Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar80:

Mo2 är för oss som vet vad texturer /mesh är för något och vill ha 255 plugins . NMM värkar vara lite mer nybörjare vänligt .

NMM är obsolete, går väl inte ens installera 2 texturpaket utan att det andra skriver över alla konflikter helt så de inte längre existerar.
Vortex en skam.

MO2 är lika enkelt som de båda.
Med mer möjligheter.

Permalänk
Avstängd

Firemans senaste
(Det är mest ENB tester han gör för att man skall kunna se hur olika variationer ser ut i praktiken beroende på hur man utformar parametrarna i skriptet.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Firemans senaste
(Det är mest ENB tester han gör för att man skall kunna se hur olika variationer ser ut i praktiken beroende på hur man utformar parametrarna i skriptet.)

https://www.youtube.com/watch?v=vMzlhHT2v3A

Ser att gräs är rakt genom berg. Tror det ska finnas nån mod som raderar gräset där det är inte ska vara gräs. Minns dock inte vad den heter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Firemans senaste
(Det är mest ENB tester han gör för att man skall kunna se hur olika variationer ser ut i praktiken beroende på hur man utformar parametrarna i skriptet.)

https://www.youtube.com/watch?v=vMzlhHT2v3A

Ser ok ut men varför har (nästan) varenda ENB överdriven kontrast? Även här är det för mycket kan jag tycka

Permalänk
Avstängd

Mmm... Dock har han tonat ned färgskalan något nu, den som predcaliber använde var alldeles för blå i mitt tycke.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vilken ENB kör du med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Vilken ENB kör du med?

Jag använder Firemans version 3 (natural light), har jag för mig att den var, och obsidian i bilden jag postade här förut.
Men har kommit ett par nyare baserade på katherdral från en annan moddare (minns inte vem tyvärr), har för mig hodilton visade dem, som såg väldigt snygga ut.

Håller med om att det kan vara riktigt svårt att välja ENBs, tor jag tillbringat mer än en månad med att gå igenom olika ENBs...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Haha förstår dig. Gillar Cathedral conceptet men bestämde mig för att gasa fullt ut med 4K och 8K upplösningar. HD myror och HD damm osv... Håller fast vid mitt Rudy ENB tills vidare tror jag också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Haha förstår dig. Gillar Cathedral conceptet men bestämde mig för att gasa fullt ut med 4K och 8K upplösningar. HD myror och HD damm osv... Håller fast vid mitt Rudy ENB tills vidare tror jag också.

Jo, den håller ju fortfarande, har för närvarande ingen skärm här som klarar mer än 2K även om datorn gör det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Här (i videon som släpptes nyss) visar han då skillnaden mellan "plain mode" utan någon ENB, samt ENB exempel i experimentserien.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Osidian eller den sista för mig skulle jag säga. De andra har för hög kontrast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Osidian eller den sista för mig skulle jag säga. De andra har för hög kontrast.

Mmm... Har för mig den skall anknyta något till Oblivion temat (Personligen är jag ingen big fan av Oblivion, även om jag så klart älskade spelat när det kom och har tillbringar *många* timmar i det...) om jag inte har fel här, personligen gillade jag dock den jag testade förut bättre, men skall ge ett par av dessa en omgång också med min setup.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Jag är för feg för att pilla med alla ENB- inställningar tyvärr. Tycker det har varit för mycket som börjat krångla när jag bytt (skit bakom spakarna tyvärr)

Permalänk
Avstängd

Detta är då alltså ett experiment med mörker, passar kanske mest vid vissa tillfällen, men intressant att se resultaten han uppnådde, jämfört med andra jag provat på Nexus så tycker jag att denna var klart mer användbar då man inte springer in i ett helt kompakt mörker i snö och liknande, det går fortfarande att se skapligt vad man håller på med här tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Brrr känns som en rutten dag i slutet av december och solen når precis upp över horisonten innan den ska ned igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Brrr känns som en rutten dag i slutet av december och solen når precis upp över horisonten innan den ska ned igen...

Ja, jag tror det är meningen att den skall vara dystopisk och kännas kall...
Men det ger ju en vision om hur olika grader av ljus påverkar upplevelsen, kontrast, mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

NMM är obsolete, går väl inte ens installera 2 texturpaket utan att det andra skriver över alla konflikter helt så de inte längre existerar.
Vortex en skam.

MO2 är lika enkelt som de båda.
Med mer möjligheter.

Efter att använt NMM (som alltid varit usel), gått över till MO2 (som är jättebra) för att sedan ett år använda Vortex måste jag säga att Vortex nu är överlägset bäst.

- Inbyggt Loot.
- Mycket enkelt att skapa regler mellan enskilda plugins.
- Mycket enkelt att tilldela en plugin till en grupp (om man inte gillar Loots placering eller har en manuellt installerad mod) eller att skapa en helt ny egen grupp och var den gruppen skall ligga i hierarkin (inget jag behövt ännu).
- Inbyggd funktion för att flagga om till .esl.
- Mycket smidig profilhantering.
- Bra funktiion för FNIS.
- Enkelt att lägga till verktyg som xedit, zEdit, Mator Smash, Wrye Bash, DynDOLOD
- Enkelt att sköta SKSE, ENB, mm (om man nu vill blanda in dem i sin mod manager).

- I senaste versionen på GitHub har en "content" tab för modsen infört som visar med symboler vad den innehåller (plugin, scripts, meshes, animations osv). SÅ SMART!

(Har iofs bara ca 320 mods installerade just nu varav ca 250 med plugins, inte haft en enda ctd sedan jag började använda Vortex)

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Främling:

Efter att använt NMM (som alltid varit usel), gått över till MO2 (som är jättebra) för att sedan ett år använda Vortex måste jag säga att Vortex nu är överlägset bäst.

- Inbyggt Loot.
- Mycket enkelt att skapa regler mellan enskilda plugins.
- Mycket enkelt att tilldela en plugin till en grupp (om man inte gillar Loots placering eller har en manuellt installerad mod) eller att skapa en helt ny egen grupp och var den gruppen skall ligga i hierarkin (inget jag behövt ännu).
- Inbyggd funktion för att flagga om till .esl.
- Mycket smidig profilhantering.
- Bra funktiion för FNIS.
- Enkelt att lägga till verktyg som xedit, zEdit, Mator Smash, Wrye Bash, DynDOLOD
- Enkelt att sköta SKSE, ENB, mm (om man nu vill blanda in dem i sin mod manager).

- I senaste versionen på GitHub har en "content" tab för modsen infört som visar med symboler vad den innehåller (plugin, scripts, meshes, animations osv). SÅ SMART!

(Har iofs bara ca 320 mods installerade just nu varav ca 250 med plugins, inte haft en enda ctd sedan jag började använda Vortex)

Fint, kan du förklara för en okunnig hur man rensar filer i Vortex?
Jag går fortfarande bet på att hitta något smidigt sätt...
Har inte gett upp om det ännu...

Jag behövre rensa upp en massa plugins och annat som kolliderar med varandra och mocka bort gammalt mög från mapparna.
Men jag vet inte hur man gör det i Vortex.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Främling:

Efter att använt NMM (som alltid varit usel), gått över till MO2 (som är jättebra) för att sedan ett år använda Vortex måste jag säga att Vortex nu är överlägset bäst.

- Inbyggt Loot.
- Mycket enkelt att skapa regler mellan enskilda plugins.
- Mycket enkelt att tilldela en plugin till en grupp (om man inte gillar Loots placering eller har en manuellt installerad mod) eller att skapa en helt ny egen grupp och var den gruppen skall ligga i hierarkin (inget jag behövt ännu).
- Inbyggd funktion för att flagga om till .esl.
- Mycket smidig profilhantering.
- Bra funktiion för FNIS.
- Enkelt att lägga till verktyg som xedit, zEdit, Mator Smash, Wrye Bash, DynDOLOD
- Enkelt att sköta SKSE, ENB, mm (om man nu vill blanda in dem i sin mod manager).

- I senaste versionen på GitHub har en "content" tab för modsen infört som visar med symboler vad den innehåller (plugin, scripts, meshes, animations osv). SÅ SMART!

(Har iofs bara ca 320 mods installerade just nu varav ca 250 med plugins, inte haft en enda ctd sedan jag började använda Vortex)

-Loot, ska du aldrig använda.
-^
-^
-Bättre använda xedit än att willy nilly flagga filer.
-Smidig?
-MO2 är ju snuskigt enkelt att lägga till verktyg till.
-Precis som MO2?
ENB vill du dock aldrig ha i en mod manager.

Sitter på 800 mods, runt 400 plugins.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Fint, kan du förklara för en okunnig hur man rensar filer i Vortex?
Jag går fortfarande bet på att hitta något smidigt sätt...
Har inte gett upp om det ännu...

Jag behövre rensa upp en massa plugins och annat som kolliderar med varandra och mocka bort gammalt mög från mapparna.
Men jag vet inte hur man gör det i Vortex.

-

Hej. När jag gick över till Vortex valde jag att nyinstallera ALLT inkl. att radera alla mods och ladda dom igen med Vortex (fortfarande bästa sättet att gå mellan olika mod managers).
Jag har sedan dess när jag velat radera en mod helt enkelt gjort det genom Vortex och då även kryssat i "delete archive" vilket alltså gör att modden försvinner även i download foldern (gör inte detta om du tror du vill använda modden igen).
Jag har ingen konstig set-up när det gäller foldrar utan låter Vortex sköta allt.
Kan inte säga att jag har haft något "mög" att rensa upp senaste året. Har just nu alltså 320 aktiva mods och säkert över 100 nedladdade men inte installerade.
Jag ser alltid till att installera alla mods med Vortex, även de jag laddar ner från andra håll än Nexus.
Funktionerna "purge" och "deploy" är brillianta tycker jag, läs på om dom.
Här är min nuvarande plugin-lista, stabil och fin: https://modwat.ch/u/Mercury71/plugins

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

-Loot, ska du aldrig använda.
-^
-^
-Bättre använda xedit än att willy nilly flagga filer.
-Smidig?
-MO2 är ju snuskigt enkelt att lägga till verktyg till.
-Precis som MO2?
ENB vill du dock aldrig ha i en mod manager.

Sitter på 800 mods, runt 400 plugins.

Hej'
- Tycker helt tvärtom när det gäller Loot. Fungerar klockrent i min setup, har 5 manuella regler och har bytt grupp för typ 3 tror jag.
- Har inte haft några problem med någon .esp jag flaggat om till .esl i Vortex (just nu kanske 20 st).
- Tycker verkligen Vortex är smidig. Kan ha att göra med att jag verkligen gillar gränssnittet och hela layouten. Jag gillade absolut inte NMM. MO2 är alldeles utmärkt och fyller sin funktion.
- Att lägga till verktyg är väldigt likartat i MO2 och Vortex. Kanske inte så konstigt eftersom Tannin utvecklat båda.
- Installera ENBseries via Vortex ger dig möjlighet att ha en profil med, en utan och kanske en med ReShade. Fungerar utmärkt. https://wiki.nexusmods.com/index.php/Tool_Setup:_ENB
- Vortex hade många problem för något år sedan men är nu i mitt tycke vassare än MO2.
- Har man en massa mods installerade med NMM eller MO2 och man är nöjd är det dock ingen jätte ide att byta bara för bytandets skull (eftersom man enligt mig då bör starta om från scratch).
- Moddar man många olika spel (finns annat än Bethesda spel man kan modda tydligen) med mods från Nexus är det väl lika bra att byta då NMM inte har support längre.
Så här ser min plugin lista ut just nu: https://modwat.ch/u/Mercury71/plugins

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Främling:

Hej'
- Tycker helt tvärtom när det gäller Loot. Fungerar klockrent i min setup, har 5 manuella regler och har bytt grupp för typ 3 tror jag.
- Har inte haft några problem med någon .esp jag flaggat om till .esl i Vortex (just nu kanske 20 st).
- Tycker verkligen Vortex är smidig. Kan ha att göra med att jag verkligen gillar gränssnittet och hela layouten. Jag gillade absolut inte NMM. MO2 är alldeles utmärkt och fyller sin funktion.
- Att lägga till verktyg är väldigt likartat i MO2 och Vortex. Kanske inte så konstigt eftersom Tannin utvecklat båda.
- Installera ENBseries via Vortex ger dig möjlighet att ha en profil med, en utan och kanske en med ReShade. Fungerar utmärkt. https://wiki.nexusmods.com/index.php/Tool_Setup:_ENB
- Vortex hade många problem för något år sedan men är nu i mitt tycke vassare än MO2.
- Har man en massa mods installerade med NMM eller MO2 och man är nöjd är det dock ingen jätte ide att byta bara för bytandets skull (eftersom man enligt mig då bör starta om från scratch).
- Moddar man många olika spel (finns annat än Bethesda spel man kan modda tydligen) med mods från Nexus är det väl lika bra att byta då NMM inte har support längre.
Så här ser min plugin lista ut just nu: https://modwat.ch/u/Mercury71/plugins

-Alla med erfarenhet säger tvärtom. Om du ändå ska sätta upp en massa "regler" så kan du likagärna flytta runt allting manuellt.
Något du bör göra efter att ha kikat på din modwatch.
Hade du haft MO2 hade du dessutom kunnat inkludera din modlist på länken.
Ska man behöva sortera så kan man likagärna installera allting i ordning så man inte behöver göra det i efterhand.

Därav guider som yashed, som även lär nya att använda xedit för manuell patchning, konfliktlösning mm. Faktiskt en guide unlike "BOSS" "Septim" som bara är modlistor.

-Vassare än MO2? Nä. Långt ifrån.
-Moddar du andra spel ska du installera manuellt.

Permalänk
Medlem

Haha, jag hade vant mig vid NMM så ska dom hålla på och ersätta det med en massa andra managers som säkert är mycket bättre. Men, som casual som bara tittar in i spelet ibland så blir det en önödigt stor ansträngning att behöva migrera hela sin modd plattform.

Det sista jag gjorde vara att deleta mina modd mappar, får se om jag orkar börja om någon gång

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

-Alla med erfarenhet säger tvärtom. Om du ändå ska sätta upp en massa "regler" så kan du likagärna flytta runt allting manuellt.
Något du bör göra efter att ha kikat på din modwatch.
Hade du haft MO2 hade du dessutom kunnat inkludera din modlist på länken.
-Moddar du andra spel ska du installera manuellt.

Det är bara ett fåtal regler jag kör med.
Mitt spel är stabilt och jag har inte hittat några buggar eller konflikter ingame så jag ser inget behov av att ändra load order mer.
Helt klart en brist att inte ens modlist kommer upp i Modwatch med Vortex, men å andra sidan använder jag inte Modwatch så mycket.
Moddar bara Witcher 3... och då använder jag inte Vortex.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Haha, jag hade vant mig vid NMM så ska dom hålla på och ersätta det med en massa andra managers som säkert är mycket bättre. Men, som casual som bara tittar in i spelet ibland så blir det en önödigt stor ansträngning att behöva migrera hela sin modd plattform.

Det sista jag gjorde vara att deleta mina modd mappar, får se om jag orkar börja om någon gång

NMM har aldrig varit bra. Om du inte vill totalt kvadda ditt spel. Då allting läggs in i din spel dir och allt skrivs över varann.
MO2 är liksom inte svårare än något annat. Om något är det betydligt mer nybörjarvänligt.

Aldrig förstått argumentet som vissa använt de senaste ~10 åren "MO är ju svårt!"

Skrivet av Främling:

Det är bara ett fåtal regler jag kör med.
Mitt spel är stabilt och jag har inte hittat några buggar eller konflikter ingame så jag ser inget behov av att ändra load order mer.
Helt klart en brist att inte ens modlist kommer upp i Modwatch med Vortex, men å andra sidan använder jag inte Modwatch så mycket.
Moddar bara Witcher 3... och då använder jag inte Vortex.

Du får kika på hur Yashed är upplagd när den kommer upp igen.
Det är helt meningslöst att använda loot.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

NMM har aldrig varit bra. Om du inte vill totalt kvadda ditt spel. Då allting läggs in i din spel dir och allt skrivs över varann.
MO2 är liksom inte svårare än något annat. Om något är det betydligt mer nybörjarvänligt.

Aldrig förstått argumentet som vissa använt de senaste ~10 åren "MO är ju svårt!"

Du får kika på hur Yashed är upplagd när den kommer upp igen.
Det är helt meningslöst att använda loot.

Har bra koll på alla "guider" och fått en hel del bra tips från Yashed.
Har dock hamnat i läget där ingen av dessa guider leder till ett Skyrim som jag vill ha (framförallt inte utseendemässigt).
Jag har ett Excel uppbyggt i grunden väldigt likt Lexys guide (hade STEP som grund i "oldrim").
https://www.dropbox.com/s/b872797m4ug8vuk/Skyrim%20SE%202019%... (ej uppdaterad på länge)
Använder ju väldigt få mods, totalt ca 320 (där ca 250 har en plugin).
Har inte så många mods som gör samma som en annan... just för att jag är för lat för att skapa patchar.
Mitt Skyrim är väldigt Vanilla, Kargt, Påklätt och Nordiskt.
Har just nu ENB deaktiverat då Cathedral Weathers på min nya 32' skärm ser så jäkla bra ut i sig.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Hur ser din modlist ut och har du några screenshots?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@AdoringFan: Hur ser din modlist ut och har du några screenshots?

Håller på och gör om den delvis nu, samtidigt om jag är upptagen med TTW.
Har inga screenshots då jag sällan tar några.

Om du själv ska modda så, använd denna som bas. Joina hans discord.
Krävs att man läser -ALLT. Då det är en guide och inte en modlist.

https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/23894

Runt 700 moddar där, runt 300 plugins, varav runt 220 är esp+esm.

Ser väldigt väldigt bra ut ihop med en ENB of your choice.
Ignorera bilderna där.

Permalänk
Medlem

Skyblivionprojektet är i slutfasen, väldigt imponerande må jag säga även om jag själv aldrig spelat Oblivion. Skyrim har väl plöjt några hundra timmar i. Kolla trailern!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Startade en ny playthrough för första gången på säkert 3 år och måste säga att jag är grymt imponerad av "Legacy of The Dragonborn": https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/11802

Väldigt hög kvalitet och mycket nytt material, nästan lite överväldigande först. Om man vill spela med den här modden rekar jag att starta en ny karaktär och sedan så snart som möjligt öppna upp The Dragonborn Gallery i Solitude.

Inne i biblioteket under ett bord finns en sorteringskista som automatiskt sorterar ut alla grejer man har till utställningen, utan den sorteringskistan hade det varit nästan omöjligt att hålla kolla på allt. Sedan när man kommit lite längre i main quest och samlat lite artefakter så kommer det helt nya quests och dungeons som är helt gjorda från scratch. Riktigt imponerande mod!