Permalänk
Medlem

Nya Macbook Pro med LPDDR3-2133MHz

Hej,

Jag har en liten fundering gällande minnet i den nya Macbook Pro. Hur är det möjligt för Apple att använda LPDDR3 med 2133MHz när Skylake enbart stödjer LPDDR3 med 1866MHz?

http://ark.intel.com/products/88967/Intel-Core-i7-6700HQ-Proc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackann:

Hej,

Jag har en liten fundering gällande minnet i den nya Macbook Pro. Hur är det möjligt för Apple att använda LPDDR3 med 2133MHz när Skylake enbart stödjer LPDDR3 med 1866MHz?

http://ark.intel.com/products/88967/Intel-Core-i7-6700HQ-Proc...

Jag vet inte hur det ligger till, Apple gillar ju inte direkt att vara tydliga med sina specifikationer.

Dock kan man väl konstatera att det här med att använda snabbare minnen än Intel säger stöds är utbrett, det känns ju som att mer eller mindre varenda kotte på det här forumet gör det i sina desktopmaskiner iaf, så rent principiellt behöver det ju inte vara så konstigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Ja, men det är ju en sak att jag personligen går in och bygger min egna dator och väljer komponenter som inte stöds. En annan sak att ett företag väljer att bygga en produkt med komponenter som inte kan användas fullt ut.
För för 13" så kan man antingen köra på 1866MHz eller uppgradera till 2133MHz. Om inte LPDDR3 2133MHz inte stöds känns det ju helt konstigt att ens använda det.
Apple brukar ju vara duktiga på att få fram kompromisser annars, så kan ju även innebära att de fått Intel att få det att funka. Har försökt söka på det hela men får inte fram någon info annat än en annan person som ställt samma fråga på apple support/community men inte fått svar än.

Permalänk
Medlem

Har bytt till 2133MHz i min iMac och det fungerar bra.. Så det borde ju fungera även på MBP.

Rent generellt så är Apple lite nojiga, då de vill att det bara ska fungera. Så att säga att det är dessa som fungerar, säkrar att datorerna blir problemfria.. även om det finns fler som fungerar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackann:

@evil penguin: Ja, men det är ju en sak att jag personligen går in och bygger min egna dator och väljer komponenter som inte stöds. En annan sak att ett företag väljer att bygga en produkt med komponenter som inte kan användas fullt ut.
För för 13" så kan man antingen köra på 1866MHz eller uppgradera till 2133MHz. Om inte LPDDR3 2133MHz inte stöds känns det ju helt konstigt att ens använda det.
Apple brukar ju vara duktiga på att få fram kompromisser annars, så kan ju även innebära att de fått Intel att få det att funka. Har försökt söka på det hela men får inte fram någon info annat än en annan person som ställt samma fråga på apple support/community men inte fått svar än.

Jo, jag håller med till viss del men åtminstone på desktopsidan finns det ju inget egentligt problem i praktiken, är ju inte så att folk behöver göra något särskilt för att minnet skall fungera i angiven hastighet även om denna "inte stöds". Profilen (XMP, i vissa fall rakt av med SPD) som finns inprogrammerad på minnet fungerar ju rakt av trots att det "inte stöds" om man tittar i Intels specifikationer.

Man kan väl absolut tänka sig att Apple förhandlat till sig någon form av godkännande från Intel, men oavsett vilket så spelar det ju ingen direkt roll för användaren. Om det inte skulle fungera (ser inte varför så skulle vara fallet) så får ju Apple stå för det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304