Permalänk
Medlem

@IceKey: Yes det är jag medveten om men fastigheten ligger tyvärr i Halmstad.

Det verkar som att HFAB's alla lägenheter är anslutna till stadsnätet men vi som privatägare för bostadsfastigheter går det icke att ansluta sig till stadsnätet förrän dem känner sig redo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Hej!

Som fastighetsägare har vi fått en offert som erbjuder multiaccess dedikerad internet till företag. Enligt dem "riktig företagsfiber med högstakvalité".

Priset på detta är 3000:- per månad bunden i 36månader.

Vad är detta för internet och vad händer efter den här bindningstiden egentligen?

Som jag förstår det så fungerar endast internet underbindningstiden precis som en mobiltelefon?

Priset gäller för 100/100mbit.

Vad är det för fastighet du äger? tyckte inte jag såg något svar på det.
Det låter som att det är ett abbonnemang för hela huset ifall du hyr ut lägenheter.
Eller ska du driva en firma hemifrån AKA. kontor? då får du räkna med dessa priser då företagsabbonnemang är betydligt dyrare.

Sen känns 100k billigt, vi får ner fiber för 20k i vår villa, då ligger fibern redan vid tomtgränsen och massa är draget. Är inte så billigt att gräva upp en sträcka fram till huset

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Jag har lite erfarenhet angående sånna här affärer genom jobbet.
Vårt företag har en 1gbit lina från en leverantör och den betalar vi runt 4000kr exkl/mån för. Då går vi på en helt egen dedikerad fiber direkt mot leverantören. Vi har journummer vi kan ringa och få hjälp på dygnet runt. Denna fiberlina går ju som sagt rakt till leverantören, så när stadsnät strular påverkas inte vi. Inte haft en enda sekunds avbrott på 1år vi haft linan.

När det gäller prisbilden så kan det variera från 3000-15000kr exkl i månaden för en 100/100mbit beroende på adress och vem som äger fibern. Vissa leverantörer räknar med ingrävning i denna kostnad, vissa inte.

Det är dyrt med dedikerad fiber ja, men du får en jävla uptime och support också.
Företagsabonnemangen via stadsnät är inte så jätte billiga de heller, de jag stött på ligger på cirka 2000kr exkl för 100/100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vad är det för fastighet du äger? tyckte inte jag såg något svar på det.
Det låter som att det är ett abbonnemang för hela huset ifall du hyr ut lägenheter.
Eller ska du driva en firma hemifrån AKA. kontor? då får du räkna med dessa priser då företagsabbonnemang är betydligt dyrare.

Sen känns 100k billigt, vi får ner fiber för 20k i vår villa, då ligger fibern redan vid tomtgränsen och massa är draget. Är inte så billigt att gräva upp en sträcka fram till huset

Det är en bostadsfastighet.

Cirka 5 lägenheter och jag jobbar i en utav dessa lägenheter resten hyrs ut.

Jag har mitt kontor i denna lägenhet och därför känner jag att jag behöver fiber och inte ett mobiltbredband med en viss datamängd. Det är inte såpass stort som en firma utan mer ett kontor.

Efter alla svar och offerter jag har fått så verkar det klarna till. Det verkar mer som jag är ute efter att bli kopplad till stadsnätet men eftersom att det inte går just nu så vet jag inte vilket (år?) jag får det.

Dock är inte 100k billigt med tanke på alla svar här. Det betyder alltså att jag betalar i snitt 100-120k var 3år för att mitt kontor ska ha fiber. Låter inte som en bra deal med tanke på att en villa betalar 20k och sedan ett abonemang som inte har en lika lång bindningstid samt extremt lägre månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagerqvisten:

Jag har lite erfarenhet angående sånna här affärer genom jobbet.
Vårt företag har en 1gbit lina från en leverantör och den betalar vi runt 4000kr exkl/mån för. Då går vi på en helt egen dedikerad fiber direkt mot leverantören. Vi har journummer vi kan ringa och få hjälp på dygnet runt. Denna fiberlina går ju som sagt rakt till leverantören, så när stadsnät strular påverkas inte vi. Inte haft en enda sekunds avbrott på 1år vi haft linan.

När det gäller prisbilden så kan det variera från 3000-15000kr exkl i månaden för en 100/100mbit beroende på adress och vem som äger fibern. Vissa leverantörer räknar med ingrävning i denna kostnad, vissa inte.

Det är dyrt med dedikerad fiber ja, men du får en jävla uptime och support också.
Företagsabonnemangen via stadsnät är inte så jätte billiga de heller, de jag stött på ligger på cirka 2000kr exkl för 100/100mbit.

Tack för svaret! Ska ringa runt mer imorgon och höra vad jag har för alternativ som passar mig. 2000:- exkl för 100 låter väldigt dyrt. Tänker mig mer att 250mbit /1gb kostar det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Det är en bostadsfastighet.

Cirka 5 lägenheter och jag jobbar i en utav dessa lägenheter resten hyrs ut.

Jag har mitt kontor i denna lägenhet och därför känner jag att jag behöver fiber och inte ett mobiltbredband med en viss datamängd. Det är inte såpass stort som en firma utan mer ett kontor.

Efter alla svar och offerter jag har fått så verkar det klarna till. Det verkar mer som jag är ute efter att bli kopplad till stadsnätet men eftersom att det inte går just nu så vet jag inte vilket (år?) jag får det.

Dock är inte 100k billigt med tanke på alla svar här. Det betyder alltså att jag betalar i snitt 100-120k var 3år för att mitt kontor ska ha fiber. Låter inte som en bra deal med tanke på att en villa betalar 20k och sedan ett abonemang som inte har en lika lång bindningstid samt extremt lägre månadskostnad.

Men du bör få tillåtelse att dela fibern och dela ut bland de olika lägenheterna du hyr ut om du vill.
och i detta läge kan du få in några hundra extra per lägenhet.

Kolla in telias öppen fiber. kanske värt att satsa på till de boende.
du kan ju fråga ifall de är intresserade
https://www.telia.se/fastighetsagare/fiberanslutning/flerfami...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Äger du fastigheten kan det vara värt att köpa en företagslösning, med support, men då ska du ha specificerat redan från början, att du ska ha en kundlösning, med 1-5 IP / bostad, och, exempelvis, 100/10, till var lägenhet, där du sen höjer hyran med en hundring, och motiverar det hela med standardhöjning av bostaden, bredband ingår. Du, och ditt kontor, ska inte ha en företagslösning med garanterad bandbredd, den kostnaden är inte motiverad.
Ett kontor med flera anställda, kanske, men vi håller på att undersöka om inte vi ska flytta från Telias ProLane och 2400:- / månaden till någon 4G lösning, till halva priset, och (upp till) 10x bandbredden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Som fastighetsägare så kan du sedan ta ut betalt av boende eller kunder. 100k för att de ska gräva ner fiber lät inte farligt. Kostar ju 20k som villa ägare och då är dom och dra varannan kåk

Det är inte alla företagslinor man får sälja vidare kapaciteten till andra med. Men detta står ju naturligtvis i avtalet.
Och 100/100 blir ju naturligtvis lite snålt om det ska delas med en massa andra personer. Kan bli riktigt dåligt utan någon bandbreddshantering (QOS, som alla hatar).

Permalänk
Medlem

@iXam: Jo visst kan det vara så! Men 100mbit företags lina är ganska bra. På min arbetsplats har man 30mbit (där 15mbit är reserverat till VOIP) och resten delas på 300personer. Tror man dock kan överstiga 30mbit (Antar det är den "garanterade" bandbredden man har men kan peaka högre)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@iXam: Jo visst kan det vara så! Men 100mbit företags lina är ganska bra. På min arbetsplats har man 30mbit (där 15mbit är reserverat till VOIP) och resten delas på 300personer. Tror man dock kan överstiga 30mbit (Antar det är den "garanterade" bandbredden man har men kan peaka högre)

har man ett hus med 5hushåll så kanske det bor 15 personer där, streamar några på Youtube, netflix så äts det upp. delar man upp så att man får 20ner själv så har 5hushåll 16mb/s ner per hushåll.
Jag skulle inte betala mycket för 16/16.

Du får tänka på att du är på ett kontor där man antagligen surfar vanligt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Det är en bostadsfastighet.

Cirka 5 lägenheter och jag jobbar i en utav dessa lägenheter resten hyrs ut.

Jag har mitt kontor i denna lägenhet och därför känner jag att jag behöver fiber och inte ett mobiltbredband med en viss datamängd. Det är inte såpass stort som en firma utan mer ett kontor.

Efter alla svar och offerter jag har fått så verkar det klarna till. Det verkar mer som jag är ute efter att bli kopplad till stadsnätet men eftersom att det inte går just nu så vet jag inte vilket (år?) jag får det.

Dock är inte 100k billigt med tanke på alla svar här. Det betyder alltså att jag betalar i snitt 100-120k var 3år för att mitt kontor ska ha fiber. Låter inte som en bra deal med tanke på att en villa betalar 20k och sedan ett abonemang som inte har en lika lång bindningstid samt extremt lägre månadskostnad.

3000kr för 100/100 låter rimligt för ett företagsabonnemang, speciellt om de behöver gräva. I Stockholm har Bahnhof en kampanj för 2000kr exkl moms men då är fiber billigt och redan nergrävt i Stockholm via Stokab.

Oftast så går det att få 1000/1000 för ett litet påslag, kanske värt att fråga?
Som andra påpekat, se till att du kan dela ut nätet i fastigheten till de boende, höj hyran med en hundring. Det ska väl installeras fastighetsnät eller så köper du bra accesspunkter och erbjuder internet via WIFI till de boende. <-- Ta hjälp av någon som kan och köp inga billiga konsumentprylar

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Hej!

Ville bara tacka alla som har tagit sin tid till att svara och hjälpa mig angående detta.

Har ringt runt flera företag idag och fick svar från Skanova att det är möjligt för dem att placera fiber hos mig för 34900:-.

Ska få en offert i veckan/nästa vecka angående detta och det känns som ett val som passar mig bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Hej!

Ville bara tacka alla som har tagit sin tid till att svara och hjälpa mig angående detta.

Har ringt runt flera företag idag och fick svar från Skanova att det är möjligt för dem att placera fiber hos mig för 34900:-.

Ska få en offert i veckan/nästa vecka angående detta och det känns som ett val som passar mig bättre!

Tänk på att du behöver skaffa ett internetabonnemang också, Skanova kommer bara att leverera en svartfiber. Kan ju vara värt att ta reda på vad du behöver betala för internettjänsten innan du bestämmer dig, men ska du dessutom sitta och betala 2000kr/månad för en internettjänst så kanske man ska räkna på det igen.
(Jag vet ju inte vad du och Skanova har kommit överens om men de levererar normalt sett inte internetförbindelser)

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag tycker uttrycket är ganska luddigt. Vad tror egentligen folk att denna fiber terminerar i? Jo en switch med andra kunder. Denna switch delar sen bandbredd upp till core med 100 andra switchar.
Det är såklart ett marknadsföringsknep.

3000 spänn låter ganska rimligt för en företagspipa.
Tidigare i år upphandlade jag en själv till ett bolag, Telia var nog dyrast på 3700kr för 100/100 på 24 månader. Det skall dock tilläggas att området kryddar av bolag vilket gör att nästan alla ISPer redan satt i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Tänk på att du behöver skaffa ett internetabonnemang också, Skanova kommer bara att leverera en svartfiber. Kan ju vara värt att ta reda på vad du behöver betala för internettjänsten innan du bestämmer dig, men ska du dessutom sitta och betala 2000kr/månad för en internettjänst så kanske man ska räkna på det igen.
(Jag vet ju inte vad du och Skanova har kommit överens om men de levererar normalt sett inte internetförbindelser)

Det är telia öppen fiber som ska beställas från Skanova. Om jag har förstått det rätt när jag ringde skanova så sa dem att mina grannar inte var kopplade till stadsnätet (Vilket jag redan visste).

Men att dem fick ett erbjudande i våras för 19000 för att få fast fiber från telia. Så jag antar att mina grannar slog sig ihop och fixade fast fiber.

Och för min del kostar det 34900 på grund av att jag är ute sent med att skaffa fiber.

Kommer jag inte bara få betala en vanlig företagsabonemang på några hundralappar i månaden för x hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Det är telia öppen fiber som ska beställas från Skanova. Om jag har förstått det rätt när jag ringde skanova så sa dem att mina grannar inte var kopplade till stadsnätet (Vilket jag redan visste).
[...]
Kommer jag inte bara få betala en vanlig företagsabonemang på några hundralappar i månaden för x hastighet?

Du får svårt att hitta ett företagsabonnemang för några hundralappar i månaden. Kolla med Telia innan du bestämmer dig. Företagsabonnemang brukar ha SLA, support, dedikerad kapacitet etc som gör att priset sticker iväg.
Tror inte att de säljer dig ett privatabonnemang om du köper in fibern som ett företag.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Det är telia öppen fiber som ska beställas från Skanova. Om jag har förstått det rätt när jag ringde skanova så sa dem att mina grannar inte var kopplade till stadsnätet (Vilket jag redan visste).

Men att dem fick ett erbjudande i våras för 19000 för att få fast fiber från telia. Så jag antar att mina grannar slog sig ihop och fixade fast fiber.

Och för min del kostar det 34900 på grund av att jag är ute sent med att skaffa fiber.

Kommer jag inte bara få betala en vanlig företagsabonemang på några hundralappar i månaden för x hastighet?

Om det är Telia Öppen Fiber så finns prislistan för både privat och företag här:
https://www.oppenfiber.se/tjanster

Du kan också kolla Telia Prolane 4G, kostar 1600 kr/mån (ex. moms).
Ger dig i princip obegränsad data med best-efford hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhws:

Du kan också kolla Telia Prolane 4G, kostar 1600 kr/mån (ex. moms).
Ger dig i princip obegränsad data med best-efford hastigheter.

Vi har tittat på det, där vi i dag har ProLane 4/4 över DSL. Men Telia är inte villiga att specificera någon sorts minimum siffror, de kan inte ens garantera de 4/4 vi har i dag över 4G, så vi har inte hoppat på det... än.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vi har tittat på det, där vi i dag har ProLane 4/4 över DSL. Men Telia är inte villiga att specificera någon sorts minimum siffror, de kan inte ens garantera de 4/4 vi har i dag över 4G, så vi har inte hoppat på det... än.
B!

Nä, precis det är därför det är en best-effort tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

3000kr per månad???? För den hastigheten skulle jag förvänta mig minst 10GB/10GB i hastighet för den summan Låter väldigt skumt!

Skrivet av Stefflo:

Låter som någon form av företagspris eller som swedman säger så borde det minst vara 10/10GB för den summan.
Normalt ligger det på mellan 200-400kr/mån

Sitter ni två smartskallar o jämför en delad skit hemma lina med usel servicenivå och inga garantier med en företags dedikerad lina med bandbredsgaranti och troligen kort service tid... och tycker det är dyrt.

Snälla... kolla upp vf det är ni köper.

Ja du kan få snabbt internet för billig peng, precis som du kan få en billig gammal sportbil, men det är en jädra skillnad i kvalité mellan det du får för 200-400kr hemma och ett företagsabonnemang. Natt o dag många gånger...

Att 3000kr kanske är i dyraste laget beror helt på vad han får för det. Får han hastighetsgaranti och bra SLA, samt direkt länkat mot en backbone, samt installation inbakat, så är det inte så dyrt.

Permalänk

Brukar inte företagslinor ha en del tilläggstjänster? Några har nämnt SLA, men även fast IP ingår väl? Många tjänsters pris baserar sig på om kunden gör arbete "for profit" eller ej, ex. studerandelicenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Brukar inte företagslinor ha en del tilläggstjänster? Några har nämnt SLA, men även fast IP ingår väl? Många tjänsters pris baserar sig på om kunden gör arbete "for profit" eller ej, ex. studerandelicenser.

Yeah, SLA är nog ingen tillägstjänst utan är alltid med i någon form, sedan kan man typ välja brons, silver eller guld (generaliserat).
Fast IP är nog standard i de flesta fall. QoS är en typiskt tillägstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Brukar inte företagslinor ha en del tilläggstjänster? Några har nämnt SLA, men även fast IP ingår väl? Många tjänsters pris baserar sig på om kunden gör arbete "for profit" eller ej, ex. studerandelicenser.

De tilläggstjänster som finns är mycket riktigt servicenivå (SLA). En (1) fast IP erbjuds av de flesta men för fler IP krävs motivering.
Fördelen med företagsabonnemang är paketprioritering och att inga filter för SMNTP eller DNS finns. Du kan alltså göra vad du vill.
Dock baseras INGA priser på om det är for profit eller ej.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Lite sent ute här kanske men:

På mitt jobb där jag är systemadministratör har vi Internet PRO 1000/1000 från Tele2.
Då går det ett fiberpar från källaren i vårt kontor till en switch / router som har uplinks direkt i Tele2s stamnät, om jag förstod teknikern som installerade det korrekt. För detta betalar vi 5900kr/mån antagligen exkl. moms (jag är inte ekonom). Då ingår SLA, journummer till teknisk support 24/7, mm..

Anledning: 60-70 kollegor delar på detta. Plus att vi ska/har flytta/t en stor del av vår IT till "molnet"via VPN-tunnel.

Som tidigare nämnts så betyder dedikerad fiber i praktiken att fiberparet till din fastighet inte är delad med stadsnät, områdesnät, byanät, etc. eller sitter i en switch med uplinks som kan bli flaskhalsar.

Viktigt att tänka på är också att ens LAN: brandvägg, WiFi, etc. klarar av "Gigabiten".

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise