Permalänk
Medlem

Laga punktering - bildäck?

Hej,

Köpte nya däck i augusti och nu när jag bytte till vinterdäck ser jag att det sitter en skruv rakt ned i däcket. Rör jag lite på skruven så pyser det - alltså punktering.
Nu till frågan: jag kommer lämna in bilen till verkstad för lagning och jag har hört att man kan laga sådan punktering på två sätt.
Lagning utifrån eller lagning inifrån (att de tar av däcket från fälgen)

Vilket sätt är korrekt att göra på ett nytt däck? (vill inte att verkstaden ska vara lata och ta det enklaste som kanske inte är bästa sättet)
Tacksam för svar, då jag inte kan något om sådant.

Permalänk
Medlem

Lagning innifrån med "paraplyplugg" är det absolut bästa sättet. Alla metoder utifrån är mer nödlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Köpte nya däck i augusti och nu när jag bytte till vinterdäck ser jag att det sitter en skruv rakt ned i däcket. Rör jag lite på skruven så pyser det - alltså punktering.
Nu till frågan: jag kommer lämna in bilen till verkstad för lagning och jag har hört att man kan laga sådan punktering på två sätt.
Lagning utifrån eller lagning inifrån (att de tar av däcket från fälgen)

Vilket sätt är korrekt att göra på ett nytt däck? (vill inte att verkstaden ska vara lata och ta det enklaste som kanske inte är bästa sättet)
Tacksam för svar, då jag inte kan något om sådant.

Att laga däcket utifrån ska bara vara temporärt tills att du köper ett helt nytt däck (enklast att utföra).
Att laga inifrån är det man ska gå på. Då det är mer tillförlitligare och lagningen ska hålla hela däckets livslängd.

Var sitter skruven i mitten eller på sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Att laga däcket utifrån ska bara vara temporärt tills att du köper ett helt nytt däck (enklast att utföra).
Att laga inifrån är det man ska gå på. Då det är mer tillförlitligare och lagningen ska hålla hela däckets livslängd.

Var sitter skruven i mitten eller på sidorna?

Ok tack.
I mitten, i en av de 3 eller 4 skårorna som löper runtom däcket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lagning innifrån med "paraplyplugg" är det absolut bästa sättet. Alla metoder utifrån är mer nödlösningar.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.princessauto.com%2Fhlr-system%2FWebPhotos%2F81%2F810%2F8107%2F8107708.jpg&f=1

Tack, ska fråga verkstaden hur de kommer göra när jag lämnar in däcket. Laga det inifrån verkar vara det alla svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Köpte nya däck i augusti och nu när jag bytte till vinterdäck ser jag att det sitter en skruv rakt ned i däcket. Rör jag lite på skruven så pyser det - alltså punktering.
Nu till frågan: jag kommer lämna in bilen till verkstad för lagning och jag har hört att man kan laga sådan punktering på två sätt.
Lagning utifrån eller lagning inifrån (att de tar av däcket från fälgen)

Vilket sätt är korrekt att göra på ett nytt däck? (vill inte att verkstaden ska vara lata och ta det enklaste som kanske inte är bästa sättet)
Tacksam för svar, då jag inte kan något om sådant.

Är ingen expert men det har hänt mig två ggr och de har lagat det från utsidan med någon sorts gummi som tydligen smälter in i däcket och det har fungerat hur bra som helst. Sist körde jag c:a 500 mil tills det var dags att byta däck och hade inga problem. Kostade 150 kr att ordna det på verkstaden och tog 10 min.
Gissar dock att som andra skriver att allra säkrast att laga det inifrån men det är nog en kostnadsfråga. De försäkrade mig dock att lagningen utifrån håller garanterat så jag fick lita på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetshäst:

Är ingen expert men det har hänt mig två ggr och de har lagat det från utsidan med någon sorts gummi som tydligen smälter in i däcket och det har fungerat hur bra som helst. Sist körde jag c:a 500 mil tills det var dags att byta däck och hade inga problem. Kostade 150 kr att ordna det på verkstaden och tog 10 min.
Gissar dock att som andra skriver att allra säkrast att laga det inifrån men det är nog en kostnadsfråga. De försäkrade mig dock att lagningen utifrån håller garanterat så jag fick lita på dem.

Ok, jag kommer nog be de laga det inifrån. Kostar det mer är det ok.

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparatio...

Lagat det mesta från mindre lasmaskiner, fyrhjulingar, till bilar. Däckverkstaden tar typ en hundring

Permalänk
Hedersmedlem

Försäljning är inte tillåtet i forumet, se §9 i reglerna.

*Inlägg raderat*

Permalänk
Medlem

har gjort några sådana lagningar med paraply från insidan och det har aldrig varit problem med läckor även på bilar som gått tusentals mil efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ok, jag kommer nog be de laga det inifrån. Kostar det mer är det ok.

Glöm inte fråga om det ingår ny balansering då jag gissar på att de måste balansera om det.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att slänga i en innerslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Ett alternativ är ju att slänga i en innerslang.

Njä, det är en dålig lösning.
Finns risk för varmgång mellan slang och däck, och det är mycket dyrare än att laga på en gummiverkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lagning innifrån med "paraplyplugg" är det absolut bästa sättet. Alla metoder utifrån är mer nödlösningar.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.princessauto.com%2Fhlr-system%2FWebPhotos%2F81%2F810%2F8107%2F8107708.jpg&f=1

Detta klipp är dock en av de mest... innovativa lösningarna:

https://www.youtube.com/watch?v=FeBOfD7R2G8

Permalänk
Medlem

Verkar oproffigt att göra på något annat sätt än innifrån. Tar ju ändå max 20 min

Permalänk
Medlem

Ni som säger slang, har ni funderat på om vatten kan ta sig in till stålkorden i däcken från utsidan och få denna att rosta och separera ?

Inget jag säger måste hända, men tanken på det gör att en plugg vore säkrare ?

Vet ett däck där spik satt igenom i flera år, man fick pysa i lite luft ibland bara

Permalänk
Medlem

Har ett hjul lagad innefrån det fungerar fint blir tätast men lagning utifrån funkar med men man måsten vara noggrann där bästa är runda hål .

Permalänk
Hedersmedlem

Råkade ut för samma sak för några år sedan. Det löstes med plugg utifrån och det höll däckens livslängd, cirka 4000 mil från att det hände.

Permalänk
Medlem

Inget fel på någon av metoderna att laga däck förutom slang då det är det sista jag skulle rekommendera. Att plugga däcket innifrån är det jag hade gjort när det är så pass nya däck då det är det bättre sättet.

När jag har pluggat däck så utgår ifrån två saker hur pass fräscha däcken är samt vilken dimension det är på däcken lite enkelt så fräscha nya däck eller 17"+ invändig plugg annars en utvändig plugg.
Man behöver heller inte balansera om oavsett vilken metod man använder om man märker upp innan man tar lös däcket och monterar tillbaka det som det satt innan.