Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk

Skyrim Special Edition (SSE)

Skyrim Special Edition är en ny och separat version av Skyrim med en mängd uppdateringar i motorn, som dessutom är gratis för de som äger originalet och alla DLC's, alternativt Legendary Edition. Det kommer innehålla samtliga DLC's, ger tillgång till en ny kompatibel version av Creation Kit, samt nyttjar Bethesda.net istället för Steam Workshop för moddar. Därför så bör vi även ha en separat tråd för SSE här för att separera spelen och undvika missförstånd och strul.

Varför bry sig?

Första tanken för oss som spelar på PC är väl att originalet med diverse moddar redan ser bättre ut än SE. Men, ser man på vad som har hänt i motorn så är svaret ganska enkelt, stabilitet och större möjligheter! Främst intressant för de som gillar att modda spelet då med andra ord, men även för de som inte har spelat Skyrim tidigare och inte orkar ge sig in i moddandet. Jag radar upp en liten sammanfattning av några av de största nyheterna;

- 64bit
- DirectX 11
- Havok 64bit (fysikmotor)
- Nya shaders för tex snö och vatten
- Rain Occlusion
- Water flow (strömmar i allt rörligt vatten)
- Mer avancerade ljus och skuggor
- God Rays
- Volumetric Fog
- Dynamic Depth of Field
- Mycket mer vegetation och detaljer i omgivningen
- Fler högupplösta texturer än tidigare officiella HD Texture Pack

Vad man INTE ska förvänta sig av SSE

-Nytt innehåll i form av quests, områden, NPC's, items, etc.
-Buggfixar.
-Alla tekniska nyheter från Fallout4 (endast ett urval).
-Full kompatibilitet med gamla moddar.
-Uppdaterat UI.

Hur blir det med äldre moddar då?

I stort sett alla tidigare moddar för Skyrim behöver portas på ett eller annat sätt pga uppdaterade format och 64bit, förutom texturer så länge det är dds-format (TGA stöds ej längre). Arthmoor har gjort en väldigt bra sammanfattning om allt vad gäller portning här för de som är intresserade.

Så, det blir i princip en reboot vad gäller moddar, vilket på sätt och vis är skönt då det filtrerar bort en mängd utdaterat strul, samtidigt som mycket av det gamla äntligen uppdateras och släpps på nytt, och det blir en nytändning för många gamla moddare som återkommer.

Viktigt att nämna är dock att Skyrim Script Extender inte är en enkel konvertering, utan kommer dröja ett tag, vilket då även innebär att en mängd moddar som är beroende av det troligtvis inte kommer dyka upp förrän dom har tillgång till SKSESE. Det handlar då bland annat om populära SkyUI och Mod Configuration Menu. Men utvecklarna har sagt att dom jobbar på det, så vi får helt enkelt vara tålamodiga på den fronten.

ENB kommer troligtvis bli en aning begränsad som i Fallout4 pga låsta shaders, men det återstår att se efter releasen. Boris har sagt att han avvaktar ett tag för att se om det är värt att ge sig in i. Men iom uppdateringarna i motorn så är vi förhoppningsvis inte lika beroende av ENB och annan post-processing för att få bra stämning i spelet

Som sagt så blir den officiella vägen för moddar nu Bethesda.net istället för Steam Workshop, där dom även kan delas med konsollerna. NexusMods har också skapat en ny sektion för Special Edition för att separera det gamla från det nya. Se länkar nedan;

NexusMods
Bethesda.net

Nexus Mod Manager har uppdaterats för att funka med SSE. Mod Organizer är nerlagd och kommer ej uppdateras längre, då utvecklaren har gått över till NexusMods och jobbar på en ny Mod Manager med teamet bakom NMM.

CreationKit SE laddas ner via Bethesda's Launcher (kräver inloggning).
Wrye Bash är nu uppdaterat för Skyrim SE.
xEdit (TES5Edit) är nu uppdaterat för Skyrim SE.
LOOT är nu uppdaterat för Skyrim SE.
BethINI är nu uppdaterat för Skyrim SE.

SSE har även sina egna Achievements, vilket dock stängs av automatiskt om man moddar spelet. För att fixa detta så kan man ladda ner denna mod.

Nya systemkrav

Minimum

-Windows 7/8.1/10 (64-bit Version)
-Intel i5-750/AMD Phenom II X4-945.
-8GB of ram.
-12 GB free HDD space
-NVIDIA GTX 470 1GB /AMD HD 7870 2GB

Recommended

-Windows 7/8.1/10 (64-bit Version)
-Intel i5-2400/AMD FX-8320.
-8GB of ram.
-12 GB free HDD space
-NVIDIA GTX 780 3GB /AMD R9 290 4GB

Här kan ni få en inblick i hur grafiken ser ut i Skyrim SE utan moddar. Väldigt OMG för de som är vana vid konsol-versionen, men även en betydligt bättre grund för PC-spelare att jobba vidare på efter egen smak.

Klassiska populära moddar som har blivit portade (uppdateras).

Observera att vissa moddar ännu inte är helt kompletta eller har provisoriska lösningar pga brist på Script Extender och andra tidigare krav. Läs alltid instruktioner innan installation.

- Unofficial Skyrim Special Edition Patch
- Frostfall: Hypothermia Camping Survival
- Campfire: Complete Camping System
- Alternate Start - Live Another Life
- Open Cities Skyrim
- The Paarthurnax Dilemma
- Ars Metallica - Smithing Enhancement
- Cutting Room Floor
- Elemental Destruction Magic
- Waves
- No Snow Under The Roof
- Apocalypse - Magic of Skyrim
- Immersive Sounds - Compendium
- iNeed - Food Water and Sleep
- Wet and Cold
- Book Covers Skyrim
- Ordinator - Perks of Skyrim
- Darker Nights
- Wildcat - Combat of Skyrim
- Enhanced Lighting for ENB (ELE)
- Falskaar
- Sneak Tools
- ApachiiSkyHair
- JK's Riverwood
- Better Vampires
- Static Mesh Improvement Mod
- BodySlide and Outfit Studio (Ännu ingen konverterad body dock)
- Vivid Weathers
- Ambriel - The Lost Princess
- Sofia - The Funny Fully Voiced Follower
- The Bosmeric Drunken Huntsman
- WICO - Windsong Immersive Character Overhaul
- Immersive Citizens - AI Overhaul
- JK's Whiterun
- Verdant - A Skyrim Grass Plugin
- Skyrim Flora Overhaul
- Realistic Ragdolls and Force
- Run For Your Lives
- When Vampires Attack
- True Storms - Thunder Rain and Weather Redone
- Climates Of Tamriel - Weather - Lighting
- Realistic Water Two
- WATER - Water and Terrain Enhancement Redux
- WARZONES - Civil Unrest
- WARZONES - Assault Attack
- Enhanced Blood Textures
- SM Drop Lit Torches
- The Notice Board
- Fores New Idles in Skyrim (FNIS)
- Birds of Skyrim
- The Great Forest of Whiterun Hold
- Perfect Whiterun
- RS Children Overhaul
- Immersive Armors
- Realistic Needs and Diseases All-In-One
- Training Dummies and Targets
- Stunning Statues of Skyrim
- Better Shaped Female Creatures
- Unique Uniques
- Lanterns of Skyrim
- Bandolier - Bags and Pouches
- Seasons of Skyrim - Springtime Overhaul
- Better Males (NSFW)
- Lovely Jessica Redux
- Belt-Fastened Quivers
- Magic Duel - Reborn
- Placeable Statics - Move Anything
- Dark Brotherhood for Good Guys
- Winterhold - Expanded Ruins
- Gemling Queen Jewelry
- Inigo
- Birds and Flocks
- Moonpath to Elsweyr
- Winterhold Rebuild
- Moon and star
- Horse Armors
- The Choice Is Yours
- Throwing Weapons Lite
- IMAGINATOR
- Tavern Games - Mini Games in Skyrim
- Enhanced Lights and FX
- Winter is Coming
- UNP Female Armors
- Rustic Clothing

Dold text
Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Vad jag förstår så är Bethesdas egna modavdelning rätt dålig? Nexus är ju dock bra.

Klockslaget som det blir tillgängligt är så vitt jag förstår kl. 02.00 i natt.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta! Fick typ sluta spela sist pga modångest, så jag har inte spelat så mycket Hoppas att det inte kommer "behövas" den här gången. Blir dock lite moddar för snyggare karaktärer! Och helst SKSE + SkyUI också...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Vad jag förstår så är Bethesdas egna modavdelning rätt dålig? Nexus är ju dock bra.

Klockslaget som det blir tillgängligt är så vitt jag förstår kl. 02.00 i natt.

Ja, Bethesda.net har ett gäng begränsningar och är allmänt uselt skött av moderatorer. Mycket stulet material också från Nexus, vilket har skapat en hel del drama bland moddare i FO4 communityn och snart även Skyrim. Det är dock det enda stället man kan dela moddarna med konsollerna, vilket gör det värt att nämnas.

Jag rekommenderar iaf helt klart Nexus och kommer länka moddar dit i förstahand Det kan vara lite trögt på helgerna bara när det är mycket trafik, särskilt då om man inte är Premium-medlem, men det kommer man tyvärr inte ifrån utan begränsningar.

När SSE släpps glömde jag nämna såg jag nu, men ja 02.00 säger steam för mig också, så det är bara att pre-loada och ladda upp med snacks sålänge

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bra tid att släppa det på. Jobbar kväll och sov till kl11 i dag. Laddad för en hel natt med Skyrim

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Så MO är nedlagt? Om han gått över till NMM så hoppas jag han tar med sig av MO fördelar dit. Gillar MO klart bättre än NMM

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Så MO är nedlagt? Om han gått över till NMM så hoppas jag han tar med sig av MO fördelar dit. Gillar MO klart bättre än NMM

Jo, med tanke på att NMM ( i alla fall tidigare) lägger in alla mods i data-foldern så fort man installerar dem, istället för att hålla data-foldern ren som MO, så att man lätt kan gå tillbaka till en vanilla och olika uppsättningar av mods utan problem så är MO helt att föredra för mig.

MO är över lag lättare att använda, snyggare, och har dessutom mycket mer funktionalitet. Om han gått över får vi hoppas att han snabbt ordnar upp NMM...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Så MO är nedlagt? Om han gått över till NMM så hoppas jag han tar med sig av MO fördelar dit. Gillar MO klart bättre än NMM

Japp, fast nu formulerade jag det lite flummigt såg jag. Tannin, som är skaparen av MO, har blivit anställd av Nexus och jobbar med gänget bakom NMM för att skapa en ny mod manager, inte vidareutveckling av NMM i sig. Så NMM är tekniskt sett nedlagt också, men kommer underhållas fram till att den nya modmanagern är släppt. Saxar från nyheten på Nexus;

"Together with fellow NMM programmers Fabio and Luca, Tannin is spearheading the creation of a completely new Nexus Mod Manager. The aim? To learn from over 6 years of experience developing NMM and MO respectively to create from the ground up a single mod manager that will be as simple to use and understand as NMM, and as advanced and feature-filled as MO, that will enable you to mod all your favourite games. Remaining completely open source, it will be developed with extensibility in mind, with the idea of plugins for the manager being a very real possibility."

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan man köra med samma gubbe som i gamla spelet?
Orkar liksom inte börja om igen

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd

Går ju knappt längre modda Fallout 4 sedan de la in Bethesda.net mods grejjset ingame.

LOOT vill inte sortera då ingame moddar ses som inaktiva trots att man aktiverat alla i launchern och i nmm.

Så Skyrim med detta, rip.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Går ju knappt längre modda Fallout 4 sedan de la in Bethesda.net mods grejjset ingame.

LOOT vill inte sortera då ingame moddar ses som inaktiva trots att man aktiverat alla i launchern och i nmm.

Så Skyrim med detta, rip.

Lät ju inte kul. Hoppas att det inte blir så i nästa Elder Scrolls om det nu kommer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kul lyckades inte starta upp spelet efter det är installerat. Markören snurrar ett tag för att sedan lägga av. Inget mer händer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag hoppas antagligen på för mycket, men det hade varit sjukt najs om man inte behövde cappa FPSen.

Permalänk
Medlem

Får låg fps och load.
Sli fungerar inte. Ska väl inte behövas för att driva spelet egentligen, men ändå..

Fick också svart skärm tills jag gav mappen undantag i windows defender och startade om datorn.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Kan man köra med samma gubbe som i gamla spelet?

Japp, testade precis att ladda min gamla save, från ett Skyrim fullt av moddar dessutom. Att ladda gick dessutom överraskande fort, känns betydligt snabbare än i vanilla! Det verkar dessutom som att fysiken inte fuckar upp av att köra ocappad FPS heller, vilket förvånar mig en smula.

Nu återstår det att se vilka buggar som introducerats...

EDIT: Jag har inte kört vanilla på ett tag, men visst var det väl en hel del laddningstid?

Nu har jag mellan 3-7 sekunder laddtid från huvudmenyn, beroende på om jag är utomhus eller inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Japp, testade precis att ladda min gamla save, från ett Skyrim fullt av moddar dessutom. Att ladda gick dessutom överraskande fort, känns betydligt snabbare än i vanilla! Det verkar dessutom som att fysiken inte fuckar upp av att köra ocappad FPS heller, vilket förvånar mig en smula.

Nu återstår det att se vilka buggar som introducerats...

EDIT: Jag har inte kört vanilla på ett tag, men visst var det väl en hel del laddningstid?

Nu har jag mellan 3-7 sekunder laddtid från huvudmenyn, beroende på om jag är utomhus eller inomhus.

Jag reagerade också på laddtiderna. Tog max tre sekunder att gå ut från ett hus eller stad till öppna vida världen. Kommer inte heller riktigt ihåg hur lång tid det tog i vanilla utan mods iof.

Edit: 7 sek från menyn till utomhus här också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får igång spelet? Jag har R9 290 kort och det ska ju duga. Ska testa senaste drivers och se om det hjälper

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Hade varit bra om Steam kunde synliggöra när nya spel dyker upp i sin spellista, hade helt missat detta. Får se om jag orkar göra 100% igen, hade varit kul men lägger nog hellre de 100+ timmarna på en tredje genomspelning av Witcher 3 ärligt talat. Men lite testande lär det nog bli.

Förmodar även att detta spel får problem över 60 FPS som vanligt från Bethesda. :/

Skrivet av AMD-FX:

Är det bara jag som inte får igång spelet? Jag har R9 290 kort och det ska ju duga. Ska testa senaste drivers och se om det hjälper

Fungerar fint att starta såväl spelet såsom new game för mig, har också ett R9 290. Senaste drivrutinerna och senaste builden av Windows 10 Pro för övrigt.

Prova verifiera spelets installation via Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade varit bra om Steam kunde synliggöra när nya spel dyker upp i sin spellista, hade helt missat detta. Får se om jag orkar göra 100% igen, hade varit kul men lägger nog hellre de 100+ timmarna på en tredje genomspelning av Witcher 3 ärligt talat. Men lite testande lär det nog bli.

Förmodar även att detta spel får problem över 60 FPS som vanligt från Bethesda. :/

Jag har också ett R9 290 så ska prova starta så fort jag får möjlighet. Nu går det ändå rätt fort att ladda ner med 250 Mbit fiber men ska samtidigt iväg snart.

Löste det. Fick installera en uppdatering som inte fanns Windows6.1-KB2999226-x64. Nu startar spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Löste det. Fick installera en uppdatering som inte fanns Windows6.1-KB2999226-x64. Nu startar spelet

Vad bra att det löstes.

Permalänk
Medlem

Herre gud, har inte spelat vanilla på evigheter. Menyn är inget jag längtar efter direkt när man vant sig med SkyUI Kändes som spelet flyter bättre trots jag har Ultra nu och High i vanliga fall i gamla versionen. Men en orsak är alla mods jag har och SMIM som tar mycket kraft. Lite snyggare är den nu om man jämför med vanilla, men det tar inte ett moddat Skyrim

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Har lirat drygt 5h nu i streck utan några krasher eller andra konstigheter. Jag är faktiskt positivt överraskad av i stort sett allt så här långt.

Det är betydligt mer behagligt i sitt standard-utförande, och jag känner ärligt talat inte ens att jag behöver så mycket grafiska moddar på det hela, även om det så klart kan bli mycket snyggare. Den största bristen är att nätter och interiörer är på tok för ljusa, som vanligt. Inväntar "darker nights/interiors"-moddarna istället för att fippla med sweetfx och dylikt, vilket har funkat utmärkt i FO4. Texturerna har lite varierande kvalité också, så jag lär slänga in lite textur-pack framöver, och tänkte uppdatera mitt eget gamla projekt vid tillfälle.

Största skillnaden enligt mig är att det flyter så otroligt mycket bättre. Den där eftersläpande känslan i musrörelserna är i princip helt väck, även om man droppar ner till ~40fps. Stuttering när nya celler laddar är också helt väck för mig, trots betydligt mer vegetation och viewdistance. Detta har alltid varit ett stort problem i Skyrim, som inte har gått att bli av med helt och hållet trots en mängd tweaks i ini-filer och memory allocation moddar/plugins. Där skiner verkligen 64bit.

Prestanda-mässigt i övrigt så funkar som sagt inte SLI än, utan det är en uppdatering som ligger på Nvidias bord. Jag ligger dock ändå för det mesta spikat på 60fps med ett kort, men kan droppa ner till 45-50 i skogen ibland. När SLI kommer igen så finns det gott om prestanda för att bättra grafiken ytterligare med mer gräs och viewdistance

Vad gäller nyheter så finns nu Wrye Bash och xEdit i uppdaterade versioner för SSE (länkat i OP), för de som behöver bråka med konflikter osv. Nya Creation Kit har tyvärr blivit försenat till nästa vecka, enligt Bethesda's Twitter, så det är Betan som gäller tills vidare för de som har tillgång.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ser fram emot detta! Fick typ sluta spela sist pga modångest, så jag har inte spelat så mycket

Haha, modångest! Precis min upplevelse!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Kan man blanda från NMM o Bethesdas modsida?

Jag kommer i vilket fall inte spela en sekund innan Bandolier kommer till SSE

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Japp, testade precis att ladda min gamla save, från ett Skyrim fullt av moddar dessutom. Att ladda gick dessutom överraskande fort, känns betydligt snabbare än i vanilla! Det verkar dessutom som att fysiken inte fuckar upp av att köra ocappad FPS heller, vilket förvånar mig en smula.

Hur gjorde du då?
Jag kan inte ladda saves alls, enda alternativet är att starta nytt.
Måste jag flytta filer manuellt nånstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Hur gjorde du då?
Jag kan inte ladda saves alls, enda alternativet är att starta nytt.
Måste jag flytta filer manuellt nånstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte gjort det själv men det borde bara va att flytta save-mappen från C:\Users\Ditt namn\Documents\my games\Skyrim till C:\Users\Ditt namn\Documents\my games\Skyrim Special Edition

Hittade en fix till problemet med låg fps och låg load. Nu tuffar det på i 60 och det enda aktiva grafikkortet får arbeta.

Citat:

Disable double-buffer v-sync: Open Documents\My Games\Skyrim Special Edition\SkyrimPrefs.ini and set iVsyncpresentinterval to 0. Just be sure to cap the framerate to 60fps as the physics engine doesn't properly support higher framerates.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Hur gjorde du då?
Jag kan inte ladda saves alls, enda alternativet är att starta nytt.
Måste jag flytta filer manuellt nånstans?

Under sökvägen \Users\[ditt användarnamn]\Documents\My Games\ har du nu katalogerna Skyrim och Skyrim Special Edition. Du hittar en katalog som heter Saves under Skyrim, som innehåller dina savefiler. Flytta över de du vill ladda till motsvarande plats under Skyrim Special Edition, så bör du kunna ladda dem.

Permalänk
Medlem

Spelet vill inte starta för mig. När jag trycker igång spelet får jag upp rutan att spelet kommer att hitta rätta inställningar där går det bra men sen när jag startar spelet och trycker på new game så kommer inte spelet upp av sig själv måst trycka på tabben men efter det stänger spelet bara ner sig själv.

Har verifierat spelet via steam men utan resultat någon annan med liknande problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Min laptop klarar skyrim på High i 60 fps ganska precis. Vad tror ni om nya? Kommer jag tappa lika mycket fps som jag vinner i snyggare grafik? Eller är det bättre optimerat?

Permalänk
Medlem

skulle ni rekommendera mig att skaffa detta?
jag har ~70-80 timmar i orginalspelet, har aldrig kört en dlc och var inte en speciellt heavy user av mods, utan moddade bara för att göra spelet mindre jobbigt. tex sätta in ett alchemy table i sitt hus. jag har aldrig klarat mainstoryn utan la alla mina timmar på skills, exploring och side quests.

jag äger inte legendary edition, så vill jag köra får jag lägga ~12-13€ för att skaffa just detta.
vad anser ni?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!