EVGA förbereder BIOS-uppdatering för att åtgärda värmeproblem med grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

https://www.youtube.com/watch?v=O2-VaOPOvgI
¨

Man blir jävligt rädd, inte bara om man själv har EVGA kort utan även om det faktiskt kan hända andra kort från andra tillverkare.

Minne från Samsung

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Låter som om dom gjorde en Asus. Däremot gjorde Asus väldigt rätt med DCIII senare så kanske ACX 4.0 blir nåt att hänga i julgranen?

Detta är däremot snäppet värre. Går att hitta brinnande EVGA 1000-kort på youtube nu tydligen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Håller med, tycker det är lika intressant varje gång nån säger "nu blir det att bojkotta dem" eller liknande...

Alla företag som lever kvar på marknaden idag har gjort lika stora misstag i nån form så kan inte finnas nån att handla av så antar de går ut i garaget och gör egna komponenter.

Evga räddar det här snyggt, Skicka in och få ett nytt eller gör det själv ? Vad mer begär ni ? Dubbla pengarna tillbaka ? En ny dator ? En bil ?

Amen!

Tycker detta var bra:
Q. What if I am not comfortable updating my VBIOS?
A. While EVGA has very user friendly ways to update VBIOS's, if you still do not feel comfortable, we will support you with and advanced RMA and ship you a replacement card with the latest VBIOS.

Enkelt. Hoppas de lär sig tills nästa gång. Kör EVGA tack vare hur de hanterar saker. Samt uppgraderings möjligheter.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Lite vad Anders190 var inne på

http://imgur.com/3KQ3NEc

EVGA försöker minska problemet med att skylla på Furmark och säger att det kör kortet till absolut maximala. Jag kan förstå att Furmark har haft problem men logiken faller när andra kort kan köra det i 2h och inte få några problem. Skulle andra kort få problem så är det något EVGA kan backa åt men om vanliga kort klarar det finns det inget de kan skylla på.

Jag gillar också att de anser att värmetejpen är något som inte behövs men om man vill vara på säkra sidan kan man beställa, hehe så de menar verkligen att man inte kommer behöva detta. De har haft det svårt att få problemet till en minimal grej vilket är vad alla företag skulle göra men det som gör det sjukare är att alla tycker det är helt ok och accepterar läget. Ni får ju tänka detta utifrån ekonomiska synen, EVGA har tjänat miljonbelopp på att bespara på värmetejpen och detta gäller också 900 serien. Sluta vara fanboys och bli sura när företag försöker snåla in på saker man lägger flera tusenlappar.

Edit: Vad jag vet också så testade de även det med Metro last night och det gav ungefär samma resultat som Furmark

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte ett Palit 1080 istället!

Edit: wow! Någon fick en VRM som brann upp på film!
https://youtu.be/WAbl0fLY06U
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så nu sitter pads dåligt eller va menar du?
Vet ej om han betala frakten.
Men jag har alltid betalt frakten om jag gör det direkt via EVGA annars gör du det via din återförsäljare i butik = kostar ingenting.*

Det är en av den bästa kylaren till Temp / ljudnivå enligt test.
Min polares utbytta kort med egenfläktkurva har 0 problem.

Hur kan du säga att den är en av de bästa kylarna när korten brinner upp på löpande band för att de inte bemödade sig att installera de värmekuddar som uppenbarligen behövdes?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Glad att jag köpte ett Palit 1080 istället!

Edit: wow! Någon fick en VRM som brann upp på film!
https://youtu.be/WAbl0fLY06U
Skickades från m.sweclockers.com

Mitt 3 veckor gamla 1070 FTW dog med en stor flamma och rökpuff. Lagom kul.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur mycket kostar frakten tillbaks till EVGA för få kortet utbytt?

Är det nån som fått de gratis värmekuddarna? Står fortfarande waiting for approval på min order och det har gått över 1 vecka nu.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@XPerion: Skickade tillbaka mitt gamla gtx980 till EVGA för reparation i sommras.
Det fick jag skicka till Tyskland och kostade typ 120kr om jag minns rätt.
Sen skickade de tillbaka kortet med UPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

skulle skicka tillbaka mitt kort till inet men efter att ha läst det här så blir det att skicka det direkt till evga så får dom fixa mitt kort eller byta ut det.

Ni kan läsa om mina problem med detta kort i denna tråd som jag har svarat i.

#16464533

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av davyp3:

Hur kan du säga att den är en av de bästa kylarna när korten brinner upp på löpande band för att de inte bemödade sig att installera de värmekuddar som uppenbarligen behövdes?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blir kylaren sämre för att VRM kyls dåligt på baksidan? makes 0 sense.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander:
Utesluter man att kyla en viss del (VRM i detta fall) så får den ju att framstå som bättre än vad den är, då fläktarna inte behöver snurra så snabbt som de egentligen borde behövt om mer värmealstrande komponenter hade anslutits till kylaren (som VRM).
Så svårt är det vell egentligen inte?

Utöver det så borde alla reviews göras om, då de nu med nya bioset har ganska kraftig ökning av RPM, vilket leder till högre ljudnivå. Kan tillägga att pads monteras mellan baseplate/vrm och kylaren eftersom du verkar ha missat det. Det är desutom dåligt gjort av evga. Man monterar inte thermalpads direkt mot flänsar, man får liksom ingen vettig area att leda bort värmen med på det viset.

Och fortfarande efter EVGA's alla lösningar så har de betydligt högre temps på VRM än samtliga konkurrenters varianter på 1070/1080. Hur kommer de påverka livslängden på korten?

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC: Ser att du har ett 1070 FTW? Hur har du tänkt göra med ditt kort? Byta pads själv?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av X-TroNiC:

@tvelander:
Utesluter man att kyla en viss del (VRM i detta fall) så får den ju att framstå som bättre än vad den är, då fläktarna inte behöver snurra så snabbt som de egentligen borde behövt om mer värmealstrande komponenter hade anslutits till kylaren (som VRM).
Så svårt är det vell egentligen inte?

Utöver det så borde alla reviews göras om, då de nu med nya bioset har ganska kraftig ökning av RPM, vilket leder till högre ljudnivå. Kan tillägga att pads monteras mellan baseplate/vrm och kylaren eftersom du verkar ha missat det. Det är desutom dåligt gjort av evga. Man monterar inte thermalpads direkt mot flänsar, man får liksom ingen vettig area att leda bort värmen med på det viset.

Och fortfarande efter EVGA's alla lösningar så har de betydligt högre temps på VRM än samtliga konkurrenters varianter på 1070/1080. Hur kommer de påverka livslängden på korten?

Då jag inte orkart gräva i detta problemet så vill jag gärna då veta vad har dom andra i GPU Temps + VRM vid samma ljudnivå ?

Har inte EVGA en stor platta mellan kylaren?

Asus strix 1080
At M1 (Measure Point) the VRM area temp can be measured it runs just close to 77 Degrees C on that spot.

Evga har 72-82 PÅ ett ställe resten är 72 typ, jag testat på polarens 1080 FTW med pads och nya BIOS och sen ändra jag hans fläktkurva litegran så den blev tyst men inte helt passiv.

SÅ att andra skulle ha mycket lägre stämmer ej.
VRM har alltid haft höga temps om du inte vattenkyler eller har fläkt på backplates.

Referens har 64-66 med fläktflöde på kortet.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/59i24w/its_not_just_...

Har ni mer info.

Jag försvarar inte EVGA som företag.
Mest att det funkar så här på typ alla kort med VRM mer eller mindre och jag vill veta om det gör någon skillnad i verkligheten om dom nya korten är som det borde vara eller om det fortfarande har problem.

ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme review 72-82c VRAM

Jag kan leta ännu mera.

MSI GeForce GTX 1070 Gaming Z . 70c VRM

ASUS GeForce GTX 1070 STRIX. 66c VRM

Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 .52-64c VRM

Palit GeForce GTX 1080 GameRock Premium Edition. 73c VRM

Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 GAMING. 64-68c VRM

MSI GeForce GTX 1070 Gaming X review. 54-66c VRM

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Returtony:
Oki tack. Inte så farligt. Då jag kom på att jag inte har värme pasta för gpun och måste köpa det. Då kan lika gärna skicka tillbaka till EVGA för få det utbytt mot ett färdigt monterat en. Men får se hur Inet svarar först innan bestämmer mig.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

EVGA skickar med pasta enl. JayzTwoCentz. Sen är det ju möjligt att det finns bättre och sämre preparat att använda än vad dom skickar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur blir kylaren sämre för att VRM kyls dåligt på baksidan? makes 0 sense.

Enligt mig är det kylarens uppgift att hålla grafikkortets komponenter kalla. Det har den uppenbarligen inte lyckats med, alltså är det inte en av de bästa kylarna. Ganska enkelt, men du verkar ha någon annan uppfattning om vad kylaren är till för.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av davyp3:

Enligt mig är det kylarens uppgift att hålla grafikkortets komponenter kalla. Det har den uppenbarligen inte lyckats med, alltså är det inte en av de bästa kylarna. Ganska enkelt, men du verkar ha någon annan uppfattning om vad kylaren är till för.

Kolla resten av alla kort, EVGA är inte ens nära sämst....

Detta är så mycket bullshit tycker jag men det är jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Man blir jävligt rädd, inte bara om man själv har EVGA kort utan även om det faktiskt kan hända andra kort från andra tillverkare.

Ny vet jag inte riktigt i vilken värld det där ska ha hänt, men, utan 12v kablaget kopplat för att driva kortet, så startar det inte ens, så att man skulle få eld och lågor känns.... låt oss bara säga osannolikt. Och, som jag ser det så saknas de i klippet.

Skrivet av davyp3:

Enligt mig är det kylarens uppgift att hålla grafikkortets komponenter kalla.

Nå, det är ett uppenbart missförstånd. Kylaren kan inte, och är inte avsedd att kyla saker den inte är i fysisk kontakt med. Det är inte ett dugg förvånande att VRM'erna blir varma, det hade de blivit även om kylaren hade legat stabilt på 15 grader celsius. För den här trådens vidkommande torde klagomålet som bör vara gällande att något pucko inte tyckte att de pads man nu får eftermontera själv, behövdes från början.

Skrivet av davyp3:

Ganska enkelt, men du verkar ha någon annan uppfattning om vad kylaren är till för.

Jag misstänker att han är fullt införstådd med att man valt att ursprungligen inte kyla VRM'erna med kylaren, varför deras temperatur blir helt ointressant vid en bedömning av hur kylaren fungerar. Kylarens funktion är helt enkelt inte anpassad för kortets faktiska kylningsbehov. Lyckligtvis är lösningen enkel. Däremot hade jag varit tveksam till att godta ett kort som gått utan pads i ett halvår, och någon därefter monterat pads på, som fullgott. Chip, och främst kondensatorer i närheten av VRM'erna har / kan ha gått, kraftigt överhettade under den tidsrymden, med förkortad livslängd som följd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har precis lagt en Advanced RMA och hoppas det ska gå igenom. Jag har uppdaterat BIOS:en på min 1080 FTW AC3.0 men jag vill att EVGA ska fixa thermal pads. Vill inte skada och hålla på med för mycket/lite pasta på.
Enligt deras sida kan de göra bios uppdatering åt kunder med står inte om de även installerar thermal pads på nya kort som de skickar ut. Någon som vet mer om det?

Mvh Reza

Permalänk
Medlem

@tvelander:
Fel av mig, såg nu att även Zotac har dåliga temps på VRM, men det kortet levererar samtidigt 50watt till, men de är också de enda jag kan hitta.

Men överlag så ligger EVGA betydligt närmre den max tillåtna tempen för komponenterna än konkurrenterna, 87grader är max vid backplaten nu med pads och vbios. Enligt: http://www.gamersnexus.net/guides/2668-how-to-install-thermal...
Vilket är 8grader från rekommenderad maxtemp för komponenterna om jag har förstått specen rätt..

Denna VRM-temp är högre en referenskylarens, det är inget man förväntar sig när man köper ett kort som är riktat mot överklockning, inte jag iaf. Detta med en ökad ljudnivå från 38.6 till 47.1dB, vilket nästan är 3gånger högre (uppfattad ljudnivå).
http://media.gamersnexus.net/images/media/2016/news/evga-1080...

Innan så var kortet betydligt tystare än mitt förra graffe när jag spelade (Gigabyte GTX 670 Windforce), nu när jag provar att köra 2200rpm så låter detta mer. Så visst kommer det märkas då min rigg är hyfsat tyst..

Kan även tillägga att folk på EVGAs forum har hittat kort (har för mig de va 1080ftw) där padsen på minnerna inte är i kontakt med baseplaten, dvs inte får någon kylning.

@TaunyTiger: Jag kommer installera Thermalpadsen själv, hade jag haft möjligheten så hade jag reklamerat kortet och valt ett 1070 från en annan tillverkare. Jag kommer även montera en mindre kylfläns på backplaten för att hjälpa kortet med kylningen lite.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC: Bra länkar, kollade precis på filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=qZ0eAylzl0o

Ljudet är alldeles för högt, köpte min 1080 FTW AC3.0 just för att det ska vara tystade än min gamla. Nu blir det same same.
Ska göra RMA och be de installera thermal pads. Om de inte gör det så reklamerar jag. Detta är inte vad jag betalade för.

Permalänk
Medlem

@reza666: Tråkigt att höra, jag var ju dum nog att beställa direkt från EVGA (var billigare)
Så har inte direkt alternativet att reklamera.. Samtidigt har de varit lite motarbetande när det gäller detta när jag har mailat dom. De vill gärna inte ta emot mitt graffe och byta mot ett nytt, de vill heldre att jag installerar thermalpadsen själv och håller tummarna xD
Man behåller garantin om man gör det själv iaf, det är ju bra.

Det dåliga med EVGA är just det att man lär betala frakten själv för att de ska fixa sin konstruktionsmiss, ASUS står ju iaf för frakten vid garantiärenden.. Att köpa ett nytt FTW i butik idag känns lite lotteri då man inte vet om man får ett fixat kort eller ej. De kunde inte svara på vilka serienr som var drabbade när jag mailade de senast.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC:

Ju jag mailade också supporten och fick samma respons. Han ville att jag skulle göra det själv. Har ändå skapat ett Advanced RMA. Man kan chansa och hoppas att de godkänner. Får ge det några dagar och se hur det går. Värsta fall får Komplett byta ut det. Där är de iaf schyssta med 45 dagars ångerrätt och support.

Hoppas du får också ihop det.

Permalänk
Medlem

Fick mitt Advanced RMA godkänd på samma dag, rätt nice.

Ringde deras US kontor och killen sa alla nya kort har thermal pads.

Permalänk
Medlem

Jag har ett nyligen köpt 1070 FTW som jag fortfarande kan ångra köpet på.

Jag är nöjd med core mhz/temp/rpm på kortet, dock har det coilwhine. Men jag velar om jag ska lämna tillbaka det eller inte, och en grej som kan vara en del i det beslutet är ifall det finns bios update som löser micron problemet och som INTE "löser" vrm värme problemet med att öka fläkthastigheten, för det är jag inte intresserad av jag vill ha ett tyst kort.. men som går att överklocka minnena på.

Egentligen borde jag väl lämna tillbaka kortet ändå men finns en sån bios kan det vara ett alternativ att begära termal pads och behålla det.

Skickades från m.sweclockers.com