Kan inget om ljud men vill ha 5.1, eller 7.1 beroende på vad skillnaden är....

Permalänk

Kan inget om ljud men vill ha 5.1, eller 7.1 beroende på vad skillnaden är....

Som nämnt i rubriken behöver jag hjälp med val av ljudanläggning, jag har noll koll på ljud och har sökt som en dåre på internet i två dagar och ger upp nu. Hittar inte en enda film på youtube som säger vad ett ljudsystem byggs upp av, lite ironiskt med tanke på hur många filmer man själv glott på när det kommer till datorbygge. Alla bryr sig om bilden men skiter i ljudet eller?

Det jag behöver hjälp med är typ allt och jag har massor av funderingar.
Jag undrar vad är skillnaden mellan 5.1 och 7.1 i pris, "wow"-känsla och om man kan ha det ifall man har soffan i ett hörn (trångt rum).

Vad för komponenter behöver man? Högtalare fattar jag ju, men vad exakt är slutsteg, reciever och förstärkare?

Vill helst koppla allt till datorn också, antar att det är vad man har ljudkort till? Kanske finns fler lösningar?

Som ni ser är jag 100% noob, blir glad för tips på bra produkter, men ännu gladare om någon kunde länka sidor som förklarar hur allt hänger ihop, gladast om man kunde få både och, samtidigt som personliga och erfarna åsikter.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite klurigt att hänga med, här har du lite läsning:

http://www.digitaltrends.com/home-theater/ultimate-surround-s...

Skillnader med pro/cons:
http://www.diffen.com/difference/5.1_Surround_Sound_vs_7.1_Su...

//edit en bild hur det kan se ut när man letar filmer... det ska ju matcha också:

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

5.1 och 7.1 syftar på fem högtalare och en 'bas' (subwoofer) resp. sju högtalare och en sub. Skillnaden är så klart att man får en bättre surroundeffekt ju fler högtalare man har men själv tycker jag att mer än 5.1 är totalt overkill för ett vanligt vardagsrum. Man bör dessutom ge högtalare lite utrymme så i ditt fall skulle jag snarare rekommendera ett mindre system (t.ex. 2.1) eller ett system med mindre högtalare som kan monteras på väggen.

Själv har jag nöjt mig med ett stereosystem som ev. ska utökas med en subwoofer och känner att det räcker gott och väl för mina behov. Ljudet är riktigt bra och det är skönt att slippa en massa sladdar och högtalare i hela vardagsrummet.

Receiver och förstärkare är mer eller mindre samma sak, enda skillnaden är att en receiver även har en radiomottagare. Receivers omnämns ofta felaktigt för förstärkare men idag är i stort sett alla 'förstärkare' receivers, även om vissa ändå väljer att kalla dem förstärkare.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Tack så mycket för svaren, mycket bra läsning! Men då kommer ju mer frågor som ifall man skall satsa på 3.1 kanske? Då väger man mellan att köpa en 3.1 förstärkare för tillfället eller 5.1 nu för att kunna utöka i framtiden.... Hur ser utvecklingen på ljud ut? Är det nytt varje år som grafikkorten? Önskar ju skaffa 5.1 så snabbt man flyttar ifrån päronen

Eftersom att jag har all film på en NAS, kör jag nu film nu från datorn till TVn, kan man koppla in allt till datorn då eller?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

@Herp Derp:
Förstärkare med x-antal hdmi ingångar, koppla in alla enheter (inklusive datorn) samt högtalare.
Hdmi utgång på stärkaren kopplar du in i tv'n.
Välj den hdmi port du vill använda för tillfället (på stärkaren), njut av både bild och ljud.

Skulle rekommendera en 5:1 i alla fall med så många hdmi ingångar du behöver, för att framtidssäkra bör den även ha stöd för 4k.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Tack så mycket för svaren, mycket bra läsning! Men då kommer ju mer frågor som ifall man skall satsa på 3.1 kanske? Då väger man mellan att köpa en 3.1 förstärkare för tillfället eller 5.1 nu för att kunna utöka i framtiden.... Hur ser utvecklingen på ljud ut? Är det nytt varje år som grafikkorten?

Jag antar att du menar 2.1? Hur som helst är alla hembioreceivers (så vitt jag vet) 5.1 eller högre, stereoförstärkare existerar nog bara till hifi. Om du nu ändå planerar att införskaffa ett 5.1-system längre fram i tiden finns det ingen mening med att köpa något sämre.

Det beror lite på vad man har för krav men när det gäller högtalare och receivers så kan du ha dem ett bra tag så länge du köper kvalitetsprylar och att ha samma högtalare i tio år är inte särskilt ovanligt. Receivers blir inte bättre i samma mening som t.ex. grafikkort utan det som utvecklas med tiden är bl.a. stöd för nya standarder (4K, 3D, 9.1 etc.). Köper du en ordentlig receiver idag så behöver du inte byta ut den förrän du känner att den saknar funktioner, t.ex. 4K-stöd som någon nämnde.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag:
-Köpte två fronthögtalare (golvhögtalare).
-Köpte en reciever med stöd för 7.1
-Körde 2.0
-Köpte en centerhögtalare.
-Körde 3.0
-Köpte sub
-Körde 3.1
-Köpte två nya golvhögtalare, två surroundhögtalare, center och sub.
-Ersatte sub och center och körde 7.1
-Flyttade
-Körde "8.1" (dubbla centrar, är nog inte mer än 7.1 per definition).

Måste säga att centern är underskattade, väldigt mycket information kommer genom den, typ allt tal.

Mitt tips till dig köp en reciever som klarar 7.1 även om du bara ska köra 2.0 till en början för slippa byta när du vill expandera. Titta dig inte blind på specad effekt då det inte ger så mycket info om man inte kan tyda harmonisk distortion och frekvenser.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Herp Derp:

Vill helst koppla allt till datorn också, antar att det är vad man har ljudkort till? Kanske finns fler lösningar?

Du ska inte köpa något ljudkort till en sådan setup du har tänkt dig. Du bör skicka ljudet digitalt över HDMI (eller S/PDIF, men det borde bli klumpigare i typ alla lägen) från datorn och låta receivern sköta D/A-omvandlingen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

@Herp Derp:
Förstärkare med x-antal hdmi ingångar, koppla in alla enheter (inklusive datorn) samt högtalare.
Hdmi utgång på stärkaren kopplar du in i tv'n.
Välj den hdmi port du vill använda för tillfället (på stärkaren), njut av både bild och ljud.

Skulle rekommendera en 5:1 i alla fall med så många hdmi ingångar du behöver, för att framtidssäkra bör den även ha stöd för 4k.

Vad har 4k med ljud att göra? Är det olika ljudfiler för 4K och 1080p?

Skrivet av ågren:

Jag antar att du menar 2.1? Hur som helst är alla hembioreceivers (så vitt jag vet) 5.1 eller högre, stereoförstärkare existerar nog bara till hifi. Om du nu ändå planerar att införskaffa ett 5.1-system längre fram i tiden finns det ingen mening med att köpa något sämre.

Det beror lite på vad man har för krav men när det gäller högtalare och receivers så kan du ha dem ett bra tag så länge du köper kvalitetsprylar och att ha samma högtalare i tio år är inte särskilt ovanligt. Receivers blir inte bättre i samma mening som t.ex. grafikkort utan det som utvecklas med tiden är bl.a. stöd för nya standarder (4K, 3D, 9.1 etc.). Köper du en ordentlig receiver idag så behöver du inte byta ut den förrän du känner att den saknar funktioner, t.ex. 4K-stöd som någon nämnde.

Vad är definitionen av hifi? Då letar jag alltså efter en 7.1 receiver med 4K-stöd. Jag tänker att jag börjar med en subwoofer + 2 fronthögtalare och en center. Men vad betyder till exempel att det står 100 watt på receivern? Har kollat på vissa subwoofers och de drar 200W, fixar inte receivern att strömförsörja subwoofren då?

Skrivet av Alling:

Du ska inte köpa något ljudkort till en sådan setup du har tänkt dig. Du bör skicka ljudet digitalt över HDMI (eller S/PDIF, men det borde bli klumpigare i typ alla lägen) från datorn och låta receivern sköta D/A-omvandlingen.

Tackar, noterat! Tyckte bara att det hade varit najs med en burk som sköter allt.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

4k i sig har inget med ljudet att göra, men förstärkaren blir hjärnan i systemet där allt kopplas in. Då behöver den 4k stöd för att t ex släppa igenom sådana videosignaler från t ex kommande ps/xbox/4k blue ray till tv'n.

Watt på en högtalare är vad de klarar av innan de "brinner upp" så att säga, förkortat och enkelt. En bra regel är alltså att dina högtalare har högre W än vad förstärkaren har. En modern förstärkare med 100w/kanal kommer inte ha några som helst problem att driva en 200w högtalare t ex. Kort om "Känslighet" på högtalare kan man säga att högre siffra är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal