Bilfråga: 1.6 Diesel eller 1.2 Bensin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag skulle verkligen börja med att göra en kalkyl på hur stor del av kostnaden bränslet faktiskt är.

Räkna på hela din kostnad, varenda liten grej. Parkering, försäkring, skatt, besiktning, värdeminskning, planerad service, snittkostnad på oplanerad service och snitt på hur långt du kör i månaden.

Inte helt sällan när man ställer upp detta visar det sig att en något äldre och mer bensinslukande bil ofta tar igen detta på billigare försäkring, lägre värdeminskning och billigare service.

Är man för slapp för att ställa upp allt det här så kan man så klart göra den extremt simpla varianten; hur mycket får jag betala i mellanskillnad för att byta bil? Hur många månader/år skulle jag behöva köra för att spara in mellanskillnaden och börja gå plus? Om det ser ut att vara många år kan det vara dags att fundera på om man ens kommer sitta i samma livssituation fem år framåt i tiden.

Man blir förvånad över hur dyr en bil är, Byt bil i tid är mitt råd.
Min gamla bil kostade 5400kr/mån med bensin, servicar, slitdelar som däck, värdeminskning, oförutsedda händelser (baserat på reparationer 3år bakåt), bilskatt, försäkring, besiktning. Och framför mig hade jag en service 500mil bort på 4k och en storservice 2000mil bort på 12k+ och det då inom ett år 16k så då klev jag av tåget kommer som det känns nu aldrig mer ha en bil där jag får stå för servicar och oförutsedda händelser jag vill veta vad det kostar och ha en bil att lita på så långt det går. Man får se det som ett bruksvärde att ha nybilsgaranti, assistans, och fria servicar och betala av värdeminskningen och ha ett sparande för insatsen till nästa bil om 3år. Det gäller dock att köpa en bil som inte tvärrasar i värde, man får sålla av blocket på 3år gamla bilar med ungefärligt miltal så får man en uppskattning på restvärdet och lägga amorteringar efter det eller damma av skattkistan och pynta in cash om man vill använda likvida medel i dagens ränteläge, de kanske gör sig bättre i en fond.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Kör du mycket motorväg så kan du glömma den lilla 1,2L bensin motorn.
Har själv gjort det misstaget, På 70 sträckor drog den inte mycket men när man passerar över 100 så drar dom riktigt mycket, Låg på ca 1,2L milen med en Kia Rio . Bytte upp mig till en 1,6L Kia ceed sportswagon och ligger nu på en förbrukning på ca 0,6 dvs halverad förbrukning och betydligt roligare bil att köra.

Mycket bra poäng och något många missar.

En stor V6 kan vara satans snål på motorväg vs en liten 1,6l tom, det beror helt på körstil och aerodynamiken på bilen. Så stirra inte blind på bränslet, då det utan tvekan är liten del, än idag med våra höga bensinpriser.

Ang Diesel vs Bensin så är det nog den eviga frågan. Dieseln är mer vridglad, så man måste inte trycka så hårt. Med samtidigt, om du inte får nog med acc av vridet, så hjälper det sällan att trycka mer (om den inte har en rejäl turbo). Men har du nog med vrid att göra vad du behöver så behöver man sällan växla ner så farligt och du får enkelt bra acceleration, även för lite tyngre fordon.

En bensinmotor måste pressas hårdare för att få ut kraften, då bränslet är gjort för höga varvtal, hög explosionstakt. Moderna bensinare har kommit långt för att kunna få ut allt vrid de kan idag, och det är fantastiskt, men deras vridmomentskurva är ofta mer en bergstopp än en kulle som diesel (med spetsig med toppvärdet längst upp). Mao, du måste ligga i exakt rätt varv för att få max nytta.

Nackdelen är hur otroligt skitiga diesel bilar är. Titta på denna video så ser du hur satans skitiga de kan bli (i detta fallet efter bara 15000 mil, så det lär ha varit illa ett tag): https://www.youtube.com/watch?v=DaZFdcBXO5s Ja det finns knep och så för att "fixa det" men det är ändå rätt märkbart illa. Lägg till partikelfilter som kan kosta 10-20k, något som du förlorar antingen i andrahandsvärde, eller i direkt kostnad (om du behåller den), så är det en del nackdel. Sen är skatten inte rolig heller, och den kommer att öka, så det lönar sig mer att ha diesel först om man kör mycket.

Glöm sen inte vintern. Diesel + vinter är inte alltid så självklart. Normalt är +-0 inga problem, men under det måste det finnas tillsatser så att den inte tjocknar. Förbrukningen går upp rätt fort och utan värmare så sotar du igen partikelfiltret märkbart fortare.

Skrivet av Electrix:

Det är också en sak som kommer påverka då det är svårt att köra eco-driving med automat, men med manuellt kommer det bli lite lättare

Njae. Långt från sant. En modern bra automat är märkbart bättre på Eco än många förare, och du måste verkligen sätta alla växlingar perfekt, varje gång, för att ens vara med o tävla. Det är enormt mycket mer jobb, och jag säger det som en som kört en hel del i jobbet förr och fått officiell ECO träning.

Bästa lådan för ECO är faktiskt en CVT-låda, då den alltid ligger i exakt rätt RPM. Det är få bilar som har exakt denna teknik dock, men moderna Automatare jobbar hårt för att nå dem.

Oavsett så säger jag som många andra... Testkör dem.
För oavsett vad du väljer; blir du inte nöjd, så kommer du bara bli arg när du kör, och terapi är dyrare än bensin

@sniglom hade en bra punkt. Gör en ordentlig kalkyl, för skatt, försäkring, värdeminskning, service och allt är ofta större del än man tror. Bensin/Diesel priset är inte allt...

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på bil och bil. Vi har en polo 1.4 bensin direktinsprutning på 80 något hästar (4 cyl) och jag körde ett tag en v40 120 hästars diesel med turbo (5 cyl). Volvon gillade inte lika låga varvtal som polon och polon kändes piggare i registret. Man var tvungen att gå upp i ca 2400-2500rpm för att volvon skulle piggna till och dra ordentligt. Visst den var starkare men inte lika pigg och man var ändå tvungen att gå ner i växel.
Polon drar lika mycket som vår uråldriga v70 (2002) vid motorvägskörning (ca litern) då dess 5 växlar är lämpade för 50-60 och den ligger på nästan 3000 varv vid motorvägskörning.

Så testa och kör båda bilarna och känn vilken du gillar bäst. Tänk på att service, reparationer, skatt är dyrare på dieseln och att kör du inte långt per år så är det dyrare. Enligt min erfarenhet så är det mindre förbrukningsskillnad om motorerna körs kallt mycket. Alltså är det kortare resor och du kör inte jättelångt per år så är det inte värt det med diesel i min mening.

Börjar man ta in att vissa städer och till och med länder börjar förbjuda diesel så kan det bli strul i framtiden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag ser den extra bensinförbrukningen som en extra kostnad/försäkring för säkerheten i en stor bil. Små bilar brukar också dricka mer i högre hastigheter och om man sitter fler i bilen så den blir tyngre än vad bilar med större motorer som tex din mercedes gör. Plus att vid omköning så får man planera mer i en liten o klen bil.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Skäggig legend

Jag är ju en sucker för diesel, helt förälskad i kraften det ger och hur den låter, känns... bra helt enkelt. Jag köpte mig en V60 D4 (163hk) automat som födelsedagspresent till mig själv i augusti.
Uteslutande ville jag ha diesel just av förbrukningen men även kraften det ger. Det du måste tänka på är att dieselmotorer inte tycker om kallstarter, även om inte bensinare hellre diggar det är det värre för dieselmotorer.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag har nog aldrig gillat en bil med diesel jag kört i alla fall. De låter och vibrerar mer och man får vänta längre på värmen under vintern.
Sen är de ju inte särskilt rena och förbjuds ju i vissa storstäder som jag förstått det.
Men visst har de sina användningsområden i traktorer och om man kör väldigt långt.

Jag skulle satsa på en bensin/etanol motor (även om du inte ska köra etanol utan tänker tanka bensin så får du ner skatten en bit tack vare etanol möjligheten) Min saab 9-5 som är av biopower variant kostar strax över 1500kr i skatt kompisen som i stort sett har en likadan motor i sin 9-5 fast inte biopower betalar över 2500kr.
Eller varför inte en prius ? Visst riktigt tråkig att köra men hyffsad kvalitet och drar inte mycket en bekant hade en av årsmodell 2002 fram tills nyligen då den var med i en krock och blev skrot. Och han pendlade på under halvlitern milen enligt honom själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Generellt sett så måste jag säga att Fords diesel är en mycket trevlig motor, och jag hade definitivt valt Focusen framför Fabian. Dessutom är väl Focusen klart rymligare, med större bagageutrymme mm. Dessutom har ju Focusen 5 stjärnor i Euro NCAP, medan Fabian bara har 4.

Jepp. Av de två alternativen skulle jag tagit Focusen utan att blinka, trots att jag ogillar diesel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har efter många år bakom ratten konstatera att små bensin motorer ( 0.9 - 1.2 l) drar ofta mer än lite större (1.4 - 2.0 l)
Samma gäller diesel bilar med .
Då räknar jag på blandad körning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har nog aldrig gillat en bil med diesel jag kört i alla fall. De låter och vibrerar mer och man får vänta längre på värmen under vintern.

Fast med diselvärmare är bilen alltid varm och mysig på morgonen.
Kräver inte ens motorvärmarstolpe.

Permalänk
Medlem

Jag pendlar 14 mil om dagen, handlade mig för inte så länge sedan en Passat TDi 2.0 140 -06 med fulltecknad servicebok av en mycket god väns familjemedlem. Visst kan det vara ett "gamble" att köpa en så pass gammal bil men jag fick ett riktigt bra pris på den så jag tog chansen. Hittills har den inte krävt mer än att tanka den. Drar 0,45 i 110 km/h och då snurrar motorn i 2000 rpm ganska exakt. Farthållare, AC, ok stereo, sköna stolar och gott om utrymme. Pendlar man motorväg har man inget att vinna på en liten motor, speciellt inte en liten bensinare. Som så många sagt tidigare i tråden, den lilla motorn får jobba hårt för att hålla farten uppe, och den är lågt växlad så det både kostar och väsnas.

Summa summarum, titta efter en större bil med en större motor om du ska köra 70-100 mil i veckan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Fast med diselvärmare är bilen alltid varm och mysig på morgonen.
Kräver inte ens motorvärmarstolpe.

Ja det finns bensinvärmare också.

Men de är inte direkt 100% i sin funktion när de blir äldre så ytterligare en grej att tänka på. Sen finns det inte alltid på bilen speciellt inte billiga småbilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Sanning med modifikation, blir snabbt väldigt dyrt reparera en "billig" bil med..
Framförallt om man åker 10mil om dagen i en bil som är "tänkt" att åka 50mil i veckan och skrotas efter 10år

Ta, ta en tur och provåk, vissa grejer kan man snåla in på, en dieselmotor i samma modell du redan har kanske?

Förbrukning är på inget vis rakt proportionerligt mot motorvolym.

Vill du åka billigt på riktigt föreslår jag en mercedes veteranbil med nyare motor
Komfort som är bättre än dagens småbilar, och låg förbrukning, billig service etc erc..

Provåk, välj sen.
Gärna 20milsresa, å ta den riktiga förbrukningen om möjligt, dvs tanka fullt, kör, räkna milen, dela bränslet som får fyllas på med antal mil körda

Det har du alldeles rätt i! Mitt argument hade kanske varit starkare om jag tryckt på att försäkringen borde va billigare på en skoda än en fet merca Nu ska ju förvisso TS ha en kombi om jag förstått rätt men jag köpte en UP! för typ 65k med garantier etc kvar, skattefri, och pendlade med den i 6 mån, en service och 1400 mil senare så hade den kostat mig 12kr/milen med ALLT inräknat, rätt OK!

EDIT: Kan tillägga att jag pendlade motorväg ca 5 mil om dagen, körde runt 120 km/h.. snittförbrukning kring 0.52/l, så lite högre än vad specen säger men inte så konstigt kanske, i övrigt en förvånansvärt bra bil, lite högljutt för den petige men går stabilt och har de flesta bekvämligheter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Fabia Combi 2005 med trecylindriga 1.2htp 68hk motorn och den har för att vara så liten motor ändå en rätt hygglig segdragning.

Vid vanlig körning på landsväg funkar det att ligga på 5:an utan nedväxling till skillnad från den Fabia med starkare 75hk 1,4 fyran som jag också haft för den motorn fick växlas ned vid minsta motlut och trots på papperet starkare kändes den mycket klenare med den där "idiotvarva för att något ska hända småbilskänslan".

Faktiskt kändes Fabian betydligt större än den var men omkörningsprestandan var mer än lovligt slö.

Den drog i snitt runt 0,55L/mil men gick att få ned under 0,4 med ägg under foten på jämn 70 väg. Drog å andra sidan 0,6-0,7 på motorväg där den klena motorn fick jobba hårt i fart.

Nej men med de körsträckorna rekommenderar jag en diesel och åtminstone mellanklass både för bekvämligheten och för att bilarna håller bättre vid långa körsträckor.

Har nu en Skoda Octavia Combi 1,6tdi Diesel och den har snart gått 18000mil utan annat än några mindre problem som att en kabel till backsensorn fått bytas liksom att ett kontaktstift ärgat sönder så fick byta lamphållare till skyltbelysningen.
Annars bara ren service o slitdelar, bilen har aldrig strejkat en enda gång och drar 0,5L/mil i snitt och kommer under 0.4 även den vid lugn körning på 70-80väg. Drar runt 0,6 på motorvägen.

Är klart mycket mer bil än Fabian både komfortmässigt och körmässigt samt att man slipper att allt är underdimensionerat som på småbilar.

Skulle inte köpa en småbil med de förutsättningarna.
Det blir plågsamt i längden även om det går att klara sig med en småbil på långa körningar, om man kanske inte har råd med större bil.

Sedan är det mer troligt att något går sönder på den lilla småbilen också då de sällan håller lika bra just för höga körsträckor och jag hade helt klart mer problem med Fabian än Octavian.

Köp dock aldrig en VAG bil med 1,4tsi motorn med kamkedja och undvik DSG växellådorna som också är kända för problem.

Permalänk
Medlem

Ja ingen liten fjuttbil med fjuttmotor. Om någon av dom två gå på forden.

Gjorde lite av det misstaget med fruns bil. En sprillans ny Kia Picanto 1.2 Aut. Liten och behändig i stan och för att vara en stadsbil rätt rymlig och komfortabel. Men är ingen höjdare att åka långt med och den drar inte så lite som man hoppats på.
Blir inte bättre av att våran andra bil är en BMW 535d lite upphottad med ca 400hk. Det mesta känns slött, tråkigt och bullrigt jämfört med den

Går man på lite nyare bilar finns riktigt bra dieslar med låg skatt/förbrukning men med bra prestanda. Och sliter man av partikelfiltret och mjukvaruoptimerar drar man ner förbrukning ännu mer. Min blev ca 5-10% snålare.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eller varför inte en prius ? Visst riktigt tråkig att köra men hyffsad kvalitet och drar inte mycket en bekant hade en av årsmodell 2002 fram tills nyligen då den var med i en krock och blev skrot. Och han pendlade på under halvlitern milen enligt honom själv.

Jag satt ungefär i samma frågor som TS faktiskt, där jag ville byta min Toyota Corolla 1,8l mot en mer vettig A-B bil. Jag tittade på alla möjliga småbilar osv, och insåg att de låter, är dåligt utrustade och håller inte vidare bra, samt extremt få har automat (vilket jag ville ha). Jag fick till slut ögon på Yaris hybrid, men man var tvungen att köpa en helt ny bil för att få den bra utrustad, men den hade automat. Eftersom den inte fanns "begagnad" (då den bara funnits något år) så var det få alternativ. Så jag började titta på begagnad Prius och provkörde. Det var helt okej på alla sätt utom att den kändes trång. Allt i den är ju designat för att vara effektivt, och det gav sina nackdelar. Till slut hittade jag en bra begagnad Toyota Auris Hybrid, med samma motor som Prius, men fullt utrustad med allt från trådlöst nyckal system till ACC, automatiska torkare, backkamera osv.. för lägre pris än den Yarisen jag tittade på från början. Och den är tyst och relativt rymlig, vilket man får offra i småbilar.

Min egen Auris Hybrid är inte bara tråkig tycker jag, men långpendlarbil @ 110km/h är de nog inte så lämpliga i. Deras styrka ligger i stadens 30-50km/h, gärna med nån 70/90 väg på vägen. På motorvägen så är den självklart svagare pga CVT lådan och dens 1,8l motor med Atkins cykel, så man måste trycka på för att få acc. I stan dock är det motsatsen, där många bilar inte ens hinner förbi första övergångsstället innan jag är över andra sidan korsningen pga jag kan ligga i maxvrid kontant upp till fart med både 2 el-motorer och 1 bensinmotor dragande.

Om du tex bor så du kör nån km motorväg och sen har trafikköer i stan så är den satans effektiv, då allt den laddat upp vid motorvägen kan du gratis snål åka på i köerna sen. Men om du bara kör långa sträckor så får du inte mycket nytta av hybridfunktionen mer än vid ev omkörning.

Faktiskt förbrukning jag får är mellan 0.5 och 0.6 i stan (med tankkvitto bevis så inget överdrivet BS), med Malmös köer och 100-tals vägarbeten, och detta med en tung fot. Ofta är det när du ska ha värme i bilen eller A/C som du når 0.6liter milen, medan en dag utan tung trafik och utan extra värme/kyla så kan jag få rundor på 0,4l milen till jobbet. Idag genom 8.00 rusningen så landade jag på 0.51l (enligt ombord mätaren) pga jag ville ha värme och det är massor med vägarbete i Malmö, så köerna blir längre. En Prius har bättre aerodynamik dock, så den lär nog kunna köra närmare 0,5liter milen i snitt om man kör lugnt.

En låg nivå jag fick senast var 0,52l milen när jag körde upp 2 år gammal 100 oktan soppa från Tyskland (var vettigare än att slänga). Så jag blandade in det + 95 oktan och bilen fick märkbart mer vrid, märkbart piggare och förbrukningen gick ner (trots att jag körde ännu hårdare ). Nu är den "seg" igen på Statoils 95... (som jag håller på att testa).

Det som märks mest är nog skatten. Min är än så länge skattefri, men nästa år kommer den att kosta hela 360kr... 2200kr i mellanservice (med 20% rabatterbjudande) och ca 5200kr för storservice hos Toyota.

För 10 år sedan så var de revolutionerande snåla, men idag är de inte långt från andra bilar. Det som är deras territorium dock är i stan, där tom Taxibilar når ca 0,5l milen... glöm det med motsvarande diesel i praktiken.
Start/stop system på andra bilar sliter hårt på både startmotorer, 12V batteriet och elektronik/lampor (pga spänningsspikarna). Det sparar bränsle, utan tvekan, men hållbarheten efter 10 år frågande. Med första gen Prius rullar ju än nästan 20 år senare många av dem, vissa tom på original batteriet, vilket säger en hel del.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är oerhört varierande beroende på vilka modeller man jämför. Sparar själv in ganska mycket genom byte ifrån diesel till bensin.

Permalänk
Medlem

En liten motor kräver högre varv vid samma hastighet, mindre däck ökar varvtalet, samt bilar med små motorer har i regel också lådor med högre utväxling vilket också ökar varvtalet. Vilket i sin tur ökar både bränslekostnad och buller. Mindre bilar är i regel sämre ljudisolerade också.

Bortsett från kostnaden kan det vara värt att tänka på komforten. Som jag var inne på tidigare: ljudnivå, sitter du på motorvägar och pendlar 100-120 vill du ej köra en 1.2liters motor förutsatt att du ej kör en wankel.

10 Mil om dagen, total till och från jobb som jag fattat de, tar kanske strax över 1h. Du jobbar 250ish dagar om året, då landar vi på nästan 2st "jobb månader" sittandes i en bil per år. Då är inte heller privat körning inräknat.
Komfort över lag är värt sin slant i långa loppet.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU