Köpråd för surfplatta

Permalänk
Medlem

Köpråd för surfplatta

Dags att köpa ny platta då gamla Galaxy Tab 2an gav upp för ett bra tag sen och egentligen aldrig ens var värd att trycka igång. Så då kändes det som att det var läge att fråga efter hjälp då jag inte hängt med alls på den fronten genom åren.

Kommer mest användas på semestrar för lite filmtittande, läsa e-böcker och spela spel. Kommer väl även användas till slösurfande i soffan när det är något dåligt på tvn!
Har kikat lite på Nvidia Shield K1, men känns som det kanske finns något vassare runt den prisklassen som är mer värt det. Då den börjar bli till åren.
Tyckte att ~8" lät bra, 7" blir inte mycket större än telefonen och 10" tyckte jag var lite klumpigt och tungt för att ligga och läsa på t.ex.

Kasta lite förslag, samt fördelar och nackdelar!

Permalänk
Medlem

en massa folk kommer säkert att dummförklara/hata mig för det här men om du bara vill har nåt som "funka" och kommer hålla rätt så bra är ju alltid Apple's Mini series värt att tita på. speciellt om du redan har nåt annat äpple produkt som du kan då använda samma använderkonto på och har då tillgång till alla dina appar du redan har. och det ovan nämnda saker klara det av uan problem.
men om du vill kunna anpassa en massa saker till din smak så är ju apple inte direkt nåt då. det är rätt liknande som med smartphones, ska det bara funka så är apple värt att titta på eller om du är redan insatt i det ekosystemet.
men vill du har anpassningbarhet och kunna göra vad du vill med det så är det klart att en android enhet är ju mer passande till dig då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Missade en viktig detalj, Apple är ett big no, no, för min del :-).
Hade en iPhone en sväng, men var riktigt missnöjd.

Android är det som gäller för min del, är dock inte helt omöjlig att testa en platta med W10.

Permalänk
Medlem

Kör på Nvidia's Shield, den är fortfarande superduglig än idag (och det kommer från en med en Nexus 7 från 2013 sol fungerar väldans bra än idag).

Annars så tror jag inte det finns något riktigt bra på Android-8"-tablet fronten idag. En ny Nexus platta ryktas komma ut men ja, annars finns ju några vassa Samsung plattor till salu.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kör på Nvidia's Shield, den är fortfarande superduglig än idag (och det kommer från en med en Nexus 7 från 2013 sol fungerar väldans bra än idag).

Annars så tror jag inte det finns något riktigt bra på Android-8"-tablet fronten idag. En ny Nexus platta ryktas komma ut men ja, annars finns ju några vassa Samsung plattor till salu.

Alright, låter bra! Kanske satsar på en Nvidia.
Finns det någon speciell Samsung du syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggi:

Alright, låter bra! Kanske satsar på en Nvidia.
Finns det någon speciell Samsung du syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte direkt, har inte så stor koll på Samsung plattor men har några kompisar som har någon av de senaste 8" modellerna som jag fått testa och de fungerar hyffsat bra! Men föredrar ändå Nvidia Shield personligen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi Pad 2 är en slimmad 8"-platta som går att köpa med antingen Android eller Win10:
http://xiaomi-mi.com/xiaomi-mi-pad-2/
Den kostar nog mellan 2000:- och 3000:-.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Liten trådkapning här då.

Är ute efter en surfplatta, å är egentligen riktigt sugen på en sony i någon form. Men till min häpnad verkar inte inet, dustin och komplett sälja Sony längre. Whats happening? Nya på G eller har Sony lagt ner surfplattor helt?

Permalänk

Varför inte apple ? Deras datorer är ju outstanding.

Permalänk

Mycket handlar ju såklart om vad man har för budget. Men jag tycker Lenovos Yoga med projektor verkar ball! Tveksamt hur bra projektorn är, men en ganska spännande funktion.
Annars så tycker jag du bör köra på det systemet du är investerad i, om du köpt böcker i google play lär du inte komma åt dem om du kör på en ipad osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ska det bara funka så är apple värt att titta på eller om du är redan insatt i det ekosystemet.

Orkar inte starta en apple vs android nu, men argument som "ska det bara funka" förstår jag mig inte på. Android "funkar bara" också. Finns massa gamlingar och annat tekniskt helt bakom flötet-folk som kör android.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

@mackanj: den slår garanterat inte galaxy tab s2 som kan fås för 3000kr nu.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)