Nintendo Switch får 4 GB primärminne och 32 GB lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch får 4 GB primärminne och 32 GB lagringsutrymme

Ny information från välkända läckaren Emily Rogers tyder på att Nintendo Switch får dubbelt så mycket primärminne som Wii U, men samma mängd lagringsutrymme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte att 720p var ett klokt beslut, men det här valet förstår jag inte. Stämmer det lär man ju glömma att kunna ladda ner spel utan måste dras med kassetterna överallt. Även om jag gillar spel i fysisk form är det inte speciellt praktiskt till en bärbar konsol.

Permalänk

Trist med endast 32GB, Hoppas det finns något sätt att expandera lagringen med typ SD kort eller liknande

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Som en vanlig smartphone idag alltså. Inte förvånad eftersom det är Tegra vi snackar om. Förhoppningsvist blir det ändå inga problem att porta spel från dagens konsoler till Switchen då mindre upplösning == inte lika mycket att lagra i minnet.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Ja är väl ganska väntat för en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Känner mig hyggligt Nintendo-bränd... hade ett Wii, det var QL länge. WII U började fint med deras paradtitlar, för att sen helt dö. O spelen är ju inte billiga! Men nu är det typ värdelösa...

O väntar man ett tag, säg 1 år efter releasen av den nya Switch, ja då är det 50% chans att man hoppar på den när den är på G att bli dö-förklarad.

Men, uppsidan är ju att de är en av de få som kan göra riktigt bra spel, som inte är FPS...

Suck

// Lazze

Permalänk
Medlem

Som pendlare är det här konsolen jag mest vill ha. Att spela Zelda och förhoppningsvis Metroid under resorna vore fantastiskt. Prestandan tycker jag verkar räcka och bli över, Tegra är väldigt spännande dessutom

Permalänk
Medlem

För mig spelar det mest roll hur den presterar i stationärt läge och 4GB RAM känns lite för det ändamålet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett konstigt beslut detta, är det en begränsning från tegra? 32bit?

Undrar vad Nintendo planerat för nu lär dom tappa tredjeparts igen då det skiljer sig för mycket från ms/sony enheterna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

De kunde väl ändå satsat på 64gb? Eller det kommer om 2-3 år när det är dags för en revamp.

Permalänk
Medlem

Lol, 32gb och med ett OS och sparningar etc är vi nere på 20-25gb, bara GTA V är väll på 65-70GB.
Känns som en jävligt stor miss, beroende på vilket spel så kan ett spel ta upp hela minnet om det nu finns en "Online shop".
Prata om Epic fail, nedladdningsbara spel är ju vart pengarna finns speciellt på en handhållen enhet. Finns ju ingen idag som köper fysiska "spel", senast jag försökte fick jag ett DVD-fodral med en CD-key.

4gb RAM-minne räcker annars ganska långt på en enhet för 720p och en prolle för surfplattor.
Tror inte att det är något större problem, med tanke på PS3ans 256mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterthegreat:

Som en vanlig smartphone idag alltså. Inte förvånad eftersom det är Tegra vi snackar om. Förhoppningsvist blir det ändå inga problem att porta spel från dagens konsoler till Switchen då mindre upplösning == inte lika mycket att lagra i minnet.

Jo men ha i åtanke att det är tegra som bygger på pascal arkitekturen och inte maxwell som tidigare tegra. Med tanke på att dom idag kan få in fullskaliga pascal grafikkort i laptops idag så tror jag inte att den nya tegra har liknande prestanda som tidigare tegra eller en vanlig high end surfplatta. Det viktigaste är att dom kan få minst samma prestanda som xbox one för att få med tredjeparts tillverkarna.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut faktiskt. 4gb ram är mer än tillräckligt. Spelen läses på flash diskar och inte cd skivor så vi kan räkna med snabbare laddningstider + mindre ram behövs då mindre läggs på ram jämfört med om spelen skulle vara på blueray diskar osv. Även glöm inte att xbox och ps3 inte har 8gb ram kvar för spelen , det är mycket mindre då dom har rekord funktioner och annat som tar ram minnet(cirka 3gb ram är sparat för OS på ps4/xbox)

Men ja lite synd om ryktet är sant om lagringsplatsen. Är väl inga problem om man inte laddar ner spel men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, 32gb och med ett OS och sparningar etc är vi nere på 20-25gb, bara GTA V är väll på 65-70GB.

Blir väl som Gameboy med kasetter/minneskort för spelen.
SSD är fortfarande dyrt även om det ska bli billigare 2017 (förhoppningsvis).

Permalänk
Avstängd

Inte speciellt miljövänlig den där lilla leksaken..fysiska kopior utav spel tar som fasiken på miljön..

Gå digitalt, rädda späckhuggarna och isbjörnen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Blir förmodligen som 3DS, som har SD-kort för lagring och spelen på kassetter eller om man vill ladda ner det på SD-kortet, hoppas bara det har stöd för större än 128GB.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Inaktiv

En hel GB mer ramminne än min mikrovågsugn, detta ser ut att bli en riktigt grym spelkonsol..

Nå jag kommer nog köpa en Nintendo Switch ändå, på samma sätt som jag har en Wii U, gamecube => Nes. Orsaken är såklart att det är den konsol som enligt mig de bar spelen finns på.
Jag tillhör också en av de få som tycker Wii U kontrollen är riktigt bra och jag använder denna alltid utan en tv. Den känns så naturligt och hålla den, passformen är perfekt och allt, jag tror Nintendo Switch med sin portabilitet kan bli ännu skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan Cogo:

Jo men ha i åtanke att det är tegra som bygger på pascal arkitekturen och inte maxwell som tidigare tegra. Med tanke på att dom idag kan få in fullskaliga pascal grafikkort i laptops idag så tror jag inte att den nya tegra har liknande prestanda som tidigare tegra eller en vanlig high end surfplatta. Det viktigaste är att dom kan få minst samma prestanda som xbox one för att få med tredjeparts tillverkarna.

Räkna inte med det, det är för stor effektskillnad, speciellt i bärbart läge. Även om detta chip är rätt mycket effektivare så lär den inte ha ha 10* ish högre prestanda/w (säg att den ligger runt 8-10w bärbar). Räcker dock att den kommer hyfsat nära (speciellt i CPU-kraft), grafik är rätt skalbart. Best case (om den tillexempel har nån aktiv kylning dockad) skulle jag tippa på att den kanske läggar sig runt 20% ifrån xboxone.

Permalänk
Medlem

Jag funderar faktiskt på att köpa en, men min fråga är ifall man kan lägga in mer minne eller koppla någon from av hårddisk till konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aminn127:

Jag funderar faktiskt på att köpa en, men min fråga är ifall man kan lägga in mer minne eller koppla någon from av hårddisk till konsolen?

Vi lär behöva vänta till 12 januari innan vi kan svara på det, men finns inga sånna rykten vad jag vet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Blir väl som Gameboy med kasetter/minneskort för spelen.
SSD är fortfarande dyrt även om det ska bli billigare 2017 (förhoppningsvis).

Fortfarande Epic fail, speciellt om Nintendo vill sälja spel. Betydligt lättare att sälja spel på en "online shop" som är öppen 24h/7, minsta motståndetslag ska aldrig föraktas.
Har ca 200spel på Steam, gissar att siffran hade varit ca10st om jag hade köpt dem fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De kunde väl ändå satsat på 64gb? Eller det kommer om 2-3 år när det är dags för en revamp.

Skrivet av anon159643:

En hel GB mer ramminne än min mikrovågsugn, detta ser ut att bli en riktigt grym spelkonsol..

Tror ni missar poängen.

Om nu varje minneskort kommer att ha snabb läs/access tid (som NAND har) så är det inga problem att köra spel direkt från dessa källor, med systemet på interna 32GB disken. Och det är enkelt system, med 720p vi pratar om... 4GB räcker låååångt. Hur många telefoner som kör helt OS, + spel + appar + telefon mm klarar sig inte på tom 2GB?

Det enda mer lagring och mer RAM gör är att öka priset på konsolen.

Och jag tar hellre kassetter som är små och flyttbara än en spinnande HDD i enheten som dör efter 1 år pga vibrationer och skakningar. Och SSD må bli billigare med tiden, men att ha 500GB för att kunna lagra alla spelen är trots allt lätt 1000kr+ på konsol priset. Inte direkt... kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror ni missar poängen.

Om nu varje minneskort kommer att ha snabb läs/access tid (som NAND har) så är det inga problem att köra spel direkt från dessa källor, med systemet på interna 32GB disken. Och det är enkelt system, med 720p vi pratar om... 4GB räcker låååångt. Hur många telefoner som kör helt OS, + spel + appar + telefon mm klarar sig inte på tom 2GB?

Det enda mer lagring och mer RAM gör är att öka priset på konsolen.

Och jag tar hellre kassetter som är små och flyttbara än en spinnande HDD i enheten som dör efter 1 år pga vibrationer och skakningar. Och SSD må bli billigare med tiden, men att ha 500GB för att kunna lagra alla spelen är trots allt lätt 1000kr+ på konsol priset. Inte direkt... kul.

Fast vem orkar asa med sig massa kassetter vart man än ska? Jag har 64gb lagring på min 2,5 år gamla oneplus one som kostade 3000kr. :/

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme kräver "nya" Skyrim samt nya Zelda på Switch tro? Känns rätt snålt med 32gb?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja är väl ganska väntat för en surfplatta.

Skulle väl inte vara allt för komplext att göra så att stationära delen får kanske 500GB medan surfplattan stödjer SD-kort för att på så sätt kunna resa runt med spelen?

Permalänk
Medlem

4GB ram minne känns väldigt väntat, det är ganska lagom för denna konsoll (typ nästan overkill liksom 8GB i PS4 och XBone är nästan lite overkill eller iallafall väldigt "futureproof" i dem). 32GB lagringsutrymme är sådär "okej" så länge den har SD kortsplatsstöd för upp till åtminstone 128GB, om inte skulle allt mindre än 64GB kännas som ett katastrofalt beslut.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jo undrar hur mycket dyrare den skulle bli med 8GB RAM och 64GB flash?
Hoppas som andra har sagt att det går att expandera med SD-kort.
4GB låter lite på gränsen även vid 720p för att det är systemminne vi talar om.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

4GB ram minne känns väldigt väntat, det är ganska lagom för denna konsoll (typ nästan overkill liksom 8GB i PS4 och XBone är nästan lite overkill eller iallafall väldigt "futureproof" i dem). 32GB lagringsutrymme är sådär "okej" så länge den har SD kortsplatsstöd för upp till åtminstone 128GB, om inte skulle allt mindre än 64GB kännas som ett katastrofalt beslut.

4gb delat vram/ram borde funka även om det är i snålaste laget.
Lagringen spelar inte så stor roll iom att kassetterna troligen kommer vara snabba nog att inte behöva ha stora delar installerat på hddn som är fallet med ps4/xbone med deras optiska läsare

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Hur mycket utrymme kräver "nya" Skyrim samt nya Zelda på Switch tro? Känns rätt snålt med 32gb?

Spelen kommer på cartridge. 32GB räcker nog gott till saves, patches och lite appar.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Spelen kommer på cartridge. 32GB räcker nog gott till saves, patches och lite appar.

32gb är lite om man ska handla sina spel på Eshop.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan