Microsoft slutar sälja Windows 7 Professional och Windows 8.1

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slutar sälja Windows 7 Professional och Windows 8.1

Efter över sju år på marknaden säljstoppar nu Microsoft den sista utgåvan av Windows 7, som dock lever kvar med fortsatt officiellt stöd till början av 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag såg några skumma personer vid centralstationen som hade något innanför rocken de sålde, tack varje denna nyhet vet jag att det måste ha varit Windows 7.

Windows 7 lär leva kvar i stor skara i minst 10år till, det finns dock en liten skara som kör det ännu längre. Jag var annars lite inblandad i ett projekt för ett av landets största företag, där de skapade en virtuell maskin iför att köra en gammal windows 95 maskin virtuellt. Och går denna maskin ner så går produktionen och företaget typ ner om de ej åtgärdar det. Frågor som hur man ska få hårdvarulås från parallellporten att fungera emot redudanta virtuella servrar och dylikt kommer upp.

Men jag tycker det inte är konstigt att Microsoft slutar att sälja produkten, vill folk köra äldre programvaror så får de göra det på egen risk.

*edit*
För de som tycker det är superlätt att bara uppgradera Windows så är mitt tips att sälja in era kunskaper till landets större företag, ni kommer bli mångmiljardärer över en natt när dessa slipper göra en massa dåliga fullösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men jag tycker det inte är konstigt att Microsoft slutar att sälja produkten, vill folk köra äldre programvaror så får de göra det på egen risk.

Sett till tid och framförallt pengar går det inte att uppdatera flera olika versioner av något så pass stort och avancerat som ett operativsystem om det endast är en extremt liten promille som använder uråldriga system. Lägg även med support och förväntad funktionalitet.

OnT: Så tycker jag att det är ett bra initiativ, finns ingen anledning att fortsätta stödja/utveckla/sälja gamla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

*edit*
För de som tycker det är superlätt att bara uppgradera Windows så är mitt tips att sälja in era kunskaper till landets större företag, ni kommer bli mångmiljardärer över en natt när dessa slipper göra en massa dåliga fullösningar.

Men nu är det ju sällan så att Microsoft stoppar supporten och försäljningen till företag på samma sätt som privatpersoner, just för att företagen ska hinna testa och uppdater affärskritiska system innan man migrerar.
Att uppdatera till nya operativ i företagsmiljöer brukar, som sagt, inte vara helt enkelt.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Men nu är det ju sällan så att Microsoft stoppar supporten och försäljningen till företag på samma sätt som privatpersoner, just för att företagen ska hinna testa och uppdater affärskritiska system innan man migrerar.
Att uppdatera till nya operativ i företagsmiljöer brukar, som sagt, inte vara helt enkelt.

Ja det kan man säga, blev av med de sista XP-installationerna på mitt företag rätt nyligen. Windows10 är fortfarande långt fram i tiden att rulla ut, väldigt många maskiner kör mjukvara som inte har officiellt stöd för något nyare än Windows7.

Permalänk
Entusiast
Citat:

***bort/mod (meningslöst inlägg)***

Jo, diskussion är vad Swec är till för.
Jag upplever personligen inte en enda bugg i Windows 10 till vardags längre.

Sen vad man subjektivt tycker om utseende och annat är ju en annan sak.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 på jobbet. Saknar Snap:en i Windows 10 varjedag

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Ja det kan man säga, blev av med de sista XP-installationerna på mitt företag rätt nyligen. Windows10 är fortfarande långt fram i tiden att rulla ut, väldigt många maskiner kör mjukvara som inte har officiellt stöd för något nyare än Windows7.

Så långt fram i tiden kan ni inte vänta om ni köper nya datorer med Kabylake som släpps i början av nästa år. Då är det bara anpassa sig till Win10 och har er IT-avdening inte börjat titta på detta ännu är det bussigt om du tipsar dom

Permalänk
Medlem
Citat:

***bort/mod §1.6***

Börjar dyka upp fler trådar om problem med Win 7 mer än Win 10..Senaste är ju Battlefield 1 som inte alls lirar lika bra i Win 7.Och det är nog bara början..
Flesta trådarna som du skriver om är ju dessutom rätt så gamla..

Tycker MS gör helt rätt med detta beslut.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Snusfri

Äntligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Bra Microsoft!

Och se till att folk använder senaste versionen av Edge, och inte sittar kvar på en gammal version av Edge eller ännu värre Internet Explorer.

Permalänk
Medlem

Windows 10 i all ära men jag är tvungen att köra windows 7 på en av mina enheter för att det är programvara som kostade mig 5k som bara fungerar med windows XP och nej jag betalar inte 5k igen för att köpa ny programvara som dessutom inte funkar med de äldre CAN-standarderna. Hade mer än gärna sett samma Win Xp simulering i Windows 10.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Ok.

Läser ut det hela stort sett ungefär såhär; alla ska ha Windows 10 installerat på sina datorer tycker MS.

Kör fortfarande Windows 7 och 8.1 på mina maskiner och kommer fortsätta att göra det oavsett vad. Fungerar finfint. Inte intresserad utav allt vad 10:an har att erbjuda. Windows 8.1 var jag först skeptiskt inställd till, mycket pga utav alla dessa applikationer. Men har kompromissat med mig själv. De finns där i bakgrunden, men jag använder dem aldrig. Går att stänga av eller avinstallera också. Mycket tack vara det suveräna gratisprogrammet Classic Shell fungerar 8.1 faktiskt mycket bra. Ett plus med detta program är också att man slipper den fruktansvärda startskärmen. Stark fördel med både windows 7 och 8.1 är också att man själv väljer vilka uppdateringar som ska in i operativsystemet. Så aldrig 10:an för min del. Inte med allt på förhand redan installerat bloatware som medföljer 10:an, samt "hela tiden skicka hem data till MS" heller för den delen. Vilket är ett faktum med det senaste operativsystemet oavsett tweaks.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Folk hade inte tvekat att köra Win 10 om inte Microsoft hållit på med all idioti ingen har nytta av. Apparna, pekskärmsanpassat gui där det inte gör nytta, tvångsuppdateringar av "features", ett veritabelt snokande google internt i OS:et etc.

Microsoft får nog finna sig med att Win 7 och Win 10 kommer samexistera långt längre än XP gjorde vid sidan av 7:an.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Så långt fram i tiden kan ni inte vänta om ni köper nya datorer med Kabylake som släpps i början av nästa år. Då är det bara anpassa sig till Win10 och har er IT-avdening inte börjat titta på detta ännu är det bussigt om du tipsar dom

Varför skulle de bry sig om det? Kör de äldre grejer lär de inte använda några nya funktioner i nya processorer. Kaby lake kommer precis lika bra som nuvarande processorer.

Skrivet av septembro:

Ok.

Läser ut det hela stort sett ungefär såhär; alla ska ha Windows 10 installerat på sina datorer tycker MS.

Kör fortfarande Windows 7 och 8.1 på mina maskiner och kommer fortsätta att göra det oavsett vad. Fungerar finfint. Inte intresserad utav allt vad 10:an har att erbjuda. Windows 8.1 var jag först skeptiskt inställd till, mycket pga utav alla dessa applikationer. Men har kompromissat med mig själv. De finns där i bakgrunden, men jag använder dem aldrig. Går att stänga av eller avinstallera också. Mycket tack vara det suveräna gratisprogrammet Classic Shell fungerar 8.1 faktiskt mycket bra. Ett plus med detta program är också att man slipper den fruktansvärda startskärmen. Stark fördel med både windows 7 och 8.1 är också att man själv väljer vilka uppdateringar som ska in i operativsystemet. Så aldrig 10:an för min del. Inte med allt på förhand redan installerat bloatware som medföljer 10:an, samt "hela tiden skicka hem data till MS" heller för den delen. Vilket är ett faktum med det senaste operativsystemet oavsett tweaks.

Det är precis det som är meningen. Microsoft har bytt affärsstrategi, och i den ingår att bli ungefär som Google och Apple med att dels spåra användaren för att sälja riktad reklam och dels att ha en egen store. Det här med att sälja ett OS är påväg bort. Så snart tillräckligt många har lockats eller tvingats över till Windows 10 och folk accepterat försämringarna och fårskockmentaliteten tar över jobbet och häcklar de som ännu är kvar på äldre OS, då kommer det bli riktigt "kul" med NSA 10.
Grodan kokas långsamt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Vad är dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Slå på en dator med windows 7 så får du veta varför. Bortsett från att Win7 är långsammare, saknar DX12 stöd samt har en del andra större eller mindre skavanker så är det ett fasligt skönt OS. Och på min huvuddator använder jag Windows 8.1 vilket är betydligt skönare än Windows 10 på alla sätt även om det saknar DX12.
Jag går över till Win10 först när det inte finns något annat val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Mycket tack vara det suveräna gratisprogrammet Classic Shell fungerar 8.1 faktiskt mycket bra. Ett plus med detta program är också att man slipper den fruktansvärda startskärmen.

Jag som har kommit att tycka om Win8.1 startskärm. Det stora problemet med Win8.0 var att man började i startskärmen, vilket var oacceptabelt för en skrivbordsberoende. Men med Win8.1 omvända ordning funkar det rätt bra enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Börjar dyka upp fler trådar om problem med Win 7 mer än Win 10..Senaste är ju Battlefield 1 som inte alls lirar lika bra i Win 7.Och det är nog bara början..
Flesta trådarna som du skriver om är ju dessutom rätt så gamla..

Tycker MS gör helt rätt med detta beslut.

Håller med. Inget fel på W10, gnällas ska det alltid göras.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är bra. Man kan inte brgära att ett företag skall tvingas sälja produkter de inte längre vill sälja. Support är en sak, men försäljning? Nej. Nix. Absolut inte.

Jag tycker att Windows 10 är ett bra operativsystem. Jag har installerat det på kanske 30-40 datorer sedan släpp och det har flytit på bra för alla. Det enda var att en av dem fick svart skärm vid installationen och stig så i en halvtimme ungefär, men det rättade till sig och se'n fortsatte installationen som normalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Varför skulle de bry sig om det? Kör de äldre grejer lär de inte använda några nya funktioner i nya processorer. Kaby lake kommer precis lika bra som nuvarande processorer.

De bör bry sig då Win7/8.1 inte kommer funka med ny chipset i Kabylake. Så alternativet är bunkra upp datorer som finns med nuvarande processorer om man inte vill gå över till Win10 rätt snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Slå på en dator med windows 7 så får du veta varför. Bortsett från att Win7 är långsammare, saknar DX12 stöd samt har en del andra större eller mindre skavanker så är det ett fasligt skönt OS. Och på min huvuddator använder jag Windows 8.1 vilket är betydligt skönare än Windows 10 på alla sätt även om det saknar DX12.
Jag går över till Win10 först när det inte finns något annat val.

Har gjort. Windows 7 är för det mesta bara extremt långsamt, osmidigt och fruktansvärt gammalt vid detta laget. Har kört windows 10 sen release, och har inte upplevt en enda bugg än sålänge.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med Windows 10. Bästa de har gjort imo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Förståligt, ingen ska komma undan. Tur att det finns fria alternativ som börjar bli riktigt bra... Visst 10an är väl gratis när det gäller pengar, det du betalar med är din frihet. Kul att ha massa spyware på sin dator som samlar information om allt du gör.. Dom har ju fan statistik på hur många bilder deras användare tittat på. Jag säljer mig inte så lätt!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Bra.. låt skiten dö då 10an är bättre och finns ingen anledning att hänga kvar vid gammal mjukvara så slå sista spiken i kistorna och upp med stenarna sen glöm och gå vidare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Så långt fram i tiden kan ni inte vänta om ni köper nya datorer med Kabylake som släpps i början av nästa år. Då är det bara anpassa sig till Win10 och har er IT-avdening inte börjat titta på detta ännu är det bussigt om du tipsar dom

Så du tror på fullaste allvar att Kabylake bara kommer att funka med W10? Tror knappast Intel är så korkade, Linux kommer att funka lika bra på Kabylake som det gjort med tidigare Intel processorer.

Sen att MS gärna vill vi skall tro på det är en annan sak och de verkar ha lyckats övertyga dig.

Permalänk

10:an är säkert bra om det installeras på en formaterad hårddisk. Jag har vid två tillfällen fått hjälpa bekanta där det dels uppstått bus-konflikter mellan PCMCIA-porten och trådlöst nätverk, dels en sanslös uppstartstid räknat i minuter. I båda fallen handlade det om datorer som uppgraderats från en tidigare Windows-version.
Jag ska dock erkänna att erfarenheten av Windows 8+ är begränsat då firman kör Windows Server 2008 och 7 Professional (plus några Linux-datorer) samt att jag i huvudsak jobbar som utvecklar i Linuxmiljö.
10:an meny accepterar jag bättre än 8:ans påhitt men jag kan inte smälta det där med att det ska dyka upp ett ton med gigantiska ikoner/knappar/grejer i menyn där allt från väder till aktier ska visas. Jag upplever också att jag som administratör behöver leta längre in i systemet för att hitta saker. Vart är t.ex datorhantering/diskhantering i Windows 10? Jag sökte efter disk* och partition* i kontrollpanelen men fick inga förslag.

Aja, för lite erfarenhet som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Så du tror på fullaste allvar att Kabylake bara kommer att funka med W10? Tror knappast Intel är så korkade.

Sen att MS gärna vill vi skall tro på det är en annan sak och de verkar ha lyckats övertyga dig.

Klart det kommer funka, det som sagts är väl att de inte kommer ha något officiellt drivrutinsstöd längre. Vilket kan medföra problem i vissa situationer.

Får väl se hur det kommer se ut från Dell, HP och med xeons osv. Hur länge det kommer gå att köra Windows 7 utan några större problem.

Sen är imo inte problemet här för privatpersoner (där det är en försvinnande liten poäng med att hänga kvar på Windows 7). Men företag med fullt fungerande mjukvara som inte har stöd för W10 blir detta en huvudvärk. Sen saker som att man inte kan tagga vlan osv kan man ju också bli tokig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag byggde en ny Skylake-baserad dator första veckan i augusti 2015. Jag köpte Windows 10 Pro till den utan att ha provkört det ens, vilket framförallt berodde på att jag ändrat mina personlighetsdrag till att tillhöra den lilla klick som är villiga till förändringar.

Där ligger det huvudsakliga problemet hos somliga som av ett eller annat skäl "vägrar" använda Windows 10.

Det finns ingenting som kan övertyga dessa i fråga om tekniska förbättringar, eftersom deras motstånd är psykologiskt betingat. Därför har jag i mångt och mycket slutat diskutera fördelarna med Windows 10, mer än att säga att det är den bästa Windows-versionen jag någonsin har använt och att jag rekommenderar folk att installera det. Det är alltid en inlärningskurva med nya operativsystem, men den passeras förhållandevis snabbt med Windows 10.

Jag har inte upplevt några Windows-relaterade problem sedan installationen, däremot har jag fått lösningar av Windows 10 på problem både i jobbet och privat, där jag själv inte behövt investera mer än den minimala tid som gått åt till att bekräfta ändringar i dialogrutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Folk hade inte tvekat att köra Win 10 om inte Microsoft hållit på med all idioti ingen har nytta av. Apparna, pekskärmsanpassat gui där det inte gör nytta, tvångsuppdateringar av "features", ett veritabelt snokande google internt i OS:et etc.

Microsoft får nog finna sig med att Win 7 och Win 10 kommer samexistera långt längre än XP gjorde vid sidan av 7:an.

Den största tabben var nog att göra det näst intill omöjligt att använda windows för en del synskadade (som mig själv) i windows 8 och 10 när de gjorde allt platt.

Och i windows 7 och 8 kan du ju avinstallera telemetry helt, men inte i windows 10. bara att köra följande script varefter du gömer de uppdateringarna i windows update:

@echo off
echo Uninstalling KB3075249 (telemetry for Win7/8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3075249 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3080149 (telemetry for Win7/8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3080149 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3021917 (telemetry for Win7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3021917 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3022345 (telemetry)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3022345 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3068708 (telemetry)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3068708 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3044374 (Get Windows 10 for Win8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3044374 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3035583 (Get Windows 10 for Win7sp1/8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3035583 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB2990214 (Get Windows 10 for Win7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:2990214 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB2952664 (Get Windows 10 assistant)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:2952664 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3075853 (update for "Windows Update" on Win8.1/Server 2012R2)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3075853 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3065987 (update for "Windows Update" on Win7/Server 2008R2)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3065987 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3050265 (update for "Windows Update" on Win7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3050265 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB971033 (license validation)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:971033 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB2902907 (description not available)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:2902907 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB2976987 (description not available)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:2976987 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB2976978 (compactibility update for Windows 8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:2976978 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3102810 (update for "Windows Update")
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3102810 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3112343 (Windows Update Client for Windows 7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3112343 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3135445 (Windows Update Client for Windows 7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3135445 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3123862 (Windows Update Client for Windows 7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3123862 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3081954 (Telemetry Update for Windows 7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3081954 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3139929 (Get Windows 10 update for MSIE)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3139929 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3138612 (Windows Update Client for Windows 7)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3138612 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3138615 (Windows Update Client for Windows 8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3138615 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3150513 (Compactibility Update (another GWX) for Windows 7/8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3150513 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3133977 (buggy update)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3133977 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3139923 (Another GWX for Windows 7/8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3139923 /quiet /norestart
echo Uninstalling KB3173040 (Another GWX for Windows 7/8.1)
start /w wusa.exe /uninstall /kb:3173040 /quiet /norestart

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Förståligt, ingen ska komma undan. Tur att det finns fria alternativ som börjar bli riktigt bra... Visst 10an är väl gratis när det gäller pengar, det du betalar med är din frihet. Kul att ha massa spyware på sin dator som samlar information om allt du gör.. Dom har ju fan statistik på hur många bilder deras användare tittat på. Jag säljer mig inte så lätt!

Det är väl fan inget att reagera på? Antalet bilder som man kollat på? Hur ofta man klickar här eller där i menyerna? Det är user metrics för att förbättre UI. Om jag hade varit en utvecklare (och det är jag) så hade det varit en av de sakerna som man lägger till för att ge stöd till sin UX-avdelning.

Men, om det är så att det står VILKA bilder man tittar på, då tycker jag inte att det är okej.

VILKA program man startar kan också vara känsligt, om man har tentakel-porr-2000-penguin-edition.exe eller nått liknande, men inte programgrupper, t.ex grafik, spel, etc. Det är ett sätt att lära känna sin kundbas och anpassa sig efter den.

Jag är för att MS samlar information, så länge den är avpersonifierad och är på en odetaljerad nivå.

Varför är du uppjagad över att de kan se antalet bilder som du har tittat på?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?