "God täckning".

Dock så är det ju bara att prova, och skicka tillbaka om man inte är nöjd. Kostar en returfrakt..

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Måste säga att detta erbjudande verkar för bra för att vara sant. 299kr (billigt) i månaden för ett MOBILT bredband med bra täckning i majoriteten av Sverige, obegränsad surf utan någon bindningstid.

Fantastiskt om det verkligen är som det ser ut då det är någonting jag eftersökt länge när man drar upp till landstället under längre perioder.

Haken är att hastigheterna oftast verkar ligga på ca 1-3 mbit, och allt för ofta så är täckningen mer eller mindre obefintlig.

Finns en tråd om detta på Swedroid:
http://www.swedroid.se/forum/threads/net1-erbjuder-fri-surf.1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

@vlixx Tror nog nästan det är omöjligt om inte omöjligt att få ett obegränsat surf abbonemang idag hos någon operatör, man ser dock att det kommer upp obegränsade här på marknaden från folk med telenor ibland.

Men ofta om operatörer skrivet obegränsat menar dom inte obegränsat går man in läser i det finstilta står det att dom begränsar det men att dom gör det vid en hög gräns kanske 300gb och att dom räknar med att ingen kommer upp i att använda allt det.

Har du kollat med laholms stadsnät osv t.ex. eller dom bygger inte ut i Mellbystrand?
Är inte billigt alltid att få fast tele lina in installerat men om fiber kostar som du säger och mobilt bredband inte är ett alternativ så skulle ju jag satsa på det isf om de nu finns någon möjlighet till det och självklart beroende på kostnad.

Som @Icte länkade till NET1 borde kanske läsa det här:
http://net1.se/globalassets/villkor/net1---sarskilda-villkor-...

Jag förstår det, jag sa till mina föräldrar att aldrig säga upp detta avtal för det är för bra för att vara sant.

Det är mina föräldrar som bor i Mellbystrand. De får fiber nästa år till sin villa medans jag bor centralt i Halmstad numera själv. Men tyvärr så kan jag varken få fiber eller via telejack. Telejacket är just på grund av att det är någon (box?) där man kopplar internet som finns nere i källaren i vår fastighet.

Problemet är att en man från skanova kom och tittade på det och sa att den förra ägaren utav fastigheten har renoverat om källaren och därmed blockerat den här boxen. Så den är omöjlig att hitta och därför måste dem placera en ny.

Vilket kostar pengar och då lägger jag hellre pengar på att flytta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Jag förstår det, jag sa till mina föräldrar att aldrig säga upp detta avtal för det är för bra för att vara sant.

Det är mina föräldrar som bor i Mellbystrand. De får fiber nästa år till sin villa medans jag bor centralt i Halmstad numera själv. Men tyvärr så kan jag varken få fiber eller via telejack. Telejacket är just på grund av att det är någon (box?) där man kopplar internet som finns nere i källaren i vår fastighet.

Problemet är att en man från skanova kom och tittade på det och sa att den förra ägaren utav fastigheten har renoverat om källaren och därmed blockerat den här boxen. Så den är omöjlig att hitta och därför måste dem placera en ny.

Vilket kostar pengar och då lägger jag hellre pengar på att flytta..

Låter konstigt det där i källaren men kanske stämmer , vad bor du i hyresrätt, bostadsrätt, villa eller hus?
Normalt sätt är det ju bara ett passivt patch skåp i källaren och sedan går det direkt upp till lägenheterna genom slitsluckorna i trapp uppgången om det är lite äldre lägenheter 60-90tal.

Låter oavsett sjukt att man inne i en stad 2016 varken kan få via telejack eller fiber en fast lina utan ska behöva förlita sig på mobilt.

Vad har dina grannar då och hur klarar dom sig?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Låter konstigt det där i källaren men kanske stämmer , vad bor du i hyresrätt, bostadsrätt, villa eller hus?
Normalt sätt är det ju bara ett passivt patch skåp i källaren och sedan går det direkt upp till lägenheterna genom slitsluckorna i trapp uppgången om det är lite äldre lägenheter 60-90tal.

Låter oavsett sjukt att man inne i en stad 2016 varken kan få via telejack eller fiber en fast lina utan ska behöva förlita sig på mobilt.

Vad har dina grannar då och hur klarar dom sig?

Jag bor i en hyresrätt.

En tjej som bor nedanför som pluggar som knappt använder internet utan använder sig av sin smartphone. Sedan är det två barnfamiljer ovanför mig som använder sig av samma mobilabredband som jag har men jag tror knappast dem använder sig utav mer än 500GB i månaden.

Du har så rätt..

Jag kontaktade ju stadsnätet i Halmstad

Jag var även i kontakt med bredbandsbolaget. Dem skickade en offert till vår adress

2495:- i Månaden under 36 MÅNADER bindingstid + en Startavgift på 10.000:-

Detta är för 100/10 mbit.

Från telia:

För 100/100mbit

11.500kr Startavgift +3650:-/per månad 36månaders bindingstid

Förstår ni vilken situation jag sitter i...? Det känns lönlöst. Netone verkar väldigt oseriöst efter att ha läst recensioner..

Är 23 år gammal och har varit en gamer sedan mina barnsben.. Ska jag behöva betala mer än 100.000:- för att få internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Se inlägget ovan ditt, finns tydligen några särskilda villkor!

Jo, såg det. Måste säga att deras villkor kan tolkas på många sätt vilket självklart kan ställa till problem om företaget bestämmer sig för att bråka.

Skrivet av Tokas:

Haken är att hastigheterna oftast verkar ligga på ca 1-3 mbit, och allt för ofta så är täckningen mer eller mindre obefintlig.

Finns en tråd om detta på Swedroid:
http://www.swedroid.se/forum/threads/net1-erbjuder-fri-surf.1...

Misstänkte då något liknande, tittar man dock på Net1 täckningskarta skall deras täckning enligt dem vara stark i stora delar av Sverige. Troligtvis är detta då också en 'tolkningsfråga' vad man upplever som "Mycket god täckning"

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Jag bor i en hyresrätt.

En tjej som bor nedanför som pluggar som knappt använder internet utan använder sig av sin smartphone. Sedan är det två barnfamiljer ovanför mig som använder sig av samma mobilabredband som jag har men jag tror knappast dem använder sig utav mer än 500GB i månaden.

Du har så rätt..

Jag kontaktade ju stadsnätet i Halmstad

Jag var även i kontakt med bredbandsbolaget. Dem skickade en offert till vår adress

2495:- i Månaden under 36 MÅNADER bindingstid + en Startavgift på 10.000:-

Detta är för 100/10 mbit.

Från telia:

För 100/100mbit

11.500kr Startavgift +3650:-/per månad 36månaders bindingstid

Förstår ni vilken situation jag sitter i...? Det känns lönlöst. Netone verkar väldigt oseriöst efter att ha läst recensioner..

Är 23 år gammal och har varit en gamer sedan mina barnsben.. Ska jag behöva betala mer än 100.000:- för att få internet

Tyvärr låter det som ett mardrömsscenario, 100.000 är enligt mig en galenskap att betala för en så självklar sak som stabilt internet i Sverige. Speciellt när det gäller lägenheter i Halmstadsområdet.

Eftersom du bor i en hyresrätt och detta har så pass stor betydelse för dig kan det vara värt att överväga flytta till en annan hyresrätt som passar din vardag, alternativt bostadsrätt om ekonomin tillåter.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

@vlixx: Är det bara företagsabonnemang du är ute efter, eller vad är det för abonnemang du tittar på egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

@vlixx: Är det bara företagsabonnemang du är ute efter, eller vad är det för abonnemang du tittar på egentligen?

För att få fiber via fastighet är det hyresägaren som måste slå till med detta. Därför jag kollar företagsabonnemang.

Permalänk
Medlem

@Hucke: Eller snarare: Jag kontaktar en ansvarig för fiberinstallation hos ex företag och dem skickar en offert på dessa abonnemang / installationsavgift

Permalänk
Medlem

Har du några andra hus i närheten som har fiber?
Då kan du ju köra en fulvariant med trådlös länk. Ubiquiti har grejor som går några km vid fri sikt.