Byggkvalite på ASUS Zenbook?

Permalänk
Medlem

Byggkvalite på ASUS Zenbook?

Funderar på att köpa en asus Zenbook, men funderar på hur dom är rent kvalitetsmässigt? Har även kollat på Dell XPS 13" och HP spectre 13". Vad skulle ni välja? Känns som man får mera för pengarna med asus:en men håller den liknande kvalité?

Permalänk
Medlem

Har själv en Zenbook ux302lg som visserligen har några år på nacken men byggkvalitén skulle jag fan ge full pott för! Tror inte jag har något alls att anmärka på. Håller deras nya modeller samma kvalité så kommer du inte ångra dig om du väljer asusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simun:

Har själv en Zenbook ux302lg som visserligen har några år på nacken men byggkvalitén skulle jag fan ge full pott för! Tror inte jag har något alls att anmärka på. Håller deras nya modeller samma kvalité så kommer du inte ångra dig om du väljer asusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju lovande! Man får ju trots allt bättre processor, större hårddisk och grafikkort med eget minne för samma pris som HP eller dell. Kändes nästan för bra för att vara sant;)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Be:

Funderar på att köpa en asus Zenbook, men funderar på hur dom är rent kvalitetsmässigt? Har även kollat på Dell XPS 13" och HP spectre 13". Vad skulle ni välja? Känns som man får mera för pengarna med asus:en men håller den liknande kvalité?

Trevlig byggkvalité men let me repair som Asus anlitat i sverige verkar inkompetenta. Har fått min datorn inskickad och de förvärrar problemen jag påpekat. Slutade med att jag köpte mig en Thinkpad X260.

Zenbooks är trevliga när de fungerar men skall de skickas in verkar verkstaden ha ett par tummar i handen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Trevlig byggkvalité men let me repair som Asus anlitat i sverige verkar inkompetenta. Har fått min datorn inskickad och de förvärrar problemen jag påpekat. Slutade med att jag köpte mig en Thinkpad X260.

Zenbooks är trevliga när de fungerar men skall de skickas in verkar verkstaden ha ett par tummar i handen.

Har fått lite samma uppfattning om dell?

Permalänk
Medlem

Sambon har en från 2014, högtalarna knastrar, och tror även ljudet ur 3.5mm kontakten bråkar. I övrigt har den fungerat bra. Vill minnas att jag här läst om flera med liknande ljudproblem, och även andra problem tycks vara ganska vanligt förekommande när man läser på forum och annat. Men de verkar ju också vara populära så säljs säkert fler av dem än de dyrare märkena.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Be:

Har fått lite samma uppfattning om dell?

Noll koll, aldrig ägt en dell laptop.
Men XPS har ju en egen tråd här i forumet där folk grymtar lite och uppenbarligen behövt skicka in dator flertal gånger innan den blir som den skall från början.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har också en Zenbook. Måste säga att det är en av de bästa bärbara i sin klass jag har kommit över. Fin design, tyst, 1080p/4k skärm till ett riktigt bra pris. Hittar du den förra generationen så kan du nog gå ner i pris massor.

Permalänk
Entusiast

ASUS laptops har i regel rätt okej byggkvalitet. På detta ett vettigt/accepabelt pris. Det är orsaker till varför jag, privat, väljer ASUS framför andra.

Dell har enligt min mening en något bättre kvalitet på sina datorer, men det kostar också lite mer.

När det kommer till frågan angående det här med serviceverkstäder, så är det inte bara ASUS som "lider" av dålig servicekvalitet. Det är rent generellt samma för de flesta tillverkare i hela Sverige.
De internationella datortillverkarna anlitar serviceverkstäder som finns lokalt i landet i fråga, och när det kommer till Sverige, så är hela konceptet med "auktoriserad serviceverkstad" helt urholkat på grund av att de usla skitverkstäder som får servicekontrakt, är de som är billigast av alla.
Detta återkommer även på mobiltelefonmarknaden, och även bland de mer kända märkena.
De flesta tillverkarna skiter fullständigt i bra servicekontrakt, utöver priset vill säga.
På sätt och vis kan man förstå varför, då de flesta serviceuppdragen tillverkarna har, är garantireparationer. Inget de kan tjäna pengar på.

Så när det kommer till reparationer och service i Sverige, så är det ett rent lotteri, där man för det mesta drar nitlotten. Tyvärr.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Har också en Zenbook. Måste säga att det är en av de bästa bärbara i sin klass jag har kommit över. Fin design, tyst, 1080p/4k skärm till ett riktigt bra pris. Hittar du den förra generationen så kan du nog gå ner i pris massor.

Om jag köper en Zenbook blir det nog i samma prisklass som övriga två som jag kollat på, då får man en riktigt hyfsad bärbar tycker jag och även om det givetvis inte är någon speldator så vill jag gärna ha dedikerat grafikminne, något som bara Zenbook har av dom jag kollat på. Antar att skildaden mellan 940m och intels interna grafik är ganska stor?

Kan ju tillägga att jag kan köpa HP:n för 11.000 istället 15.000kr via studentrabatt.

Permalänk
Medlem

Har en Asus U500VZ: https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-ZenBook-Touch-U500VZ/ (valde utan touch) från 2012 som fortfarande snurrar bra. Då var den en av de mer kraftfulla laptops på marknaden och står sig fortfarande väl.
En sak att notera är att fläkten aldrig är tyst.

Jag är dock riktigt nöjd!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014