Hjälp med att få ut 5.1 ljud ny förstärkare och TV

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få ut 5.1 ljud ny förstärkare och TV

Jag har köpt ny TV Samsung UE49KS7005UXXE och förstärkare 5.1 Yamaha RX-V481D men får inte till Surroundljudet när jag ska ta ljudet från TVn till förstärkaren och ut till högtalarna.

Jag har läst några dagar på Internet för att försöka förstå vad jag gör fel men kommer ingen vart, får enbart till så att ljudet blir stereo eller "påhittat" surround så det låter i alla högtalare.
- Från TVn har jag ljudet kopplat till förstärkaren via HDMI kabel.
- På Tvn kan jag välja "bitstream" eller "PCM" som ska gå i ljudformat via HDMI kabeln, har testat båda alternativen.
- På förstärkaren så har jag förstått det som att väljer jag "straight" så ska "rätt" ljud väljas för källan som spelas upp, men det blir bara ljud på 2 högtalare. Har även läst på internet att det ska stå DTS eller Dolby på displayen på förstärkaren beroende på vad det är för ljud på den aktuella filmen, men det gör det inte för mig.
Jag har testat flera olika filmer via netflix som står ska stödja 5.1 och flertalet tvkanaler.

Väljer jag Standard som inställning på förstärkaren så kommer det ljud i alla högtalare, samma sak om jag väljer flera olika filmprogram för förstärkaren. Men det gör det även när jag tittar på alla tvkanaler och har svårt att tro dom sänder ut i 5.1 allihopa. Utan fattar det som att det är stereo som förstärkaren sedan gör om till något "hittepå" surround.

Ser jag dock på film via xboxen så visas 5.0 (har ingen bas ännu) på displayen och ljud kommer från alla högtalare när jag trycker på "straight" knappen. Dock så visas inge DTS logga eller Dolby.

Min förra förstärkare som jag hade för 2 år sedan som också var Yamaha så var det inga problem med ljudet, titta jag på TVprogram så va de stereo ljud men blev det en film som stöder 5.1 så slog förstärkarn om till det automatiskt när jag har läget på "Straight".

Vad är det jag missar eller mer info ni vill veta för att kunna hjälpa mig?

Edit: Har för övrigt senaste programvaran på både TV och förstärkare.
Sen på TVn har jag även ett alternativ till för ljud under HDMI-ljud som heter "Ljudformat", där kan jag välja: PCM, Dolby digital, DTS (går ej välja) och DTS NEO 2:5.
Här har jag valt PCM då jag fattat det som att det är det man ska välja om man vill att förstärkaren ska sköta kodning/avkodning. Dolby och DTS NEO har jag förstått det som att det är bara alternativ som gör om stereo ljud till 5.1, och det blir ju inte riktigt surround som jag vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt hur har du kopplat in allt i Yamahan, du är medveten pm att ljudet behöver skickas via arc om du ska ta det från tvn via hdmi och du har konfigurerat det rätt ?
jag citerar från manualen >

Innan du kan använda HDMI Control och ARC, måste du konfigurera HDMI-
inställningarna på receivern. För närmare information om inställningarna, se
”Information om HDMI” (s.124).

Fast du kan hoppa till sidan 126.
Och DTS NEO är inget som "hittar på surround" utan är en matrisdekoder som kodar av vad som finns på filmen, den placerar ljuden där de ska vara men det är ett analogt system.