Permalänk
Medlem

Köpråd till en radio!

Hallå där gott folk!

Nu har sambon och jag diskuterat väldigt länge om att skaffa oss en radio som ska få sitta i köket och väcka oss varje morgon med att läsa upp nyheterna. Jag har varit väldigt osäker på vilken radio man ska ha för det finns en mängd olika, och jag vet inte riktigt vilka egenskaper jag ska kolla efter för att se vilken som är bra/mindre bra. Men nu känner jag att det börjar bli så pass dags och hoppas att ni skulle kunna tipsa mig lite i vilken man ska ha.

I och med att radion ska vara inställd på en timer för att vakna varje morgon känns eldrift nödvändigt. Men batteridrift är också något som önskas. Samtidigt vill jag kunna ansluta min mobil till den (antingen via Bluetooth eller WiFi; jag vet inte vilken det är man föredrar) ifall man vill köra Spotify eller vad som helst på den.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Jag försökte filtrera vilka egenskaper jag vill ha på Prisjakt men utav de 20 radion som är kvar vet jag inte vilken som är bra eller dålig. Man tycker ju att det borde väl vara någon skillnad på en radio för 549:- och en för 1600:- (jag tänker ljudmässigt). Jag skulle säga att jag har en budget på cirka 1500kr.

Har ni tips eller förslag på andra radion än de jag länka? Berätta gärna! Annars så skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta. Jag vet inte om jag har missat något annat nu, men det är väl bara att fråga då..

Permalänk
Medlem

Något över din budget, men en Sonos Play1 vore på sin plats. Tål ju att kolla upp Finns begagnade till lagom pris.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@EyeNEye:

Den verkar vara riktigt fin, och jag skulle kanske kunna tänka mig gå upp till den prisklassen om det är en sådan skillnad.

Men den verkar däremot inte ha någon radiomottagare, tyvärr. Detta önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

@EyeNEye:

Den verkar vara riktigt fin, och jag skulle kanske kunna tänka mig gå upp till den prisklassen om det är en sådan skillnad.

Men den verkar däremot inte ha någon radiomottagare, tyvärr. Detta önskas.

Nej någon radiomottagare har den inte. Men de flesta radiostationerna kör digitalt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

@EyeNEye:

Den verkar vara riktigt fin, och jag skulle kanske kunna tänka mig gå upp till den prisklassen om det är en sådan skillnad.

Men den verkar däremot inte ha någon radiomottagare, tyvärr. Detta önskas.

Om du ska köra radio idag så ska dem absolut ha stöd för DAB (digitalradio) då vi håller på att gå över till det helt och då blir alla analoga värdelösa. Detta har redan skett i Norge tex. Jag skulle rekommendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2715403 Lycka till!

Edit: ah, såg att du ville ha med mobil med...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@EyeNEye:

Aa, det är i och för sig sant. Men för att sätta igång radio digitalt är jag tvungen att göra detta manuellt. Jag vill att radion ska gå igång automatiskt varje morgon med en timer som startar upp den samma tid på dygnet. Därför känns radiomottagare som en väsentlig del i det hela.

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:

Ahaa, okej! Då kanske den ska åtminstone ha DAB i alla fall. Tack för tipset.

Man verkar inte kunna ansluta sig trådlöst till radion du länkade. Men den var fin den med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

@EyeNEye:

Aa, det är i och för sig sant. Men för att sätta igång radio digitalt är jag tvungen att göra detta manuellt. Jag vill att radion ska gå igång automatiskt varje morgon med en timer som startar upp den samma tid på dygnet. Därför känns radiomottagare som en väsentlig del i det hela.

Det gör du i mobilappen. Du ställer tid på dygnet när du vill vakna och vilka dagar detta ska ske.

Kör så med mina Sonosprodukter.

Sonos Wake Up Guide

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Så länge du har WiFi/Lan så fixar Sonos det du önskar och MYCKET mer.

Permalänk
Rekordmedlem

Tangent och Tivoli kanske är nått men de är dyrare men det finns en del kineskopior också om du tål att det blir plastigare
https://tangent-audio.com/products/11-alio-baze-mono-cdfmdabb...
https://tivoliaudio.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Om du ska köra radio idag så ska dem absolut ha stöd för DAB (digitalradio) då vi håller på att gå över till det helt och då blir alla analoga värdelösa. Detta har redan skett i Norge tex. Jag skulle rekommendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2715403 Lycka till!

Övergången till DAB är lagd på is tillsvidare http://www.svt.se/kultur/musik/regeringen-slopar-dab-radion.
Skadar ju dock inte att framtidsäkra, även om jag hade skaffat en internetradio.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Tack så mycket för alla tips och råd! Ska ta och titta lite extra på Sonos och möjligen blir det ett köp!