Fick fiber idag och har några frågor.

Permalänk
Medlem

Fick fiber idag och har några frågor.

Så idag fick jag fiber inblåst och teknikern sa att det skulle ta drygt en timme innan det gick att beställa. Detta var imorse. Nu när jag kom hem så beställde jag 100/10 från Bahnhof, stod att det kunde ta mellan 1-10 minuter innan det gick igång, men nu har det gått 2 timmar. Har startat om omvandlaren några gånger.

Sedan undrar jag hur det fungerar med tjänsterna? Jag behöver telefoni för hemlarmet, och tänkte först köra på Bahnhofs då de "bjöd" på månadskostnaden. Men man behövde köpa en halvkass router och det är jag inte sugen på. Går det att beställa telefoni från en annan operatör? Så att jag kör bredbandet på Bahnhof och telefonin via t ex T3? Har öppen fiber så har lite att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Det kan vara manuell hantering kring provisioneringen i början på ett nyare område så det kan vara orsaken till tiden det tog.

Förslagsvis kör du larmet över mobilt bredband, för att: Det är antagligen bredbandstelefoni du kollar på. Det går utmärkt med nästan vilken leverantör som helst, T3 är bra att göra med så det är ju en anledning till att välja dom samt att dom erbjuder sin zero-tjänst som är hyfsat billig och det fungerar över exempelvis Bahnhofs bredband. Routern kan behöva lite knappande för att upprätta kommunikationen för telefonin.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det kan vara manuell hantering kring provisioneringen i början på ett nyare område så det kan vara orsaken till tiden det tog.

Förslagsvis kör du larmet över mobilt bredband, för att: Det är antagligen bredbandstelefoni du kollar på. Det går utmärkt med nästan vilken leverantör som helst, T3 är bra att göra med så det är ju en anledning till att välja dom samt att dom erbjuder sin zero-tjänst som är hyfsat billig och det fungerar över exempelvis Bahnhofs bredband. Routern kan behöva lite knappande för att upprätta kommunikationen för telefonin.

Aha, okej. Jag snackade som sagt med teknikern och han sa en timme. :S

Ah, larmet har idag ett simkort som den kan ringa på och ip telefoni över vårt gamla DSL abonnemang. Simkortet är backup för när strömmen går. Dock går den inte att lita på då täckningen här är under all kritik tyvärr.

Ja det är Zero tjänsten jag kollade på. Larmet är bara kopplat till min mobil, alltså ingen larmtjänst. Så jag svarar inte ens när larmet går, alltså borde kostnaden bli noll helt och hållet. Bahnhof hade något liknande, men då var man tvungen att köpa/delbetala en router för 1000kr och det har jag inte lust till egentligen.

Jag undrar lite hur det fungerar. För så som jag har förstått det:

--->Router--->Dator,Mobil,etc.. Omvandlare --->Telefonibox----->Hemlarm.

Det blir lite omständigt om jag ska koppla hemlarmet till min router, då hemlarmets telefonikabel går i källaren, där även min fiber omvandlare sitter precis bredvid. Därifrån har jag sedan cat6 kabel upp till övervåningen där jag har min R7000.