Bilfråga: 1.6 Diesel eller 1.2 Bensin

Permalänk
Medlem

Bilfråga: 1.6 Diesel eller 1.2 Bensin

Sitter i läget där jag måste byta bil p.g.a att min nuvarande drar väldigt mycket för mycket bensin (och min plånbok börjar säga till).

Har kollat runt lite och vet att en diesel kan vara smart när man jobbpendlar dagligen, så min fråga är rätt enkel som rubriken.

Vad är smartast och mest ekonomiskt? En 1.6 liters diesel, eller en 1.2 liters bensinare?

Bilarna jag har i tanke när det gäller dessa är;
Ford Focus 1.6 TDCi 2006 (kombi)
Skoda Fabia 1.2 2007 (kombi)

Har ni några generella tips gällande just dessa bilar så tar jag även tacksamt emot dessa också.

Tack på förhand!

/Trött på dyra bensinkostnader

Permalänk
Medlem

Dieslar drar generellt mindre än bensinare, men samtidigt brukar skatt och service vara dyrare. Det beror helt på hur mkt du kör på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på runt 0.55 för dieseln och runt 0.6 för bensinaren.
Baserat på enkla googlingar dock

Sen får man ju kolla vad skatteskillnaden är på för att se vad som är mest värt i slutändan, beroende på hur många mil per år du kör.

Permalänk
Medlem

Skulle säga såhär, att bensinkostnaden är den lilla delen av totala kostnaden för att äga bil. Finns nog ingenting dyrare än att byta bil?
Hur mycket kör du egentligen? Enligt min erfarenhet drar inte små bilar så jättemycket mindre än de stora, det är din egen körstil som avgör hur mkt soppa bilen drar. Ligger du i 100 istället för 120 sparar du massvis med soppa tex och ecodriving gör sin del.

Jag har haft små skitbilar, de har dragit mer än farsans stora subaru 4WD kombi.

Sen får du tänka på, även om du skulle spara 10% soppa på en liten bil, hur mkt lägger du om året på bensin, säg max 30.000 då sparar du 3000 om året vilket inte är särskilt mycket i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på hur långt du kör varje dag och vad du har för bil idag som du tänker byta från. Vad ska bilen användas mer till förutom jobbresor?

Jag skulle lägga mina pengar på en diesel men tyvärr skulle JAG aldrig köpa mig en Ford även om de är ruskigt billiga och faktiskt rätt snygga.
Kanske kan en WV Golf vara ett alternativ eller en Toyota, ligger förmodligen högre i pris än de du tittat på. En Skoda Diesel kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Skulle säga såhär, att bensinkostnaden är den lilla delen av totala kostnaden för att äga bil. Finns nog ingenting dyrare än att byta bil?
Hur mycket kör du egentligen? Enligt min erfarenhet drar inte små bilar så jättemycket mindre än de stora, det är din egen körstil som avgör hur mkt soppa bilen drar. Ligger du i 100 istället för 120 sparar du massvis med soppa tex och ecodriving gör sin del.

Jag har haft små skitbilar, de har dragit mer än farsans stora subaru 4WD kombi.

Sen får du tänka på, även om du skulle spara 10% soppa på en liten bil, hur mkt lägger du om året på bensin, säg max 30.000 då sparar du 3000 om året vilket inte är särskilt mycket i sammanhanget.

Bränslebesparingen är ju svår att beräkna utan att veta hans nuvarande förbrukning. T.ex. Sp är skillnaden mellan min fars bil och min egna bil är bra mycket större än 10%. 1,2 liter milen kontra mina 0,42 (jag kör V70 Drive).

Som någon annan skrev så är skatt, reparation och även försäkring något man måste väga in också och hur tungt varje post väger får ju kopplas till hur mycket man kör helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På mindre bilar sparar man minimalt i bränsle på diesel.
Fast i dag är det dieselhysteri i sverige så andrahandsvärdet ligger bättre (fast även dyrare i inköp).
Jag hade köpt bensin.
Lycka till med köpet du kommer säkert bli nöjd oavsätt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, beror på hur du kör. Men vill du ha billigt ägande undvik vag bilarna (jobbar på huvudkontoret för en verkstadskedja, vi älskar att folk är vag-galna, ger oss mycket pengar )
Kör du inte mycket kan man få problem med partikelfilter på en diesel, även om dom flesta ska vara självrengörande idag, men det funkar sådär om man bara kör korta sträckor.

Permalänk
Medlem

Kör själv en Peugot 508 SW kombi.
Kan lätt rekommendera den om du vill ha en lite nyare bil, drar runt 0.4 på landsväg vilket medför att jag halverat min bränslekostnad jämfört när jag hade en V70 innan.
Kostar dessutom bara 1000 kr i skatt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, såg att jag glömde ge lite mer info gällande nuvarande situation.

Har en Mercedes E320 3.2 V6 Automat, vet inte exakt hur mycket den drar men man är uppe i 0.85 iallafall.

Jag kommer köra i genomsnitt 8-10 mil per arbetsdag, sen åker man ju ut på helger osv. också och det kan både bli till affären eller spontan-utflykt 15-20 mil.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att du inte provkört bilarna. Du jämför en 64hk/112nm bensinare med en 110hk/250nm diesel. Det är minst sagt radikal skillnad på dessa två, speciellt om du kör mycket så du tycker bränsle kostnaden är relevant. Du kommer låsa in dig på hispan om du behöver köra många mil dagligen i en underdimensionerad bensinmotor. Ljudnivå och jobbet du måste lägga ner i växelbyte.
Ta dig ut till en bilhandlare och prova säger jag.

*EDIT* såg ditt snenaste inlägg. 8-10 mil om dagen och en 20 milsutflykt ? Jämfört med en E-klass? Du har absolut inte provkört en 1.2 Fabia säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag skulle gissa att du inte provkört bilarna. Du jämför en 64hk/112nm bensinare med en 110hk/250nm diesel. Det är minst sagt radikal skillnad på dessa två, speciellt om du kör mycket så du tycker bränsle kostnaden är relevant. Du kommer låsa in dig på hispan om du behöver köra många mil dagligen i en underdimensionerad bensinmotor. Ljudnivå och jobbet du måste lägga ner i växelbyte.
Ta dig ut till en bilhandlare och prova säger jag.

*EDIT* såg ditt snenaste inlägg. 8-10 mil om dagen och en 20 milsutflykt ? Jämfört med en E-klass? Du har absolut inte provkört en 1.2 Fabia säger jag

Nej du har helt rätt i att jag inte provkört någon av dem. Men sen samtidigt så kommer jag nog tycka att båda är otroligt sega jämfört med Mercedesen.

Har jag förstått ditt inlägg rätt med att 1.2 Fabian låter otroligt mycket?

Permalänk
Medlem

Jämförelsen med dessa två bilar som du nämnt så får du nog en bättre upplevelse med 1,6 Dieseln.

1,2 bensinare kommer du uppleva som mycket slö.

Du går ju från 3,2 V6 som förmodligen svarar ganska bra på gaspådrag etc. så jag skulle inte rekommendera att du tar för liten motor när du byter.
Förbrukning är inte allt, man ska stå ut bakom ratten också.

Sen finne det fler bilmärken att välja mellan än skoda och ford.
Kolla runt lite, det finns mycket att välja på.

Förresten, 0,85L/mil i en Merca med 3,2L V6 tycker jag låter otroligt bränslesnålt.
Sådana storlekar på motorer brukar sällan dricka under litern/mil, dessutom Automat.

Rhames

Permalänk
Medlem

Jag har haft två snålbensinare med 1-liters motor och de är inte kul på något sätt och kör man som en normal person så kräver de liksom att man pressar bilen ganska hårt och då är de inte så snåla längre. En modern diesel har ju mer kraft och är mycket mer bekväm att köra. Drar mindre än motsvarande bensinare också förstås. Skatten kan bli dyr dock men är den miljöklassad så är det inte så farligt. Jag bytte senast från en Toyota Iq (1-liter bensin, ~65hk) som drog typ 0,55-0,65 till en Accord 2,2 Diesel och fick en mycket större och bekvämare bil med väldigt mycket mer prestanda som drar typ 0,6-0,7 med 150hk. Dock gick ju skatten upp från 360 per år till 3600 och försäkringen kostar också en del mer.

Permalänk
Medlem

Kör du mycket motorväg så kan du glömma den lilla 1,2L bensin motorn.
Har själv gjort det misstaget, På 70 sträckor drog den inte mycket men när man passerar över 100 så drar dom riktigt mycket, Låg på ca 1,2L milen med en Kia Rio . Bytte upp mig till en 1,6L Kia ceed sportswagon och ligger nu på en förbrukning på ca 0,6 dvs halverad förbrukning och betydligt roligare bil att köra.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort komforten, lätt att missa sådana saker som t.ex. vägljud inne i kupén.
testa bilen ordentligt på landsväg/motorväg i minst 90km/h så du hör eventuellt vägljud.

Har en kollega som hade en nyare, (2012) VW Jetta, shit, åkte med han 5 mil i baksätet, höll på att bli tokig, vägljudet var öronbedövande.

Rhames

Permalänk
Medlem

Alla mindre bilar låter mycket. Det är därför dessa är billigare och då snålas det in på allt vad isolering och vägljudsminskande saker som det bara går.
Med tanke på att du kör en V6 med automat idag och dessutom en Mercedes så kanske du iallafall ska hålla dig kvar i den klassen och välja en Mercedes A eller B med Automat och mindre motor.
Du kommer förmodligen ta livet av dig efter ett par veckor i en Skoda när det är -25 och du får skrapa rutor både på in- och utsidan under tiden att du kör.

Små bilar är gjorda för att gå i stadstrafik och i låga farter.

Permalänk
Medlem

Av de 2 alternativen skulle jag välja Foucsen, ett lätt val.
Om du endast väill välja mellan Fabia och Foucs, varför inte titta på en Fabia med en snål dieselmotor?

Permalänk
Medlem

Vad är kostnaden för skatten på bilarna kolla det så blir det lättare att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tack för alla svar, såg att jag glömde ge lite mer info gällande nuvarande situation.

Har en Mercedes E320 3.2 V6 Automat, vet inte exakt hur mycket den drar men man är uppe i 0.85 iallafall.

Jag kommer köra i genomsnitt 8-10 mil per arbetsdag, sen åker man ju ut på helger osv. också och det kan både bli till affären eller spontan-utflykt 15-20 mil.

imponerande att du fixar 0.85!! jag har en V60 D4 -15 , iofs AWD och automat men jag kämpar med att hålla den under 0,74... eco-driving school nästa..

Sen som alla säger, man måste ju räkna in andra kostnader med.. Men nu kör du ju en stor merca, så du har i dagsläget relativt höga omkostnader, och de "billiga" märkena kommer alltid vara billigare att reparera etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

imponerande att du fixar 0.85!! jag har en V60 D4 -15 , iofs AWD och automat men jag kämpar med att hålla den under 0,74... eco-driving school nästa..

Sen som alla säger, man måste ju räkna in andra kostnader med.. Men nu kör du ju en stor merca, så du har i dagsläget relativt höga omkostnader, och de "billiga" märkena kommer alltid vara billigare att reparera etc.

Ja i början så drog den utan problem 1l/mil men när man lärt sig att inte accelerera upp häftigt i onödan och att växla manuellt med den så den håller sig rätt låg så har man fått ner den rätt bra. Dock tråkigt att behöva göra för bilen är grymt härlig att köra.

Det är också en sak som kommer påverka då det är svårt att köra eco-driving med automat, men med manuellt kommer det bli lite lättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är kostnaden för skatten på bilarna kolla det så blir det lättare att välja.

Fast skatten är väl långt ifrån allt?

Ford Focusen Diesel: 2187kr
Skoda Fabia 1.2 bensin: 1108kr

Min nuvarande bil: 2841kr

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört bensin för att jag gillar inte hur diesel låter och "känslan" när man kör. Min 2.0L 190hk bensin motor dricker 0,69 och det är jag nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Fast skatten är väl långt ifrån allt?

Ford Focusen Diesel: 2187kr
Skoda Fabia 1.2 bensin: 1108kr

Min nuvarande bil: 2841kr

fel motor så kan skatten vara +4000kr även på en liten bil (Q7 +12000kr inte så kul)

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på med begagnade diselbilar är när det är dags för en större partikelfilterservice. I vissa fall har jag hört att den servicen kan kosta 20-30000 SEK.

Men I övrigt tycker jag min diselbil är mycket trevlig. (V50 från 2011)
Jag gick ner i alla fall 10-14K SEK per år i drivmedelskostnad när jag bytte från bensin, och jag kör ungefär som du 8-10Mil per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Nej du har helt rätt i att jag inte provkört någon av dem. Men sen samtidigt så kommer jag nog tycka att båda är otroligt sega jämfört med Mercedesen.

Har jag förstått ditt inlägg rätt med att 1.2 Fabian låter otroligt mycket?

"Otroligt" sega stämmer nog inte. Du kommer no bli chockad hur en Focus 1,6 TDCI går. Utan att växla ner så
kan jag säga att 70-120km/h (omkörning) så är Focusen snabbare än din mercedes....

Fabian 1,2 bensin är förmodligen deras gamla 3-cyl maskin som fanns i VW Polo och VW Fox/Lupo. Den surrar och låter otroligt mycket
och är helt orklös. Så 8-10 mil om dagen... glöm det.

Permalänk
Medlem

Generellt sett så måste jag säga att Fords diesel är en mycket trevlig motor, och jag hade definitivt valt Focusen framför Fabian. Dessutom är väl Focusen klart rymligare, med större bagageutrymme mm. Dessutom har ju Focusen 5 stjärnor i Euro NCAP, medan Fabian bara har 4.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en ny subaru diesel, kör ca 2500mil/år, gick från bensinare och är jättenöjd men det är väl genomtänkt då jag har kalla vintrar så har den dieselvärmare jag underhållsladdar batteriet en gång/vecka, då jag åker en hel del osaltade och oplogade vägar, drar släp så behöver jag 4wd och hög markfrigång. Kör jag snålt så ligger jag på 0,55l/mil och det med 2.0D CVT låda och konstant 4wd.

Köp ingen diesel om du kör mkt korta resor, partikelfilter behöver lite tid för deregenering. Ecodriving i all ära men kör man så, så får man bromsproblem, igensatt partikelfilter i värsta fall. De flesta nya bilar har ett degereringsprogram men kör man bara småvändor så kommer det inte hinnas köras. Ang Vintertid, (beror på var man bor) är det riktigt kallt kanske du måste få upp värmen på motorn även om du har motorvärmare så kan motorn få problem att hålla arbetstemp och det är varken bra för motor eller partikelfilter eller värme i kupén, och då kan du behöva en dieselvärmare för att få motorn till arbetstemp och värme i kupén. Kör du då inte minst lika länge som värmaren gått så kommer du tömma batteriet. Dieselbilar har generellt dyrare servicar brukar ofta inkludera inställning av spridare osv, partikelfilterproblem pga att det är korta resor och dålig värme. Sedan är det vanligt med batteriproblem i kombination med dieselvärmare, tack vare kortare resor. Det är många smartskallar som kör till affären (5min resa)låter värmaren gå på parkeringen medans de handlar, åker hem igen (5min resa) de brukar bli stående någonstans och kommer få sätta en batteribudget i sin ekonomi. Så köp inte en diesel om du åker mkt kortvändor, bor du där det är riktigt kallt så måste du nog ha en dieselvärmare. Det kan vara vanligt fel med dieselbilar om det är manuell låda att kopplingen slits/är lätt att bränna pga högt växlade bilar och mkt motorvrid.

Sen ang begagnad bil på diesel med partikelfilter så skulle jag då säkerställa att ägaren kört mkt långa resor, är det en bil med mkt kortresor skulle jag aldrig köpa den, motorn kanske aldrig gått riktigt varm.

När man tänkt igenom det ovan så kan man räkna siffror på bränsle, skatter, försäkringar osv

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen börja med att göra en kalkyl på hur stor del av kostnaden bränslet faktiskt är.

Räkna på hela din kostnad, varenda liten grej. Parkering, försäkring, skatt, besiktning, värdeminskning, planerad service, snittkostnad på oplanerad service och snitt på hur långt du kör i månaden.

Inte helt sällan när man ställer upp detta visar det sig att en något äldre och mer bensinslukande bil ofta tar igen detta på billigare försäkring, lägre värdeminskning och billigare service.

Inför att köpa en begagnad bil brukar jag även titta i serviceschemat och kolla upp om det är en dyr planerad service inkommande. Vissa servicar är väldigt dyra och ligger dessa bara ett par månaders körning efter inköp får man självklart räkna in det i sitt inköpspris.

Är man för slapp för att ställa upp allt det här så kan man så klart göra den extremt simpla varianten; hur mycket får jag betala i mellanskillnad för att byta bil? Hur många månader/år skulle jag behöva köra för att spara in mellanskillnaden och börja gå plus? Om det ser ut att vara många år kan det vara dags att fundera på om man ens kommer sitta i samma livssituation fem år framåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

imponerande att du fixar 0.85!! jag har en V60 D4 -15 , iofs AWD och automat men jag kämpar med att hålla den under 0,74... eco-driving school nästa..

Sen som alla säger, man måste ju räkna in andra kostnader med.. Men nu kör du ju en stor merca, så du har i dagsläget relativt höga omkostnader, och de "billiga" märkena kommer alltid vara billigare att reparera etc.

Sanning med modifikation, blir snabbt väldigt dyrt reparera en "billig" bil med..
Framförallt om man åker 10mil om dagen i en bil som är "tänkt" att åka 50mil i veckan och skrotas efter 10år

Ta, ta en tur och provåk, vissa grejer kan man snåla in på, en dieselmotor i samma modell du redan har kanske?

Förbrukning är på inget vis rakt proportionerligt mot motorvolym.

Vill du åka billigt på riktigt föreslår jag en mercedes veteranbil med nyare motor
Komfort som är bättre än dagens småbilar, och låg förbrukning, billig service etc erc..

Provåk, välj sen.
Gärna 20milsresa, å ta den riktiga förbrukningen om möjligt, dvs tanka fullt, kör, räkna milen, dela bränslet som får fyllas på med antal mil körda