Ljudlösning för APT4, TV, iOS och CD

Permalänk

Ljudlösning för APT4, TV, iOS och CD

Jag skulle vilja ha högtalare / soundbar som stöder så mycket som möjligt av nedanstående (viktigast högst upp)
* APT4
* TV
* iOS
* CD-spelare

Vill helst inte behöva ha igång alla prylar hela tiden, t ex kunna streama musik från iOS eller ljud från TV utan att starta APT4

Vad bör jag tänka på? Vilka alternativ fungerar bra?

Permalänk
Avstängd

De flesta soundbars stöder ljud från flera källor så det borde inte vara så svårt. Enklast borde vara att ha teven som hub för ljud för det som visas på teven, alltså koppla din APT till teven och eventuella andra saker som kabelboxar, DVD-spelare och TV-spel, sen tar du ljudet från teven digitalt antingen via HDMI ARC eller via en optisk kabel till sounbaren. CD-spelaren kopplar du direkt i soundbaren helst med RCA men det funkar ju med en 3,5mm ingång också. IOS kör du via Bluetooth.

Så du behöver en soundbar med optisk ingång eller ARC (lite beroende på vad din TV stöder men sannolikt stöder den både och), RCA eller 3,5mm ingång för stereoljud och BT för mobila enheter.

Du kan förstås skippa BT om du kopplar dina mobila enheter med 3,5mm men det är ju trevligt att slippa kabel där det går liksom. En del soundbars har funktioner som kräver bild för att fungera, som inställningar i menysystem och liknande, så vill du använda dem får du koppla den till teven med HDMI och då är det förstås lika bra att ta ljudet den vägen också. Men dessa funktioner kanske inte är så viktiga egentligen och ganska ofta kan man använda dem via en dedikerad app på sin mobil eller så.

Min TV har exempelvis bara en HDMI så jag använder en extern switch för att växla ingång. Jag hade kunnat koppla switchen i soundbaren via dess HDMI-in och sen till teven med HDMI-ut men det innebar att det kom upp en volymlist på teven när jag ändrade volym och liknande gränssnittselement som jag inte var intresserad av så jag skippade soundbarens HDMI helt och körde på en optisk kabel till den från teven.

Permalänk

Tack! Skall försöka få till det

Skickades från m.sweclockers.com